ANALYTICAL ASPECTS OF RESEARCH OF CONSUMER BEHAVIOR IN CONDITIONS OF DIGITALIZATION OF UKRAINIAN ECONOMY
Abstract
The article is devoted to the study of consumer behavior in the context of digitalization of Ukraine's economy, increasing globalization and increasing the level of instability and unpredictability. Under the influence of the global pandemic the main trends in the digital behavior of consumers in Ukraine are identified. It has been noted that an increase in the actualization of digital product presentation, delivery services and in the frequency of online purchases occurred due to changes in the structure of consumption. The key elements and tools of digitalization of retail enterprises according to stages of the purchasing decision-making process are highlighted. Socio-demographic characteristics of a random sample of respondents among the population of Kharkiv who took part in an online survey using the GoogleForm platform are presented. The results of the survey of respondents on the sources of information in the process of making a purchase decision at the stage of search and analysis of alternatives are presented and analyzed; by reference when choosing a store; by searching for information about the store; by reference when making a purchasing decision; by factors influencing the decision to purchase. According to the results of the survey, the coefficient of importance of factors was calculated, their ranks were determined and it was found that the most important factors for customers are the level of prices and quality of service when buying in the store. The analysis revealed the peculiarities of consumer behavior when choosing and buying goods. It is concluded that the active use of digital technologies and consumer use leads to changes in patterns of consumer behavior. Experts note that the modern consumer has become difficult and interact with his needs. His choice ceased to be spontaneous and impulsive. The decision is now being formed over a long period of time. Computers, smartphones and other technological devices have become a natural part of the retail environment. Today's customers are no longer satisfied with mono-channel retail stores, but expect a highly integrated shopping experience, where they can combine different channels and use them together. Given the direct impact of digital technology on consumer behavior, we will focus on changes in the marketing strategy of the retail business.
References
КРУЕСУ. Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації URL: https://www.zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#Text
Банке Б. Цифровизация бизнеса. URL: https://www.vlast.kz/corporation/24539-cifrovizacia-biznesa.html
Бутенко Н. В., Кощук А. Г. Цифрова трансформація підприємницької діяльності в розрізі реалізації концепції «Індустрія 4.0». Проблеми економіки. 2018. № 4. С. 7–12.
Вайл П., Ворнер С. Цифровая трансформация бизнеса: Изменение бизнес-модели для организации нового поколения. Москва : Альпина Паблишер, 2019.
Гринько П. Л. Управління інноваційним розвитком бізнесу в умовах цифрової економіки: теорія, методологія, практика : монографія. Харків : Видавництво Іванченка І. С., 2020. 342 с.
Гарифуллин Б. М., Зябриков В. В. Цифровая трансформация бизнеса: модели и алгоритмы. Креативная экономика. 2018. № 12 (9). С. 1345–1358.
Глэсс Р., Лейкерт Б. Торговля 4.0. Цифровая революция в торговле: стратегии, технологии, трансформация. Москва : Альпина Паблишер, 2017.
Гудзь О. Є. Цифрова економіка: зміна цінностей та орієнтирів управління підприємствами. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2018. № 2 (24). С. 4–12.
Демків Я. В., Прокопишин-Рашкевич Л. М. (2018). Цифрова трансфомація торгівлі: стан та тенденції в Україні і світі. URL: https://www.ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/44553/2/2018n892_Demkiv_Ia_VDigital_transformation_64-71.pdf
Іванечко Н. Р., Процишин Ю. Т., Никитишин Т. В. Цифрові технології в роздрібній торгівлі: зарубіжний та український досвід. Економіка харчової промисловості. 2020. № 12 (1). С. 77–85.
Ковальчук С. В., Ковінько О. М., Лісовський І. В. Роль цифрового маркетингу в активізації міжнародної бізнес-діяльності підприємств. Маркетинг і цифрові технології. 2018. № 1(2). С. 55–73.
Котлер Ф., Картаджайя Х., Сетиаван А. Маркетинг 4.0. Разворот от традиционного к цифровому: технологии продвижения в интернете. Москва : Эксмо, 2019.
Краус Н. М., Краус К. М. Цифровізація в умовах інституційної трансформації економіки: базові складові та інструменти цифрових технологій. Інтелект ХХІ. 2018. № 1. С. 211–214.
Марчук О. О. Цифровий маркетинг як інноваційний інструмент управління. Економіка і суспільство. 2018. № 17. С. 296–299.
