STRUCTURE OF THE MECHANISM OF STRATEGIC DEVELOPMENT OF DOMESTIC ENTERPRISES
Abstract
Socio-economic reforms of recent decades have made it necessary to review existing theoretical provisions and approaches in enterprise management. The modern external environment of the enterprise's functioning, increasing elements of uncertainty and unpredictability, accelerating scientific, technical and socio-economic development have significantly complicated management processes and determined the need to develop strategic thinking of managers to develop enterprise development strategies. The relevance of the study is due to the fact that, due to the uncertainty of the external environment, it is necessary to more actively implement the mechanism of strategic development of domestic enterprises in the information economy. The purpose of the article is to study the structure of the mechanism of strategic development of domestic enterprises. Analysis of the results of the Enterprise Development study allowed us to establish that most researchers consider only certain components of the strategy when solving the problem of forming an enterprise development strategy in the modern economy, and in general development is considered in a general sense, without taking into account the features of the information economy. The paper offers the author's definition of the concept of "enterprise strategy". A mechanism for forming a strategy for the development of a domestic enterprise in the information economy has been developed. The introduction of the developed mechanism into the practice of strategic development of a domestic enterprise makes it possible to increase its competitiveness, increase sales and reduce the cost of production. The article suggests distinguishing between the process of development of the enterprise management system and the development of certain areas of its activity. Moreover, in these areas of activity, enterprises in the production and management sectors deserve special attention, since it is in these areas that lagging behind world leaders negatively affects the efficiency of the industry. The author proposes an optimization model, the purpose of which is to maximize the quality of management decisions in the development of a mechanism for strategic development of a domestic enterprise. The main directions of improving the company's strategic management system are defined.
References
Бруслиновська І. В., Матвійчук В. І. Теоретичні аспекти формування фінансової стратегії підприємства. Економіка і організація управління. 2018. № 3 (31). С. 100–111.
Волощук Л. О., Науменко К. І. Фінансова стратегія в управлінні розвитком та економічною безпекою підприємств. Економічний журнал Одеського політехнічного університету. 2017. № 1 (1). С. 23–30.
Головчук Ю. О. Маркетингова домінанта розвитку конкурентних переваг підприємства в умовах інформаційної економіки. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2017. № 3, т. 1. С. 69–73. URL: http://elar.khnu.km.ua/jspui/bitstream/123456789/6226/1/10.pdf
Головчук Ю. О., Середницька Л. П. Маркетингова товарна політика – інструмент підвищення конкурентоспроможності підприємства. Агросвіт. 2020. № 1. С. 61–68. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2020.1.61, URL: http://www.agrosvit.info/?op=1&z=3059&i=8
Дибчук Л. В., Пчелянська Г. О. Маркетингового-логістична модель дистрибуції на продовольчому ринку. Проблеми економіки. 2019. №3. C. 54–60. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2019-3-54-60
Довгань Ю .В. Формування маркетингової стратегії просування інноваційних рослинних харчових олій. Економіка та держава. 2020. № 1. С. 126–131. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.1.126
Мартиненко М. В. Управління розвитком підприємства в умовах інноваційної знанієорієнтованої економіки. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія «Економічна». 2018. Вип. 94. С. 36–46.
Стадник В., Соколюк Г., Головчук Ю. Функція маркетингу в мінімізації ризиків партнерської взаємодії в бізнес-системах індустрії туризму. Соціально-економічні проблеми і держава. 2019. Вип. 2 (21). С. 132–145. URL: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/30953
Шарко В. В., Лоянич Г. С., Гавенко М. С. Формування конкурентної стратегії підприємства торгівлі. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2017. № 6 (1). С. 222–226. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_ekon_2017_-6(1)__45
Шевченко Т. М., Шевченко О. А. Маркетингова стратегія підприємства: формування та розвиток в умовах ринкових відносин національної економіки. Ефективна економіка. 2020. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8414
Child, C. Whence paradox? Framing away the potential challenges of doing well by doing good in social enterprise organizations. Organ. Stud. 2020. 41, 1147–1167. DOI: https://doi.org/10.1177/0170840619857467
Gong, D.-C.; Kao, C.-W.; Peters, B.A. Sustainability investments and production planning decisions based on environmental management. J. Clean. Prod. 2019, 225, 196–208.
Meuer, J.; Koelbel, J.; Hoffmann, V.H. On the nature of corporate sustainability. Organ. Environ. 2020, 33, 319–341.
Pablo, T.R.; Vicente, R.; Ramiro, R. Sustainability assessment of an integrated economic-ecologic-social model under time-dependent uncertainties. Comput. Aided Chem. Eng. 2017, 40, 577–582.
