FEATURES OF MANAGEMENT OF THE COMPETITIVE ADVANTAGES OF THE ENTERPRISE

Keywords: competition, competitiveness, competitive advantages, management, economic activity

Abstract

The relevance of the research topic lies in the fact that ensuring the company's competitive advantages in the market of goods and services creates an opportunity for it to be the first, to respond in time to changes in the external environment, to adapt better than its competitors to the influence of negative factors of the macro environment. In the conditions of intense competition, the one who manages to obtain significant competitive advantages usually wins not so much from competitors as from consumers. The emergence of a company's competitive advantages under modern conditions usually occurs under the influence of many factors. Elements of the production and economic system (technology, personnel, financial resources, etc.) and elements of the business system (competitors and their capabilities, industry market, etc.) act as a factor or condition that determines the properties of an object or process. The article defines theoretical approaches to the content of the concept of competitive advantages of an enterprise and substantiates the main types of factors influencing their formation. A theoretical analysis of individual levels of the formation of competitive advantages in the conditions of a dynamic economic environment is carried out. The features of the management of the competitive advantages of the enterprise are determined, and attention is also focused on individual examples of the management of the competitive potential in the conditions of the instability of the market situation. This aspect is very important from the point of view of achieving market equilibrium of the enterprise. In addition, the elements of the formation of competitive advantages in the enterprise management system were determined. The above elements make up a set of means by which the company can influence its consumers, as well as provide an optimal combination of production resources. The main stages of the formation of the competitive advantage management system are considered. The methodological aspects of evaluating competitive advantages are substantiated, which made it possible to determine the main approaches and tools for improving the process of forming competitive potential.

References

Бакай В. Конкурентні переваги підприємства: характеристика та їх оцінка за моделлю Портера. Modeling the development of the economic systems. 2022. №2. URL: https://mdes.khmnu.edu.ua/index.php/mdes/article/view/69

Безпарточний М.Г., Брітченко І.Г., Безпарточна О.С. Ринкове середовище та конкурентні переваги аграрних підприємств України у контексті забезпечення продовольчої безпеки. International scientific conference «Information and innovation technologies in the XXI century» University of Technology, Katowice 15-16 September 2022. Katowice: Wyższa Szkoła Techniczna w Katowicach, 2022. С. 5-7.

Голобородько А., Кубишина Н. Вибір конкурентної стратегії підприємства. Збірник тез доповідей: ІІI Міжнародна науково-практична конференція "Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи. 2022. С. 217-220

Гончар В. В. Теоретичні аспекти формування конкурентних переваг. Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності. 2016. № 1. С. 81-85.

Рожко Н. Я. Стратегії досягнення конкурентних переваг виробників на ринку овочів та фруктів. Агросвіт. 2020. № 3. С. 73–79.

Селезньова Г. О. Формування конкурентних переваг підприємства в сучасних умовах господарювання. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. No 10. URL: http://global-national.in.ua/issue-10–2016.

Туряниця В. В. Сучасна парадигма забезпечення конкурентних переваг підприємства на міжнародних ринках. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2022. №3 (52). Том 3. С. 264-278

Цьвок Д. Р. Формування конкурентних переваг підприємства. Проблеми системного підходу в економіці. 2017. №5 (61). С. 141–147

Шарко В. В. Забезпечення конкурентоспроможності підприємства роздрібної торгівлі. Молодий вчений. 2017. № 4. С. 788-793

Шевченко Л.С. Конкурентні переваги бізнесу: управлінсько-орієнтований погляд на проблему. Економічна теорія та право. 2022. № 2 (49). С. 71-76

Denning Steve, Folz Christina. How To Change Your Organizational Culture. SHRM. 2016. (Sep. 22). URL. https://www.shrm.org/hr-today/news/hr-magazine/1016/pages/how-to-change-your-organizational-culture.aspx

Lopes S. C. P., Lopes H. E. G., Coleta K. G., Rodrigues V. C. Business models and competitive advantage: a dynamic approach. Revista Ibero Americana de Estratégia. 2019. Vol. 18. Núm. 1. P. 90–105.

