EVOLUTION OF STRATEGIC MANAGEMENT AND FEATURES OF ITS CURRENT STAGE
Abstract
The presented article focuses on the study of the evolutionary development of strategic management. The relevance of this study is caused by the increase in the importance of strategic management in business activities, the expansion of technologies and methods of its application in practice to increase production efficiency and ensure the increase of the enterprise's potential. As a result, there was a need for a deeper understanding of the patterns of evolution of strategic management and further development of its theory based on the acquired knowledge. The problem that is solved in this scientific work is a detailed analysis of the modern, little-researched stage of the evolutionary process that corresponds to the current socio-economic conditions. This stage is proposed to be characterized as an innovative and adaptive stage of strategic management. The purpose of the article is to determine the features, characteristic features of the latest stage, methods of business management in the present time for the successful implementation and application of strategic management at innovation-oriented modern enterprises. The methodology of this research is the analysis and systematization of existing scientific developments and theories, as well as the generalization of new knowledge in tabular and graphic representation. The result of the work is the highlighting of the characteristic features of the stage of innovative and adaptive management. Its differences from the previous stages of the development of strategic management are also formulated, the methods inherent in each stage of the evolutionary process of strategic management are studied and systematized. The practical value of the conducted scientific research lies in the application of the identified features and methods of management at the modern innovative-adaptive stage in the conditions of intensifying competition on the market, as well as the expansion of strategic management methods at the new modern stage of the evolutionary process. The characteristic features of the modern stage of strategic management testify to its significant differences from the previous ones, which requires further development of the theory of strategic management, as well as the development of appropriate methodological support and implementation in practical activities.
References
Ансофф И. Х. Стратегическое управление. Москва : Экономика, 1989. 239 с.
Томпсон А. А. Стратегический менеджмент: Искусство разработки и реализации стратегии. Москва : Банки и биржи: ЮНИТИ, 1998. 576 с.
Виханский А. С., Наумов А. И. Менеджмент: человек, стратегия, организация, процесс. Москва : Гардарика, 1996. С. 41.
Шершньова З. Є. Стратегічне управління. Київ : КНЕУ, 2004. 699 с.
Минцберг Г. Стратегическое сафари: Экскурсия по дебрям стратегического менеджмента. Москва : Альпина Паблишер, 2013. 367 с.
Портер М. Конкурентная стратегия. Методика анализа отраслей и конкурентов. Москва : Альпина Паблишер, 2015. 453 с.
Брітченко І. Г. Економічний аналіз. Суми : УАБС НБУ, 2006. 140 с.
Кіндрацька Г. І. Аналітичне забезпечення формування конкурентної стратегії організації. Вісник Національного університету: Львівська політехніка. Проблеми економіки та управління. 2013. № 754. С. 106–114.
Пєтухова О. М., Ставицький О. В. Еволюція теорії стратегічного управління. АГРОСВІТ. 2015. № 2. С. 10–14.
Карпіщенко О. І. Стратегічне планування : навч. посіб. Суми : Сумський державний університет, 2013. 446 с.
Москаленко В. В. Моделі та методи стратегічного управління розвитком підприємства : монографія. Харків : Видавництво «Точка», 2018. 208 с.
Ковтуненко К. В., Пар’єва О. О. Стратегічне управління інноваційним розвитком підприємства: сутність, класифікація стратегій, Economic journal Odessa polytechnic university. 2020. № 2(12). С. 128–139.
Довбня С. Б., Чабанець Т. М. Інноваційне стратегічне планування : монографія. Дніпро : Ліра, 2020. 204 с.
Довбня С. Б. Методологічні основи формування інноваційної системи управління підприємством в умовах невизначеності. Economic efficiency of business in the conditions of unstable economy: Collektive monograph – Aspekt Publishing, Taunton, MA, United States of Amerika, 2015. C. 48–54.
Хаустова К. М. Аналіз «стратегічних розривів» як складова реалізації цілей інноваційного розвитку регіону в умовах змін. Економічний аналіз : зб. наук. праць. Тернопільський національний економічний університет: Видавничо-поліграфічний центр «Економічна думка», 2015. Том 22. № 1. С. 71–77.
