MARKETING STRATEGY OF INNOVATIVE DEVELOPMENT OF ENTERPRISES

Keywords: marketing strategy, innovative development, enterprises, influencing factors, business environment

Abstract

Today's state of innovative activity of business entities is due to the lack of a strategic vision and consistent state policy regarding the transfer of Ukraine to the innovative path of development, the formation of an innovative system that would guarantee the implementation and increase the development of innovative culture in the state, using various mechanisms for the development of innovative activities of domestic enterprises. The article analyzes the current state and trends of innovative development in Ukraine among other countries of the world. The results of the assessment of Ukraine's innovative capacity indicate the need to develop a unified and coordinated development strategy and the need to take real steps towards implementing structural changes in the economy, as well as encouraging businesses to innovate. The main driving forces of innovative activity for domestic enterprises and the main problems hindering the development of such activity are indicated. The stages of the process of developing a marketing strategy for the innovative development of domestic enterprises are defined. It has been proven that the marketing strategy of innovative development of enterprises involves the search for long-term solutions and opportunities to adapt to various factors of the internal and external environment characteristic of a particular enterprise. An effective marketing strategy for the innovative development of enterprises makes it possible to establish the necessary level of communication between producers and consumers even at the stage of creating an innovation, in accordance with the current needs of consumers, which contributes to the successful entry into the market of the appropriate level of quality and service, for which there is or may be a demand . The development and evaluation of the marketing strategy involves the expansion of the analysis of the socio-economic environment in which enterprises operate, the determination of social and socio-economic aspects, external and internal factors that influence the formation of innovative markets.

References

Бояринова К.О. Функціонування інноваційно орієнтованих підприємств: методологія забезпечення розвитку : монографія. Київ; Херсон, 2017. 435 с.

Василенко В.О., Шматько В.Г. Інноваційний менеджмент : навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2005. 440 с.

Ілляшенко С.М. Інноваційний менеджмент : підручник. Суми : ВТД – Університетська книга, 2010. 334 с.

Смовженко Т.С., Кузнєцова А.Я., Шмігельська З.К. Інноваційна діяльність малого і середнього бізнесу: основні засади управління : монографія. Київ : УБС НБУ, 2010. 198 с.

Федулова Л. Інноваційний розвиток: еволюція поглядів та проблеми сучасного усвідомлення. Економічна теорія. 2013. № 2. С. 28–45.

Корнієнко Т.О. Маркетингові стратегії у формуванні конкурентних переваг підприємств в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2023. № 49. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-65

The Global Sustainable Competitiveness Index 2022. URL: https://www.politico.com/f/?id=00000184-d344-da2c-a3af-fb66c4150000

Про схвалення Стратегії розвитку сфери інноваційної діяльності на період до 2030 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 10.07.2019 № 526-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/526-2019-р#Text

Маргасова В.Г., Вдовенко Н.М. Формування маркетингових стратегій інноваційного розвитку підприємств для регулювання виробничої діяльності груп суспільних інтересів на ринку. Наукові записи Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. 2022. Випуск 35. С. 273–279

Boiarynova K.O. (2017). Funktsionuvannia innovatsiino oriientovanykh pidpryiemstv: metodolohiia zabezpechennia rozvytku : monohrafiia [Functioning of innovation-oriented enterprises: methodology for ensuring development]. Kyiv; Kherson, 435 p. [in Ukrainian]

Vasylenko V.O., Shmatko V.H. (2005) Innovatsiinyi menedzhment : navchalnyi posibnyk [Innovation management]. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury, 440 p. [in Ukrainian]

Illiashenko S.M. (2010). Innovatsiinyi menedzhment: pidruchnyk [Innovation management]. Sumy: VTD – Universytetska knyha. 334 p. [in Ukrainian]

Smovzhenko T.S., Kuznietsova A.Ya., Shmihelska Z.K. (2010). Innovatsiina diialnist maloho i serednoho biznesu: osnovni zasady upravlinnia: monohrafiia [Innovative activities of small and medium-sized businesses: basic principles of management]. Kyiv: UBS NBU, 198 p. [in Ukrainian]

Fedulova L. (2013). Innovatsiinyi rozvytok: evoliutsiia pohliadiv ta problemy suchasnoho usvidomlennia [Innovative development: evolution of views and problems of modern awareness]. Ekonomichna teoriia, vol. 2, pp. 28–45. [in Ukrainian]

Korniienko T.O. (2023). Marketynhovi stratehii u formuvanni konkurentnykh perevah pidpryiemstv v umovakh voiennoho stanu [Marketing strategies in the formation of competitive advantages of enterprises in the conditions of martial law]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 49. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-65 [in Ukrainian]

The Global Sustainable Competitiveness Index 2022. Available at: https://www.politico.com/f/?id=00000184-d344-da2c-a3af-fb66c4150000

Pro skhvalennia Stratehii rozvytku sfery innovatsiinoi diialnosti na period do 2030 roku : Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 10.07.2019 № 526-r. Available at: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/526-2019-r#Text

Marhasova V.H., Vdovenko N.M. (2022). Formuvannia marketynhovykh stratehii innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstv dlia rehuliuvannia vyrobnychoi diialnosti hrup suspilnykh interesiv na rynku [Formation of marketing strategies for innovative development of enterprises to regulate production activities of public interest groups on the market]. Naukovi zapysy Lvivskoho universytetu biznesu ta prava. Seriia ekonomichna, vol. 35, pp. 273–279. [in Ukrainian]

Article views: 255
PDF Downloads: 63
Published
2023-07-25
How to Cite
Korniienko, T., Podzihun, S., & Pacheva, N. (2023). MARKETING STRATEGY OF INNOVATIVE DEVELOPMENT OF ENTERPRISES. Economy and Society, (53). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-85