CROSS-CULTURAL COMMUNICATIONS IN TOURISM: PROBLEMS AND SOLUTIONS

Keywords: culture, communications, cross-cultural communication, tourism, tourist enterprises, cultural differences, communications effectiveness

Abstract

The theoretical and practical concept of cross-cultural communications in tourism study in this article. The purpose is to clarify the cross-cultural communication concept definition in the tourism context; determination of theoretical aspects of this concept, identification problems and ways them solve in domestic practice. The research subject is communication processes between individuals or groups of different cultures in tourism. Scientific and methodological approaches and methods are used in the research: a dialectical approach to the analysis and understanding of the research subject essence and a generalization method to clarify of the cross-cultural communications concept definition; methods of logical and system-structural analysis used to assess communication barriers; analytical method and specification - to develop proposals for improving cross-cultural communications in tourism. The article defines the purpose of cross-cultural communication in tourism is to promote effective mutual understanding, comfort, satisfaction of different nationalities tourists; the main functions of cross-cultural communications in the tourism business are defined also. It’s substantiated, cross-cultural communications contribute to the tourism industry development, and also reduce cultural prejudices, contributing to the cultural diversity understanding. It’s established, cross-cultural communications effectiveness problems in tourism arise because of language and cultural differences, stereotypes, insufficient training of personnel and national problems. The authors emphasize the need for advanced cultural diversity management strategies and intercultural communication skills to address these issues. Several ways of improving intercultural communications are proposed in the article: training on intercultural education and communication for staff, foreign language training, development of culturally sensitive services, analysis of tourists' feedback, formation of a multicultural team, and use of modern technologies to facilitate interaction. The implementation of these measures has practical value and can be implemented in the tourist enterprises activities, contribute to the creation of an open and comfortable environment for different cultures tourists, improve the service quality and the competitiveness of the tourism business as a whole.

References

Атаманчук З. А. Вплив крос-культурних комунікацій у міжнародному туризмі на дифузію інновацій між країнами. Економіка і організація управління. 2022. № 1 (45). С. 59-66. URL: https://jeou.donnu.edu.ua/article/view/12136 (дата звернення 01.12.2023).

Алдошина М. В., Брусільцева Г. М. Крос-культурні комунікації в галузі туризму в умовах глобалізації. Бізнес Інформ. 2014. № 3. С. 197-202. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2014_3_32 (дата звернення 09.12.2023).

Чорна Л. В. Міжкультурна комунікація в туризмі: професійно-прикладний аспект. Карпатський край. 2018. № 1-2. С. 137-143. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/kkr_2018_1-2_17 (дата звернення 09.12.2023).

Самойленко Н. Б. Міжкультурна компетентність майбутніх фахівців гуманітарного профілю : моногр. Севастополь : Рібест, 2013. 411 с.

Близнюк Т. П. Крос-культурні особливості менеджменту сучасної мультинаціональної організації : монографія. Харків : ФОП Лібуркіна Л. М., 2017. 296 с. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/26203 (дата звернення 27.11.2023).

Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник. Київ : Академія, 2004. 343 с.

Hofstede G. Cultures and organizations: Software of the mind / G. Hofstede, M. Minkov. – New York: McGrawHill Book Company, 2010. 550 р.

Albu, C. Intercultural communication in tourism. Cross-Cultural Management Journal. 2015. Volume XVII. Issue 1. P. 7-14. URL: https://seaopenresearch.eu/Journals/articles/CMJ2015_I1_1.pdf (Accessed 01 December 2023).

Jack, G., Phipps, A. and Barrientos Arriaga, O. (2020) Intercultural communication in tourism. In: Jackson, J. (ed.) The Routledge Handbook of Language and Intercultural Communication. 2nd Edition. Series : Routledge handbooks in applied linguistics. Routledge: Abingdon, Oxon; New York, NY, P. 535-554.

Dujmović M., Vitasović A. Importance of social interaction and intercultural communication in tourism. WIT Transactions on Ecology and the Environment. Sustainable Tourism X. 2022. Vol. 256. P. 77-83. URL: https://www.witpress.com/Secure/elibrary/papers/ST22/ST22007FU1.pdf (Accessed 01 December 2023).

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 373 с.

Matsumoto D., Kudoh T., Takeuchi S. Changing Patterns of Individualism and Collectivism in the United States and Japan. Culture & Psychology. 1996. Vol. 2. P. 77-107.

Андрущенко В. Поняття культури: філософський дискурс на рубежі століть. Вісник Інституту розвитку дитини. Філософія, педагогіка, психологія. 2014. № 33. С. 5-9.

