STRATEGY FOR MANAGEMENT OF INFORMATION AND COMMUNICATION PROVISION OF INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION
Abstract
The relevance of the topic of the article is determined by the leading role of higher education institutions for the future generation of specialists and the need to improve information and communication support to improve the quality of educational services. The work defines the main directions of formation and implementation of the management strategy of information and communication support of higher education institutions. It has been found that the strategy of managing the information and communication support of higher education institutions in the conditions of war and the difficult socio-economic condition of our country should be based on the satisfaction of consumers of educational services with the knowledge they receive, comfortable learning conditions and prospects for further building their own careers. It is noted that effective management of the information and communication support of higher education institutions is possible only if the relevant conditions are met, the main of which are the formation and implementation of an effective strategy, the realization of potential opportunities for providing quality educational services, the presence of a multi-level information and communication network, coordination of the interaction of external and internal stakeholders ZVO It was noted that the management strategy of information and communication support of higher education institutions is a set of processes that are connected by a single goal, which is aimed at increasing the role of higher education in Ukraine. In addition, the openness of the formation and implementation of the management strategy of information and communication support in higher education institutions guarantees interaction with the external environment, which, on the one hand, dictates its rules and sets certain needs for the quality of the provision of educational services, on the other hand, helps to find the right management solutions, the implementation of which allows solving existing problems and ensuring the competitiveness of higher education institutions on the domestic and international markets. It was concluded that the management strategy of information and communication support of higher education institutions should first of all be based on the use of the total potential of the institution, organizational and methodical support for making effective management decisions based on further digitalization of the educational process, effective use of IT technologies, which will ultimately provide an opportunity for exit of domestic higher education institutions to international markets of educational services.
References
Боровик М.В. Управління інформаційно-комунікаційним забезпеченням сталого розвитку закладів вищої освіти на засадах економіки знань: теорія та методологія : монографія / Харк. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О.М. Бекетова. Харків : Друкарня Мадрид, 2019. 440 с.
Грищенко І.М., Крахмальова Н.А. Інструменти та форми маркетингової комунікації на ринку освітніх послуг. Ефективність організаційно-економічного механізму інноваційного розвитку вищої освіти України. Київ : Вісник КНУТД. Тем. вип. 2012. № 4. С. 300.
Зацерківна М.О. Зв’язки з громадськістю: основні поняття та етапи становлення у сфері вищої освіти. Молодий вчений. 2017. № 9 (49). С. 146–150.
Кіяновська Н.М., Рашевська Н.В., Семеріков С.О. Теоретико-методичні засади використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні вищої математики студентів інженерних спеціальностей у Сполучених Штатах Америки : монографія. Теорія та методика електронного навчання. Кривий Ріг : ДВНЗ «Криворіз. нац. ун-т», 2014. Т. V. Вип. 1 (5). 316 с.
Кудрявцева С., Колос В. Трансформація системи освіти України на основі впровадження сучасних комунікаційних технологій. Праці семінару НЦІТН. Київ, 2000. С. 9–13.
Санакоєва Н.Д., Кушнір В.О. Планування і реалізація рекламних кампаній у сфері освітніх послуг. Молодий вчений. 2014. № 6 (09). С. 194–196.
Шахіна І.Ю. Визначення і напрями створення інформаційного освітнього середовища. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти. Харків : НТУ «ХПІ», 2013. Вип. 36-37 (40-41). С. 245–255. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/13769
Стратегії розвитку регіонів: шляхи забезпечення дієвості. Збірник матеріалів «круглого столу» / за ред. С.О. Білої. Київ : НІСД, 2011. 88 с. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2011-07/Broshura_Bila-a47aa.pdf
Про інформацію: Закон України від 02 жовтня 1992 № 2657-12. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 48. Ст. 650. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2657-12
Примак Т.О. Маркетингові комунікації в системі управління ринковою діяльністю підприємства : автореф. дис. ... д-ра екон. наук : 08.06.01 Київ, 2004. 26 с.