Ansoff I. H. (1989) Strategicheskoe upravlenie [Strategic management]. Moskva: Ekonomika, 239 p. (in Russian)
Tompson A. A. (1998) Strategicheskiy menedzhment: Iskusstvo razrabotki i realizatsii strategii [Strategic management: The art of strategy development and implementation]. Moskva: Banki i birzhi: YuNITI, 576 p. (in Russian)
Vihanskiy A. S., Naumov A. I. (1996) Menedzhment: chelovek, strategiya, organizatsiya, protsess [Management: people, strategy, organization, process]. Moskva: Gardarika, p. 41. (in Russian)
Shershnova Z. E. (2004) StrategIchne upravlinnya [Strategic management] Kiyiv: KNEU, 699 p. (in Ukrainian)
Mintsberg G. (2013) Strategicheskoe safari: Ekskursiya po debryam strategicheskogo menedzhmenta [Strategic safari: Excursion through the wilds of strategic management]. Moskva: Alpina Pablisher, 367 p. (in Russian)
Porter M. (2015) Konkurentnaya strategiya. Metodika analiza otrasley i konkurentov [Competitive strategy. Methods of analysis of industries and competitors]. Moskva: Alpina Pablisher, 453 p. (in Russian)
Britchenko I. G. (2006) Ekonomichniy analiz [Economic analysis]. Sumi: UABS NBU, 140 p. (in Ukrainian)
Kindratska G. I. (2013) AnalItichne zabezpechennya formuvannya konkurentnoyi strategiyi organizatsiyi [Analytical support for the formation of the organization's competitive strategy]. Visnik Natsionalnogo universitetu: Lvivska politehnika. Problemi ekonomiki ta upravlinnya [Bulletin of the National University: Lviv Polytechnic. Problems of economics and management]. # 754. P. 106–114. (in Ukrainian)
Petuhova O. M., Stavitskiy O. V. (2015) Evolyutsiya teoriyi strategichnogo upravlinnya [Evolution of the theory of strategic management], AGROSVIT. # 2. P. 10–14. (in Ukrainian)
Karpischenko O. I. (2013) Strategichne planuvannya: navch. Posib [Strategic planning: education. Manual]. Sumy: Sumskiy derzhavniy universitet, 446 p. (in Ukrainian)
Moskalenko V. V. (2018) Modeli ta metodi strategichnogo upravlinnya rozvitkom pidpriemstva: monografiya [Models and methods of strategic management of enterprise development: monograph]. Kharkiv: Vidavnitstvo «Tochka», 208 p. (in Ukrainian)
Kovtunenko K. V., Pareva O. O. (2020) Strategichne upravlinnya Innovatsiynim rozvitkom pidpriemstva: sutnist, klasifikatsiya strategiy [Strategic management of innovative enterprise development: essence, classification of strategies]. Economic journal Odessa polytechnic university, #2(12). P. 128–139. (in Ukrainian)
Dovbnya S. B., Chabanets T. M. (2020) Innovatsiyne strategichne planuvannya: monografiya [Innovative strategic planning: monograph]. Dnipro: Lira? 204 s. (in Ukrainian)
Dovbnya S. B. (2015) MetodologIchnI osnovi formuvannya Innovatsiynoyi sistemi upravlinnya pidpriemstvom v umovah neviznachenosti [Methodological foundations of the formation of an innovative enterprise management system in conditions of uncertainty]. Economic efficiency of business in the conditions of unstable economy: Collektive monograph – Aspekt Publishing, Taunton, MA, United States of Amerika. C. 48–54.
Haustova K. M. (2015) Analiz «strategichnih rozriviv» yak skladova realizatsiyi tsiley innovatsiynogo rozvitku regIonu v umovah zmin [Analysis of "strategic gaps" as a component of the implementation of the goals of innovative development of the region in conditions of change]. Ekonomichniy analiz: zb. nauk. prats. Ternopilskiy natsionalniy ekonomichniy universitet: Vidavnicho-poligrafichniy tsentr «Ekonomichna dumka». Tom 22. # 1. P. 71–77. (in Ukrainian)