GEOGRAPHIC PATTERNS OF DIGITALIZATION OF EDUCATION: TREND ANALYSIS

Keywords: digitalization, education, higher education, e-learning, distance learning, online learning, hybrid learning, gamification learning

Abstract

The article is devoted to the topical issues of determining the geographical patterns of the dissemination of search queries of users regarding the directions of digitization of education in both the national and global context. The research was conducted using the Google Trends toolkit for keywords such as "education", "higher education", "e-learning", "distance learning", "online learning", "hybrid learning", "gamification learning". The search query analysis period is 08/30/2020-08/30/2023. According to the results of the study, the largest number of searches for the key term "education" was recorded in the Rivne region, Volyn region, Ternopil region, Ivano-Frankivsk region and Zhytomyr region. Instead, the lowest number of requests was recorded in the Luhansk region, Donetsk region and in Crimea. The level of interest of users in Ukraine to the problem of higher education was the highest in the Volyn region, Rivne region, Ivano-Frankivsk region, Lviv Region and Vinnytsia region. Among the regions with the lowest number of requests on the subject of "higher education" are Kharkiv region, Zaporizhzhia region and Odesa region. Online learning was the most popular among users of the Rivne region, Ternopil Region, Volyn region, Zakarpattia region and Chernihiv region. In turn, in Kharkiv region, Donetsk region and Luhansk region the number of queries was the lowest. The request on distance learning was the most popular among users of the Kharkiv region, Chernihiv region and Poltava region. The geographical dissemination of Google users' searches for the key terms "e-learning" for the period 08/30/2020-08/30/2023 across the regions of Ukraine proved the relevance of this question only for users from the Chernivtsi region, Zakarpattia region, Ternopil region, Kyiv region and the city of Kyiv, while this issue is not relevant for the rest of the regions. The issue of hybrid learning attracts the special interest of users of the Zhytomyr region and the city of Kyiv, while for users from the rest of the regions, this question is characterized by a low number of search queries. It was not possible to identify the geographical structure within Ukrainian regions of the requests for the search query "gamification of learning" due to their small number. In the global dimension, the issue of digitization of education is of greater interest among users in developing African countries.

References

Google Trends. URL: https://trends.google.com/trends/?hl=ru

Арешонков В. Ю. Цифровізація вищої освіти: виклики та відповіді. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2020. Т. 2, № 2, С. 1-6. URL: https://doi.org/10.37472/2707-305x-2020-2-2-13-2

Богуславська Л. Г., Баранник О. Ю., Ткач О. В. Прогноз освітніх тенденцій розвитку філологічної освіти та науки України в епоху цифровізації. Академічні візії. 2023. 16. https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/168

Желанов Д. В. Суттєві проблеми та ризики сучасної вищої освіти: норвезький досвід їх запобігання та розв’язання. Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. 2019. Вип. 2 (115). С. 56–61.

Карплюк С.О. Особливості цифровізації освітнього процесу у вищій школі. Інформаційно‐цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку.2019. С.188‐197.

Савіцька В. В. Цифровізація освітнього процесу у закладах вищої освіти: ризики і перспективи в сучасних умовах. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2022. № 59. С. 76–85. URL: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2022.59.07

Стойка O. Тенденції цифровізації професійної підготовки вчителів в Угорщині. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2023. 1(52). С. 210–213. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.210-213

Толмач М. Цифрові технології в освіті: можливості й тенденції застосування. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2021. Т. 4, № 2. С. 159–171. https://doi.org/10.31866/2617-796X.4.2.2021.247474

Шмалєй С. Проблеми вищої освіти в умовах глобалізації. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 8 (92). С. 337–347.

Google Trends. URL: https://trends.google.com/trends/?hl=ru

Areshonkov V. Yu. Tsyfrovizatsiia vyshchoi osvity: vyklyky ta vidpovidi [Digitization of higher education: challenges and answers]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy. 2020. T. 2, № 2, S. 1-6. URL: https://doi.org/10.37472/2707-305x-2020-2-2-13-2 [in Ukrainian]

Bohuslavska L. H., Barannyk O. Yu., Tkach O. V. Prohnoz osvitnikh tendentsii rozvytku filolohichnoi osvity ta nauky Ukrainy v epokhu tsyfrovizatsii [Forecast of educational trends in the development of philological education and science of Ukraine in the era of digitalization]. Akademichni vizii. 2023. 16. https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/168 [in Ukrainian]

Zhelanov D. V. Suttievi problemy ta ryzyky suchasnoi vyshchoi osvity: norvezkyi dosvid yikh zapobihannia ta rozviazannia [Significant problems and risks of modern higher education: the Norwegian experience of their prevention and resolution]. Visnyk Kremenchutskoho natsionalnoho universytetu imeni Mykhaila Ostrohradskoho. 2019. Vyp. 2 (115). S. 56–61. [in Ukrainian]

Karpliuk S.O. Osoblyvosti tsyfrovizatsii osvitnoho protsesu u vyshchii shkoli [Peculiarities of digitization of the educational process in higher education]. Informatsiino‐tsyfrovyi osvitnii prostir Ukrainy: transformatsiini protsesy i perspektyvy rozvytku. 2019. S.188‐197. [in Ukrainian]

Savitska V. V. Tsyfrovizatsiia osvitnoho protsesu u zakladakh vyshchoi osvity: ryzyky i perspektyvy v suchasnykh umovakh [Digitization of the educational process in institutions of higher education: risks and prospects in modern conditions]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty. 2022. № 59. S. 76–85. URL: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2022.59.07 [in Ukrainian]

Stoika O. Tendentsii tsyfrovizatsii profesiinoi pidhotovky vchyteliv v Uhorshchyni [Trends in digitalization of professional training of teachers in Hungary]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: «Pedahohika. Sotsialna robota». 2023. 1(52). S. 210–213. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.210-213 [in Ukrainian]

Tolmach M. Tsyfrovi tekhnolohii v osviti: mozhlyvosti y tendentsii zastosuvannia [Digital technologies in education: possibilities and trends of application]. Tsyfrova platforma: informatsiini tekhnolohii v sotsiokulturnii sferi. 2021. T. 4, № 2. S. 159–171. https://doi.org/10.31866/2617-796X.4.2.2021.247474 [in Ukrainian]

Shmaliei S. Problemy vyshchoi osvity v umovakh hlobalizatsii [Problems of higher education in the conditions of globalization]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. 2019. № 8 (92). S. 337–347. [in Ukrainian]

Article views: 41
PDF Downloads: 27
Published
2023-10-31
How to Cite
Kostetskyi, P., & Ivantsov, S. (2023). GEOGRAPHIC PATTERNS OF DIGITALIZATION OF EDUCATION: TREND ANALYSIS. Economy and Society, (56). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-165
Section
ECONOMICS