THE ROLE OF STUDENT-CENTERED EDUCATION IN THE SYSTEM OF SPECIALISTS TRAINING IN ECONOMIC SPECIALTIES
Abstract
The article is devoted to the topical issues of analysis of the role of student-centered education in the system of training specialists in higher education institutions. The main ideas of student-centered learning as an approach to the organization of the educational process in accordance with its components, defined by the Law of Ukraine "On Higher Education" are analyzed and systematized. The peculiarities of students' activity as autonomous and responsible subjects of the educational process are characterized. It was found that the majority (54%) of the studied students are characterized by a low level of focus on the profession of economic profile, for them the predominant values are leisure, love, high social status and recognition of people. For the fourth part of the subjects is characterized by an average level of focus. These students are mostly interested in the profession, are interested in professionally important information, but their professional orientation is not stable and selective. Only a minority (21%) of economic students are characterized by a strong professional orientation. So, higher education institutions should create an educational environment that will meet the needs and interests of higher education seekers, taking into account all levels of professional orientation of students. It is determined that an important direction of meeting the needs and interests of higher education seekers is the formation of an individual educational trajectory. It provides for the training of the applicant for higher education carried out according to the Individual Curriculum, which is developed for the academic year on the basis of the educational program, curriculum and includes all compulsory and optional educational components; selection of higher education disciplines and the level of their complexity in the amount of not less than 25% of the total number of ECTS credits of the educational program; individualization in the organization of independent work of the student and in the process of conducting individual-consultative classes; opportunity to study, intern or conduct research activities in another institution of higher education (scientific institution) in Ukraine or abroad on the basis of academic mobility. The construction of the educational process on the basis of mutual respect and partnership is highlighted and the main tools of student-centered learning used at Poltava State Agrarian University are studied.
References
Бойко М.М. Студентоцентроване навчання в процесі управління якістю професійної підготовки майбутнього вчителя. Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». 2019. №4 (31) С. 41–45.
Дорогань-Писаренко Л., Безкровний О., Лега О., Песцова-Світалка О. Університетська освіта : навч. посіб. Полтава : ПДАА, 2020. 142 с.
Заблоцька О.С., Ніколаєва І.М. Студентоцентризм як тренд сучасної освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. Випуск 194. С. 29–33.
Колот А.М. Студентоцентризм як вектор розвитку економічної освіти та підвищення якості освітніх послуг. Студентоцентризм у системі забезпечення якості освіти в економічному університеті: тези доповідей Всеукраїнської науково-методичної конференції за міжнародною участю (2–3 березня 2016 р.). Київ : КНЕУ, 2016. С. 24–29.
Паламарчук О. Викладання в університеті на засадах лідерства : навч. посіб. Київ : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2016. 40 с.
Песцова-Світалка О.С. Особливості ціннісної сфери студентів економічного профілю із різним рівнем професійної спрямованості: кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «Магістр». Полтава, 2021. 123 с.
Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 22.04.2021).
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIIІ. Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 26.04.2021).
Положення про організацію освітнього процесу в Полтавській державній аграрній академії. Полтава, 2020. URL: https://www.pdaa.edu.ua/sites/default/files/node/5555/polozhennyaproosvitniyproces15042020_1.pdf (дата звернення: 15.11.2021).
Равчина Т., Шемелюк Г. Організація освітнього процесу в системі фахової передвищої освіти у вимірі законодавчих змін. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2019. Випуск 34. С. 198–208.
Сосницька Н., Глікман С. Студентоцентрований підхід до професійної освіти в умовах сталого розвитку суспільства. Науковий вісник Льотної академії; Серія: Педагогічні науки. 2017. Випуск 1. С. 377–381.
Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG). Київ : ТОВ “ЦС”, 2015. 32 c. URL: https://erasmusplus.org.ua/images/phocadownload/standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf (дата звернення: 25.12.2021)
Чумак М. Методологічні виміри студентоцентрованого навчання у сучасній вищій школі. Особистість студента та соціокультурне середовище університету в суспільному контексті: тези доповідей ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції (18 травня 2020 р., м. Київ). Київ, 2020. С. 130–132.
Edwards, R. Meeting individual learner needs: power, subject, subjection. In C. Paechter, M. Preedy, D. Scott, and J. Soler (Eds.). Knowledge, Power and Learning. London: SAGE, 2001. P. 123–145.
