ANALYSIS OF THE IMPACT OF THE CREATIVE ECONOMY ON THE DEVELOPMENT OF NEW PRODUCTS AND SERVICES

Keywords: creative economy, creatosphere, marketing, product, service marketing, marketing product policy, creatological formation, generation of ideas, creative industries

Abstract

The article reveals the essence of creativity, its influence on marketing and the development of new products and services. The article considers creativity as a procedural aspect of creative activity, which leads to the creation of unique products and services. The authors emphasize that an innovative product in marketing is not limited to physical goods or services, but also includes new research methods, concepts and decision-making algorithms. The main focus is on the role of management in stimulating and developing talent, as well as creating a cultural and creative environment. The article also raises the topic of the creative economy, in which "creative industries" and "cultural industries" are distinguished. Creative industries are defined more broadly, including not only art, music, fashion, design, but also sectors where goods and services depend on innovation, such as software and creative research. The authors provide a detailed classification of creative industries, separating areas such as art, media, functional creations and cultural heritage, and also provide examples of industries included in each category. Special attention in the article is paid to the creatosphere, which includes three main components: resources of creative work, the process of creative activity and the results of this activity. It is emphasized that the creatosphere is a unique sector of the economy, based on intellectual work, and differs from the traditional approach of economic analysis. The conclusions of the article emphasize the importance of creativity and innovation in the modern business environment, where they act as key factors in the success and competitiveness of companies. The importance of creativity in management, product development and branding is particularly important for the formation of an effective marketing strategy, as well as for the adaptation of companies to rapid changes in market conditions.

References

Креативна економіка: нова економічна епоха XXI ст. 2021. 68 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1XM6XO2zZMbiPhdUCuCUcOpUg13jEVbYh/view

Кукса І. М., Пєтухова Т. О. Креативна економіка як елемент інноваційної та стійкої стратегії розвитку України. Ефективна економіка. 2018. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6554

Македон В. В., Ільченко Н. О. Кон’юнктура світового ринку ІТ-послуг в умовах економіки 4.0. Ефективна економіка. 2021. № 1. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.1.8

Македон В. В., Холод О. Г., Ярмоленко Л. І. Модель оцінки конкурентоспроможності високотехнологічних підприємств на засадах формування ключових компетенцій. Академічний огляд. 2023. № 2 (59). C. 75–89. DOI: https://doi.org/10.32342/2074-5354-2023-2-59-5

Мартинович М., Плуталов C. Сучасні тренди розвитку креативних індустрій та їх вплив на національну економіку. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2022. №3. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2022-3-03-08

Мельниченко О. О. Роль маркетингових інновацій у підвищенні конкурентоспроможності підприємства. Modern Economics. 2023. № 41. С. 79–85. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V41(2023)-12

Пакуліна А. А., Бєлоглазова К. В., Пакуліна Г. С. Розвиток креативної економіки в умовах протистояння глобальній кризі. Приазовський економічний вісник. Серія «Економіка та управління національним господарством». 2019. № 3. С. 76–82. URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/3_14_uk/15.pdf

Поснова Т. В., Терещенко Г. М. Розвиток ІТ-освіти як чинник формування креативного людського капіталу. Освітня аналітика України. 2021. Вип. 3. С. 5–16. DOI: https://doі.org/10.32987/2617-8532-2021-3-5-16

Сак Т. В. Маркетинг стартапу: особливості, цифрові інструменти та канали просування. Маркетинг і цифрові технології. Том 7. № 1. 2023. URL: https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/292/187

Самійленко Г. М. Креативна економіка: теоретичні засади та особливості її функціонування в умовах становлення нової економіки. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2020. № 2 (22). С. 31–42.

Ушкаренко Ю. В., Чмут А. В., Синякова К. М. Креативна економіка: сутність поняття та значення для України в умовах європейської інтеграції. Економіка і суспільство. 2018. № 18. С. 67–72.

Фісун Ю. В. Борисенко О. С. Ярмолюк О. Я. Інноваційні підходи проведення маркетингових досліджень сучасних підприємств. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2022. № 2(125). С. 100–103. DOI: https://doi.org/10.32840/1814-1161/2022-2-16

Ханін С. Г. Становлення креативної економіки в Україні із урахуванням досвіду європейських країн. Economic Synergy. 2022. Вип. 3. С. 17–26. DOI: https://doi.org/10.53920/ES-2022-3-2

Makedon V., Mykhailenko O., Dzyad O. Modification of Value Management of International Corporate Structures in the Digital Economy. European Journal of Management Issues. 2023. № 31(1). Рр. 50–62. DOI: https://doi.org/10.15421/192305

Kreatyvna ekonomika: nova ekonomichna epokha XXI st. [Creative economy: the new economic era of the XXI century] (2022). Available at: https://drive.google.com/file/d/1XM6XO2zZMbiPhdUCuCUcOpUg13jEVbYh/view (in Ukrainian)

