THE CONCEPT OF “SOCIAL GUARANTE” IN THE CONTEXT OF MODERN FINANCIAL SCIENCE
Abstract
The article is devoted to the problems of using the term “social guarantee” in theoretical studies of the financial system and financial mechanism. It is emphasized that modern science lacks a unified approach to the essence of financial policy, its key goals, and objectives. It is emphasized that financial policy goals are determined by the state’s functions and the level of development of financial relations in a specific country. The social function of the state determines the formation of appropriate funds of financial resources and their allocation to various activities related to social security. The components of the financial system, financial mechanism, and the place of social guarantees in their structure are studied. The concept of “social guarantee” is learned from the standpoint of financial infrastructure and its tools. The connection between the concept of “social guarantee” and the concepts of “social protection”, “social security” and “social security” is revealed. The essential, substantive characteristics of social guarantees are determined from the standpoint of legislation and modern financial science. Social guarantee, on the one hand, characterizes a certain level of satisfaction of citizens' various needs, which is guaranteed by the state; on the other hand, it is defined as the amount of necessary financial resources directed from centralized and decentralized funds in these directions. It is justified that in this way, the ability of the state to fulfill its social function is articulated through the concept of “social guarantee”. The key factors of the “socialization” of financial relations at the global and national economies levels and the role of social guarantees in this process are substantiated. The reasons for the changes in the state financial policy aimed at strengthening the level of social protection and social security are determined. It has been established that the “socialization” of finance takes place against the background of the development and spread of the concept of sustainable development, which involves finding a balance between meeting the needs of members of society in various goods and the needs of future generations.
References
Теорія фінансів. За ред. проф. В. Федосова, С. Юрія. Київ : Центр учбової літератури, 2010. 576 с.
Опарін В. Фінанси (Загальна теорія). Київ : КНЕУ, 2002. 240 с.
Кудряшов В. Курс фінансів. Київ : Знання, 2008. 431 с.
Кириленко В. До питання про суть і функції фінансової політики держави. Світ фінансів. 2007. № 4 (13). С. 94–99.
Сіташ Т. Фінансова політика держави: прагматика та проблематика. Академічний огляд. 2015. № 1. С. 29–34.
Загородній А., Вознюк Г., Смовженко Т. Фінансовий словник. Київ : Знання, 587 с.
Льовочкін С., Опарін В., Федосов В. Фінансова інфраструктура ринкової економіки: концептуальні підходи. Економіка України. 2008. № 11. С. 57–71.
Конституція України 254к/96-ВР.
Шевчук П. Соціальна політика. Львів : Світ, 2003. 400 с.
Базилевич В. Державні фінанси. Київ : Атіка, 2002. 128 с.
Даніліна М. Конституція України та соціальний захист населення. Соціальні права та їх захист адміністративним судом. Матеріали III Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 4 вер. 2020 р.). Київ, 2020. С. 25–29.
Москаленко В. Сутність соціального захисту та його місце в політиці соціальної держави. Наукові записки. 2003. Т. 21. С. 41–45.
Закон України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» № 2017-ІІІ від 5.10.2000 р.
Фінансово-монетарні важелі економічного розвитку. За ред. А. Даниленка. Київ : Фенікс, 2008. Т. 1. 468 с.
Fedosov V., Yurij S. (2010) Teorija finansiv [Theory of finance]. Kyiv: Thentr uchbovoi literature, 576 p. (in Ukrainian)
Oparin V. (2002). Finansy (Zagalna teorija) [Finance (General Theory)]. Kyiv: KNEU. 240 p. (in Ukrainian)
Kudriashov V. (2008). Kurs finansiv [Finance course]. Kyiv: Znannia. 431 p. (in Ukrainian)
Kyrylenko V. (2007) Do pytannia pro sut i funktsii finansovoi polityky derzhavy [To the question of the essence and functions of the financial policy of the state]. Svit finansiv, no 4, pp. 94–99.
Sitash T. (2015) Finansova polityka derzhavy: prahmatyka ta problematyka [Financial policy of the state: pragmatics and problems]. Akademichnyi ohliad, no 1, pp. 29–34.
Zahorodnii A., Vozniuk H., Smovzhenko T. (2000) Finansovyi slovnyk [Financial dictionary]. Kyiv: Znannia, 587 р. (in Ukrainian)
Lovochkin S., Oparin V., Fedosov V. (2008) Finansova infrastruktura rynkovoi ekonomiky: kontseptualni pidkhody [Financial infrastructure of the market economy: conceptual approaches]. Ekonomika Ukrainy, no 11, pp. 57–71.
Konstytutsiia Ukrainy [Constitution of Ukraine] 254k/96-VR.
Shevchuk P. (2003). Sotsialna polityka [Social policy]. Lviv: Svit, 400 p. (in Ukrainian)
Bazylevych V. (2002) Derzhavni finansy [State finance]. Kyiv: Atika, 128 p. (in Ukrainian)
Danilina M. (2020) Konstytutsiia Ukrainy ta sotsialnyi zakhyst naselennia [The Constitution of Ukraine and social protection of the population]. Sotsialni prava ta yikh zakhyst administratyvnym sudom. Materialy III Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Kyiv, pp. 25–29.
Moskalenko V. (2003). Sutnist sotsialnoho zakhystu ta yoho mistse v politytsi sotsialnoi derzhavy [The essence of social protection and its place in the policy of the welfare state]. Naukovi zapysky, no 21, pp. 41–45.
Zakon Ukrainy “Pro derzhavni sotsialni standarty ta derzhavni sotsialni harantii” [About state social standards and state social guarantees] №2017-III vid 5.10.2000 r.
Danylenkо О. (2008) Finansovo-monetarni vazheli ekonomichnoho rozvytku [Financial and monetary levers of economic development]. Kyiv: Feniks, vol. 1, 468 p.