MARKETING AND BRANDING IN TOURISM: PROMOTION STRATEGIES AND COMPETITIVENESS OF TOURIST DESTINATIONS

Keywords: branding of tourist areas, marketing strategy, tourist resources, brand attributes, marketing channels, competitiveness factors

Abstract

The article examines the key role of branding and marketing strategies in territorial development, with a special emphasis on tourism. The authors investigate how branding, in which the concepts of "territory brand" and "territory branding" play a key role, is actively used in the development of tourism. The article focuses on the importance of branding as a tool of territory marketing in conditions of competition between regions. Branding of regions is considered as one of the actual areas of strategic social development. It contributes to increasing competitiveness and the general level of socio-cultural development of territories. The process of branding tourist regions requires solving a number of problems, including the search for optimal ways of displaying the attractiveness of the tourist area and increasing consumer loyalty. The authors consider brand architecture, which organizes and structures the brand portfolio by defining the roles of the brands and the nature of the relationships between them. The article also emphasizes the importance of tourism brand positioning, which is based on three main elements: target audience, brand benefits and differences from competitors. The target consumer segment is determined on the basis of market research and marketing strategies. The article discusses the need for effective marketing campaigns to promote a tourism brand, including highlighting competitive advantages, market segmentation, creating advertising campaigns and using specific features of territories to create unique offers. The article examines marketing channels for the promotion of a regional tourist product, as well as marketing strategies of various regions and countries. The authors analyze how branding and marketing affect the tourist attractiveness of territories and their competitiveness in world rankings. It is highlighted how the branding of territories contributes to the attraction of investments and the development of tourism. Thus, the article provides an in-depth analysis of the importance of branding and marketing strategies for territorial development, with a particular focus on tourism, investment and public engagement.

References

Альбещенко О. С. Створення регіонального туристичного бренду на прикладі Миколаївської міської територіальної громади. Modern Economics. 2023. № 39(2023). С. 6–10. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V39(2023)-01

Бейдик О. О. Рекреаційно-туристські ресурси України: методологія та методика аналізу, термінологія, районування : Монографія. Київ : Вид.-поліграф. центр «Київський університет», 2013. 216 с.

Бордун О. Ю. Формування та оптимізація геопросторової системи туристичних потоків: міжнародний, національний, регіональний та локальний рівні : монографія. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2019. 344 с.

Борисюк О. А., Дудник І. М., Беркова О. П. Географічний регіон як об’єкт туристичного маркетингу. Вісник Київського національного університету імені тараса Шевченка. Серія: Географія. 2019. Вип. 4 (74). С. 23–31.

Коломицева О. В., Васильченко Л. С., Пепчук С. М. Маркетингові комунікації підприємства: стратегічні вектори розвитку в епоху цифрової економіки: монографія. М-во освіти і науки України, Черкас. держ. технол. ун-т. Черкаси : видавець Гордієнко Є. І., 2022. 455 с.

Лебедєв І. В. Нормативно-правове регулювання діяльності туристичних підприємств в Європейському Союзі. Економіка та управління підприємствами. 2020. Вип. 45. С. 121–127. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct45-20

Македон В. В., Байлова О. О. Планування і організація впровадження цифрових технологій в діяльність промислових підприємств. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2023. Випуск 47. C. 16–26. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2023-47-3

Македон В. В., Ільченко Н. О. Кон’юнктура світового ринку ІТ-послуг в умовах економіки 4.0. Ефективна економіка. 2021. № 1. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.1.8

Міжнародний туристичний форум «Туризм в Україні: виклики та відновлення». URL: https://kneu.edu.ua/ua/mijnarodniy_turist/

Туризм в системі пріоритетів регіонального розвитку : монографія / За ред. проф. В. В. Александрова. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2016. 268 с.

Формування та управління брендинговими технологіями підприємств регіону в умовах євроінтеграції : монографія / колектив авторів за загальною редакцією д.е.н., проф. Вдовічена А. А. Чернівці : Чернівецький торговельно-економічний інститут ДТЕУ, 2023. 108 с.

