METHODICAL APPROACH TO FINANCIAL MONITORING OF CONTRACTORS IN THE FINANCIAL AND ECONOMIC SECURITY SYSTEM OF THE ENTERPRISE

Keywords: risk, risk-oriented approach, counterparty, financial monitoring, financial and economic security

Abstract

In the research were investigated the factors of the reliability and solvency of the counterparties in various aspects of the activity in the course of the ordinary activity and the systematized criterion characteristics of the threshold operations subject to financial monitoring in the course of ensuring national security were investigated. It has been determined that currently there are various methods of evaluating counterparties using electronic services offered by the platforms of the official websites of the Ukrainian Credit Bureau, the Ukrainian Bureau of Credit Histories, and individual banks. An overview of information was made for individual platforms, which allows to prevent the risks of business activity. Based on the analysis of the legislative framework and scientific works and with the aim of reducing risky transactions in relations with counterparties, a methodical approach to the assessment of the enterprise's counterparties in the financial monitoring system is proposed. The methodical approach consists of four stages: preliminary assessment of the counterparty; assessment of risky transactions and the facts of their occurrence; formation of a database of analytical indicators of counterparty evaluation in the financial monitoring system and interpretation of results and decision-making. Special attention is paid to the formation of a base of analytical indicators in terms of the state of the size of the authorized capital, indicators of the risk of business relations and the financial state of the enterprise. The proposed methodical approach to conducting financial monitoring of counterparties in the system of financial and economic security of the enterprise allows the enterprise to prevent various types of risks: corruption, registration, tax, judicial, sanctions, reputational, business relationship risks. The use of the proposed approach makes it possible to ensure a risk-free or acceptable level of financial and economic security of the enterprise, to influence the risk of a decrease in financial stability, the risk of insolvency, investment risk, credit risk and the risk of lost profits, provided that the process of financial monitoring is continuous.

References

Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму: Закон України від 6 грудня 2019 року № 361-IX в редакції від 02.09.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20#Text (дата звернення: 11.09.2022).

Онешко С. В., Кучінік Н. І., Гринчук Н. М. Податкове стимулювання бізнесу в умовах воєнного стану. Наукові перспективи. 2022. № 5(23). С. 259–273. DOI: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-5(23)-259-272

Онешко С., Башлай С., Короленко О. Особливості збереження та підтримання економічного потенціалу України в умовах війни. Економіка та суспільство. 2022. № 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-4

Положення про здійснення банками фінансового моніторингу: Постанова Правління Національного банку України 19.05.2020р. № 65 в редакції від 15.01.2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0065500-20#Text (дата звернення: 25.08.2022).

Про затвердження Порядку формування переліку держав (юрисдикцій), що не виконують чи неналежним чином виконують рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення: Постанова Кабміну від 05.08.2020 р. № 677. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/677-2020-%D0%BF#Text (дата звернення: 13.08.2022).

Щодо переліку країн (територій), що не виконують чи неналежним чином виконують рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, що здійснюють діяльність у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму: Наказ Держфінмоніторингу від 01.10.2012 р. № 13. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0139827-12#Text (дата звернення: 13.08.2022).

Про віднесення держав до переліку офшорних зон: Розпорядження Кабміну від 23.02.2011 р. №143-р. в редакції від 29.09.2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/143-2011-%D1%80#Text (дата звернення: 13.08.2022).

Щодо виконання вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу на період воєнного стану (на заміну рекомендацій від 11.03.2022 року) від 27.05.2022 р. URL: https://fiu.gov.ua/pages/dijalnist/funkcional/news/shhodo-vikonannya-vimog-zakonodavstva-u-sferi-finansovogo-monitoringu-na-period-vojennogo-chasu-24-05-2022.html (дата звернення: 13.08.2022).

Глущенко О. О., Семеген І. Б. Антилегалізаціний фінансовий моніторинг: ризик-орієнтований підхід : монографія. Львів : Львівський інститут банківської справи Університету банківської справи НБУ, 2015. 429 с.

Рекуненко І. І., Кобець Ж. О., Швидько І. О. Особливості формування та застосування системи фінансового моніторингу в Україні. Вісник СумДУ. Серія «Економіка». 2020. № 1. С. 104–117. DOI: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2020.1-11

Смагло О. В. Оцінка ризику легалізації злочинних доходів суб’єктів первинного фінансового моніторингу. Вісник Житомирського державного технологічного університету. 2015. № 4 (74). С. 201–212.

