CULINARY ROUTES OF LVIV'S RESTAURANT BUSINESS
Abstract
The article is devoted to the subjects of restaurant business, which is an important part of the development of culinary / gastronomic tourism in Ukraine, playing an important role in shaping the quality of life, ensuring public health and tourism image of the regions. Restaurant business in the modern world is not only a type of economic activity, it is a complex sphere of services, because it must provide: proper organization of food at a high level, organization of communication, recreation, fuller satisfaction of socio-cultural needs of visitors. The article notes what place Lviv residents give to the culture of Georgian cuisine. The celebration of the Days of Tbilisi in Lviv took place on the territory of the Armenian Courtyard, where Georgian cuisine was a must in the program. The courtyard was stylized in the Georgian style. In addition, the staff was dressed in Georgian national clothes, and the menu consisted only of Georgian cuisine. Georgian cuisine restaurants are described, which are rich in their bright colors, flavors and aromas. Churrasco Grill & Wine and its chef Koba Maharashvili are part of Georgia in Lviv. Koba came to Lviv from Tbilisi. Like any dedicated chef, he is meticulous about the choice of products for their dishes, and the authenticity of the recipe. Culinary routes to Georgian restaurants are described as gastronomic tourism, as a direction for the development of the hospitality industry. After all, Georgian cuisine is an art that is not limited to khachapuri and khinkali, as most believe. The growing popularity of gastronomic tourism increases the competitiveness of places visited by tourists, as local culture and national cuisine becomes one of the determining factors when choosing a destination. The routes of Georgian cuisine have been studied, its features and seats in the hall have been analyzed. About 20% of restaurants offer popular Georgian cuisine in Ukraine. Based on this, every organization that wants to succeed must develop and implement effective quality management systems.
References
Гаталяк О. М., Філь М. І. Підприємства ресторанного господарства України в умовах пандемії коронавірусу та прогнози на майбутнє. Географія, економіка і туризм: національний та міжнародний досвід. Матеріали XIV Міжнародної наукової конференції. Львів, 2020. С.78–82.
Мальська М. П., Філь М. І., Зінько Ю. В. Потенціал ресторанного гастро-туру у розвитку гастрономічного туризму Львова. Географія та туризм : Наук. зб. / Ред. кол.: Любіцева О. О. (гол.ред) та ін. Київ : Альфа-ПІК, 2019. Вип. 49. С. 73–83.
Мальська М. П., Філь М. І., Пандяк І. Г. Гастрономічний туризм. Навчальний посібник. Київ : Видавництво «Каравела», 2021. 304 с.
Мальська М. П., Філь М. І. Пандяк І. Г. Статистичний аналіз туристичних послуг у Львівській області. Географія та туризм : Науковий збірник заснований у 2007 р. / ред. кол. : Любіцева О. О. (гол. ред.) та ін. Київ : ПІК, 2018. Вип. 43. С. 65–73.
Мальська М. П., Філь М. І., Зінько Ю. В. Сучасні підходи виробництва крафтової продукції у гастрономічному туризмі Львівщини. Міжнародна науково-практична конференція «Розвиток гастрономічного туризму в Україні: стан, виклики та перспектива імплементації Європейського досвіду» (30 травня 2019 року). Київ, 2019. С. 90–92.
Ощипок І. М., Пономарьов П. Х., Філь М. І. Кухні народів світу / Навчальний посібник. Львів : Видавництво «Магнолія 2006», 2015. С. 245. (гриф МОН України (лист № 1/11-18540 від 25.11.2014 р.).
Орленко О. В., Жуйков Г. Є. Економічні передумови розвитку ринку гастрономічних послуг та нові ресторанні тренди. Бізнес-навігатор. 2017. Випуск 2 (41). С. 38–42.
Чернова Г. В. Особливості розвитку ресторанного господарства України. URL: http://aokornus.at.ua/JOURNALS/2017.pdf
Hataliak O. M., Fil M. I. (2020) Pidpryiemstva restorannoho hospodarstva Ukrainy v umovakh pandemii koronavirusu ta prohnozy na maibutnie [Enterprises of the restaurant industry of Ukraine in the conditions of the coronavirus pandemic and forecasts for the future]. Heohrafiia, ekonomika i turyzm: natsionalnyi ta mizhnarodnyi dosvid. Materialy XIV Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii. Lviv, S.78–82.
Malska M. P., Fil M. I., Zinko Yu. V. (2019) Potentsial restorannoho hastro-turu u rozvytku hastronomichnoho turyzmu Lvova [Potential of restaurant gastro-tour in the development of gastronomic tourism in Lviv]. Heohrafiia ta turyzm : Nauk. zb. / Red. kol.: Liubitseva O. O. (hol.red) ta in. Kyiv : Alfa-PIK, Vyp. 49. S. 73–83.
Malska M. P., Fil M. I., Pandiak I. H. (2021) Hastronomichnyi turyzm. Navchalnyi posibnyk [Gastronomic tourism]. Kyiv : Vydavnytstvo «Karavela», 304 s.
Malska M. P., Fil M. I. Pandiak I. H. (2018) Statystychnyi analiz turystychnykh posluh u Lvivskii oblasti [Statistical analysis of tourist services in Lviv region]. Heohrafiia ta turyzm : Naukovyi zbirnyk zasnovanyi u 2007 r. / red. kol. : Liubitseva O. O. (hol. red.) ta in. Kyiv : PIK, Vyp. 43. S. 65–73.
Malska M. P., Fil M. I., Zinko Yu. V. (2019) Suchasni pidkhody vyrobnytstva kraftovoi produktsii u hastronomichnomu turyzmi Lvivshchyny [Modern approaches to the production of craft products in gastronomic tourism of Lviv region]. Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia «Rozvytok hastronomichnoho turyzmu v Ukraini: stan, vyklyky ta perspektyva implementatsii Yevropeiskoho dosvidu» (30 travnia 2019 roku). Kyiv, S. 90–92.
Oshchypok I. M., Ponomarov P. Kh., Fil M. I. (2015) Kukhni narodiv svitu / Navchalnyi posibnyk [Kitchens of the peoples of the world]. Lviv : Vydavnytstvo «Mahnoliia 2006», S. 245. (hryf MON Ukrainy (lyst № 1/11-18540 vid 25.11.2014 r.).
Orlenko O. V., Zhuikov H. Ye. (2017) Ekonomichni peredumovy rozvytku rynku hastronomichnykh posluh ta novi restoranni trendy [Economic preconditions for the development of the market of gastronomic services and new restaurant trends]. Biznes-navihator. Vypusk 2 (41). S. 38–42.
Chernova H. V. Osoblyvosti rozvytku restorannoho hospodarstva Ukrainy [Features of development of restaurant economy of Ukraine]. URL: http://aokornus.at.ua/JOURNALS/2017.pdf