Leuven_Louvain-la-Neuve_Communique. URL: http://media.ehea.info/file/2009_Leuven_Louvain-laNeuve/06/1/Leuven_Louvainla-Neuve_Communique_April_2009_595061.pdf (дата звернення: 02.12. 2021)
Boiko M.M. (2019) Studentotsentrovane navchannia v protsesi upravlinnia yakistiu profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia [Student-centered learning in the process of quality management of future teacher training]. Journal «ScienceRise: Pedagogical Education», № 4 (31), рр. 41–45. (in Ukrainian)
Dorohan-Pysarenko L., Bezkrovnyi O., Leha O., Pestsova-Svitalka O. (2020) Universytetska osvita: navch. posibnyk [University education: manual]. Poltava: PDAA, 142 р. (in Ukrainian)
Zablotska O.S., Nikolaieva I.M. (2021) Studentotsentryzm yak trend suchasnoi osvity [Student-centeredness as a trend of modern education]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, № 194, рр. 29–33. (in Ukrainian)
Verkhovna Rada of Ukraine (2014) The Law of Ukraine «Аbout Higher Education». Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (accessed 22 April 2021).
Verkhovna Rada of Ukraine (2017) The Law of Ukraine «About Education». Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (accessed 22 April 2021).
Kolot A.M. (2016) Studentotsentryzm yak vektor rozvytku ekonomichnoi osvity ta pidvyshchennia yakosti osvitnikh posluh [Student-centeredness as a vector for the development of economic education and improving the quality of educational services]. Materialy Vseukrainskoi naukovo-metodychnoi konferentsii za mizhnarnarodnoiu uchastiu «Studentotsentryzm u systemi zabezpechennia yakosti osvity v ekonomichnomu universyteti» [Proceedings of the All-Ukrainian scientific-methodical conference with international participation "Student-centeredness in the quality assurance system of education at the University of Economics"] ( 2 – 3 march 2016, Kyiv). (in Ukrainian)
Palamarchuk O. (2016) Vykladannia v universyteti na zasadakh liderstva: navch. posib. [Teaching at the university on the basis of leadership: manual]. Kyiv: DP «NVTs «Priorytety», 40 р. (in Ukrainian)
Pestsova-Svitalka O.S. (2021) Osoblyvosti tsinnisnoi sfery studentiv ekonomichnoho profiliu iz riznym rivnem profesiinoi spriamovanosti [Features of the value sphere of students of economic profile with different levels of professional orientation]: kvalifikatsiina robota na zdobuttia osvitnoho stupenia «Mahistr». Poltava, 123 р. (in Ukrainian)
Polozhennia pro orhanizatsiiu osvitnoho protsesu v Poltavskii derzhavnii ahrarnii akademii (2020) [Regulations on the organization of the educational process in the Poltava State Agrarian Academy]. Available at: https://www.pdaa.edu.ua/sites/default/files/node/5555/polozhennyaproosvitniyproces15042020_1.pd (accessed 12 November 2021).
Ravchyna T., Shemeliuk H. (2019) Orhanizatsiia osvitnoho protsesu v systemi fakhovoi peredvyshchoi osvity u vymiri zakonodavchykh zmin [Organization of the educational process in the vocational before higher education system in terms of legislative change]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna, № 34, рр. 198–208. (in Ukrainian)
Sosnytska N., Hlikman S. (2017) Studentotsentrovanyi pidkhid do profesiinoi osvity v umovakh staloho rozvytku suspilstva [A student-centered approach to professional education in terms of a sustainable community development]. Naukovyi visnyk Lotnoi akademii;Seriia: Pedahohichni nauky, № 1, рр. 377–381. (in Ukrainian)
Standarty i rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakosti v Yevropeiskomu prostori vyshchoi osvity (ESG) [Standards and recommendations for quality assurance in the European Higher Education Area] (2015) Kyiv: TOV “TsS”, 32 p. Available at: https://erasmusplus.org.ua/images/phocadownload/standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf (accessed 25 December 2021)
Chumak M. (2016) Metodolohichni vymiry studentotsentrovanoho navchannia u suchasnii vyshchii shkoli [Methodological dimensions of student-centered learning in modern higher education]. Materialy IV Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Osobystist studenta ta sotsiokulturne seredovyshche universytetu v suspilnomu konteksti» [Proceedings of the IV All-Ukrainian scientific-practical conference "Student identity and socio-cultural environment of the university in the social context"] (18 may 2020, Kyiv). (in Ukrainian)
Edwards, R. Meeting individual learner needs: power, subject, subjection. In C. Paechter, M. Preedy, D. Scott, and J. Soler (Eds.). Knowledge, Power and Learning. London: SAGE, 2001. рр. 123–145.
Leuven_Louvain-la-Neuve_Communique. Available at: http://media.ehea.info/file/2009_Leuven_Louvain-laNeuve/06/1/Leuven_Louvainla-Neuve_Communique_April_2009_595061.pdf (accessed 02 December 2021).