ANALYSIS OF DEVELOPMENT TRENDS OF MARKETING PRICE POLICY IN THE RESTAURANT BUSINESS
Abstract
The article is devoted to the analysis of modern trends in the development of marketing price policy in the restaurant business. In the conditions of a complex market environment characterized by increasing uncertainty and dynamics, effective management of a restaurant business requires the implementation of all components of the marketing complex. The use of various strategies, such as loyalty programs, free shipping, discounts and gifts, not only helps to attract the attention of new customers, but also supports regular visitors, which is a key factor in the formation of stable customer demand. An important aspect is also the establishment of artificial restrictions within the promotions, which gives them uniqueness and creates the impression of exclusivity. Using restrictions such as seasonal promotions, birthdays, menu categories or the number of visitors helps increase customer interest and drive sales growth. In the conditions of modernity and dynamic development of all spheres of society, there is a need to reveal the strategic importance of prices in the competitive environment of the restaurant business. A careful analysis of pricing strategies will allow restaurants to find the optimal balance between ensuring profitability and meeting the needs of consumers, providing them with quality products and services at competitive prices. In the context of increasing competition and changes in consumer preferences, such information will prove to be an important tool for creating effective marketing strategies aimed at the success and sustainability of the restaurant business. The purpose of researching the marketing price policy of a restaurant business is to conduct its deep and systematic analysis in order to determine the optimal pricing strategies. The research is aimed at revealing the impact of prices on consumers, analyzing the competitive environment, identifying factors that determine price decisions, and developing recommendations to improve the effectiveness of the restaurant's pricing policy. This article aims to study the issues of pricing to optimize business processes in the restaurant industry from the point of view of prices for products and services.
References
Влащенко Н. М. Інноваційні технології у ресторанному, готельному господарстві та туризмі: навчальний посібник. Харків: Харківський національний університет міського господарства, 2018. 373 с. URL: https://core.ac.uk/download/162019759.pdf.
Гузар У. Є., Коркуна О. І. Особливості планування діяльності менеджерів готельно-ресторанного бізнесу. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2019. № 6 (23). URL: http://www.easterneuropeebm.in.ua/journal/23_2019/41.pdf.
Гінда М.І. Тенденції розвитку ресторанного господарства. Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції «Актуальні проблеми економіки та управління в умовах системної кризи». Львів: МАУП, 2016. Ч. 1. С. 301¬306.
Гук Х. З. Ідентифікація концептуальних особливостей функціонування та державного врегулювання розвитку готельно-ресторанного бізнесу держави. Глобальні та національні проблеми економіки. 2020. №6. С. 134–139.
Завадинська О.Ю. Інноваційні маркетингові методики підвищення лояльності споживачів послуг сфери ресторанного бізнесу. URL: https://www.researchgate.net/publication/328059713_. (дата звернення: 25.11.2023).
Кушнір О. Жигулін О. Відновлення ефективності методів управління підприємством: агропродовольча, готельна й ресторанна сфера. Food Industry Economics. 2022. Вип. 14 (2): https://journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view /2322/2507 (дата звернення: 25.11.2023).
Михайлова М.В., Жегус О.В., Іванченко І.С. Маркетингове планування на підприємствах ресторанного господарства: монографія. 2019. 229 с.
Михайлова М.В. Удосконалення комплексу маркетингу закладів ресторанного господарства з урахуванням специфіки ресторанних послуг. Бізнес Інформ. 2023. С. 215 – 219.
Разінькова М. Ю. Етапи проведення маркетингового планування в ресторанному бізнесі. Економіка та держава. 2020. № 2. С. 62– 66..URL: http://www.economy.in.ua/pdf/2_2020/13.pdf. ( дата звернення: 29.11.2023).
Bardi James A. Hotel Front Office Management. 5th edition. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., 2021. 512 p. URL: https://drive.google.com/file/d/18t3N_8fxmQc_JYKAckIan0ZxVV7WHZpe/view. ( дата звернення: 29.11.2023).
Vlashchenko N. М. (2018). Innovatsiini tekhnolohii u restorannomu, hotelnomu hospodarstvi ta turyzmi: navchalnyi posibnyk. [Innovativetechnologies in restaurants, hotels and tourism: a study guide] Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi universytet miskoho hospodarstva, 373 p. Available at: https://core.ac.uk/download/162019759.pdf. (in Ukrainian)
Huzar U. Ye., Korkuna O. I. (2019). Osoblyvosti planuvannia diialnosti menedzheriv hotelno-restorannoho biznesu. [Peculiarities of planning the activities of hotel and restaurant business managers]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia. – Eastern Europe: Economy, Business and Management. Vol. № 6 (23). Available at: http://www.easterneuropeebm.in.ua/journal/23_2019/41.pdf.
Hinda M.I. (2016). Tendentsii rozvytku restorannoho hospodarstva. [Trends in the development of the restaurant industry]. «Aktualni problemy ekonomiky ta upravlinnia v umovakh systemnoi kryzy» - 2016. Zbirnyk materialiv Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. (Lviv: MAUP, Ch. 1. 2016). Lviv: MAUP, pp. 301¬306. (in Ukrainian).
Huk Kh. Z. (2020). Identyfikatsiia kontseptualnykh osoblyvostei funktsionuvannia ta derzhavnoho vrehuliuvannia rozvytku hotelno-restorannoho biznesu derzhavy. [Identification of concertual features of the functioning and state regulation of the development of the hotel and restaurant business in the state]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky - Global and national economic problems. Vol. №6. pp. 134–139.
Zavadynska O.Iu. Innovatsiini marketynhovi metodyky pidvyshchennia loialnosti spozhyvachiv posluh sfery restorannoho biznesu. [Innovative marketing methods of loyalty notification of consumers of services in the restaurant business]. Available at: https://www.researchgate.net/publication/328059713_. (accessed November 25, 2023).
Kushnir O. Zhyhulin O. (2022). Vidnovlennia efektyvnosti metodiv upravlinnia pidpryiemstvom: ahroprodovolcha, hotelna y restoranna sfera. [Restoration of efficiency of enterprise management methods: agro-food, hotel and restaurant sphere]. Food Industry Economics.- Food Industry Economics. Vol. 14 (2): Available at: https://journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view /2322/2507 (accessed November 25, 2023).
Mykhailova M.V., Zhehus O.V., Ivanchenko I.S. (2019). Marketynhove planuvannia na pidpryiemstvakh restorannoho hospodarstva: monohrafiia. [Marketing planning at restaurant enterprises: monograph]. 229 p. (in Ukrainian).
Mykhailova M.V. (2023). Udoskonalennia kompleksu marketynhu zakladiv restorannoho hospodarstva z urakhuvanniam spetsyfiky restorannykh posluh. [Improvement of the marketing complex of restaurant establishments taking into account the specifics of restaurant services]. Biznes Inform.- Business Inform. pp. 215 – 219.
Razinkova M. Yu. (2020) Etapy provedennia marketynhovoho planuvannia v restorannomu biznesi. [Stages of marketing planning in the restaurant business]. Ekonomika ta derzhava. - Economy and the state. № 2. pp. 62– 66. Available at: http://www.economy.in.ua/pdf/2_2020/13.pdf. (accessed November 29, 2023).
Bardi James A. Hotel Front Office Management. 5th edition. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., 2021. 512 p. Available at: https://drive.google.com/file/d/18t3N_8fxmQc_JYKAckIan0ZxVV7WHZpe/view. (accessed November 29, 2023).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.