CO-MARKETING METHODOLOGY IN THE SALES STRATEGY OF AGRICULTURAL MACHINERY BUILDING ENTERPRISES
Abstract
The purpose of the article is to form the scientific and methodological foundations of marketing support for the sale of products of agricultural engineering enterprises based on the implementation of the co-marketing methodology. The lack of effective marketing support for the sale of products of agricultural machinery enterprises and the need to overcome the competition of foreign manufacturers creates problems for the development of enterprises and the industry. The organization of the sale of products of machine-building enterprises for agriculture is not perfect and needs innovations, which actualizes the need to find alternative organizational bases of marketing. Using the method of analogies, the experience and dominant problems in the activities of agricultural engineering enterprises are determined. Management methods were characterized using the comparison method. The method of bounded rationality is applied in justifying the expediency of adjusting the forms of interaction of producers, intermediaries and consumers, taking into account positions and preferences. The induction method was used in the analysis of the experience of individual economic units and their subdivisions. Practical significance of the article. To ensure the effective application of the concept of integrated marketing, the conceptual apparatus "co-marketing", "consolidated marketing", "omnichannel marketing", "multichannel marketing" has been specified. To build new integrated business structures, the use of co-marketing methodology in sales management is proposed and the main principles of its effective implementation are defined. Specific principles of implementing consolidated marketing in the practice of organizing sales activities have been developed. Conclusions. The article discusses the feasibility of using methods of convergence and consolidation (co-marketing) as the basis of integration into the practice of marketing organization for more effective implementation of the sales function of agricultural machinery enterprises.
References
Балабанова Л.В., Митрохіна Ю.П. Управління збутовою політикою. URL: http://culonline.com.ua/Books/Upravl_zbutovoyu_politikoyu_Balabanova2011.pdf
Ялдін І.В. Передумови винекнення та сутність поняття «інтегровані структури бізнесу». Економіка та управління підприємствами. 2010. № 2. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Pekon/2010_2/61-72.pdf
Vip, George S. Total Clobal Strategy, Tnglewood Cliffs, Nj. Prentice-Hall, 2021. 150 р.
Мармуль Л.О. Матеріально-технічне забезпечення регіональних АПК. Економіка АПК. 2007. № 2. С. 11–18.
Mikhailova L. I., Nekhay V. V. Aapplication for consolidated marketing solve the problems product sales of agricultural engineering. The scientific heritage. Budapest. 2017. № 8 (8) Р. 2, 21–31.
Нехай В.В. Управління ринком сільськогосподарської техніки на основі консолідації та прямого маркетингу. Економіка АПК. Київ, 2015. № 12. С. 68–71.
Нехай В. В. Дослідницька аналітика збуту підприємств сільськогосподарського машинобудування. Економічна аналітика: сучасні реалії та прогностичні можливості : матеріали наук.-практ. конф., 19 квітня 2019 р. Київ : КНЕУ, 2019. С. 216–218.
Энциклопедия маркетинга. Совместный маркетинг и его виды. URL: https://www.marketing.spb.ru/lib-mm/strategy/co-marketing.htm
Нехай В. В. Застосування методології консолідованого маркетингу для вирішення проблем збуту підприємств галузі сільськогосподарського машинобудування. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету (економічні науки) (Index Copernicus та ін.). 2018. № 1 (36). С. 60–66.
Balabanova L.V. & Mitrokhina Yu.P. (2011). Upravlinnia zbutovoiu politykoiu. Available at: http://culonline.com.ua/Books/Upravl_zbutovoyu_politikoyu_ Balabanova2011.pdf [in Ukrainian]
Yaldin I.V. (2010) Peredumovy vyneknennia ta sutnist poniattia «intehrovani struktury biznesu». Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. № 2. Available at: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Pekon/2010_2/61-72.pdf. [in Ukrainian]
Vip, George S. (2021). Total Clobal Strategy, Tnglewood Cliffs, Nj. Prentice-Hall. 150 р.
Marmul L.O. (2007). Materialno-tekhnichne zabezpechennia rehionalnykh APK. Ekonomika APK. N 2. 11–18. [In Ukrainian]
Mikhailova L. I. & Nekhay V. V. (2017). Aapplication for consolidated marketing solve the problems product sales of agricultural engineering. The scientific heritage. Budapest, 8 (8). 21–31.
Nekhai V.V. (2015). Upravlinnia rynkom silskohospodarskoi tekhniky na osnovi konsolidatsii ta priamoho marketynhu. Ekonomika APK. Kyiv, 12. 68–71. [in Ukrainian]
Nekhai V.V. (2019). Doslidnytska analityka zbutu pidpryiemstv silskohospodarskoho mashynobuduvannia. Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia «Ekonomichna analityka: suchasni realii ta prohnostychni mozhlyvosti». Kyiv: DVNZ «Kyivskyi natsionalnyi ekonomichnyi universytet imeni Vadyma Hetmana», 216–218. [in Ukrainian]
Enciklopediya marketinga. Sovmestnyj marketing i ego vidy. Available at: https://www.marketing.spb.ru/lib-mm/strategy/co-marketing.htm
Nekhai V. V. (2018). Zastosuvannia metodolohii konsolidovanoho marketynhu dlia vyrishennia problem zbutu pidpryiemstv haluzi silskohospodarskoho mashynobuduvannia. Zbirnyk naukovykh prats Tavriiskoho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu (ekonomichni nauky). № 1 (36). 60–66. [in Ukrainian]