ESG-ОРІЄНТОВАНЕ СТРАТЕГІЧНЕ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ ТА ДІЛОВА РЕПУТАЦІЯ: ФАКТОРИ СТІЙКОСТІ ІТ-КОМПАНІЙ В УМОВАХ КАДРОВОЇ КРИЗИ
Анотація
Стаття присвячена з’ясуванню як ESG-орієнтоване стратегічне управління персоналом у поєднанні з інструментами управління діловою репутацією підсилює стійкість ІТ-компаній в умовах кадрової кризи та тривалої невизначеності воєнного часу. Метою дослідження є з’ясування як узгоджена система HR-практик та інструментів управління діловою репутацією дає змогу зберігати людський капітал, підтримувати безперервність бізнес-процесів і зміцнювати довіру стейкхолдерів до компанії. Методи дослідження, застосовані авторами, включають індукцію, дедукцію, узагальнення, аналіз ESG-орієнтованого стратегічного управління персоналом та діловою репутацією, а також елементи кейс-аналізу практик провідних ІТ-компаній. У результаті авторами узагальнено три групи факторів стійкості компанії: управління талантами та розвиток персоналу, корпоративна культура й добробут працівників, бренд роботодавця та зовнішні комунікації; деталізовано набір ESG-узгоджених HR-інструментів і засобів управління діловою репутацією, що забезпечують адаптивність компаній до кадрової кризи. Запропоновано концептуальну модель взаємодії стратегічних HRM-практик і репутаційних інструментів, яка пояснює, яким чином вони трансформуються в стійкість компаній на мікро-, мезо- та макрорівнях. Практична цінність дослідження полягає в тому, що запропоновані висновки й рекомендації можуть бути використані керівниками ІТ-бізнесу та HR-підрозділів під час розроблення політик управління персоналом, зокрема, систем мотивації, програм корпоративної соціальної відповідальності та нефінансової звітності, а також при формуванні ESG-стратегій, орієнтованих на збереження важливих компетенцій, посилення конкурентоспроможності та підвищення інвестиційної привабливості українських ІТ-компаній. Отримані результати формують підґрунтя для подальших емпіричних досліджень впливу відмінностей працівників різних поколінь, досвіду міграції, мобільності й дистанційної зайнятості на сприйняття ними ESG-орієнтованої HR-політики, практик корпоративного управління та репутаційних стратегій компаній.
Посилання
Alkema, V., & Sumets, O. (2025). Integrated model of communicative personnel management in IT companies under human resource risk conditions. Economy and Society, (75). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-75-16
Bardoel, E. A., Pettit, T. M., De Cieri, H., & McMillan, L. (2014). Employee resilience: An emerging challenge for HRM. Asia Pacific Journal of Human Resources, 52(3), 279–297. https://doi.org/10.1111/1744-7941.12033
Bratus, G., Karbovska, L., & Mazur, Y. (2025). Effective personnel management as the main factor for increasing the competitiveness of information technology enterprises. Scientific Works of the Interregional Academy of Personnel Management. Economic Sciences, 1(77), 7–14. https://doi.org/10.32689/2523-4536/77-1
Caputo, A., Tron, A., Sassetti, S., Giakoumelou, A., & Colantoni, F. (2025). Managing for resilience through social sustainable human resource approach: The effect on organisational performances. Management Decision. Advance online publication. https://doi.org/10.1108/MD-05-2024-1144
Genesis. (2025, November 27). Investments in Ukraine. Retrieved November 27, 2025, from https://www.gen.tech/investments-in-ukraine
Mihus, I., & Liashenko, O. (2025). Business reputation: Analysis of information sources for effective evaluation. Efektyvna ekonomika, (2). https://doi.org/10.32702/2307-2105.2025.2.3
Panchenko, V. (2025). Flexible employment forms in IT management: Human resources management under conditions of traditional labor relations transformation and staff shortage. Economy and Society, (75). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-75-89
Parii, L., & Klymenko, A. (2024). Strategic personnel management of enterprises in the conditions of digital transformation. Entrepreneurship and Innovation, 32, 211–216. https://doi.org/10.32782/2415-3583/32.32
Prib, K. (2024). Anti-crisis strategies in enterprise management. Economy and Society, (70), 725–728. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-116
Reverenda, N., Smirnov, S., & Kharaton, I. (2024). Specific features of human resource management in IT-enterprises. Economy and Society, (62). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-80
Sanders, K., Nguyen, P., Bouckenooghe, D., Rafferty, A., & Schwarz, G. (2024). Human resource management system strength in times of crisis. Journal of Business Research, 171, 114365. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.114365
Sari, F., Iskandar, S., & Fitriadi, Y. (2025). Resilience in human resource management: How organizations adapt to uncertainty and crisis. International Journal of Economics and Management Research, 4(1), 750–757. https://doi.org/10.55606/ijemr.v4i1.491
Sirosh, D., & Didur, H. (2025). Human resource shortage and human capital depletion as determinants of Ukraine’s economic slowdown. Economy and Society, (74). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-74-100
SoftServe. (2025, November 27). ESG and sustainability services. Retrieved November 27, 2025, from https://www.softserveinc.com/en-us/services/esg-and-sustainability-services
Wang, Q., & Xu, Y. (2025). Can industry competition stimulate enterprises’ ESG performance? International Review of Financial Analysis, Article 104274. https://doi.org/10.1016/j.irfa.2025.104274
Yu, J., Yuan, L., Han, G., Li, H., & Li, P. (2022). A study of the impact of strategic human resource management on organizational resilience. Behavioral Sciences, 12(12), Article 508. https://doi.org/10.3390/bs12120508

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

