DIGITAL MARKETING IN THE CONTEXT OF DIGITALIZATION OF MODERN BUSINESS PROCESSES
Abstract
This study offers a comprehensive analysis of the digital marketing market, highlights various tools and technologies, and provides recommendations for the consistent implementation of marketing strategies for businesses. This research can be useful for businesses in improving their marketing efforts and achieving success in the digital age. The purpose of the study is to analyze the digital marketing market, identify tools and technologies, and develop a sequence of marketing strategies for businesses. The research methodology is based on statistical analysis of data, including statistical reports, publications, and research. The study results show that digital marketing has a significant impact on business processes, including attracting and retaining customers, increasing the effectiveness of advertising campaigns, and analyzing market trends. The analysis of the digital marketing market has shown key trends and benefits of using digital tools such as social media, content marketing, and search engine advertising. In addition, technologies such as artificial intelligence, machine learning, and data analytics play a crucial role in the implementation of digital marketing strategies. Applying digital marketing to a business involves a consistent process that integrates goals, understands consumer behavior, develops relevant content, tracks customer feedback, and constantly evaluates and adjusts strategies based on data analysis. Modern digital marketing and management technologies play a critical role at every stage, providing valuable tools and analytics to effectively implement and optimize digital marketing strategies. The practical significance of this study is that it provides businesses with an understanding of the process of developing and implementing digital marketing strategies. The results of the study can be used by businesses to increase the effectiveness of marketing campaigns, attract new customers and strengthen their competitive position in the market.
References
Марчук О. О. Цифровий маркетинг як інноваційний інструмент управління. Економіка і суспільство. 2018. № 17. С. 296–299. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-17-43
Артамонова О. В. Актуальность использования digital-инструментов при продвижении продукта на современном рынке. Молодой ученый. 2017. № 10. С. 184–187.
Уголькова О. З. Цифровий маркетинг і соціальні мережі. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2021. № 3 (1). URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2021/jun/23786/menedzhment121-148-154.pdf
Як змінювався український digital впродовж 5 років. sostav.ua, 2021. URL: https://sostav.ua/publication/yak-zm-nyuvavsya-ukra-nskij-digital-vprodovzh-5-rok-v-90702.html
Головчук Ю. О., Дибчук Л. В., Середницька Л. П. Контент-маркетинг як стратегія просування на ринок та поширення послуг. Економіка та держава. 2022. № 4. С. 69–75. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2022.4.69
Белова Т. Г., Войтович Н. Ю. Сучасні тренди у маркетинговому середовищі підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2019. Вип. 23. С. 16. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/23_1_2019ua/5.pdf
Blazheska D., Ristovska N., Gramatnikovski S. The impact of digital trends on marketing. Journal of economics. 2020. № 11(1). P. 48–58. URL: https://www.utmsjoe.mk/files/Vol.11.No.1/UTMSJOE-2020-1101-5.THE_IMPACT_OF_DIGITAL_TRENDS_ON_MARKETING.pdf
Хамініч С. Ю., Сокол П. М., Бабіч А. Д. Digital-маркетинг як сучасний засіб просування товарів та послуг. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2019. № 6. С. 45–50. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=drep_2019_6_11
Васильців Н. М., Рожко Н. Я. Сучасні тренди digital-маркетингу. Економіка та суспільство. 2018. Вип. 15. С. 232–236. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/15_ukr/36.pdf
Ілляшенко С. М. Сучасні тенденції застосування Інтернет-технологій у маркетингу. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 4. С. 64–74. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Mimi_2011_4(2)__10
Рекламний ринок. Статистика. URL: https://vrk.org.ua/images/AdVolume2022.pdf
Marchuk, O. O. (2018). Tsifrovyi marketing yak innovatsiinyi instrument upravlinnia [Digital marketing as an innovative management tool]. Ekonomika i suspilstvo, 17, 296–299. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-17-43 [in Ukrainian]
Artamonova, O. V. (2017). Aktualnist vykorystannia digital-instrumentiv pry prodvizhenni produkta na suchasnomu rynku [Relevance of using digital tools for product promotion in the modern market]. Molodoi uchenyi, 10, 184–187. [in Russian]
Uholkova, O. Z. (2021). Tsyfrovyi marketing i sotsialni merezhi [Digital marketing and social networks]. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku, 3(1). URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2021/jun/23786/menedzhment121-148-154.pdf [in Ukrainian]
Yak zminyuvavsya ukrainskyi digital vprodovzh 5 rokiv [How Ukrainian digital has changed over 5 years]. (2021). sostav.ua. URL: https://sostav.ua/publication/yak-zm-nyuvavsya-ukra-nskij-digital-vprodovzh-5-rok-v-90702.html [in Ukrainian]
Holovchuk, Yu. O., Dybchuk, L. V., & Serednytska, L. P. (2022). Kontent-marketing yak stratehiia prodvizhennia na rynok ta poshyrennia posluh [Content marketing as a strategy for market promotion and service distribution]. Ekonomika ta derzhava, 4, 69–75. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2022.4.69 [in Ukrainian]
Belova, T. G., & Voitovich, N. Y. (2019). Suchasni trendy u marketynhovomu seredovyshchi pidpryiemstva [Current trends in the marketing environment of enterprises]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, 23, 16. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/23_1_2019ua/5.pdf [in Ukrainian]
Blazheska, D., Ristovska, N., & Gramatnikovski, S. (2020). The impact of digital trends on marketing. Journal of Economics, 11(1), 48–58. URL: https://www.utmsjoe.mk/files/Vol.11.No.1/UTMSJOE-2020-1101-5.THE_IMPACT_OF_DIGITAL_TRENDS_ON_MARKETING.pdf
Khaminich, S. Yu., Sokol, P. M., & Babich, A. D. (2019). Digital-marketing yak suchasnyi zasib prodvizhennia tovariv ta posluh [Digital marketing as a modern means of promoting goods and services]. Derzhava ta regiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo, 6, 45–50. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=drep_2019_6_11
Vasilytsiv, N. M., & Rozhko, N. Ya. (2018). Suchasni trendy digital-marketynhu [Current trends in digital marketing]. Ekonomika ta suspilstvo, 15, 232–236. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/15_ukr/36.pdf [in Ukrainian]
Illyashenko, S. M. (2011). Suchasni tendentsii zastosuvannia Internet-tekhnolohii u marketynhu [Current trends in the use of Internet technologies in marketing]. Marketynh i menedzhment innovatsii, 4, 64–74. [in Ukrainian]
Reklamnyi rynok. Statystyka [Advertising market. Statistics]. URL: https://vrk.org.ua/images/AdVolume2022.pdf [in Ukrainian]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.