IMPACT OF BUSINESS PROCESS EFFICIENCY ON THE COMPETITIVENESS OF E-BUSINESS ENTERPRISES
Abstract
E-business is becoming increasingly widespread in today's world, and its success depends on the organization and management of key business processes. The purpose of the article is to show the impact of the organization's management on improving business processes on the competitiveness of e-commerce. In the process of research, general scientific methods, in particular, analysis, synthesis, induction, deduction and comparison, were applied for a comprehensive study of the problem. The results of the study show that e-business requires an individual approach, which consists of three key stages: setting up the interaction, maintaining the interaction and monitoring. Setting up the interaction includes site preparation, effective planning of advertising campaigns and ensuring a high user experience for visitors. This stage determines the user's first contact with the brand and his impression of it. Interaction focuses on customer service: responding to inquiries, providing quality support, and speed of order fulfillment. Control includes a constant analysis of the effectiveness of the measures taken, which allows you to make timely adjustments to the strategy and tactics of e-business. Each of these processes affects the competitiveness of the enterprise, from advertising activity to maintenance and control. Whether the company will be able to attract and retain its customers depends on the proper preparation of the site, effective advertising and ease of use. Effective service interaction promotes customer loyalty, and systematic monitoring and analysis help maintain business flexibility and adapt to changing market conditions, ensuring its competitive advantages in the long term. The practical significance of the study is that understanding how business processes affect the competitiveness of e-business can serve as a basis for developing strategies for optimizing and improving the company's operations, as well as for strengthening positions in the ever-changing market.
References
Kostiuk-Pukaliak О., Khoma І. Economic and mathematical models of cash flows for e-commerce enterprises. Інфраструктура ринку. 2019. № 31. С. 814–822.
Король Ю. Конкуренція на цифрових ринках. Досвід інституційного розвитку та бачення майбутнього. Антимонопольний комітет України, 2023. URL: https://amcu.gov.ua/news/konkurenciya-na-cifrovih-rinkah-dosvid-institucijnogo-rozvitku-ta-bachennya-majbutnogo
Сидорченко Б.І., Кузьменко О.М. Конкурентоспроможність підприємства в реаліях цифрової економіки. Матеріали конференцій проведених в Житомирській політехніці, 2021. URL: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/11/111.pdf
Лапін А.В. Електронна комерція та бізнес-процеси. Вісник ЖНАЕУ. 2018. URL: http://ir.polissiauniver.edu.ua/bitstream/123456789/5397/1/EKTBP_2008_338-341.pdf
Зайцева О.О., Болотинюк І.М. Електронний бізнес : Навчальний посібник. Івано-Франківськ : «ЛілеяНВ», 2015. 264 с.
Скляр Д.В. Концептуальні засади управління бізнес-процесами підприємств електронної комерції. Держава та регіони. 2020. № 6 (117). DOI: https://doi.org/10.32840/1814-1161/2020-6-14
Писаренко Н.Л. Особливості функціонування та моделі бізнесу на ринку електронної комерції в Україні. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2017. № 14. С. 348–355.
Чорнобай Л.І., Дума О.І. Бізнес-процеси підприємства: загальна характеристика та економічна суть. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2013. № 769. С. 125–131.
Волонтир Л.О. Технології електронної комерції як засіб підвищення конкурентоспроможності підприємств. Сучасні проблеми і перспективи розвитку обліку, аналізу та контролю в умовах глобалізації економіки : матеріали ХІ Міжнар. наук.-практ. конф. (7 грудня 2019 р). / відп. ред. В.В. Чудовець. Вип. 13. Ч. 1. Луцьк : ІВВ Луцького НТУ, 2019. С. 114–116.
Cellary W.: Elektroniczny biznes. Bezpieczna gospodarka elektroniczna, Wydanie specjalne Net Forum, 2000.
Kostiuk-Pukaliak, O., & Khoma, I. (2019). Economic and mathematical models of cash flows for e-commerce enterprises. Infrastruktura rynku, vol. 31, pp. 814–822.
Korol, Y. (2023). Konkurentsіya na tsyfrovykh rynkakh. Dosvid instytutsiinoho rozvytku ta bachennya maibutnoho [Competition in digital markets. Experience of institutional development and vision of the future]. Antimonopolnyi komitet Ukrainy. Available at: https://amcu.gov.ua/news/konkurenciya-na-cifrovih-rinkah-dosvid-institucijnogo-rozvitku-ta-bachennya-majbutnogo [in Ukrainian]
Sydorchenko, B.I., & Kuzmenko, O.M. (2021). Konkurentospromozhnіst pіdpryemstva v realіyah tsyfrovoi ekonomіky [Competitiveness of the enterprise in the realities of the digital economy]. Materialy konferentsii provedenykh v Zhytomyrskiy politekhnitsi. Available at: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/11/111.pdf [in Ukrainian]
Lapіn, A.V. (2018). Elektronna komertsіya ta bіznes-protsesy [E-commerce and business processes]. Vіsnyk ZHNAEU. Available at: http://ir.polissiauniver.edu.ua/bitstream/123456789/5397/1/EKTBP_2008_338-341.pdf [in Ukrainian]
Zaytseva, O.O., & Bolotinyuk, I.M. (2015). Elektronnyi bіznes: Navchalnyi posіbnik [E-business: A study guide]. Ivano-Frankivsk: «LіleyaNV». [in Ukrainian]
Sklyar, D.V. (2020). Kontseptualnі zasady upravlіnnya bіznes-protsesamy pіdpryemstv elektronnoi komertsіi [Conceptual principles of managing business processes of e-commerce enterprises]. Derzhava ta rehiony, vol. 6, p. 117. DOI: https://doi.org/10.32840/1814-1161/2020-6-14 [in Ukrainian]
Pysarenko, N.L. (2017). Osoblyvostі funktsіonuvannya ta modelі bіznesu na rynku elektronnoi komertsіi v Ukrainі [Features of functioning and business models in the e-commerce market in Ukraine]. Ekonomіchnyi vіsnyk Natsіonalnoho tekhnіchnoho unіversytetu Ukrainy "Kyivskyi politekhnichnyi іnstitut", vol. 14, pp. 348–355. [in Ukrainian]
Chornobay, L.I., & Duma, O.I. (2013). Bіznes-protsesy pіdpryemstva: zahalna kharakterystyka ta ekonomіchna sut [Business processes of the enterprise: general characteristics and economic essence]. Vіsnyk Natsіonalnoho unіversytetu «Lvіvska polіtekhnіka». Menedzhment ta pіdpryєmnytstvo v Ukrainі: etapy stanovlennya і problemy rozvytku, vol. 769, pp. 125–131. [in Ukrainian]
Volontyr, L.O. (2019). Tekhnolohії elektronnoi komertsіi yak zasіb pіdvyshchennya konkurentospromozhnostі pіdpryemstv [E-commerce technologies as a means to increase the competitiveness of enterprises]. In V.V. Chudovets (Ed.), Suchasni problemy і perspektyvy rozvytku obliku, analіzu ta kontrolyu v umovakh hlobalіzatsіi ekonomіky (Vol. 13, Part 1, pp. 114–116). Lutsk: ІVV Lutskoho NTU. [in Ukrainian]
Cellary, W. (2000). Elektroniczny biznes. Bezpieczna gospodarka elektroniczna [Electronic business. Safe electronic economy]. Wydanie specjalne Net Forum.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.