Гриценко Т. Б., Гриценко С. П., Кондратюк А. Ю. та ін. Культурологія : навч. посіб. / за ред. Т. Б. Гриценко [2-ге вид.]. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 392 с.

Сідоричева Н. В., Тащенко А. Ю. Культурна апропріація в соціальних відносинах. Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Політологія. Соціологія. Право. 2021. № 2 (50). С. 28-32.

Сагер Л. Ю. Аналіз теоретичних основ внутрішніх комунікацій як необхідної умови ефективного управління підприємством. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 1. С. 128-136. URL: https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2011_1_128_136.pdf (дата звернення 29.11.2023).

Кіслов Д. В. Термінологія комунікацій: теоретичний дискурс та його практичне використання. Електронний журнал «Державне управління: удосконалення та розвиток». 2013. № 3. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=551 (дата звернення 29.11.2023).

Павленко Т. В. Основні психологічні підходи визначення поняття «комунікація». Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка. Том ІX, Загальна психологія. Етнічна психологія. Історична психологія. 2016. № 9. С. 368-376.

Моргулець О. Б. Менеджмент у сфері послуг : навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2012. 384 с.

Панченко Є. Міжнародний менеджмент : навч.-метод. посібник для самост. вивч. дисц. Київ : КНЕУ, 2014. 468 с.

Trager, G., & Hall, E. (1954). Culture as communication: A model and analysis. New York, Explorations. Studies in Culture and Communication, 3, pp. 137-149.

Козлова А. О., Усачова О. В. Крос-культурні комунікації у міжнародному туризмі. Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. «Сучасні тенденції розвитку індустрії туризму та гостинності у конкурентному середовищі» (м. Харків, 17 квітня 2020 р.). Харків : Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, 2020. С. 6-7. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/kozlova.htm (дата звернення 29.11.2023).

Atamanchuk Z. A. (2022) Vplyv kros-kulturnykh komunikatsii u mizhnarodnomu turyzmi na dyfuziiu innovatsii mizh krainamy [Influence of cross-cultural communications in international tourism on diffusion of innovations between countries]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia – Economiсs and organization of management, vol. 1 (45), pp. 59-66. Available at: https://jeou.donnu.edu.ua/article/view/12136 (accessed December 01, 2023).

Aldoshyna M. V., Brusiltseva H. M. (2014) Kros-kulturni komunikatsii v haluzi turyzmu v umovakh hlobalizatsii [Cross-culture Communications in Tourism under Conditions of Globalisation]. Biznes Inform – Business Inform, vol. 3, pp. 197-202. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2014_3_32 (accessed December 09, 2023).

Chorna L. V. (2018) Mizhkulturna komunikatsiia v turyzmi: profesiino-prykladnyi aspect [Intercultural communication in tourism: professional and applied aspect]. Karpatskyi krai – Carpathian region, vol. 1-2, pp. 137-143. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/kkr_2018_1-2_17 (accessed December 09, 2023).

Samoilenko N. B. (2013) Mizhkulturna kompetentnist maibutnikh fakhivtsiv humanitarnoho profiliu: monohrafiia [Intercultural competence of future humanitarian professionals: monograph]. Sevastopol: Ribest, 411 p. (in Ukrainian).

Blyzniuk T. P. (2017) Kros-kulturni osoblyvosti menedzhmentu suchasnoi multynatsionalnoi orhanizatsii: monohrafiia [Cross-cultural features of the management of a modern multinational organization: monograph]. Kharkiv: FOP Liburkina L. M., 296 p. Available at: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/26203 (accessed November 27, 2023). (in Ukrainian).

Batsevych F. S. (2004) Osnovy komunikatyvnoi linhvistyky: pidruchnyk [Basics of communicative linguistics: a textbook]. Kyiv: Akademiia, 343 p. (in Ukrainian).

Hofstede G., Minkov М. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind. New York: McGrawHill Book Company, 550 р.

Cristina Elena Albu (2015). Intercultural communication in tourism. Cross-Cultural Management Journal. Volume XVII. Issue 1. P. 7-14. Available at: https://seaopenresearch.eu/Journals/articles/CMJ2015_I1_1.pdf (accessed December 01, 2023).

Jack, G., Phipps, A. and Barrientos Arriaga, O. (2020) Intercultural communication in tourism. In: Jackson, J. (ed.) The Routledge Handbook of Language and Intercultural Communication. 2nd Edition. Series: Routledge handbooks in applied linguistics. Routledge: Abingdon, Oxon; New York, NY, P. 535-554.

