FEATURES OF FORMING THE FINANCES OF TERRITORIAL COMMUNITIES IN THE PROJECTION OF ENSURING THEIR SELF-SUFFICIENCE: THE EXPERIENCE OF LVIV OBLAST
Abstract
In the face of strengthening the security challenges caused by the military invasion of Russia into Ukraine, the residual negative effects of the pandemic for the sustainable progress of Ukraine in general, territorial communities assumed the main "burden" of problems. Given the new reality, the issue of formation of finances of territorial communities, and therefore an effective system of financial support for their sustainable development in new conditions is an important area of modern research. The purpose of the article is to carry out a problem-oriented analysis of the trends of formation of finances of territorial communities (on the example of Lviv region) in the projection of ensuring their financial self-sufficiency, and therefore increased the ability of local self-government. The implementation of a holistic study is possible due to the use of general scientific methods of research: comparative analysis, grouping, synthesis, generalization. The research was conducted on the example of the Lviv region, because: this region is one of those who actively became involved in the reform of the administrative-territorial structure; It has a large number of cities of regional importance (which allows you to make interesting analytical comparisons between different types of communities) and in the conditions of martial law, the region is a rear, which is a great test to strengthen the self -sufficiency of communities. According to the results of the analysis, certain conclusions and generalizations were made, among which: a) in the context of the unification of territorial communities, an approach to accumulation within most administrative-territorial formations of a sufficient resource base is preserved, which is a prerequisite for their ability to self-development and ensure self-sufficiency in the long term; b) a noticeable growing gap was revealed between financially capable and "financially weak" communities, which historically, due to the lack of sufficient number of powerful taxpayers, cannot ensure their self -sufficiency; c) significant powers that are not supported by financial resources were transferred to the basic level, and therefore the "burden" on the exercise of delegated powers and then lies on the shoulders of local self -government of territorial communities. The practical value of the research results can be seen in the possibility of local self-government bodies taking into account the received assessments when developing measures to strengthen the capacity and self-sufficiency of territorial communities.
References
Кириленко О., Баранець Я. Досвід забезпечення фінансової спроможності об’єднаних територіальних громад. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2020. Вип. 3. С. 54–68.
Опарін В.М. Домінанти та пріоритети фінансового вирівнювання в Україні. Фінанси України. 2015. № 6. С. 29–43.
Спасів Н.Я. Оцінка структурних дисбалансів доходів бюджетів об’єднаних територіальних громад. Світ фінансів. 2019. № 2(59). С. 73–84.
Патицька Х.О., Пелехатий А.О. Міська агломерація як механізм взаємодії територіальних громад в умовах адміністративно-фінансової децентралізації в Україні. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. 2019. Т. 30 (69). № 3. С. 116–123.
Остром Е. Керування спільним. Еволюція інституцій колективної дії / [пер. з англ. Т. Монтян]. Київ : Наш час, 2012. 399 с.
Возняк Г.В., Патицька Х.О. Фінанси територіальних громад України в умовах поширення пандемії: проблемно орієнтований аналіз з урахуванням поведінкових аспектів». Економіка України. 2021. № 6. С. 78–98.
Жаліло Я., Шевченко О., Павленко І., Романова В. та ін. Децентралізація влади: порядок денний на середньострокову перспективу. Аналіт. доп. Національний інститут стратегічних досліджень / за наук. ред. Жаліла Я. Київ, 2019. 192 с.
Лідери Славської територіальної громади за сплатою податку на доходи фізичних осіб. URL: https://slavska-gromada.gov.ua/news/1621252234/ (дата звернення: 20.07.2022).
Марчак Д. Місце сплати податку на доходи фізичних осіб в Україні – юридична історія та поточна практика. Центр аналізу публічних фінансів та публічного управління Київської Школи Економіки. Київ. 2021. 36 с.
Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин. Закон України від 28.12.2014 р. № 79-VIII. URL https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/79-19#Text (дата звернення: 29.01.2022).
Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи. Закон України від 28.12.2014р. № 71-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/71-19#Text (дата звернення: 29.01.2022).
Бюджети територіальних громад України. Інформаційно-аналітичний дашборд. Децентралізація. URL: https://decentralization.gov.ua/news/14281?page= (дата звернення: 20.07.2022 р.).
Kyrylenko O., Baranets J. (2020) Dosvid zabezpechennia finansovoi spromozhnosti obiednanykh terytorialnykh hromad [Experience of ensuring the financial capacity of united territorial communities]. The Herald of Ternopil National Economic University, vol. 3, pp. 54–68. DOI: https://doi.org/10.35774/visnyk2020.03.054
Oparіn V.M. (2015). Dominants and priorities of financial equalization in Ukraine. Finance of Ukraine, vol. 6, pp. 29–43. [in Ukrainian]
Spasiv N.Ya. (2019). Assessment of structural imbalances in budgeted revenues of united territorial communities. World of finance, vol. 2 (59), pp. 73–84. [in Ukrainian]
Patytska Kh.O., Pelekhatyi A.O. (2019). Miska ahlomeratsiia yak mekhanizm vzaiemodii terytorialnykh hromad v umovakh administratyvno-finansovoi detsentralizatsii v Ukraini“ [Urban Agglomeration as a mechanism of Interaction of territorial Communities in the Conditions of Administrative and Financial Decentralization in Ukraine]. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V.I. Vernadskoho, vol. 30 (69), no. 3, pp. 116–123.
Ostrom E. (2012) Governing the commons. The evolution of institutions
for collective action. / E. Ostrom; [trans. from English T. Montyan]. Kyiv: Nash chas, 399 p.
Voznyak H., Platysma, Kh. (2021). Finances of territorial communities of Ukraine in the conditions of spreading pandemic: problem-oriented analysis taking into account behavioral aspects. Economy of Ukraine, vol. 6, pp. 78–98.
Zhalilo J., Shevchenko O., Pavlenko I., Romanova V. and others. (2019) Decentralization of power: an agenda for the medium term. Analyte. ext. National Institute for Strategic Studies / Science. ed. Zhalila J. Kyiv, 192 p.
Leaders of the Slavsk territorial community upon payment of personal income tax. Available at: https://slavska-gromada.gov.ua/news/1621252234/
Marchak D. (2021). The place of payment of tax on the income of individuals in Ukraine – legal history and current practice. Center for the Analysis of Public Finances and Public Administration of the Kyiv School of Economics. Kyiv. P. 36.
Law of Ukraine. On making changes to the Budget Code of Ukraine regarding the reform of inter-budgetary relations. December 28 2014, No. 79-VIII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/79-19#Text [in Ukrainian]
Law of Ukraine. On amendments to the Tax Code of Ukraine and some legislative acts of Ukraine regarding tax reform. December 28 2014, No. 71-VIII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/71-19#Text
Budgets of territorial communities of Ukraine. Informational and analytical dashboard. Decentralization. Available at: https://decentralization.gov.ua/news/14281?page=