Bakay V. Konkurentni perevahy pidpryyemstva: kharakterystyka ta yikh otsinka za modellyu Portera [Competitive advantages of the enterprise: characteristics and their assessment according to Porter's model]. Modeling the development of the economic systems. 2022. №2. URL: https://mdes.khmnu.edu.ua/index.php/mdes/article/view/69

Bezpartochnyy M.H., Britchenko I.H., Bezpartochna O.S. Rynkove seredovyshche ta konkurentni perevahy ahrarnykh pidpryyemstv Ukrayiny u konteksti zabezpechennya prodovolʹchoyi bezpeky [Market environment and competitive advantages of agricultural enterprises of Ukraine in the context of ensuring food security]. International scientific conference «Information and innovation technologies in the XXI century» University of Technology, Katowice 15-16 September 2022. Katowice: Wyższa Szkoła Techniczna w Katowicach, 2022. S. 5-7.

Holoborodʹko A., Kubyshyna N. Vybir konkurentnoyi stratehiyi pidpryyemstva [Selection of the competitive strategy of the enterprise]. Zbirnyk tez dopovidey: III Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiya "Biznes, innovatsiyi, menedzhment: problemy ta perspektyvy. 2022. S. 217-220

Honchar V. V. Teoretychni aspekty formuvannya konkurentnykh perevah [Theoretical aspects of the formation of competitive advantages]. Teoretychni i praktychni aspekty ekonomiky ta intelektualʹnoyi vlasnosti. 2016. № 1. S. 81-85.

Rozhko N. YA. Stratehiyi dosyahnennya konkurentnykh perevah vyrobnykiv na rynku ovochiv ta fruktiv [Strategies for achieving competitive advantages of producers on the market of vegetables and fruits]. Ahrosvit. 2020. № 3. S. 73–79.

Seleznʹova H. O. Formuvannya konkurentnykh perevah pidpryyemstva v suchasnykh umovakh hospodaryuvannya [Formation of competitive advantages of the enterprise in modern business conditions]. Hlobalʹni ta natsionalʹni problemy ekonomiky. 2016. No 10. URL: http://global-national.in.ua/issue-10–2016.

Turyanytsya V. V. Suchasna paradyhma zabezpechennya konkurentnykh perevah pidpryyemstva na mizhnarodnykh rynkakh [The modern paradigm of ensuring the competitive advantages of the enterprise on international markets]. Rynkova ekonomika: suchasna teoriya i praktyka upravlinnya. 2022. №3 (52). Tom 3. S. 264-278

Tsʹvok D. R. Formuvannya konkurentnykh perevah pidpryyemstva [Formation of competitive advantages of the enterprise]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi. 2017. №5 (61). S. 141–147

Sharko V. V. Zabezpechennya konkurentospromozhnosti pidpryyemstva rozdribnoyi torhivli [Ensuring the competitiveness of a retail enterprise]. Molodyy vchenyy. 2017. № 4. S. 788-793

Shevchenko L.S. Konkurentni perevahy biznesu: upravlinsʹko-oriyentovanyy pohlyad na problemu [Competitive advantages of business: a management-oriented view of the problem]. Ekonomichna teoriya ta pravo. 2022. № 2 (49). S. 71-76

Denning Steve, Folz Christina. How To Change Your Organizational Culture [How To Change Your Organizational Culture]. SHRM. 2016. (Sep. 22). URL. https://www.shrm.org/hr-today/news/hr-magazine/1016/pages/how-to-change-your-organizational-culture.aspx

Lopes S. C. P., Lopes H. E. G., Coleta K. G., Rodrigues V. C. Business models and competitive advantage: a dynamic approach [Business models and competitive advantage: a dynamic approach]. Revista Ibero Americana de Estratégia. 2019. Vol. 18. Núm. 1. P. 90–105.

Article views: 156
PDF Downloads: 134
Published
2023-11-28
How to Cite
Khmurova, V., & Kulinich, V. (2023). FEATURES OF MANAGEMENT OF THE COMPETITIVE ADVANTAGES OF THE ENTERPRISE. Economy and Society, (57). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-17
Section
ECONOMICS