Sun, X., Sun, Y., Wu, L., & Yannelis, N. C. Equilibria and incentives in private information economies. Journal of Economic Theory, 2017. 169, 474–488. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jet.2017.02.010
Bruslynovska I. V., Matviichuk V. I. (2018) Teoretychni aspekty formuvannia finansovoi stratehii pidpryiemstva [Theoretical aspects of forming an enterprise's financial strategy]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia. № 3 (31), рр. 100–111. (in Ukrainian)
Voloshchuk L. O., Naumenko K. I. (2017) Finansova stratehiia v upravlinni rozvytkom ta ekonomichnoiu bezpekoiu pidpryiemstv [Financial strategy in managing the development and economic security of enterprises]. Ekonomichnyi zhurnal Odeskoho politekhnichnoho universytetu. № 1 (1), рр. 23–30. (in Ukrainian)
Holovchuk Yu. O. (2017) Marketynhova dominanta rozvytku konkurentnykh perevah pidpryiemstva v umovakh informatsiinoi ekonomiky [Marketing dominant of the development of competitive advantages of an enterprise in the information economy]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky. № 3, t. 1, рр. 69–73. Available at: http://elar.khnu.km.ua/jspui/bitstream/123456789/6226/1/10.pdf (in Ukrainian)
Holovchuk Yu. O., Serednytska L. P. (2020) Marketynhova tovarna polityka – instrument pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Marketing product policy is a tool for improving the competitiveness of an enterprise]. Ahrosvit. № 1., рр. 61–68. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2020.1.61. Available at: http://www.agrosvit.info/?op=1&z=3059&i=8 (in Ukrainian)
Dybchuk L. V., Pchelianska H. O. (2019) Marketynhovoho-lohistychna model dystrybutsii na prodovolchomu rynku [Marketing and logistics model of distribution in the food market]. Problemy ekonomiky. № 3, рр. 54–60. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2019-3-54-60 (in Ukrainian)
Dovhan Yu. V. (2020) Formuvannia marketynhovoi stratehii prosuvannia innovatsiinykh roslynnykh kharchovykh olii [Formation of a marketing strategy for promoting innovative vegetable food oils]. Ekonomika ta derzhava. № 1, рр. 126–131. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.1.126 (in Ukrainian)
Martynenko M. V. (2018) Upravlinnia rozvytkom pidpryiemstva v umovakh innovatsiinoi znaniieoriientovanoi ekonomiky [Enterprise Development Management in an innovative knowledge oriented economy]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina. Seriia «Ekonomichna». № 94, рр. 36–46. (in Ukrainian)
Stadnyk V., Sokoliuk H., Holovchuk Yu. (2019) Funktsiia marketynhu v minimizatsii ryzykiv partnerskoi vzaiemodii v biznes-systemakh industrii turyzmu [Marketing function in minimizing the risks of partnership interaction in the business systems of the tourism industry]. Sotsialnoekonomichni problemy i derzhava. № 2 (21), рр. 132–145, available at: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/30953 (in Ukrainian)
Sharko V. V., Loianych H. S., Havenko M. S. (2017) Formuvannia konkurentnoi stratehii pidpryiemstva torhivli [Formation of a competitive strategy of a trade enterprise]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky. № 6 (1), рр. 222–226. available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_ekon_2017_-6(1)__45 (in Ukrainian)
Shevchenko T. M., Shevchenko O. A. (2020) Marketynhova stratehiia pidpryiemstva: formuvannia ta rozvytok v umovakh rynkovykh vidnosyn natsionalnoi ekonomiky [Marketing strategy of the enterprise: formation and development in the conditions of market relations of the national economy]. Efektyvna ekonomika. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8414 (in Ukrainian)
Child, C. (2020) Whence paradox? Framing away the potential challenges of doing well by doing good in social enterprise organizations. Organ. Stud. 41, 1147–1167. DOI: https://doi.org/10.1177/0170840619857467
Gong, D.-C.; Kao, C.-W.; Peters, B.A. (2019) Sustainability investments and production planning decisions based on environmental management. J. Clean. Prod. 225, 196–208.
Meuer, J.; Koelbel, J.; Hoffmann, V.H. (2020) On the nature of corporate sustainability. Organ. Environ. 33, 319–341.
Pablo, T.R.; Vicente, R.; Ramiro, R. (2017) Sustainability assessment of an integrated economic-ecologic-social model under time-dependent uncertainties. Comput. Aided Chem. Eng. 40, 577–582.
Sun, X., Sun, Y., Wu, L., & Yannelis, N. C. (2017) Equilibria and incentives in private information economies. Journal of Economic Theory, 169, 474–488. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jet.2017.02.010