ON THE ISSUE OF COMMERCIAL ACTIVITY: CONCEPTS, FACTORS OF INFLUENCE, FEATURES OF MANAGEMENT UNDER MODERN CONDITIONS
Abstract
The article is devoted to the study of the concept of commercial activity, identification of its specific characteristics and features of management in modern conditions. The concepts of business, entrepreneurship, commerce, marketing, sales in their close relationship are described. The relationship between the concepts of commercial activity and trade is studied, it was found that commerce is a much broader concept, characterizing the expanded sphere of activity of enterprises, which is focused on the organization of processes of purchase and sale of goods and services. The approaches of scientists to the interpretation of the concept of commercial activity are analyzed: some scientists generally characterize commercial activity as an operational and organizational activity (system of measures, processes), others emphasize the close connection with commodity-money exchange. It is determined that almost all researchers agree that commercial activities involve the implementation of processes and operations in the field of trade, considering the needs of consumers. The essence and content of the concept of commercial activity are specified with the separation of its specific characteristics. Commercial activity is characterized as a set of processes of organization and management of commercial relations, providing different stages of commodity-money exchange, to meet public demand, as well as to ensure the effectiveness of such exchange. Significant factors influencing the effectiveness of the organization and implementation of commercial activities in modern economic conditions: the formation of post-industrial society, active implementation of digital innovations in business, global market processes, as well as integration processes in trade, coronavirus crisis. Features of business management under modern business conditions are described. The principles of effective management of commercial activities in the direction of targeting and ensuring the flexibility of commercial activities, continuous monitoring of commercial risks, initiative in decision-making, active use of marketing tools to achieve business goals are outlined.
References
Куклін О.В. Комерційна діяльність організацій: Курс лекцій: Навчальний посібник. Черкаси : Кур'єр, 2005. 324 с.
Ансофф И. Стратегичный менеджмент. Класическое издание. Санкт-Петербург : Питер, 2009. 344 с.
Господарський кодекс України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text.
Балабанова Л.В., Германчук А.М. Комерційна діяльність: маркетинг і логістика : навч. посібник. Київ : Професіонал, 2004. 288 с.
Саблук О. Суть і принципи комерційного підприємництва і комерційної діяльності. Науковий вісник МНУ ім. В.О. Сухомлинського. Економічні науки. 2018. № 1. С. 74–79.
Комерційна діяльність : підруч. / за ред. проф. В.В. Апопія. Київ : Знання, 2008. 558 с.
Марченко И С. Системный подход к управлению коммерческой деятельностью организаций. Вестник МГТУ. 2010. № 1, т. 13. С. 27–30.
Осипова Л.В., Синяева И.М. Основы коммерческой деятельности. Москва : Юнити-Дана, 2000. 623с.
Дахно І. І. Міжнародна торгівля : навч. посіб. Київ : МАУП, 2003. 296 с.
Крисько Ж. Сутність та види комерційної діяльності підприємства. Українська наука: минуле, сучасне, майбутнє. 2013. Вип. 18. С. 75–83.
Череп А.В., Ортинська О.Л. Основні аспекти комерційної діяльності підприємств. Продуктивні сили і регіональна економіка. 2008. Ч. 1. С. 198–203.
Зовнішньоекономічна діяльність підприємств. Підручник для вузів / І.В. Багрова, Н.І. Редіна, В.Є. Власюк, О.О. Гетьман. Київ : Центр навч. літ-ри, 2004. 580 с.
Гонський М.Д. Сутність і зміст комерційної діяльності торговельного підприємства. Науковий вісник НЛТУ України. 2011. Вип. 21.1. С. 177–182.
Андрощук Г. COVID-19: вплив на електронну комерцію. Всеукраїнське професійне юридичне видання «Юридична газета». URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/medichne-pravo-farmacevtika/covid19-vpliv-na-elektronnu-komerciyu.html.
Бабух І.Б. Теоретичні підходи до аналізу комерційної діяльності та управління нею. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2016. Вип. 10(1). С. 23–26. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/10_1_2016ua/6.pdf.
