THE ROLE OF THE MOTIVATION SYSTEM IN THE STRATEGIC DEVELOPMENT OF AN ENTERPRISE
Abstract
The article is dedicated to the exploration of the role of the motivation system in the strategic development of a company and the formulation of practical recommendations for its sustainable growth through the combination of formal and informal motivational methods. It provides an overview of the concept, key functions, and methods of motivation within a company. It is noted that the motivation system in the strategic development of a company constitutes a set of interconnected elements and consists of external and internal motivation, which should be balanced. Employee motivation methods are grouped into four stimulating categories: economic incentives, goal-oriented management, job enrichment, and participation systems. The article forms a conception of an effective motivation system in the contemporary business environment. It identifies a close connection between the personnel motivation system and the corporate culture of the company, which shapes the management philosophy, mission, values, vision, career advancement policies, and the reserve of future leaders supporting a healthy socio-psychological climate within the team, preventing emotional burnout among workers. The necessity of forming a program of personnel changes for the development of highly qualified leaders, ready to solve complex tasks, and actively participate in the strategic development of the company is emphasized. The conclusion is drawn that the effectiveness of the motivation system depends on the specificity of the company, the atmosphere within the team, and the psychological portrait of the employees. According to global experience, the combination of material and non-material motivation methods yields the best results. The motivation system, like the corporate strategy of balanced development, is an essential tool for the strategic development of a company.
References
Bazaliiska N. P., Kazanovska M. P. (2013). Stan systemy motyvatsii personalu na vitchyznianykh pidpryiemstvakh [State of the personnel motivation system in domestic enterprises]. Innovatsiina ekonomika – Innovative Economy, no. 5, p. 103-105.
Balabanova L. V., Sardak O. V. (2006). Upravlinnia personalom [Personnel management]. Kyiv: Profesional, 512 p. (in Ukrainian)
Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv: Lybid, 376 p.
Kovalska K. V., Rak R. V. (2010). Novi pidkhody do motyvatsii personalu v stratehichnomu upravlinni korporatsiiamy [New approaches to personnel motivation in the strategic management of corporations]. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini – Formation of market relations in Ukraine, no.1, p. 29-33.
Kohut, I. (2022). Analiz faktoriv motyvatsii, yaki vplyvaiut na komandy v innovatsiinykh proiektakh pid chas kryzy ta viiny [Analysis of motivation factors influencing teams in innovative projects during crisis and war]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society. No.40. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1456 (accessed January 15, 2024)
Kolot A. M., Herasymenko O. (2021). Pratsia XXI: filosofiia zmin, vyklyky, vektory rozvytku [Labor of the XXI century: philosophy of changes, challenges, vectors of development]. Kyiv: Vadym Hetman Kyiv National Economic University (in Ukrainian)
Kolot, A. M., & Tsimbaliuk, S. O. (2011). Motyvatsiia personalu [Employee motivation]. Kyiv: KNEU, 397 p. (in Ukrainian)
Krushelnytska O. V., Melnychuk D. P. (2005). Upravlinnia personalom [Personnel management]. textbook (2nd ed., revised and enlarged). Kyiv: Kondor, 308 p. (in Ukrainian)
Semikina M. V. (2004). Sotsialno-ekonomichna motyvatsiia pratsi: metodolohiia otsinky efektyvnosti ta pryntsypy rehuliuvannia [Socio-economic motivation of labor: methodology of evaluation and principles of regulation]. Kirovograd: PVC "Mavik", 124 p. (in Ukrainian)
Taranych A., Hezhi A. (2021). Spivpratsia HR-departamentu ta viddilu marketynhu [Cooperation of the HR department and the marketing department]. Sotsialna ekonomika – Social Economics. Issue 62. Available at: https://periodicals.karazin.ua/soceconom/article/view/18256 (accessed January 15, 2024)
Базалійська Н. П. Казановська М. П. Стан системи мотивації персоналу на вітчизняних підприємствах. Інноваційна економіка. 2013. № 5. С. 103-105.
Балабанова Л.В. Сардак О.В. Управління персоналом. К.: Професіонал, 2006. 512 с.
Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. К. : Либідь, 1997. 376 с.
Ковальська К.В. Рак Р.В. Нові підходи до мотивації персоналу в стратегічному управлінні корпораціями. Формування ринкових відносин в Україні. № 1. 2010. С.29-33.
Когут І. Аналіз факторів мотивації, які впливають на команди в інноваційних проєктах під час кризи та війни. Економіка та суспільство. 2022. № 40. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1456 .
Колот А. М., Герасименко О. Праця XXI: філософія змін, виклики, вектори розвитку. Монографія. К.: ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» 2021.
Колот А. М., Цимбалюк С. О. Мотивація персоналу. Київ : КНЕУ, 2011. 397 c.
Крушельницька О.В. Мельничук Д.П. Управління персоналом: навч. посіб. 2-е вид., перероблене й доповнене. К.: Кондор, 2005. 308 с.
Семикіна М.В. Соціально-економічна мотивація праці: методологія оцінки ефективності та принципи регулювання. Кіровоград: ПВЦ «Мавік», 2004. 124 с.
Таранич А., Гезгін А. Співпраця HR-департаменту та відділу маркетингу. Соціальна економіка. 2021. Випуск 62 URL: https://periodicals.karazin.ua/soceconom/article/view/ 18256.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.