THE IMPACT OF SOCIAL MANAGEMENT ON INTERNATIONAL BUSINESS
Abstract
The article is devoted to the study of social management as an important direction of management. It is becoming increasingly relevant in the context of the development of social organizations, projects, and enterprises. The importance of social management and its key features are substantiated. In particular, such as social mission orientation, active involvement of stakeholders, responsibility to society, resource orientation, and the need to measure social impact are described. The importance of social management is substantiated by analyzing its key features. The article considers social entrepreneurship not just as a business model, but as a strategic approach to the adaptation of enterprises to global social challenges. At the same time, these enterprises voluntarily integrate social and environmental aspects into their activities. The main characteristics and principles of social responsibility of business are highlighted. The article emphasizes that authentic social responsibility intersects with core business strategy. It is essential for the sustainable development and competitive advantage of the enterprise, different from superficial PR initiatives. The key aspects and tools with which socially responsible enterprises implement their initiatives have been studied. It is emphasized that each of these tools is aimed at minimizing negative social and environmental impacts. As well as stimulating positive changes in communities and improving the quality of life and well-being of employees. The article discusses the relevance and significance of corporate social responsibility, highlighting the dynamics of this trend through the examples of leading global companies such as Microsoft, Google, Starbucks, and others. The main focus is on initiatives aimed at developing digital skills, increasing the accessibility of the Internet, promoting the concepts of "green" and paperless offices, as well as promoting employee education. Corporate strategies aimed at improving the social environment and stimulating positive changes in the community are revealed. It also highlights how companies that invest in socially important initiatives reap benefits in the form of increased positive image, increased customer loyalty, and improved reputation as an employer.
References
Букреєва Д. С. Соціальна відповідальність бізнесу як основа забезпечення ділової активності підприємств: євроінтеграційний аспект. Економіка та суспільство. 2022. №38.
Головінов О. М. Фактори формування інституту корпоративної соціальної відповідальності. Економіка та держава. 2014. №9. С. 10–14
Грицина Л. А. Корпоративна соціальна відповідальність підприємств: зарубіжний та вітчизняний досвід. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2016. Вип. 10 (1). С. 99-102.
Длугопольський О. В. Соціальна відповідальність бізнесу: приклади розвинутих країн світу для України. European scientific journal of Economic and Financial innovation. 2020. No2(6). URL: https://journal.eae.com.ua/index.php/journal/article/view/119/106
Євтушенко В. А. Оцінка корпоративної соціальної відповідальності: методи, об’єкти, показники. Вісник НТУ “ХПІ”. 2013. № 46 (1019). С. 53–63.
Карпенко О.О. Соціальна відповідальність як чинник економічного розвитку вітчизняних підприємств. Ефективна економіка. 2018. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6219
Котлер Ф., Лі Н. Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства. Пер. з англ. С. Яринич. Київ: Стандарт, 2005. 302 с.
Кривоус В. Корпоративна соціальна відповідальність у контексті формування партнерських взаємовідносин між державою, бізнесом та суспільством / Журнал європейської економіки. 2016. Т. 15, № 2. С. 172¬182.
Кузьмін О. Є. Соціальна відповідальність бізнесу: поняття типологія та чинники формування. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2021. №2(6). С.
Кусик Н.Л. Ефективність соціально відповідальної діяльності: взаємозв’язок з інвестиційним кліматом та привабливістю. Формування сучасних механізмів розвитку інноваційної сфери економіки. 2013. С.280¬300.
Мазуренко В.П., Засенко O.Ю. Сучасна концепція корпоративної соціальної відповідальності у міжнародному бізнесі. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1199
Пилипенко Н.М., Карпець О.В. Теоретичні аспекти соціального підприємництва в сучасних умовах. Ефективна економіка. 2021. No 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/3_2021/89.pdf (дата звернення: 05.04.2023).
Смаль В., Кокоть В. Що слід знати про соціальне підприємництво: посібник. Київ, 2017. 58 с.
Швець Г.О. Соціальне підприємництво: теоретичні та практичні аспекти. Економіка і організація управління. 2020. No 3 (39). С. 243¬251.