Моргулець О.Б. Управління вищим навчальним закладом як суб’єктом ринку : монографія. Київ : КНУТД, 2017. 454 с.
Borovyk M.V. (2019) Upravlinnja informacijno-komunikacijnym zabezpechennjam stalogho rozvytku zakladiv vyshhoji osvity na zasadakh ekonomiky znanj: teorija ta metodologhija [Management of information and communication support for the sustainable development of higher education institutions on the basis of the knowledge economy: theory and methodology] monohrafiia. Khark. nats. un-t misk. hosp-va im. O.M. Beketova. Kharkiv : Drukarnia Madryd. [in Ukrainian]
Ghryshhenko I.M., Krakhmaljova N.A. (2012) Instrumenty ta formy marketynghovoji komunikaciji na rynku osvitnikh poslugh [Tools and forms of marketing communication in the market of educational services] Efektyvnistj orghanizacijno-ekonomichnogho mekhanizmu innovacijnogho rozvytku vyshhoji osvity Ukrajiny. Kyiv : Visnyk KNUTD, 4, 300. [in Ukrainian]
Zacerkivna M.O. (2017) Zv'jazky z ghromadsjkistju: osnovni ponjattja ta etapy stanovlennja u sferi vyshhoji osvity [Public relations: basic concepts and stages of formation in the field of higher education]. Molodyj vchenyj, 9 (49), 146–150. [in Ukrainian]
Kijanovsjka N.M., Rashevsjka N.V., Semerikov S.O. (2014) Teoretyko-metodychni zasady vykorystannja informacijno-komunikacijnykh tekhnologhij u navchanni vyshhoji matematyky studentiv inzhenernykh specialjnostej u Spoluchenykh Shtatakh Ameryky [Theoretical and methodological principles of the use of information and communication technologies in the teaching of higher mathematics of engineering students in the United States of America], monoghrafija. Teorija ta metodyka elektronnogho navchannja. Kryvyj Righ: DVNZ «Kryvoriz. nac. un-t», 1 (5), 316. [in Ukrainian]
Kudrjavceva S., Kolos V. (2000) Transformacija systemy osvity Ukrajiny na osnovi vprovadzhennja suchasnykh komunikacijnykh tekhnologhij [Transformation of the education system of Ukraine based on the introduction of modern communication technologies] Praci seminaru NCITN. Kyiv, 9–13. [in Ukrainian]
Sanakojeva N.D., Kushnir V.O. (2014) Planuvannja i realizacija reklamnykh kampanij u sferi osvitnikh poslugh [Planning and implementation of advertising campaigns in the field of educational services]. Molodyj vchenyj, 6 (09), 194–196. [in Ukrainian]
Shakhina I.Ju. (2013) Vyznachennja i naprjamy stvorennja informacijnogho osvitnjogho seredovyshha[ Definition and directions of creating an informational educational environment] Problemy ta perspektyvy formuvannja nacionaljnoji ghumanitarno-tekhnichnoji elity. Kharkiv : NTU «KhPI», 36-37 (40-41), 245–255. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/13769 [in Ukrainian]
Strateghiji rozvytku reghioniv: shljakhy zabezpechennja dijevosti (2011) [Regional development strategies: ways to ensure effectiveness] Zbirnyk materialiv «krughlogho stolu» / za red. S.O. Biloji. Kyiv: NISD, 88. Available at: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2011-07/Broshura_Bila-a47aa.pdf13769 [in Ukrainian]
Pro informaciju [About information] : Zakon Ukrajiny (1992) Vidomosti Verkhovnoji Rady Ukrajiny, 48, 650. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2657-12 [in Ukrainian]
Prymak T.O. (2004) Marketynghovi komunikaciji v systemi upravlinnja rynkovoju dijaljnistju pidpryjemstva [Marketing communications in the enterprise market activity management system] : Doctor`s thesis. Kyiv. [in Ukrainian]
Morghulecj O.B. (2017) Upravlinnja vyshhym navchaljnym zakladom jak sub'jektom rynku [Management of a higher educational institution as a market entity] monoghrafija. Kyiv: KNUTD. [in Ukrainian]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.