ALGORITHM AND FEATURES OF THE INTERACTION OF RESERVATION SYSTEMS AND TOURIST ENTERPRISES IN THE TOURISM INDUSTRY DURING THE SALE OF A TOURIST PRODUCT

Keywords: tourism, tourism industry, tourist product, tourist service, reservation systems

Abstract

The issue of the introduction of information technologies in the activities of tourist enterprises is relevant, as it ensures the market success of the tourist enterprise. The issue of computer reservation and reservation systems makes it possible to increase the efficiency of the activity of a tourist enterprise, facilitates the work of managers of sales of tourist services. It has been confirmed that the high economic efficiency of using computer reservation systems has encouraged their owners to fight for influence in the market of tourist services. It is emphasized that the tourist product is a set of services for the traveler, and the tourist enterprise is one of the elements of the chain of partners for the organization of the tour. The speed of information, operational communication is of primary importance between them, therefore, information technologies, computer reservation systems in the tourism industry play a huge role. On the basis of a theoretical analysis of the researched question, we found out that today the following is observed in the world practice of using computer systems: in order to attract travel agents, companies have expanded the scope of using reservation systems, including a wide range of services (booking hotel seats, car rental, air passenger insurance, issuing tickets, foreign passports and even flower orders). In addition, the programs provide travel agents with the ability to computerize documentation and accounting. Such computerization of the activities of travel agencies significantly increased their productivity. Currently, there is a certain dependence and necessity of the use of computer reservation and reservation systems by tourist enterprises, which creates certain additional opportunities for the design and implementation of a tourist product, as well as the dissemination of information about the enterprise's own activities. It was also determined that today the reservation and reservation systems are the main sales channel of the modern product of the tourism industry, as well as the main arteries for all types and types of information in the field of world and domestic tourism.

References

Безкоровайна Л.В. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх фахівців з туризмознавства у вищих навчальних закладах : дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / Запорізький національний університет. Запоріжжя, 2018. 713 с.

Колективні засоби розміщування в Україні в 2012, 2013 та 2014 роках. Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua.

Мельниченко С.В. Інформаційні технології в туризмі: теорія, методологія, практика : [монографія]. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2008. 493 с.

Мунін Г.Б. Сучасні ефективні інформаційні технології управління операціями в сучасному готельному комплексі. Формування ринкових відносин в Україні. Збірник наукових праць. 2002. №16. С. 94-97.

Про схвалення Концепції популяризації України у світі та просування інтересів України у світовому інформаційному просторі від 11 жовтня 2016 р. № 739-р Київ. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249407991

Про схвалення Стратегії розвитку туризму та курортів до 2026: розпорядження КМ України від 16.03.2017 р. №168-р. Урядовий портал. 2017. № 168-2017-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249826501

Про туризм: Закон України від 15.09.1995 р. № 324/95-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1995. № 31. Ст. 241. Із змінами, внесеними згідно із Законом № 222-VIII (222-19) від 02.03.2015 р., Відомості Верховної Ради України. 2015. № 23. Ст. 158. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1282-15

Скопень М.М. Комп’ютерні інформаційні технології в туризмі. Київ : Кондор, 2007. 301 с.

Чигир Л. Готельний бізнес: як організувати бронювання місць через Інтернет. Бізнес. 2003. № 24 (543). С. 110–113.

Amadeus. Офіційний сайт. URL: http://www.amadeus.com/web/amadeus/en

Bezkorovaina L., Makovetskaya N., Sydoruk A., Korolenko K., Naumchuk V. Professional training of future specialists in tourism and hotel and restaurant business in European countries. ALRJournal. 2021; 5(2): 54–62. DOI: https://doi.org/10.14744/alrj.2020.29053

Booking.сom. Офіційний сайт. URL: http://www.booking.com/hotel/ua/ukraine.ru.html

Bezkorovaina L.V. (2018) Theoretical and methodological basis of the professional training of the future masters of tourism in higher educational institutions Thesis for a doctoral degree in pedagogical sciences, Zaporizhzhia: Zaporizhzhia National University. 713 p.

Kolektyvni zasoby rozmishchuvannia v Ukraini v 2012, 2013 ta 2014 rokakh. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua. (in Ukrainian).

Melnychenko S.V. (2008) Informatsiini tekhnolohii v turyzmi: teoriia, metodolohiia, praktyka : [monohrafiia]. Kyiv: Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, 493 s.

Munin H.B. (2002) Suchasni efektyvni informatsiini tekhnolohii upravlinnia operatsiiamy v suchasnomu hotelnomu kompleksi. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini. Zbirnyk naukovykh prats. № 16. S. 94–97.

Pro skhvalennja Koncepciji populjaryzaciji Ukrajiny u sviti ta prosuvannja interesiv Ukrajiny u svitovomu informacijnomu prostori (2016) [On approval of the Concept of popularization of Ukraine in the world and promotion of Ukraine's interests in the world information space] Kyiv.

Pro skhvalennja Strateghiji rozvytku turyzmu ta kurortiv do 2026 (2017) [On approval of the Strategy for the development of tourism and resorts until 2026]. Kyiv.

Pro turyzm (1995) [About tourism]. Zakon Ukrajiny, Kyiv.

Skopen M.M. (2007) Kompiuterni informatsiini tekhnolohii v turyzmi. Kyiv: Kondor, 301 s.

Chyhyr L. (2003) Hotelnyi biznes: yak orhanizuvaty broniuvannia mists cherez Internet. Biznes. № 24 (543). S. 110–113.

Amadeus. Available at: http://www.amadeus.com/web/amadeus/en

Bezkorovaina L., Makovetskaya N., Sydoruk A., Korolenko K., Naumchuk V. Professional training of future specialists in tourism and hotel and restaurant business in European countries. ALRJournal. 2021; 5(2): 54–62. DOI: https://doi.org/10.14744/alrj.2020.29053

Booking.сom. Available at: http://www.booking.com/hotel/ua/ukraine.ru.html

Article views: 146
PDF Downloads: 228
Published
2022-11-29
How to Cite
Kriuk, A., & Bezkorovayna, L. (2022). ALGORITHM AND FEATURES OF THE INTERACTION OF RESERVATION SYSTEMS AND TOURIST ENTERPRISES IN THE TOURISM INDUSTRY DURING THE SALE OF A TOURIST PRODUCT. Economy and Society, (45). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-5