Никифоров М. (2018). Инфраструктура цифровой экономики. ИТинфраструктура URL: https://www.connect-wit.ru/infrastruktura-tsifrovojekonomiki.html
Окландер М. А. та ін. Цифровий маркетинг – модель маркетингу ХХІ сторіччя : монографія. Одеса : Астропринт, 2017.
Пищуліна О. Цифрова економіка: тренди, ризики та соціальні детермінанти. Центр Разумкова. Вид-во «Заповіт», 2020.
Піжук О. І. Цифрова трансформація економіки як основа формування її конкурентоспроможності. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2018. № 6 (17). С. 79–83.
Проскурніна Н. В. Концепція трансформування функцій маркетингу на засадах інноваційної економіки. Бізнес Інформ. 2019. № 2. С. 308–316.
Проскурніна Н. В. Прийняття купівельних рішень в умовах цифрової трансформації роздрібної торгівлі. Економіка розвитку. 2019. № 18 (4). С. 11–18.
Рубан В. В. Цифровий маркетинг: роль та особливості використання. Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2017. № 2–2 (08). С. 20–25.
Руденко М. В. Цифровізація економіки: нові можливості та перспективи. Економiка та держава. 2018. № 11. С. 61–65.
Січкаренко К. О. Цифровізація як фактор зміну міжнародних економічних відносинах. Приазовський економічний вісник. 2018. № 3 (08). С. 30–34.
Deloitte (2020). Споживацькі настрої українців у 2020 році. URL: https://www.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ua/Documents/Press-release/RWD%202020%20UA.pdf
PwC TRS (2018). PwC Total Retail Survey 2016. URL: https://www.pwc.com›total-retail-global-report
Stankevich A. (2017). Explaining the Consumer Decision-Making Process: Critical Literature Review. Journal of International Business Research and Marketing, 2 (6), 7–14.
KRUESU (2018). Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrainy na 2018-2020 roky ta zatverdzhennia planu zakhodiv shchodo yii realizatsii [About approval of the Concept of development of digital economy and the society of Ukraine for 2018-2020 and approval of the action plan for its implementation]. URL: https://www.zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#Text
Banke B. (2020). Tsyfrovyzatsyia byznesa [Business digitalization]. URL: https://www.vlast.kz/corporation/24539-cifrovizacia-biznesa.html
Butenko, N. V., Koshchuk, A. H. (2018). Tsyfrova transformatsiia pidpryiemnytskoi diialnosti v rozrizi realizatsii kontseptsii «Industriia 4.0» [Digital transformation business activity in the context of the implementation of the concept of «Industry 4.0»]. Problemy ekonomiky, 4, 7–12.
Vail, P., Vorner S. (2019). Tsyfrovaia transformatsyia byznesa: Yzmenenye byznes-modely dlia orhanyzatsyy novoho pokolenyia [Digital business transformation: Changing the business model for a new generation]. Moskow: Alpyna Pablysher. (in Russian)
Hrynko P. L. (2020). Upravlinnia innovatsiinym rozvytkom biznesu v umovakh tsyfrovoi ekonomiky: teoriia, metodolohiia, praktyka: monohrafiia [Management of innovative business development in the digital economy: theory, methodology, practice: monograph]. Khаrkiv: Vydavnytstvo Ivanchenka I. S., 342 р. (in Ukrainian)
Haryfullyn, B. M., Ziabrykov, V. V. (2018). Tsyfrovaia transformatsyia byznesa: modely y alhorytmi [Digital transformation business: models and algorithms]. Kreatyvnaia ekonomyka, 12 (9), 1345–1358.
Hless, R., Leikert, B. (2017). Torhovlia 4.0. Tsyfrovaia revoliutsyia v torhovle: stratehyy, tekhnolohyy, transformatsyia [Trade 4.0. The digital revolution trade: strategies, technologies, transformation]. Moskow: Alpyna Pablysher. (in Russian)
Hudz, O. Ye. (2018). Tsyfrova ekonomika: zmina tsinnostei ta oriientyriv upravlinnia pidpryiemstvamy [Digital economy: changing values and guidelines enterprise management]. Ekonomika. Menedzhment. Biznes, 2 (24), 4–12.
