ANALYSIS OF THE EFFICIENCY OF INTERNET ADVERTISING: NEW METHODS OF MEASUREMENT AND EVALUATION OF RESULTS

Keywords: advertising, internet marketing, modern approaches, digital development, audience

Abstract

The article examines advertising as an innovative and newest means of Internet communication. Relevance is determined by the fact that today no field can function without a marketing tool like Internet advertising. The article presents the types, features and specifics of using advertising. It was found that the effectiveness of advertising is determined by such indicators as reliability, availability, innovativeness, usefulness and others. The purpose of the study is to determine the meaning and role of the effectiveness of advertising activities on the Internet. The article examines the theoretical and methodological aspects of advertising as one of the tools of integrated Internet marketing, its organization and implementation in the marketing activities of companies. Modern trends in the development of Internet marketing and advertising have been identified. The characteristics of targeted advertising are determined. On the basis of previous studies, the principles of system formation of the researched processes have been determined. Modern approaches to the organization and implementation of targeted advertising at enterprises are considered. An analysis is offered and the definition of the conceptual apparatus of Internet advertising is clarified. The results of research on the problems of evaluating the effectiveness of advertising activity on the Internet are presented. It is proved that the world market of Internet advertising is developing very dynamically. Uneven among different types of Internet advertising, the most growing among them are SMM and search advertising. Analysis of the local Internet advertising market confirmed this trend. It was determined that smartphones are the most popular tool for viewing Internet advertising among consumers. When evaluating the effectiveness of Internet advertising, a comprehensive approach should be used. The conclusions provide information about the importance of Internet advertising in modern society and the development of technology. The constant dynamics of the Internet market increases the requirements for advertising from advertisers and target audiences. Advertising settings and targeting are systematically updated, while some types of advertising lose popularity, and others are replaced. Since there are many problems in the promotion of goods on the Internet, this topic needs to improve theoretical and practical approaches.

References

Авраменко Н., Архипова Т. Інтернет-реклама як інструмент цифрового маркетингу підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. 2023. № 3. С. 63-67. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-318-3-9

Баран Р. Я., Романчукевич М. Й. Оцінка ефективності рекламної діяльності в Інтернеті. Ефективна економіка. 2019. № 7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/7_2019/38.pdf.

Вовченко Л. Інтернет реклама та її ефективність. ІІІ Міжнародна студентська науково-технічна конференція «Природничі та гуманітарні науки. Актуальні питання». 2020. С. 194-195. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/323534975.pdf.

Гарматюк О. Формування стратегії розвитку інтернет-реклами фармацевтичної продукції. Економіка та суспільство. 2023. № 53. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2709.

Ігнатенко Р. В. Event-marketing as a type of creative solution for marketing activities. Financial Strategies of Innovative Economic Development. 2022. № 1 (53). С. 107-110. DOI: https://doi.org/10.26661/2414-0287-2022-1-53-19

Ковінько О., Осаволюк І., Маценко А. Аналіз розвитку інтернет-реклами в Україні. Молодий вчений. 2017. № 12 (52). С. 136-139. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/12/33.pdf

Мальчик М. М., Адасюк І. П. Реклама в Інтернеті: теоретичний аналіз та особливості. Journal of Lviv Polytechnic National University Series of Economics and Management Issues. 2021. Вип. 5 (1). С. 75-85. DOI: http://doi.org/10.23939/semi2021.01.075.

Пічик К., Будняк А. Вплив реклами та інших форм комунікації на поведінку споживачів. Наукові записки НАУКМА. 2019. № 4 (1). С. 83-87. URL: http://surl.li/npsik

Рябчик А. Методи психологічного впливу в рекламі. Ефективна економіка. 2018. №11. С. 1-8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/11_2018/94.pdf

Семенко К., Бакуліна С. Особливості застосування інструментів онлайн-просування в маркетинговій діяльності підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. № 19 (3). С. 26-29. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/19_3_2018ua/7.pdf

Фураєва М. С., Перерва П. Г. Креативні технології інтернет-реклами. Інтелектуальна власність в креативних індустріях: зб. матеріалів ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. 2021. С. 152-157. URL: http://library.megu.edu.ua:8180/jspui/bitstream/123456789/3323/1/22.2.pdf#page=153.

Юзов А. М. Використання моделі Остроу для визначення ефективності частоти інтернет-реклами. Матеріали ІІІ Міжнародного науково-практичного форуму «Бізнес, освіта і наука: вектори співпраці». Київ : Інтерсервіс, 2021. С. 120-122. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/21830.

Юрченко О. А. Ринок інтернет-реклами в Україні: сучасний стан та основні тенденції розвитку. International Scientific Journal “Internauka”. 2023. № 10. URL: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2023-10.

