CHARACTERISTICS OF THE COMPONENT POTENTIAL OF COMPETITIVENESS OF THE ENTERPRISE UNDER THE GLOBALIZATION OF THE ECONOMY
Abstract
The article clarifies the significance of the enterprise's potential in increasing its competitiveness in the conditions of the globalization of the economy. It was determined that the enterprise's potential is a kind of driving force that allows it to achieve its goals, successfully present the results of its activities on the market and have competitive advantages, adapt to external threats and the changing political and economic situation. As a result of the analysis of the scientific work on this issue, eight components of the company's potential were identified. Organizational potential involves launching or adjusting the activity of the enterprise's mechanism based on the use of its aggregate potential. The production potential of the enterprise is formed thanks to the available objects and means of work, technological and innovative possibilities and internal labor reserves. Financial potential is responsible for the process of attracting and distributing financial resources, finding other resources needed for the development of the enterprise, and its investment strategy. Investment potential includes external and internal investment. Innovation potential involves a combination of factors and conditions that ensure the organization of the innovation process. The human potential of the enterprise is the special human capital accumulated by the organization, which combines the qualifications and professional abilities of employees, know-how, intellectual capital, special managerial and intellectual technologies that increase the competitiveness of the enterprise. The main direction of the marketing potential is the formation of a comprehensive strategy for the promotion of products to the market and a high-quality price policy of the enterprise. The export potential of the enterprise is the totality of the enterprise's opportunities to enter and expand operations in foreign markets. It is argued that the formation and use of the company's potential in modern conditions are influenced by globalization processes, the development of science and technology, the economic policy of the state, and the needs of potential consumers.
References
Ареф’єва О.В., Запорожець Т.С. Підхід до формування конкурентоспроможності господарського потенціалу підприємств. Проблеми підвищення ефективності інфраструктури. 2012. № 35. Т. 1. С. 30–34.
Бабірлі У. Х. , Павленко О. П. Сутність експортного потенціалу підприємства. Ефективна економіка. 2017. № 3. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5503
Бугай В.З., Горбунова А.В., Клюєва Ю.В. Теоретичні основи формування потенціалу підприємства. Вісник Запорізького національного університету. 2011. № 1. С. 27–33.
Верхоглядова Н.І., Коваленко Є.В. Аналіз підходів до визначення сутності потенціалу підприємства. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Економічні науки. 2014. Вип. 8, Ч. 5. С. 68 – 71.
Гончар О.І., Галкіна Ю.Г. Еволюція категорії «потенціал підприємства» та її роль в економічних дослідженнях. Вісник Хмельницького національного університету. 2009. № 5. T. 3. C. 245–247
Іванієнко К.В. Узагальнення підходів щодо визначення поняття "Експортний потенціал. Бізнес Інформ. 2014. №5, с. 291–297.
Коленда Н. В. Соціальний потенціал: сутність та основні ознаки. Вісник Одеського національного університету. Серія: Економіка. 2013. Том. 18, Вип. 1. С. 105-115.
Точиліна Ю.Ю. Роль людського капіталу в інноваційному розвитку національної економіки. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Міжнародні економічні відносини та світове господарство». 2019. Вип. 26, Ч. 2. С. 88 – 91.
Shaposhnykov K., Denysiuk T., Zakharchenko O. Potential for development of entrepreneurship in the period of post-war recovery of the national economy (example of social entrepreneurship). Інфраструктура ринку. 2023. Вип. 72. С. 51-55. http://www.market-infr.od.ua/journals/2023/72_2023/11.pdf DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct72-9
Arefieva O.V., Zaporozhets T.S. (2012). Pidkhid do formuvannia konkurentospromozhnosti hospodarskoho potentsialu pidpryiemstv [An approach to the formation of the competitiveness of the economic potential of enterprises]. Problemy pidvyshchennia efektyvnosti infrastruktury - Problems of improving infrastructure efficiency. № 35. Vol. 1.
Babirli U.Kh., Pavlenko O.P. (2017). Sutnist eksportnoho potentsialu pidpryiemstva [The essence of the enterprise's export potential] Efektyvna ekonomika - Efficient economy. Vol. 3. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5503
Buhai V.Z., Horbunova A.V., Kliuieva Yu.V. (2011). Teoretychni osnovy formuvannia potentsialu pidpryiemstva. [Theoretical foundations of enterprise potential formation] Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu - Bulletin of Zaporizhzhya National University. Vol. 1..
Verkhohliadova N.I., Kovalenko Ye.V. (2014). Analiz pidkhodiv do vyznachennia sutnosti potentsialu pidpryiemstva [Analysis of approaches to determining the essence of the company's potential] Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Ekonomichni nauky - Scientific Bulletin of Kherson State University. Series Economic Sciences. Vol. 8 (5).
Honchar O.I., Halkina Yu.H. (2009) Evoliutsiia katehorii «potentsial pidpryiemstva» ta yii rol v ekonomichnykh doslidzhenniakh [Evolution of the category "enterprise potential" and its role in economic research]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu - Bulletin of the Khmelnytskyi National University. No. 5, vol. 3.
Ivaniienko K.V. (2014). Uzahalnennia pidkhodiv shchodo vyznachennia poniattia "Eksportnyi potentsial". [Generalization of approaches to the definition of the concept "Export potential"] Biznes Inform - Business Inform. Vol. 5.
Kolenda N. V. Sotsialnyi potentsial: sutnist ta osnovni oznaky. [Social potential: essence and main features]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Ekonomika - Bulletin of Odessa National University. Series: Economy. 2013. Vol. 18, Issue. 1.
Tochylina Yu.Yu. (2019). Rol liudskoho kapitalu v innovatsiinomu rozvytku natsionalnoi ekonomiky. [The role of human capital in the innovative development of the national economy]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo» - Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series "International Economic Relations and World Economy". Vol. 26, Ch. 2.
Shaposhnykov K., Denysiuk T., Zakharchenko O. (2023). Potential for development of entrepreneurship in the period of post-war recovery of the national economy (example of social entrepreneurship). Market infrastructure. Vol. 72. http://www.market-infr.od.ua/journals/2023/72_2023/11.pdf. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct72-9
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.