BUSINESS ACTIVITY OF UKRAINIAN PASSENGER AIRLINES AND WAYS OF INCREASING THEIR INSTITUTIONAL COMPETITIVENESS

Keywords: business activity, passenger airlines, Ukraine, ways, increasing, institutional competitiveness

Abstract

The article evaluates the business activity of passenger airlines of Ukraine with the aim of increasing their institutional competitiveness based on the analysis of the dynamics and structure of the volume of passenger transportation by air transport during 2011-2021. An increase in the total volume of transportation by a quarter was established against the background of a reduction in domestic flights and an increase in international flights. It is shown that the result of multidirectional dynamics is significant structural shifts. It was revealed that, according to average annual data, the volume of passenger transportation by airlines on international flights exceeds domestic flights by more than 8 times. The volume of passenger transportation on domestic and international flights was formalized in two stages: the first (2011-2019) was characterized by a reduction in the volume of passenger transportation during its first half, the emergence of a reverse trend and growth until the end of the selected stage. The second stage (2020-2021) was marked by a sharp reduction in the volume of passenger transportation by air flights compared to the previous year and further growth. The outlined dynamics are formalized by constructed polynomial functions. It is shown that the business activity of domestic carriers changes cyclically, and the main reason for the selection of the second stage of the dynamics of the volume of passenger transportation is its sharp reduction in 2020 due to restrictions related to СОVID-19. The content of the gradual recovery of the passenger air transportation market in 2021 is characterized. A comparative assessment of the competitiveness of domestic and foreign airlines, as well as domestic airlines among themselves, operating on domestic and international airlines, by market share of passenger transportation, was conducted. According to the results of the assessment of the average annual specific weight of domestic airlines in passenger turnover of airports, their insufficient competitiveness, especially in the domestic market, has been proven. Statistically, it is shown that international passenger transportation is more attractive for domestic air carriers, however, the share of regular transportation is low, while the share of domestic flights is predominant. A characteristic feature of the passenger transportation market by domestic airlines in the form of high concentration was revealed. The factors of positive influence on the business activity of airlines and the ways of their activation are systematized.

References

Малярчук Н.В., Хом’яченко С.І. Цивільна авіація України: проблеми державного регулювання. Юридичний вісник. Повітряне і космічне право. 2015. № 2. С. 10–14.

Волинець О.О. Транспорт в туризмі: переваги та недоліки авіаційних і автобусних перевезень в європейському напрямку. Молодий вчений. 2020. № 3(1). С. 14–17.

Іваницька О.М., Гадіяк А.Г. Cучасний стан авіаційної галузі та проблеми державного регулювання розвитку авіалізингу в Україні. Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. 2013. № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ttpdu_2013_1_8 (дата звернення 02.07.2023)

Демченко Д.О. Державне регулювання якості послуг авіаційних перевезень. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2011. № 11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Duur_2011_11_25 (дата звернення 03.07.2023)

Брусакова О.В. Сутність та особливості державного регулювання в галузі авіаційного транспорту. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2020. № 2. С. 104–115.

Брусакова О.В. Адміністративні процедури державного регулювання авіаційного транспорту. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Право. 2019. Вип. 54(2). С. 70–74.

Єряшов Є.К. Адміністративно-правовий статус органу державного регулювання діяльності цивільної авіації України. Юридичний вісник. Повітряне і космічне право. 2011. № 3. С. 5–9.

Руснак І., Хижняк В. Регулювання діяльності державної авіації України як фактор підтримання безпеки виконання суб’єктами державної авіації покладених завдань. Наука і оборона. 2014. № 1. С. 31–37.

Антощишина Н.І. Система державного регулювання авіаційних перевезень в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2013. № 23. С. 31–34.

Звіт про діяльність Державної авіаційної служби України за 2020 рік. https://avia.gov.ua/wp-content/uploads/2021/02/Zvit_2020.doc (дата звернення: 01.07.2023)

Звіт про діяльність Державної авіаційної служби України за 2021 рік. https://avia.gov.ua/wp-content/uploads/2022/02/Zvit_2021_DASU.docx (дата звернення: 01.07.2023)

Про схвалення Державної програми з безпеки польотів: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 656-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/656-2021-%D1%80#Text (дата звернення: 04.07.2023)

Конвенція про міжнародну цивільну авіацію 1944 р. Конвенція ІКАО; Міжнародний документ від 07.12.1944. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_038#Text (дата звернення: 04.07.2023)

Імплементаційний Регламент Комісії (ЄС) 2017/373 від 01 березня 2017 року про встановлення загальних вимог для провайдерів організації повітряного руху/аеронавігаційного обслуговування та інших функцій мережі організації повітряного руху та нагляду за ним, який скасовує Регламент (ЄС) № 482/2008, імплементаційні регламенти (ЄС) № 1034/2011, (ЄС) № 1035/2011 і (ЄС) № 2016/1377 та вносить зміни до Регламенту (ЄС) № 677/2011. Європейський Союз; Міжнародний документ від 01.03.2017 № 2017/373. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_030-17#Text (дата звернення: 06.07.2023)

EU (2018). Commission Regulation (EU) 2018/1142. Categories of aircraft maintenance licences, the modification of the acceptance procedure of components from external suppliers and the modification of the maintenance training organisations privileges. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32018R1142 (дата звернення: 06.07.2023)