Kuksa, I. and Pyetukhova, T. (2018). Kreatyvna ekonomika yak element innovatsiynoyi ta stiykoyi stratehiyi rozvytku Ukrayiny [The creative economy as an element of innovative and sustainable development strategy of Ukraine]. Efektyvna ekonomika, vol. 2. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6554 (in Ukrainian)

Makedon, V. and Ilchenko, N. (2021). Konyunktura svitovoho rynku IT-posluh v umovakh ekonomiky 4.0. [World market of it services in the languages of economy 4.0]. Efektyvna ekonomika, vol. 1. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.1.8 (in Ukrainian)

Makedon, V. V., Kholod, O. H., Yarmolenko, L. I. (2023). Modelʹ otsinky konkurentospromozhnosti vysokotekhnolohichnykh pidpryyemstv na zasadakh formuvannya klyuchovykh kompetentsiy [The model of assessing the competitiveness of high-tech enterprises based on the formation of key competencies]. Akademichnyy ohlyad, no. 2(59), pp. 75–89. DOI: https://doi.org/10.32342/2074-5354-2023-2-59-5 (in Ukrainian)

Martynovych, N., & Plutalov, S. (2022). Suchasni trendy rozvytku kreatyvnykh industriy ta yikh vplyv na natsionalʹnu ekonomiku [Current Trends of the Development of Creative Industries and Their Impact on the National Economy]. Problems of Modern Transformations. Series: Economics and Management, no. 3. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2022-3-03-08 (in Ukrainian)

Melnychenko, O. (2023). Rolʹ marketynhovykh innovatsiy u pidvyshchenni konkurentospromozhnosti pidpryyemstva [The Role of Marketing Innovations in Increasing the Competitiveness of the Enterprise]. Modern Economics, no. 41, pp. 79–85. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V41(2023)-12 (in Ukrainian)

Pakulina, A. A., Beloglazova, K. V., Pakulina, G. S. (2019) Rozvytok kreatyvnoyi ekonomiky v umovakh protystoyannya hlobalʹniy kryzi [Development of the creative economy in the face of the global crisis]. Pryazovsky Economic Bulletin, no. 3, pp. 76–82. Available at: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/3_14_uk/15.pdf (in Ukrainian)

Posnova, T. V., & Tereshchenko, H. M. (2021). Rozvytok IT-osvity yak chynnyk formuvannya kreatyvnoho lyuds’koho kapitalu [The development of IT education as a factor in the formation of creative human capital]. Osvitnya analityka Ukrainy – Educational analytics of Ukraine, no. 3, pp. 5–16. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-3-5-16 (in Ukrainian)

Sak, T. V. (2023). Marketynh startapu: osoblyvosti, tsyfrovi instrumenty ta kanaly prosuvannia. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii [Startup marketing: features, digital tools and promotion channels]. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohiyi, Vol. 7. No. 1. Available at: https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/292/187 (in Ukrainian)

Samiylenko, G. M. (2020). Kreatyvna ekonomika: teoretychni zasady ta osoblyvosti yiyi funktsionuvannya v umovakh stanovlennya novoyi ekonomiky [Creative economy: theoretical principles and features of its functioning in the conditions of the formation of a new economy]. Problems and prospects of economics and management, no. 2 (22), pp. 31–42. (in Ukrainian)

Ushkarenko, Yu. V., Chmut, A. V., Sinyakova, K. M. (2018). Kreatyvna ekonomika: sutnistʹ ponyattya ta znachennya dlya Ukrayiny v umovakh yevropeysʹkoyi intehratsiyi [Creative economy: the essence of the concept and its meaning for Ukraine in the context of European integration]. Economy and society, no. 18, pp. 67–72. (in Ukrainian)

Fisun, Yu. V., Borysenko, O. S. Yarmolyuk, O. Ya. (2022). Innovatsiyni pidkhody provedennya marketynhovykh doslidzhenʹ suchasnykh pidpryyemstv [Innovative approaches to marketing research of modern enterprises. State and regions.]. Derzhava ta rehiony. Seriya: Ekonomika ta pidpryyemnytstvo, no. 2(125), pp. 100–103. DOI: https://doi.org/10.32840/1814-1161/2022-2-16 (in Ukrainian)

Khanin, S. G. (2022). Stanovlennya kreatyvnoyi ekonomiky v Ukrayini iz urakhuvannyam dosvidu yevropeysʹkykh krayin [Formation of creative economy in Ukraine taking into account the experience of European countries] Economic Synergy, no. 3, pp. 17–26. DOI: https://doi.org/10.53920/ES-2022-3-2 (in Ukrainian)

Makedon, V., Mykhailenko, O., & Dzyad, O. (2023). Modification of Value Management of International Corporate Structures in the Digital Economy. European Journal of Management Issues, no. 31(1), pp. 50–62. DOI: https://doi.org/10.15421/192305

Article views: 72
PDF Downloads: 38
Published
2023-11-28
How to Cite
Romaniuk, N., Tarasov, I., & Havrysh, I. (2023). ANALYSIS OF THE IMPACT OF THE CREATIVE ECONOMY ON THE DEVELOPMENT OF NEW PRODUCTS AND SERVICES. Economy and Society, (57). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-112
Section
MARKETING