ORGANIZATION OF MARKETING MANAGEMENT IN THE ENTERPRISE MANAGEMENT SYSTEM
Abstract
The article deals with the concept “marketing management” and the process of marketing management at the enterprise. The place of marketing management in the implementation of the enterprise’s marketing concepts has been clarified. Recent publications on the marketing management formation and development at the enterprise have been analyzed. The role of marketing and management in the enterprise management system has been considered. The tools and principles of marketing management organization, as auxiliary means and methods of marketing management at the enterprise have been investigated. It has been established that marketing management is a complex system aimed at ensuring the stability of all spheres of enterprises’ activity in modern market conditions. The main elements and stages of the enterprise’s marketing management system formation have been investigated. It has been established that a systematic approach to the enterprise’s marketing management involves the use of marketing tools in the management process. The main focus is on the study of marketing management as an innovative approach to enterprise management, which will achieve optimal economic performance and positive social effect by reconciling the interests of owners, employees and the social network as a whole. It has been established that the enterprise’s marketing management system organization and improvement will give an opportunity to increase its competitiveness. It has been substantiated that in a competitive environment, the profitability of enterprises can be ensured by its management, which is based on marketing tools. It has been determined that the systematic application of a set of marketing components affects the attention of consumers to the enterprise and goods / services. It has been established that the effective organization of marketing management at the enterprise is provided in the process of the economic entity’s activity through the relationship of management and marketing functions. Improving the enterprise’s efficiency is the basis of marketing potential, which determines the direction of development and affects competitiveness.
References
Балабанова Л.В. Маркетинговий менеджмент : навч. посіб. Київ : Знання, 2004. 354 с.
Біловодська О.А. Маркетинговий менеджмент : навч. посіб. Київ : Знання, 2010. 332 с.
Ільченко Т.В. Впровадження маркетингового менеджменту на підприємстві: проблеми теорії та практики. Східна Європа : Економіка, бізнес та управління. 2019. Вип. 1 (18). С. 115–121. URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/18_2019/20.pdf (дата звернення 11.04.2022)
Комарницький І.М. Маркетинговий менеджмент : навч. посіб. / за ред. І.М. Комарницького. Львів : Апріорі, 2007. 1032 с.
Котлер Ф. Основы маркетинга : Пер. с англ. Москва : Ростинтер, 1996. 704 с.
Кошова І.О. Маркетинговий менеджмент : теорія, методологія, практика : монографія. Київ : Видавництво ФОП Вишемирський В. С., 2018. 516 с.
Куценко В.М. Маркетинговий менеджмент : навч. посіб. Київ : МАУП, 2003. 184 с.
Пачева Н.О. Особливості процесу маркетингового менеджменту. Маркетинг в умовах розвитку цифрових технологій : матеріали ІV Всеукр. наук.-практ. інтернет. конф., 29 жовтня 2021 р. Луцьк : ІВВ Луцького НТУ, 2021. С. 57–60.
Пачева Н.О., Подзігун С.М. Вплив мотиваційного менеджменту на ефективність діяльності організації. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Сер. Економічні науки. 2021. Т. 3, № 11 (55). С. 42–46. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2021-11-7671
Райко Д.В., Лебедєва Л.Е. Модель управління маркетингом у системі менеджменту промислового підприємства. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2015. № 1. C. 107–123.
Россоха В.В. Маркетинговий менеджмент в системі управління підприємством. Агроінком. 2012. № 10–12. С. 108–112.
Ткач О.В., Баланюк І.Ф., Копчак Ю.С., Баланюк С.І. Маркетинговий менеджмент у діяльності підприємств. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія Економіка. 2016. Вип. 1(47). Т. 2. С. 291–296.
Язвінська Н В. Маркетинговий менеджмент : навч. посіб. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. 60 с.
Яроміч С.А., Величко Т.Г. Сутність поняття маркетингового менеджменту в науковому дискурсі. Економіка і суспільство. 2017. Вип. № 9. С. 740–745.
Balabanova L.V. (2004) Marketynhovyi menedzhment : navch. posib. [Marketing management: a textbook]. Kyiv: Znannia, 354 р. (in Ukrainian)
Bilovodska O.A. (2010) Marketynhovyi menedzhment : navch. posib. [Marketing management: a textbook]. Kyiv: Znannia, 332 р. (in Ukrainian)
Ilchenko T.V. (2019) Vprovadzhennia marketynhovoho menedzhmentu na pidpryiemstvi: problemy teorii ta praktyky [Implementation of marketing management in the enterprise: problems of theory and practice]. Skhidna Yevropa : Ekonomika, biznes ta upravlinnia, vol. 1 (18), рр. 115–121 URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/18_2019/20.pdf (accessed April 11, 2022) (in Ukrainian)
Komarnytskyi I.M. (2007) Marketynhovyi menedzhment : navch. posib. / za red. I.M. Komarnytskoho [Marketing management: a textbook]. Lviv : Apriori, 1032 р. (in Ukrainian)
Kotler F. (1996) Osnovy marketinga : Per. s angl. [Marketing Basics]. Moskva : Rostinter, 704 р. (in Russian)
Koshova I.O. (2018) Marketynhovyi menedzhment : teoriia, metodolohiia, praktyka : monohrafiia [Marketing management: theory, methodology, practice: monograph]. Kyiv : Vydavnytstvo FOP Vyshemyrskyi V.S., 516 р. (in Ukrainian)
Kutsenko V.M. (2003) Marketynhovyi menedzhment : navch. posib. [Marketing management: a textbook]. Kyiv : MAUP, 184 р. (in Ukrainian)
Pacheva N.O. (2021) Osoblyvosti protsesu marketynhovoho menedzhmentu [Features of the marketing management process]. Marketynh v umovakh rozvytku tsyfrovykh tekhnolohii : materialy IV Vseukr. nauk.-prakt. internet. konf., 29.10.2021. Lutsk : IVV Lutskoho NTU, рр. 57–60. (in Ukrainian)
Pacheva N.O., Podzihun S.M. (2021) Vplyv motyvatsiinoho menedzhmentu na efektyvnist diialnosti orhanizatsii [The impact of motivational management on the effectiveness of the organization]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Internauka». Ser. Ekonomichni nauky. T. 3, № 11 (55), рр. 42–46. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2021-11-7671 (in Ukrainian)
Raiko D.V., Lebedieva L.E. (2015) Model upravlinnia marketynhom u systemi menedzhmentu promyslovoho pidpryiemstva [Marketing management model in the management system of an industrial enterprise]. Marketynh i menedzhment innovatsii, vol. 1, рр. 107–123. (in Ukrainian)
Rossokha V.V. (2012) Marketynhovyi menedzhment v systemi upravlinnia pidpryiemstvom [Marketing management in the enterprise management system]. Ahroinkom, vol. 10–12, рр. 108–112. (in Ukrainian)
Tkach O.V., Balaniuk I.F., Kopchak Yu.S., Balaniuk S.I. (2016) Marketynhovyi menedzhment u diialnosti pidpryiemstv [Marketing management in the activities of enterprises]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia Ekonomika, vol. 1(47). T. 2, рр. 291–296. (in Ukrainian)
Iazvinska N.V. (2020) Marketynhovyi menedzhment : navch. posib. [Marketing management: a textbook]. Kyiv : KPI im. Ihoria Sikorskoho, 60 р. (in Ukrainian)
Iaromich S.A., Velychko T.H. (2017) Sutnist poniattia marketynhovoho menedzhmentu v naukovomu dyskursi [The essence of the concept of marketing management in scientific discourse]. Ekonomika i suspilstvo, vol. 9, рр. 740–745. (in Ukrainian)