Шишкова Н. Л. Обліково-аналітичне забезпечення управління розрахунками з контрагентами підприємства. Ефективна економіка. 2014. №3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2869

Гавловська Н. І. Оцінювання процесів взаємодії підприємства та потенційних контрагентів у контексті забезпечення економічної безпеки зовнішньоекономічної діяльності. Проблеми економіки. 2016. № 3. С. 127–135.

Oneshko S., Ilchenko S. (2017). Financial monitoring of the port industry companies on the basis of risk-oriented approach. Investment Management and Financial Innovations. Volume 14, Issue #1, рр. 191–199. DOI: http://dx.doi.org/10.21511/imfi.14(1-1).2017.05

Онищенко В. Фінансовий моніторинг 2022. URL: https://www.golovbuh.com.ua/article/7558-fnansoviy-montoring (дата звернення: 13.08.2022).

Положення про порядок здійснення уповноваженими установами аналізу та перевірки документів (інформації) про валютні операції, затвердженому постановою правління НБУ від 02.01.2019 р. № 8 у редакції від 01.07.2021р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0008500-19#Text (дата звернення: 13.08.2022).

Державна податкова служба України: офіційний сайт. URL: https://tax.gov.ua/businesspartner (дата звернення: 25.08.2022).

Українське бюро кредитних історій: офіційний сайт. URL: https://www.ubki.ua/about-company?curtab=0 (дата звернення: 25.08.2022).

Опендатабот: офіційний сайт. URL: https://opendatabot.ua/open/counterparty-check (дата звернення: 25.08.2022).

ПриватБанк: офіційний сайт. «СтатусКонтрагента». URL: https://privatbank.ua/business/status-kontragenta (дата звернення: 25.08.2022).

Державна служба фінансового моніторингу України: офіційний сайт. URL: https://fiu.gov.ua/

Zakon Ukrainy 361-IX [Verkhovna Rada Ukrainy]. Pro zapobihannia ta protydiiu lehalizatsii (vidmyvanniu) dokhodiv, oderzhanykh zlochynnym shliakhom, abo finansuvanniu teroryzmu. 06.12.2019. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20#Text (accessed August 11, 2022).

Oneshko S. V., Kuchinik N. I., Hrynchuk N. M. (2022) Podatkove stymuliuvannia biznesu v umovakh voiennoho stanu [Tax incentives for business under martial law]. Naukovi perspektyvy, no 5(23), рр. 259–273. DOI: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-5(23)-259-272 (in Ukrainian)

Oneshko S., Bashlai S., & Korolenko O. (2022) Osoblyvosti zberezhennia ta pidtrymannia ekonomichnoho potentsialu Ukrainy v umovakh viiny [Peculiarities of preserving and maintaining the economic potential of Ukraine in the conditions of war]. Ekonomika ta suspilstvo, no 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-4 (in Ukrainian)

Postanova 65 [Natsionalnyi bank Ukrainy]. Polozhennia pro zdiisnennia bankamy finansovoho monitorynhu. 19.05.2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0065500-20#Text (accessed August 25, 2022).

Postanova 677 [Kabinet ministriv Ukrainy]. Pro zatverdzhennia Poriadku formuvannia pereliku derzhav (iurysdyktsii), shcho ne vykonuiut chy nenalezhnym chynom vykonuiut rekomendatsii mizhnarodnykh, mizhuriadovykh orhanizatsii, zadiianykh u sferi borotby z lehalizatsiieiu (vidmyvanniam) dokhodiv, oderzhanykh zlochynnym shliakhom, abo finansuvanniam teroryzmu chy finansuvanniam rozpovsiudzhennia zbroi masovoho znyshchennia. 05.08.2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/677-2020-%D0%BF#Text (accessed August 13, 2022).

Nakaz 13 [Derzhfinmonitorynhu]. Shchodo pereliku krain (terytorii), shcho ne vykonuiut chy nenalezhnym chynom vykonuiut rekomendatsii mizhnarodnykh, mizhuriadovykh orhanizatsii, shcho zdiisniuiut diialnist u sferi borotby z lehalizatsiieiu (vidmyvanniam) dokhodiv, oderzhanykh zlochynnym shliakhom, abo finansuvanniam teroryzmu. 01.10.2012. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0139827-12#Text (accessed August 13, 2022).

Rozporiadzhennia 143-р [Kabinet ministriv Ukrainy]. Pro vidnesennia derzhav do pereliku ofshornykh zon: 23.02.2011. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/143-2011-%D1%80#Text (accessed August 13, 2022).