Яловега Н. І. Планування рекламної підтримки продукту. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія: Економічні науки. Полтава: ПУЕТ, 2020. № 3 (99). С. 56-64. URL: http://journal.puet.edu.ua/index.php/nven/article/view/1727

Ярмолюк О., Борисенко О., Фісун Ю. Теоретико-методологічні аспекти таргетованої реклами як інструменту комплексного інтернет-маркетингу. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2022. №46. С. 23-29. URL: https://ej.journal.kspu.edu/index.php/ej/article/view/786/757

Avramenko N., Arkhipova T. (2023) Internet-reklama yak instrument tsyfrovoho marketynhu pidpryyemstva [Internet advertising as a tool of digital marketing of the enterprise]. Bulletin of the Khmelnytskyi National University, no. 3, pp. 63-67.

Baran R. Ya., Romanchukevich M. Y. (2019) Otsinka efektyvnosti reklamnoyi diyalʹnosti v Interneti [Evaluation of the effectiveness of advertising activities on the Internet]. Effective economy, no. 7.

Vovchenko L. (2020) Internet reklama ta yiyi efektyvnistʹ [Internet advertising and its effectiveness]. ІІІ International student scientific and technical conference "Natural and humanitarian sciences. Current issues", pp. 194-195.

Harmatyuk O. (2023) Formuvannya stratehiyi rozvytku internet-reklamy farmatsevtychnoyi produktsiyi [Formation of a strategy for the development of Internet advertising of pharmaceutical products]. Economy and society, no. 53.

Ignatenko R. V. (2022) Event-marketing as a type of creative solution for marketing activities. Financial Strategies of Innovative Economic Development, no. 1 (53), pp. 107-110.

Kovinko O., Osavolyuk I., Matsenko A. (2017) Analiz rozvytku internet-reklamy v Ukrayini [Analysis of the development of Internet advertising in Ukraine]. Young Scientist, no. 12 (52), pp. 136-139.

Malchyk M. M., Adasiuk I. P. (2021) Reklama v Interneti: teoretychnyy analiz ta osoblyvosti [Advertising on the Internet: theoretical analysis and features]. Journal of Lviv Polytechnic National University Series of Economics and Management Issues, vol. 5 (1), pp. 75-85.

Pichyk K., Budniak A. (2019) Vplyv reklamy ta inshykh form komunikatsiyi na povedinku spozhyvachiv [Influence of advertising and other forms of communication on consumer behavior]. Scientific Notes NAUKMA, no. 4 (1), pp. 83-87.

Ryabchyk A. (2018) Metody psykholohichnoho vplyvu v reklami [Methods of psychological influence in advertising]. Effective economy, no. 11, pp. 1-8.

Semenko K., Bakulina S. (2018) Osoblyvosti zastosuvannya instrumentiv onlayn-prosuvannya v marketynhoviy diyalʹnosti pidpryyemstva [Peculiarities of using online promotion tools in the marketing activities of the enterprise]. Scientific bulletin of the Uzhgorod National University, no. 19 (3), pp. 26-29.

Furaeva M. S., Pererva P. G. (2021) Kreatyvni tekhnolohiyi internet-reklamy [Creative technologies of Internet advertising]. Intellectual property in creative industries: coll. materials of III All-Ukrainian science and practice conference, pp. 152-157.

Yuzov A. M. (2021) Vykorystannya modeli Ostrou dlya vyznachennya efektyvnosti chastoty internet-reklamy [Using the Ostrow model to determine the effectiveness of Internet advertising frequency]. Materials of the 3rd International Scientific and Practical Forum "Business, Education and Science: Vectors of Cooperation", pp. 120-122.

Yurchenko O. A. (2023) Rynok internet-reklamy v Ukrayini: suchasnyy stan ta osnovni tendentsiyi rozvytku [Internet advertising market in Ukraine: current state and main development trends]. International Scientific Journal "Internauka", no. 10.

Yalovega N. I. (2020) Planuvannya reklamnoyi pidtrymky produktu [Planning advertising support for a product]. Scientific Bulletin of the Poltava University of Economics and Trade, Series: Economic Sciences. Poltava: PUET, no. 3 (99), pp. 56-64.

Yarmolyuk O., Borysenko O., Fisun Yu. (2022) Teoretyko-metodolohichni aspekty tarhetovanoyi reklamy yak instrumentu kompleksnoho internet-marketynhu [Theoretical and methodological aspects of targeted advertising as a tool of integrated Internet marketing]. Scientific Bulletin of Kherson State University, no. 46, pp. 23-29.

Article views: 136
PDF Downloads: 118
Published
2023-11-28
How to Cite
Yalovega, N. (2023). ANALYSIS OF THE EFFICIENCY OF INTERNET ADVERTISING: NEW METHODS OF MEASUREMENT AND EVALUATION OF RESULTS. Economy and Society, (57). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-52
Section
MARKETING