Bukreeva, D. S. (2022). Sotsialna vidpovidalnist biznesu yak osnova zabezpechennia dilovoi aktyvnosti pidpryiemstv: yevrointehratsiinyi aspekt. [Social responsibility of business as a basis for ensuring business activity of enterprises: European integration aspect]. Ekonomika ta suspilstvo, (38).
Holovinov, O. M. (2014). Faktory formuvannia instytutu korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti. [Factors of formation of the corporate social responsibility institute]. Ekonomika ta derzhava, (9), 10–14.
Hrytsyna, L. A. (2016). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist pidpryiemstv: zarubizhnyi ta vitchyznianyi dosvid. [Corporate social responsibility of enterprises: foreign and domestic experience]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, 10 (1), 99¬102.
Dluhopolskyi, O. V. (2020). Sotsialna vidpovidalnist biznesu: pryklady rozvynutykh krain svitu dlia Ukrainy. [Social responsibility of business: examples of developed countries of the world for Ukraine]. European Scientific Journal of Economic and Financial Innovation, 2(6).
Yevtushenko, V. A. (2013). Otsinka korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti: metody, obiekty, pokaznyky. [Assessment of corporate social responsibility: methods, objects, indicators]. Visnyk NTU "KhPI", (46) 1019, 53–63.
Karpenko, O. O. (2018). Sotsialna vidpovidalnist yak chynnyk ekonomichnoho rozvytku vitchyznianykh pidpryiemstv. [Social responsibility as a factor of economic development of domestic enterprises]. Efektyvna ekonomika, (4). Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6219 (accessed September 2023).
Kotler, F., & Lee, N. (2005). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist. Yak zrobyty yakomoha bilshe dobra dlia vashoi kompanii ta suspilstva. [Corporate social responsibility. How to do as much good as possible for your company and society]. (S. Yarynych, Trans.). Kyiv: Standart. (Original work published in English)
Kryvous, V. (2016). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist u konteksti formuvannia partnerskykh vzaiemovidnosyn mizh derzhavoiu, biznesom ta suspilstvom [Corporate social responsibility in the context of forming partnership relations between the state, business, and society]. Zhurnal yevropeyskoyi ekonomiky, 15(2), 172¬182.
Kuzmin, O. Ye. (2021). Sotsialna vidpovidalnist biznesu: poniattia typolohiia ta chynnyky formuvannia. [Social responsibility of business: concept typology and formation factors]. Menedzhment ta pidpryyemnytstvo v Ukrayini: etapy stanovlennya ta problemy rozvytku, 2(6).
Kusik, N. L. (2013). Efektyvnist sotsialno vidpovidalnoi diialnosti: vzaiemozviazok z investytsiinym klimatom ta pryvablyvistiu. [Efficiency of socially responsible activity: interconnection with investment climate and attractiveness]. In Formuvannya suchasnykh mekhanizmiv rozvytku innovatsiynoyi sfery ekonomiky (pp. 280-300).
Mazurenko, V. P., & Zasenko, O. Yu. (n.d.). Suchasna kontseptsiya korporatyvnoyi sotsialnoyi vidpovidalnosti u mizhnarodnomu biznesi [Modern concept of corporate social responsibility in international business.]. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1199 (accessed September 2023).
Pylypenko, N. M., & Karpetz, O. V. (2021). Teoretychni aspekty sotsialnogo pidpryyemnytstva v suchasnykh umovakh [Theoretical aspects of social entrepreneurship in modern conditions.]. Efektyvna ekonomika, (3). Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/3_2021/89.pdf (accessed September 2023).
Smal, V., & Kokot, V. (2017). Scho slid znaty pro sotsialne pidpryyemnytstvo: posibnyk [What you need to know about social entrepreneurship: a guide. Kyiv.
Shvets, H. O. (2020). Sotsialne pidpryyemnytstvo: teoretychni ta praktychni aspekty [Social entrepreneurship: theoretical and practical aspects.]. Ekonomika i organizatsiya upravlinnya, (3)39, 243¬251.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.