Dujmović M., Vitasović A. (2022) Importance of social interaction and intercultural communication in tourism. WIT Transactions on Ecology and the Environment. Sustainable Tourism X. Vol. 256. P. 77-83. Available at: https://www.witpress.com/Secure/elibrary/papers/ST22/ST22007FU1.pdf (accessed December 01, 2023).

Honcharenko S. U. (1997) Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv: Lybid, 373 p. (in Ukrainian).

Matsumoto D., Kudoh T., Takeuchi S. (1996) Changing Patterns of Individualism and Collectivism in the United States and Japan. Culture & Psychology. Vol. 2. P. 77-107.

Andrushchenko V. (2014) Poniattia kultury: filosofskyi dyskurs na rubezhi stolit [Concept of culture: philosophical discourse at the turn of the century]. Visnyk Instytutu rozvytku dytyny. Filosofiia, pedahohika, psykholohiia – Bulletin of the Institute of Child Development. Philosophy, pedagogy, psychology, vol. 33, pp. 5-9.

Hrytsenko T. B., Hrytsenko S. P., Kondratiuk A. Yu. ta in. (2009) Kulturolohiia: navch. posib. [Culturology: a study guide] / za red. T. B. Hrytsenko [2-he vyd.]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 392 p. (in Ukrainian).

Sidorycheva N. V., Tashchenko A. Yu. (2021) Kulturna apropriatsiia v sotsialnykh vidnosynakh [The cultural appropriation in social relations]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut». Politolohiia. Sotsiolohiia. Pravo – Bulletin of the National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute". Political Science. Sociology. Law, vol. 2 (50), pp. 28-32.

Saher L. Yu. (2011) Analiz teoretychnykh osnov vnutrishnikh komunikatsii yak neobkhidnoi umovy efektyvnoho upravlinnia pidpryiemstvom [Analysis of theoretical basics of internal communications as a necessary condition effective management of enterprise]. Marketynh i menedzhment innovatsii – Marketing and Management of Innovations, vol. 1, pp. 128-136. Available at: https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2011_1_128_136.pdf (accessed November 29, 2023).

Kislov D. V. (2013) Terminolohiia komunikatsii: teoretychnyi dyskurs ta yoho praktychne vykorystannia [Terminology communications: theoretical discours and its practical use]. Elektronnyi zhurnal «Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok» – Electronic scientific journal "Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok", vol. 3. Available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=551 (accessed November 29, 2023).

Pavlenko T. V. (2016) Osnovni psykholohichni pidkhody vyznachennia poniattia «komunikatsiia» [Basic psychological approaches to defining the concept of "communication"]. Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka. Tom IX, Zahalna psykholohiia. Etnichna psykholohiia. Istorychna psykholohiia – Actual problems of psychology: Collection of scientific works of the Institute of Psychology named after H. S. Kostyuka Volume IX, General psychology. Ethnic psychology. Historical psychology, vol. 9, pp. 368-376.

Morhulets О. (2012). Menedzhment u sferi poslug [Service management] : navch. posib. Kiyiv: Centr uchbovoyi literaturi, 384 p. (in Ukrainian).

Panchenko Ye. (2014) Mizhnarodnyi menedzhment : navch.-metod. posibnyk dlia samost. vyvch. dysts. [International management: educational and methodological guide for independent study of the discipline]. Kyiv: KNEU, 468 p. (in Ukrainian).

Trager, G., & Hall, E. (1954). Culture as communication: A model and analysis. New York, Explorations. Studies in Culture and Communication, 3, pp. 137-149.

Kozlova A. O., Usachova O. V. (2020) Kros-kulturni komunikatsii u mizhnarodnomu turyzmi [Cross-cultural communications in international tourism]. Materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf. «Suchasni tendentsii rozvytku industrii turyzmu ta hostynnosti u konkurentnomu seredovyshchi» (Kharkiv, April 17, 2020). Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi universytet miskoho hospodarstva imeni O. M. Beketova, pp. 6-7. Available at: https://tourlib.net/statti_ukr/kozlova.htm (accessed November 29, 2023). (in Ukrainian).

Article views: 128
PDF Downloads: 147
Published
2023-11-28
How to Cite
Morhulets, O., Nyshenko, O., & Shevchenko, O. (2023). CROSS-CULTURAL COMMUNICATIONS IN TOURISM: PROBLEMS AND SOLUTIONS. Economy and Society, (57). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-60