Хитра О. Туристичний брендинг в умовах економіки вражень. Економіка та суспільство. 2022. № 42. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-64

Шуканова А. А., Федій О. А., Шуканов П. В. Особливості пристосування до умов пандемії суб'єктів туристичної діяльності. Економічна наука. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 18. С. 19–24. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.18.19

Albeshchenko O. (2023). Stvorennya rehionalnoho turystychnoho brendu na prykladi Mykolayivskoyi miskoyi terytorialnoyi hromady [Development of a regional tourism brand on the example of the Nikolaev city territorial community]. Modern Economics, no. 39, pp. 6–10. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V39(2023)-01 (in Ukrainian)

Beydyk, O. O. (2013). Rekreatsiyno-turyst·ski resursy Ukrayiny: metodolohiya ta metodyka analizu, terminolohiya, rayonuvannya: Monohrafiy [Recreational and tourist resources of Ukraine: methodology and methods of analysis, terminology, zoning: Monograph]. Kyiv: Polygraph Publishing House. center "Kyiv University". (in Ukrainian)

Bordun, O. Yu. (2019). Formuvannia ta optymizatsiia heoprostorovoi systemy turystychnykh potokiv: mizhnarodnyi, natsionalnyi, rehionalnyi ta lokalnyi rivni: monohrafiia [Formation and optimization of geospatial system of tourist fl ows: international, national, regional and local levels]. Lviv: LNU imeni Ivana Franka. (in Ukrainian)

Borysyuk, O. A., Dudnyk, I. M., Berkova, O. P. (2019). Heohrafichnyy rehion yak obʺyekt turystychnoho marketynhu [Geographical region as an object of tourist marketing]. Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University. Series: Geography, no. 4 (74), pp. 23–31. (in Ukrainian)

Kolomytseva, O. V., Vasyl'chenko, L.S. and Pepchuk, S.M. (2022). Marketynhovi komunikatsiyi pidpryyemstva: stratehichni vektory rozvytku v epokhu tsyfrovoyi ekonomiky [Marketing communications of the enterprise: strategic vectors of development in the epoch of digital economy], CHDBK, Cherkasy, Ukraine. (in Ukrainian)

Lebedyev, I. V. (2020). Normatyvno-pravove rehulyuvannya diyalnosti turystychnykh pidpryyemstv v Yevropeyskomu Soyuzi [Normative and legal regulation of tourism enterprises in the European Union]. Ekonomika ta upravlinnya pidpryyemstvamy, no. 45, pp. 121–127. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct45-20 (in Ukrainian)

Makedon, V. V., Bailova O. O. (2023). Planuvannya i orhanizatsiya vprovadzhennya tsyfrovykh tekhnolohiy v diyalnist promyslovykh pidpryyemstv [Planning and organizing the implementation of digital technologies in the activities of industrial enterprises]. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series "Economic Sciences", no. 47, pp. 16–26. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2023-47-3 (in Ukrainian)

Makedon, V. and Ilchenko, N. (2021). Konʺyunktura svitovoho rynku IT-posluh v umovakh ekonomiky 4.0. [World market of it services in the languages of economy 4.0]. Efektyvna ekonomika, vol. 1. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.1.8

Mizhnarodnyi turystychnyi forum [Tourism in Ukraine: challenges and recovery]. Available at: https://kneu.edu.ua/ua/mijnarodniy_turist/ (in Ukrainian)

Aleksandrov, V. V. (2016). Turyzm v systemi priorytetiv rehionalnoho rozvytku : monohrafiya [ourism in the system of regional development priorities: a monograph]. Karazin KhNU. (in Ukrainian)

Vdovichen, A. (2023). Formuvannya ta upravlinnya brendynhovymy tekhnolohiyamy pidpryyemstv rehionu v umovakh yevrointehratsiyi : monohrafiya [Formation and management of branding technologies of enterprises of the region in the conditions of European integration: monograph]. Chernivtsi Trade and Economic Institute DTEU. (in Ukrainian)

Khytra, O. (2022). Turystychnyy brendynh v umovakh ekonomiky vrazhen [Tourist branding in the conditions of the economy of impressions.]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 42. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-64

Shukanova, A. A., Fediy, O. A., Shukanov, P. V. (2021). Osoblyvosti prystosuvannya do umov pandemiyi sub'yektiv turystychnoyi diyalnosti [Peculiarities of adaptation to pandemic conditions of subjects of tourist activity]. Ekonomichna nauka. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, no. 18, pp. 19–24. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.18.19 (in Ukrainian)

Article views: 64
PDF Downloads: 142
Published
2023-11-28
How to Cite
Sereda, N. (2023). MARKETING AND BRANDING IN TOURISM: PROMOTION STRATEGIES AND COMPETITIVENESS OF TOURIST DESTINATIONS. Economy and Society, (57). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-100

Most read articles by the same author(s)