Питання використання приаеродромної території: Постанова Кабінету Міністрів України від 23.12.2021 № 1427. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1427-2021-%D0%BF#Text (дата звернення: 05.07.2023)

Maliarchuk N.V., Khomiachenko S.I. (2015) Tsyvilna aviatsiia Ukrainy: problemy derzhavnoho rehuliuvannia [Civil aviation of Ukraine: problems of state regulation]. Yurydychnyi visnyk. Povitriane i kosmichne pravo, 2, 10–14. [in Ukrainian]

Volynets O.O. (2020) Transport v turyzmi: perevahy ta nedoliky aviatsiinykh i avtobusnykh perevezen v yevropeiskomu napriamku [Transport in tourism: advantages and disadvantages of air and bus transport in the European direction]. Molodyi vchenyi, 3(1), 14–17. [in Ukrainian]

Ivanytska O.M., Hadiiak A.H. (2013) Cuchasnyi stan aviatsiinoi haluzi ta problemy derzhavnoho rehuliuvannia rozvytku avializynhu v Ukraini [The current state of the aviation industry and the problems of state regulation of the development of aviation leasing in Ukraine]. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia i mistsevoho samovriaduvannia, 1. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ttpdu_2013_1_8 [in Ukrainian] (accessed July 2, 2023).

Demchenko D.O. (2011) Derzhavne rehuliuvannia yakosti posluh aviatsiinykh perevezen [State regulation of the quality of air transport services]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, 11. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Duur_2011_11_25 [in Ukrainian] (accessed July 3, 2023).

Brusakova O.V. (2020) Sutnist ta osoblyvosti derzhavnoho rehuliuvannia v haluzi aviatsiinoho transportu [The essence and peculiarities of state regulation in the field of air transport]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu vnutrishnikh sprav, 2, 104–115. [in Ukrainian]

Brusakova O.V. (2019) Administratyvni protsedury derzhavnoho rehuliuvannia aviatsiinoho transportu [Administrative procedures of state regulation of air transport]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia : Pravo, 54(2), 70–74. [in Ukrainian]

Yeriashov Ye.K. (2011) Administratyvno-pravovyi status orhanu derzhavnoho rehuliuvannia diialnosti tsyvilnoi aviatsii Ukrainy [Administrative and legal status of the body of state regulation of civil aviation of Ukraine]. Yurydychnyi visnyk. Povitriane i kosmichne pravo, 3, 5–9. [in Ukrainian]

Rusnak I., Khyzhniak V. (2014) Rehuliuvannia diialnosti derzhavnoi aviatsii Ukrainy yak faktor pidtrymannia bezpeky vykonannia subiektamy derzhavnoi aviatsii pokladenykh zavdan [Regulation of the activities of the state aviation of Ukraine as a factor in maintaining the safety of the execution of assigned tasks by the entities of the state aviation]. Nauka i oborona, 1, 31–37. [in Ukrainian]

Antoshchyshyna N.I. (2013) Systema derzhavnoho rehuliuvannia aviatsiinykh perevezen v Ukraini [System of state regulation of air transportation in Ukraine]. Investytsii: praktyka ta dosvid, 23, 31–34. [in Ukrainian]

The State Aviation Service of Ukraine (2021). Report on the activities of the State Aviation Service of Ukraine for 2020. Available at: https://avia.gov.ua/wp-content/uploads/2021/02/Zvit_2020.doc [in Ukrainian] (accessed July 1, 2023).

The State Aviation Service of Ukraine (2022). Report on the activities of the State Aviation Service of Ukraine for 2021. Available at: https://avia.gov.ua/wp-content/uploads/2022/02/Zvit_2021_DASU.docx [in Ukrainian] (accessed July 1, 2023).

Cabinet of Ministers of Ukraine (2021) On the approval of the State program on flight safety: Order. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/656-2021-%D1%80#Text [in Ukrainian] (accessed July 4, 2023)

International Civil Aviation Organization (1944) Convention on International Civil Aviation. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_038#Text [in Ukrainian] (accessed July 4, 2023)

EU (2017). Commission Implementing Regulation (EU) 2017/373 of 1 March 2017 laying down common requirements for providers of air traffic management/air navigation services and other air traffic management network functions and their oversight, repealing Regulation (EC) No 482/2008, Implementing Regulations (EU) No 1034/2011, (EU) No 1035/2011 and (EU) 2016/1377 and amending Regulation (EU) No 677/2011. Available at: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2017/373/oj (accessed July 6, 2023)

EU (2018). Commission Regulation (EU) 2018/1142. Categories of aircraft maintenance licences, the modification of the acceptance procedure of components from external suppliers and the modification of the maintenance training organisations privileges. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32018R1142 (accessed July 6, 2023)

Cabinet of Ministers of Ukraine (2021) The issue of the use of the airport territory: Resolution. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1427-2021-%D0%BF#Text [in Ukrainian] (accessed July 5, 2023)

Article views: 85
PDF Downloads: 48
Published
2023-06-27
How to Cite
Mykhalchenko, O. (2023). BUSINESS ACTIVITY OF UKRAINIAN PASSENGER AIRLINES AND WAYS OF INCREASING THEIR INSTITUTIONAL COMPETITIVENESS. Economy and Society, (52). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-79
Section
ECONOMICS