DIRECTIONS OF IMPROVING BUSINESS COMMUNICATIONS IN SOCIO-ECONOMIC DESIGN

Keywords: socio-economic design, business communications, social economy, management of business communications, effectiveness of business communications, management of socio-economic projects

Abstract

The need to establish effective communication mechanisms of social subjects during the implementation of socio-economic projects is justified by the need to develop a socially oriented economy of Ukraine. Inefficient business communications at various levels lead to problems of unmanageability of socio-economic processes, a decrease in the level of social security, and social conflicts. In modern conditions of digitization of the socio-economic space, business communications are rapidly transforming, affecting the effectiveness of the implementation of socio-economic projects. With the use of methods of retrospective and prospective analysis, it is proven that business communications become one of the sources of competitive advantages in the modern environment of information society. The purpose of the article is to study the impact of changes in business communications in modern conditions on the effectiveness of the implementation of social and economic projects. In the article, the importance of establishing and maintaining constructive business communications with stakeholders - all interested parties in the implementation of socio-economic projects - has been proven by methods of retrospective and prospective analysis. It has been proven that the establishment of effective business communications ensures an increase in the overall results of the socio-economic project implementation, and in the long term, the maximization of the social value and cost assessment of the social project. The results of the research consist in the formation of directions for improving business communications during the implementation of socio-economic projects, the key of which are: the formation of project managers' "soft skills", the ability to effectively manage business communications in real time; establishing clear information links and the appropriate level of business communications software; establishment of constructive relations between all project subjects and target audiences, stakeholders, as well as the development of multivariate scenarios for the development of the socio-economic project in order to prevent risks.

References

Воронкова В. Г. Становлення інформаційного суспільства як цивілізаційної парадигми розвитку сучасної України за доби глобалізації: теоретико-методологічні та праксеологічні виміри : моногр. Запоріз. держ. інж. акад. Запоріжжя: ЗДІА, 2017. 270 с. URL: https://old-zdia.znu.edu.ua/index.php?page=3990&lang=ua

Гернего Ю. О. Технології фінансування соціальних проектів та грантмейкінг. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 18. С. 31–36. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2019.18.31

Данченко О. Б., Занора В. О. Проектний менеджмент: управління ризиками та змінами в процесах прийняття управлінських рішень : монографія. Черкаси : ПП Чабаненко Ю. А., 2019. 278 с. URL: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1235?mode=full

Комунікативні технології інформаційного суспільства : монографія / [А. І. Гусєв, Н. О. Довгань, О. В. Івачевська, Н. С. Малєєва, І. В. Петренко]; за наук. ред. А. І. Гусєва. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2020. 142 c. URL: https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2020/10/GusevMonogr2020-maket.pdf

Кравчук І. І., Лавриненко С. О. Управління знаннями та бізнес-комунікаціями – актуальні тренди інноваційного розвитку сучасних організацій. Ефективна економіка. 2022. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9868 (дата звернення: 23.05.2023). DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2022.1.4

Лавриненко С., Зелінська А., Бездітко О. Бізнес-комунікації та їх інноваційність в системі менеджменту підприємства. Економіка та суспільство. 2023. № 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-41

Мішина C. В., Мішин О. Ю. Науково-практичі засади соціального проектування. Ефективна економіка. 2020. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7620 (дата звернення: 24.05.2023). DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.1.73

Панькова О. В., Касперович О. Ю. Формування ефективних комунікаційних стратегій взаємодії суб’єктів соціально-економічного розвитку в умовах цифрових трансформацій: методологічний аспект. Проблеми економіки. 2019. № 4. C. 200–208. URL: https://www.problecon.com/article/?year=2019&abstract=2019_4_0_200_208

Сазонова Т., Шарлай М. Соціальні проекти на рівні підприємства в сучасних умовах. Економіка та суспільство. 2023. № 50. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-10