Kuklin, O.V. (2005) Komertsiina diialnist orhanizatsii: Kurs lektsii: Navchalnyi posibnyk [Commercial activity of organizations: Course of lectures: Textbook]. Cherkasy: Kurier, 324 p. (in Ukrainian)
Ansoff, I. (2009) Strategichnyj menedzhment [Strategic management]. Klasicheskoe izdanie. SPb.: Piter. 344 p. (in Russian)
Hospodars'kyj kodeks Ukrainy [Economic Code of Ukraine]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text (in Ukrainian)
Balabanova, L.V., Hermanchuk, A.M. (2004) Komertsijna diial'nist': marketynh i lohistyka: navch. posibnyk [Business activity: marketing and logistics: textbook. manual]. Kyiv: Profesional. (in Ukrainian)
Sabluk, O. (2018) Sut' i pryntsypy komertsijnoho pidpryiemnytstva i komertsijnoi diial'nosti [The essence and principles of commercial entrepreneurship and commercial activity]. Naukovyj visnyk MNU im. V.O. Sukhomlyns'koho. Ekonomichni nauky – Scientific Bulletin of MNU. V.O. Sukhomlinsky. Economic sciences, № 1, pp. 74–79. (in Ukrainian)
Apopii, V.V. (Ed.). (2008) Komertsijna diial'nist' : pidruch [Commercial activity: textbook] / za red. prof. Apopiia V. V. Kyiv: Znannia, 558 pp. (in Ukrainian)
Marchenko, I.S. (2010) Sistemnyj podhod k upravleniju kommercheskoj dejatel'nost'ju organizacij [A systematic approach to the management of commercial activities of organizations]. Vestnik MGTU – Bulletin of the Moscow State Technical University, № 1, t. 13, pp. 27–30. (in Russian)
Osipova, L.V., Sinjaeva, I.M. (2000) Osnovy kommercheskoj dejatel'nosti [Fundamentals of commercial activity]. Moskva: Juniti-Dana, 623 p. (in Russian)
Dakhno, I.I. (2003) Mizhnarodna torhivlia: navch. posib [International trade: textbook. way]. Kyiv: MAUP, 296 p. (in Ukrainian)
Krys'ko, Zh. (2013) Sutnist' ta vydy komertsijnoi diial'nosti pidpryiemstva [The essence and types of commercial activity of the enterprise]. Ukrains'ka nauka: mynule, suchasne, majbutnie – Ukrainian science: past, present, future, № 18, pp. 75–83. (in Ukrainian)
Cherep, A.V., Ortyns'ka, O.L. (2008) Osnovni aspekty komertsijnoi diial'nosti pidpryiemstv [The main aspects of commercial activity of enterprises]. Produktyvni syly i rehional'na ekonomika – Productive forces and regional economy, part 1, pp. 198–203. (in Ukrainian)
Bahrova, I.V., Redina, N.I., Vlasiuk, V.Ye. & Het'man, O.O. (2004) Zovnishn'oekonomichna diial'nist' pidpryiemstv. Pidruchnyk dlia vuziv [Foreign economic activity of enterprises. Textbook for universities]. Kyiv: Tsentr navch. lit-ry. 580 p. (in Ukrainian)
Hons'kyj, M.D. (2011) Sutnist' i zmist komertsijnoi diial'nosti torhovel'noho pidpryiemstva [The essence and content of commercial activity of a commercial enterprise]. Naukovyj visnyk NLTU Ukrainy – Scientific Bulletin of NLTU of Ukraine, № 21.1, pp. 177–182. (in Ukrainian)
Androschuk, Н. COVID-19: vplyv na elektronnu komertsiiu [COVID-19: impact on e-commerce]. Vseukrains'ke profesijne iurydychne vydannia «Yurydychna hazeta» – All-Ukrainian professional legal publication "Yurydychna Gazeta". Available at: https://yur-gazeta.com/publications/practice/medichne-pravo-farmacevtika/covid19-vpliv-na-elektronnu-komerciyu.html (in Ukrainian)
Babukh, I.B. (2016) Teoretychni pidkhody do analizu komertsijnoi diial'nosti ta upravlinnia neiu [Theoretical approaches to business analysis and management]. Naukovyj visnyk Uzhhorods'koho natsional'noho universytetu. Seriia : Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvoScientific – Bulletin of Uzhhorod National University. Series: International Economic Relations and the World Economy, № 10(1), pp. 23–26. Available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/10_1_2016ua/6.pdf (in Ukrainian)