Shchodo vykonannia vymoh zakonodavstva u sferi finansovoho monitorynhu na period voiennoho stanu (na zaminu rekomendatsii vid 11.03.2022 roku). 27.05.2022. Available at: https://fiu.gov.ua/pages/dijalnist/funkcional/news/shhodo-vikonannya-vimog-zakonodavstva-u-sferi-finansovogo-monitoringu-na-period-vojennogo-chasu-24-05-2022.html (accessed August 13, 2022).

Hlushchenko, O. O. and Semehen, I. B. (2015) Antylehalizatsiinyi finansovyi monitorynh: ryzyk-oriientovanyi pidkhid [Anti-laundring financial monitoring: risk-based approach]. Lviv : Lviv Institute of Banking, NBU University Banking, 429 p. (in Ukrainian)

Rekunenko I. I., Kobets Zh. O., Shvydko I. O. (2020) Osoblyvosti formuvannia ta zastosuvannia systemy finansovoho monitorynhu v Ukraini [Peculiarities of the formation and application of the financial monitoring system in Ukraine]. Visnyk SumDU. Seriia «Ekonomika», no 1, рр. 104–117. DOI: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2020.1-11 (in Ukrainian)

Smaglo O. V. (2015) Otsinka ryzyku lehalizatsii zlochynnykh dokhodiv subiektiv pervynnoho finansovoho monitorynhu [Assessment of the risk of criminalization of criminal incomes of subjects of initial financial monitoring]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu – Bulletin of the Zhytomyr State Technological University, no 4(74), pp. 201–212. (in Ukrainian)

Shyshkova N. L. (2014) Oblikovo-analitychne zabezpechennia upravlinnia rozrakhunkamy z kontrahentamy pidpryiemstva [Accounting and analytical support for management of settlements with counterparties of the enterprise]. Efektyvna ekonomika, no 3. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2869 (in Ukrainian)

Havlovska N. I. (2016) Otsiniuvannia protsesiv vzaiemodii pidpryiemstva ta potentsiinykh kontrahentiv u konteksti zabezpechennia ekonomichnoi bezpeky zovnishnoekonomichnoi diialnosti [Evaluation of processes of interaction between the enterprise and potential counterparties in the context of ensuring the economic security of foreign economic activity]. Problemy ekonomiky, no 3, рр. 127–135. (in Ukrainian)

Oneshko S., Ilchenko S. (2017) Financial monitoring of the port industry companies on the basis of risk-oriented approach. Investment Management and Financial Innovations. Volume 14, Issue #1, рр. 191–199. DOI: http://dx.doi.org/10.21511/imfi.14(1-1).2017.05

Onyshchenko V. (2022) Finansovyi monitorynh 2022 [Financial monitoring 2022].Available at: https://www.golovbuh.com.ua/article/7558-fnansoviy-montoring (accessed August 13, 2022). (in Ukrainian)

Postanova 8 [Natsionalnyi bank Ukrainy]. Polozhennia pro poriadok zdiisnennia upovnovazhenymy ustanovamy analizu ta perevirky dokumentiv (informatsii) pro valiutni operatsii, zatverdzhenomu postanovoiu pravlinnia NBU. 02.01.2019. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0008500-19#Text (accessed August 13, 2022).

Derzhavna podatkova sluzhba Ukrainy [State Tax Service of Ukraine]: офіційний сайт. Available at: https://tax.gov.ua/businesspartner (accessed August 25, 2022).

Ukrainske biuro kredytnykh istorii [Ukrainian bureau of credit histories]: official website. Available at: https://www.ubki.ua/about-company?curtab=0 (accessed August 25, 2022).

Opendatabot: official website. Available at: https://opendatabot.ua/open/counterparty-check (accessed August 25, 2022).

PryvatBank: official website. «StatusKontrahenta». Available at: https://privatbank.ua/business/status-kontragenta (accessed August 25, 2022).

Derzhavna sluzhba finansovoho monitorynhu Ukrainy [State Financial Monitoring Service of Ukraine]: official website. Available at: https://fiu.gov.ua/

Article views: 286
PDF Downloads: 151
Published
2022-08-30
How to Cite
Shyriaieva, L., Boiko, M., & Bazutko, O. (2022). METHODICAL APPROACH TO FINANCIAL MONITORING OF CONTRACTORS IN THE FINANCIAL AND ECONOMIC SECURITY SYSTEM OF THE ENTERPRISE. Economy and Society, (42). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-50
Section
ECONOMICS