Стрижко М., Ковалевська А. Концептуальні основи розробки соціальних проектів організацій. Молодий вчений, 2021. № 3 (91). С. 372–378. DOI https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-3-91-78

Voronkova V. H. (2017). Stanovlennia informatsiinoho suspilstva yak tsyvilizatsiinoi paradyhmy rozvytku suchasnoi Ukrainy za doby hlobalizatsii: teoretyko-metodolohichni ta prakseolohichni vymiry [Formation of the information society as a civilizational paradigm of the development of modern Ukraine in the era of globalization: theoretical, methodological and praxeological dimensions]. monohrafiya [a monograph]: Zaporiz. derzh. inzh. akad. Zaporizhzhia: ZDIA,. 270 р. Available at: https://old-zdia.znu.edu.ua/index.php?page=3990&lang=ua (in Ukrainian).

Gernego, Іu. (2019). Technologies of socxial projects financing and grantmaking. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, 18, 31–36. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2019.18.31

Danchenko O. B., Zanora V. O. Proektnyi menedzhment: upravlinnia ryzykamy ta zminamy v protsesakh pryiniattia upravlinskykh rishen [Project management: managing risks and changes in management decision-making processes]: monohrafiya [a monograph]. Cherkasy: PP Chabanenko Yu. A., 2019. 278 р. Available at: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1235?mode=full (in Ukrainian).

Komunikatyvni tekhnolohii informatsiinoho suspilstva [Communicative technologies of the information society]: monohrafiia [a monograph] / [A. I. Husiev, N. O. Dovhan, O. V. Ivachevska, N. S. Malieieva, I. V. Petrenko]; za nauk. red. A. I. Husieva ; Natsionalna akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy, Instytut sotsialnoi ta politychnoi psykholohii. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD, 2020. 142 р. Available at: https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2020/10/GusevMonogr2020-maket.pdf

Kravchuk, I. and Lavrinenko, S. (2022). Knowledge management and business communications are current trends in the innovative development of modern organization. Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, Аvailable at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9868 (Accessed 23 May 2023). DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2022.1.4

Lavrynenko, S., Zelinska, A., Bezditko, O. (2023). Biznes-komunikatsii ta yikh innovatsiinist v systemi menedzhmentu pidpryiemstva [Business communications and their innovativeness in the enterprise management system]. Ekonomika ta suspilstvo, 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-41

Mishyna, S. and Mishyn, О. (2020). Scientific and practical basis of social projecting [Scientific and practical principles of social design]. Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1. Аvailable at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7620 (accessed 24 May 2023). DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.1.73

Pankova O. V., Kasperovych O. Yu. (2019). Formuvannia efektyvnykh komunikatsiinykh stratehii vzaiemodii subiektiv sotsialno-ekonomichnoho rozvytku v umovakh tsyfrovykh transformatsii: metodolohichnyi aspekt [The formation of effective communication strategies for the interaction of the subjects of socio-economic development in the conditions of digital transformations: a methodological aspect]. Problemy ekonomiky, 4, 200–208. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2019-4-200-208

Sazonova, T., Sharlai, M. (2023). Sotsialni proekty na rivni pidpryiemstva v suchasnykh umovakh [Social projects at the enterprise level in modern conditions]. Ekonomika ta suspilstvo, 50. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-10

Stryzhko, M., Kovalevska, A. (2021). Kontseptualni osnovy rozrobky sotsialnykh proektiv orhanizatsii [Conceptual foundations of development of social projects of organizations]. Molodyi vchenyi, 3 (91), 372–378. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-3-91-78

Article views: 131
PDF Downloads: 78
Published
2023-04-25
How to Cite
Bortnik, S., Khomiuk, N., & Yushchyshyna, L. (2023). DIRECTIONS OF IMPROVING BUSINESS COMMUNICATIONS IN SOCIO-ECONOMIC DESIGN. Economy and Society, (50). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-44
Section
ECONOMICS