Demkiv, Ya. V., Prokopyshyn-Rashkevych, L. M. (2018). Tsyfrova transfomatsiia torhivli: stan ta tendentsii v Ukraini i sviti [Digital trade transformation: state and trends in Ukraine and the world]. URL: https://www.ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/44553/2/2018n892_Demkiv_Ia_VDigital_transformation_64-71.pdf
Ivanechko, N. R., Protsyshyn, Yu. T., & Nykytyshyn, T. V. (2020). Tsyfrovi tekhnolohii v rozdribnii torhivli: zarubizhnyi ta ukrainskyi dosvid [Digital technologies in retail trade: foreign and Ukrainian experience]. Ekonomika kharchovoi promyslovosti, 12 (1), 77–85.
Kovalchuk, S. V., Kovinko, O. M., Lisovskyi, I. V. (2018). Rol tsyfrovoho marketynhu v aktyvizatsii mizhnarodnoi biznes-diialnosti pidpryiemstv [Role digital marketing in the intensification of international business activities of enterprises]. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii, 1(2), 55–73.
Kotler F., Kartadzhaiia Kh., Setyavan A. (2019). Marketynh 4.0. Razvorot ot tradytsyonnoho k tsyfrovomu: tekhnolohyy prodvyzhenyia v ynternete [Marketing 4.0. The reversal from traditional to digital: technologies of promotion on the Internet.]. Moskow: Eksmo. (in Russian)
Kraus, N. M., Kraus, K. M. (2018). Tsyfrovizatsiia v umovakh instytutsiinoi transformatsii ekonomiky: bazovi skladovi ta instrumenty tsyfrovykh tekhnolohii [Digitization in institutional terms economic transformation: basic components and tools of digital technologies]. Intelekt ХХI, 1, 211–214.
Marchuk, O. O. (2018). Tsyfrovyi marketynh yak innovatsiinyi instrument upravlinnia [Digital marketing as an innovative tool management.]. Ekonomika i suspilstvo, 17, 296–299.
Nykyforov, M. (2018). Ynfrastruktura tsyfrovoi эkonomyky [Digital economy infrastructure]. YTynfrastruktura URL: https://www.connect-wit.ru/infrastruktura-tsifrovojekonomiki.html
Oklander M. A. ta in. (2017). Tsyfrovyi marketynh – model marketynhu KhKhI storichchia: monohrafiia [Digital marketing is a marketing model XXI century]. Odesa: Astroprynt. (in Ukrainian)
Pyshchulina, O. (2020). Tsyfrova ekonomika: trendy, ryzyky ta sotsialni Determinant [Digital economy: trends, risks and social determinants]. Kyiv: Tsentr Razumkova. Vyd-vo «Zapovit». (in Ukrainian)
Pizhuk, O. I. (2018). Tsyfrova transformatsiia ekonomiky yak osnova formuvannia yii konkurentospromozhnosti [Digital transformation of the economy as a basis formation of its competitiveness]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, 6 (17), 79–83.
Proskurnina, N. V. (2019c). Kontseptsiia transformuvannia funktsii marketynhu na zasadakh innovatsiinoi ekonomiky [The concept of transforming functions marketing on the basis of innovative economy]. Biznes Inform, 2, 308–316.
Proskurnina, N. V. (2019). Pryiniattia kupivelnykh rishen v umovakh tsyfrovoi transformatsii rozdribnoi torhivli [Making purchasing decisions in the context of digital transformation of retail trade.]. Ekonomika rozvytku, 18 (4), 11–18.
Ruban, V. V. (2017). Tsyfrovyi marketynh: rol ta osoblyvosti Vykorystannia [Digital marketing: role and features using.]. Ekonomichnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii, 2–2 (08), 20–25.
Sichkarenko, K. O. (2018). Tsyfrovizatsiia yak faktor zminu mizhnarodnykh ekonomichnykh vidnosynakh [Digitization of the economy: new opportunities and prospects]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk, 3 (08), 30–34.
Sichkarenko, K. O. (2018). Tsyfrovizatsiia yak faktor zminu mizhnarodnykh ekonomichnykh vidnosynakh [Digitization as a factor of international change economic relations]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk, 3 (08), 30–34.
Deloitte (2020). Spozhyvatski nastroi ukraintsiv u 2020 rotsi. [Consumer sentiment of Ukrainians in 2020]. URL: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ua/Documents/Press-release/RWD%202020%20UA.pdf
PwC TRS (2018). PwC Total Retail Survey 2016. URL: https://www.pwc.com›total-retail-global-report
Stankevich A. (2017). Explaining the Consumer Decision-Making Process: Critical Literature Review. Journal of International Business Research and Marketing, 2 (6), 7–14.