BUSINESS PLANNING OF COMPANY DEVELOPMENT: ORGANIZATIONAL AND METHODOLOGICAL ASPECTS
Abstract
Business planning technologies are becoming increasingly important in eliminating uncertainty and shaping the adaptive properties of modern business. This article is devoted to the problems of providing organizational and methodological support for business planning of the company's development. The objective of a paper is development of a comprehensive approach to the organization of the process of business planning, identification of methodological features of business plan preparation and generalization of requirements for its content and quality of justification as well. The methodological basis of the study consists of the scientific works of leading scientists and business practitioners who deal with the problems of methodical support of company business planning and practical aspects of its implementation. The application of business planning technologies organizes and systematizes the process of making managerial decisions related to the development of the company, as it combines elements of strategic planning and operational business management. It is substantiated the need for systematic application of business planning as a communication tool with external contact audiences and a mechanism for modeling the company's development management system. The quality of change planning directly depends on compliance with the business plan development methodology. The stages of business planning with details of works and specific results of their implementation were clarified and supplemented. This approach makes it possible to form control points for analysis of the quality of preparation and justification of business plan. It is noted that today there is no universally accepted methodology for business plan developing. It is proposed using a formalized and individual structure of business plan. The formalized structure is based on template of international business planning standards, while an individual structure requires adaptation to specific information requests of key stakeholders, whose decisions affect the authorization of the project. Despite the variety of forms of the business plan, its canvas must be formed by three basic modules: marketing, operational and financial. It is found that reasons for the failure of many commercial business plans concern both the application of formal approach to the development of business plan and the collection of information, as well as the justification of future benefits and risks, the reliability of conducting analytical assessments and financial forecasts. Therefore, the business plan is the embodiment of all components of enterprise success. The obtained research results can be used by enterprise managers, project managers and development specialists to improve the quality of business plan preparation and the validity of investment proposals.
References
Борисенко О.С., Шевченко А.В., Нетребко М.В. Методичне забезпечення підготовки бізнес-плану як ключового складника стратегічного управління діяльністю підприємства. Проблеми системного підходу в економіці. 2020. Вип. 1 (75). С. 90–97.
Демиденко В.В. Методологічні проблеми бізнес-планування підприємницької діяльності в сучасних умовах. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 2015. Вип. 40. С. 38–46.
Жуков В.В. Сутність та особливості формування процесу бізнес-планування. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 26–1. С. 149–153.
Кваша О.С., Фоміна В.В. Бізнес-планування у діяльності організації: європейські стандарти, основні методологічні підходи та базові процедури. Економіка і суспільство. 2017. Вип. 12. С. 268–275. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/12_ukr/45.pdf
Лаврів Л.А. Бізнес-планування у діяльності організації: базові процедури та основні методичні підходи. Інноваційна економіка. 2013. № 10 (48). С. 104–111.
Лозовський О.М., Савчук В.В. Роль бізнес-планування в системі стратегічного управління підприємством. Актуальные научные исследования в современном мире. Переяслав-Хмельницький, 2018. Вип. 11 (43), ч. 3. С. 47–51.
Масловська М.В., Перевозчикова Н.О. Особливості процесу бізнес-планування в сучасних умовах розвитку України. Ефективна економіка. 2013. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2474
Пробоїв О.А. Концептуальні підходи до процесу розроблення бізнес-плану розвитку вітчизняних підприємств. Причорноморські економічні студії. 2019. Вип. 39–2. С. 12–16.
Радевич Д. Чому бізнес-план не працює: 7 головних помилок. 2020. URL: https://uaspectr.com/2021/01/18/chomu-biznes-plan-ne-pratsyuye-7-golovnyh-pomylok
Рач В.А., Россошанська О.В., Медведєва О.М. Управління проектами: практичні аспекти реалізації стратегій регіонального розвитку : навч. посіб. / за ред. В.А. Рача. Київ : «К.І.С.», 2010. 276 с.
Kawasaki Guy The 10/20/30 Rule of PowerPoint. URL: https://guykawasaki.com/the_102030_rule
Borysenko O.S., Shevchenko A.V., & Netrebko M.V. (2020) Metodychne zabezpechennia pidhotovky biznes-planu yak kliuchovoho skladnyka stratehichnoho upravlinnia diialnistiu pidpryiemstva [Methodical support for preparing a business plan as a key component of strategic management of enterprise activities]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, vol. 1 (75), pp. 90–97.
Demydenko V.V. (2015) Metodolohichni problemy biznes-planuvannia pidpryiemnytskoi diialnosti v suchasnykh umovakh [Methodological issues of business planning in modern conditions]. Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, vol. 40, pp. 38–46.
Zhukov V.V. (2018) Sutnist ta osoblyvosti formuvannia protsesu biznes-planuvannia [Essence and features of formation of business planning]. Prychornomorski ekonomichni studii, vol. 26–1, pp. 149–153.
Kvasha O.S., & Fomina V.V. (2017) Biznes-planuvannia u diialnosti orhanizatsii: yevropeiski standarty, osnovni metodolohichni pidkhody ta bazovi protsedury [Business-planning in activity of organization: the European standards, basic methodological approaches and base procedures]. Ekonomika i suspilstvo, vol. 12, pp. 268–275. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/12_ukr/45.pdf.
Lavriv L.A. (2013) Biznes-planuvannia u diialnosti orhanizatsii: bazovi protsedury ta osnovni metodychni pidkhody [The business planning in the activities of organization: the basic procedures and methodical approaches]. Innovatsiina ekonomika, no 10 (48), pp. 104–111.
Lozovskyi O.M., & Savchuk V.V. (2018) Rol biznes-planuvannia v systemi stratehichnoho upravlinnia pidpryiemstvom [The role of business planning in the system of strategic management of the enterprise]. Aktualni naukovi doslidzhennia u suchasnomu sviti. Pereiaslav-Khmelnytskyi, vol. 11 (43), part 3, pp. 47–51.
Maslovska M.V., & Perevozchykova N.O. (2013) Osoblyvosti protsesu biznes-planuvannia v suchasnykh umovakh rozvytku Ukrainy [Features of the process of business planning under current conditions development of Ukraine]. Efektyvna ekonomika, no 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2474
Proboiv O.A. (2019) Kontseptualni pidkhody do protsesu rozroblennia biznes-planu rozvytku vitchyznianykh pidpryiemstv [Conceptual approaches to the process of a business plan development for the national businesses]. Prychornomorski ekonomichni studii, vol. 39-2, pp. 12–16.
Radevych D. (2020) Chomu biznes-plan ne pratsiuie: 7 holovnykh pomylok [Why a business plan does not work: 7 main mistakes]. Available at: https://uaspectr.com/2021/01/18/chomu-biznes-plan-ne-pratsyuye-7-golovnyh-pomylok
Rach V.A., Rossoshanska O.V., & Medvedieva O.M. (2010) Upravlinnia proektamy: praktychni aspekty realizatsii stratehii rehionalnoho rozvytku [Project management: practical aspects of implementing regional development strategies]: navchalnyi posibnyk [handbook]. In V.A. Rach (Ed.). Kyiv. 276 p. [in Ukrainian].
Kawasaki Guy The 10/20/30 Rule of PowerPoint. Available at: https://guykawasaki.com/the_102030_rule