STRATEGIC PRIORITIES FOR THE DEVELOPMENT OF THE SANATORIUM AND RESORT FIELD OF UKRAINE
Abstract
The article highlights the state and substantiated necessity of finding new strategic areas of activity of sanatorium-resort complexes of Ukraine. The reasons for the drop in demand for sanatorium-resort services among the general population have been identified. Ways to eliminate negative factors in the development of the sanatorium-resort complex are given, which will allow to effectively develop the sanatorium-resort sphere, to create an accessible and efficient market of health services for the maximum satisfaction of the population's demand. It was determined that changes in the business environment of modern sanatorium-resort facilities, which are associated with the development of competition, the introduction of new medical, rehabilitation and information technologies, necessitate the use of new approaches to the strategic management of limited resources. Strategic priorities in the field of sanatorium-resort services have been determined from the point of view of the social significance of the development of this sector in the domestic market of health-care services. Recommendations on changing the technologies of forming and providing a sanatorium-resort product have been formulated. The main elements of the management strategy in the sanatorium-resort complex have been formed. The results of the study emphasize the need for interaction between the authorities, business and the community, the active participation of the scientific, tourist, sports and environmental community of the territory, business representatives and other interested parties in the development and implementation of strategies of the sanatorium-resort sector, which will help to set priorities correctly, increase the quality and relevance management decisions. The strategic foundations of the development of the sanatorium-resort sphere of Ukraine are proposed to create a complex system of measures, in which, in modern conditions, sanatorium-resort establishments can be considered as a significant factor of socio-economic development for the country as a whole and for its individual regions.
References
Ведмідь Н. М. Санаторно-курортний комплекс як системний об’єкт наукового пізнання. Зб. наук. пр. Черкаського державного технологічного ун-ту. Сер.: Економічні науки. Вип. 36(1.2). Черкаси., 2017. С.43¬51.
Гальків Л. І., Кулиняк І. Я., Гербут М. В. Санаторно-курортна діяльність: ринок послуг санаторіїв у регіонах України. Вісник Львівського політехнічного національного університету. 2020. №3. С. 18¬26. URL: http://surl.li/hjypc.
Гуменюк В.В. Державне регулювання курортно-рекреаційної сфери: монографія. Київ : Київський національний торговельно-економічний університет, 2016. 372 с.
Іванченко Н. М. Проблеми та перспективи розвитку рекреаційного туризму. Ефективна економіка. 2015. № 5. URL: http://www.economy. nayka.com.ua/?op=1&z=4112.
Коваленко Н.М. Прогнозування розвитку санаторно-курортної діяльності в Україні. Схід. 2019. № 8. С. 25–29.
Мазаракі А. А. Санаторно-курортні та оздоровчі підприємства: структурні параметри розвитку. Економіка розвитку. 2018. № 3. С. 51–55.
Мендела І. Я. Особливості стратегічного розвитку підприємств санаторно-курортної справи. Карпатський край. 2012. №. 2. С. 86¬89.
Семенов В. Ф. Фактори конкурентоспроможності курортно-рекреаційних підприємств на ринку послуг. Науковий вісник Буковинського державного фінансово-економічного університету. Економічні науки: зб. наук. праць. 2015. Вип. 1 (28). С. 102¬105.
Стратегія розвитку туризму та курортів на період до 2026 року від 16 березня 2017 р. № 168-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/168-2017-%D1%80#n9
Ткаченко T., Гладкий O., Жученко В. Рекреаційний туризм: диверсифікація продуктового портфеля.·Scientia Fructuosa (Вісник Київського національного торговельно-економічного університету). 2021. № 138 (4). С. 81–90.
Vedmid, N.M. (2017). Sanatorno-kurortnyy kompleks yak systemnyy obyekt naukovoho piznannya [Sanatorium-resort complex as a system object of scientific knowledge]. Proceedings from: Ekonomichni nauky. Cherkasy: Cherkaskyy derzhavnyy tekhnolohichnyy universytet, Vol. 36 (1.2), p. 43¬51.
Halkiv, L. I., Kulynyak, I. YA., Herbut, M. V. (2020). Sanatorno-kurortna diyalnist: rynok posluh sanatoriyiv u rehionakh Ukrayiny [Sanatorium-resort activity: the market of sanatorium services in the regions of Ukraine]. Visnyk Lvivskoho politekhnichnoho natsionalnoho universytetu, Vol. 3, 18¬26. URL: http://surl.li/hjypc.
Humeniuk, V.V. (2016). Derzhavne rehulyuvannya kurortno-rekreatsiynoyi sfery: monohrafiya [State regulation of the resort and recreation sphere: monograph]. Kyiv: Kyyiv. nats. torh.-ekon. un-t. p. 372.
Ivanchenko, N. M. (2015). Problemy ta perspektyvy rozvytku rekreatsiynoho turyzmu [Problems and prospects of the development of recreational tourism]. Efektyvna ekonomika. Vol. 5. URL: http://www.economy. nayka.com.ua/?op=1&z=4112.
Kovalenko, N.M. (2019). Prohnozuvannya rozvytku sanatorno-kurortnoyi diyalnosti v Ukrayini [Forecasting the development of sanatorium-resort activity in Ukraine]. Skhid. Vol. 8, p. 25–29.
Mazaraki, A. A. (2018). Sanatorno-kurortni ta ozdorovchi pidpryyemstva: strukturni parametry rozvytku [Sanatorium-resort and wellness enterprises: structural parameters of development]. Ekonomika rozvytku. Vol. 3, p. 51–55.
Mendela, I. YA. (2012). Osoblyvosti stratehichnoho rozvytku pidpryyemstv sanatorno-kurortnoyi spravy [Peculiarities of strategic development of sanatorium-resort enterprises]. Karpatskyy kray. Vol. 2, p. 86¬89.
Semenov, V. F. (2015). Faktory konkurentospromozhnosti kurortno-rekreatsiynykh pidpryyemstv na rynku posluh [Factors of competitiveness of resort and recreation enterprises in the service market]. Naukovyy visnyk Bukovynskoho derzhavnoho finansovo-ekonomichnoho universytetu. Ekonomichni nauky. Vol. 1 (28), p. 102¬105.
Stratehiya rozvytku turyzmu ta kurortiv na period do 2026 roku vid 16 bereznya 2017 r. [Strategy for the development of tourism and resorts for the period until 2026] № 168-r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/168-2017-%D1%80#n9.
Tkachenko, T., Hladkyy, O., Zhuchenko, V. (2021). Rekreatsiynyy turyzm: dyversyfikatsiya produktovoho portfelya [Recreational tourism: diversification of the product portfolio]. Visnyk Kyyivskoho natsionalnoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu). Vol. 138 (4), p. 81–90.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.