КОНЦЕПЦІЯ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ІНКЛЮЗИВНИМИ СОЦІАЛЬНИМИ ПРОГРАМАМИ У СФЕРІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я ТА ОСВІТИ

  • Ірина Кадикова Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова https://orcid.org/0000-0002-3189-7231
Ключові слова: концепція, стратегічне управління, інклюзивні соціальні програми, сфера, охорона здоров’я, освіта

Анотація

Актуальність теми статті визначається тим, що існуюча система управління інклюзивними соціальними програмами потребує докорінних змін, незважаючи на важки часи практично для всіх сфер економіки України. У роботі запропоновано концепцію стратегічного управління інклюзивними соціальними програмами у сфері охорони здоров’я та освіти, яка ґрунтується на принципах доступності, рівності та міжсекторальної взаємодії, передбачає системне планування, ефективне використання ресурсів і моніторинг результатів з урахуванням потреб соціально вразливих груп. Виділені три рівні концепції стратегічного управління інклюзивними соціальними програмами. Проведено порівняння ключових напрямів інклюзивних програм у сферах охорони здоров’я та освіти. Зроблено висновок, що стратегічне управління інклюзивними програмами у сфері охорони здоров’я та освіти потребує системного й адаптивного підходу, визначаючи для освіти –доступність, для медицини – гнучкість, для громадського сектору – інтеграцію зусиль усіх учасників.

Посилання

Верховод І. Соціальна сфера як економічна категорія та основа соціального розвитку. Економічні горизонти, 2023. (1(23), С. 92–105. https://doi.org/10.31499/2616–5236.1(23).2023.273652

Євдокимова І.А. Ефективність соціальних програм як інструментів соціального захисту населення. Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, 2009. С. 881, 190–194.

Іонова І. М. Проектна діяльність у роботі спеціалізованих соціальних служб. Педагогічні науки. Збірник наукових праць. – 2016. – Випуск LXXIV. Том 2. – . 127 – 131.

Козюбра М. Інклюзивна освіта. Досвід проєкту: зб. статей. Київ: Плеяди, 2013. 96 с.

Колупаєва А. Інклюзивна освіта як модель соціального устрою. Особлива дитина: навчання і виховання. 2014. № 2. С. 7–18.

Макарова О.В. Програми соціальної підтримки: Оцінка результатів та шляхи удосконалення. Демографія та соціальна економіка, 2013, №1(19). C. 47–56.

Маліновська О. Я., Демкович, О. В. Соціальні програми та проекти як інструменти здійснення державної соціальної політики в умовах програмно–цільового методу організації бюджету. Економіка та держава, , 2026. № 3, 61–64.

Фаріон М.М. Соціальні програми як прийоми реалізації соціальної політики. Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії, 2018. № 4(16), 54–62.

Heward W.L. & Orlansky M.D. Exceptional children: An introductory of special education (4th ed.). – Toronto: Maxwell Macmillan Canada, 1992. – Р. 123–156.

Національна стратегія розвитку інклюзивної освіти на 2020–2030 роки. URL: https://nus.org.ua/wp content/uploads/2019/07/210719–strategiya–inklyuziya.pdf (дата звернення: 15.08.2025).

Піроженко Н. Теоретичні засади стратегування в сфері охорони здоров’я як умови автономізації медичних закладів. Актуальні проблеми державного управління. 2021. № 2 (83). С. 33–38.

Шафранський В. В. Європейська політика «Здоров’я–2020»: використання науково обґрунтованих стратегій для отримання позитивних результатів. Економіка і право охорони здоров’я. 2016. № 1. С. 44–48.

Кондратенко Н.О., Кадикова І.М. Сучасна парадигма стратегічного управління у соціальній сфері. Управління проектами у розвитку суспільства. Тема: «Управління проєктами післявоєнної розбудови України»: тези доповідей ХХI міжнародної конференції, 24 травня 2024 року / відп. за випуск С.Д. Бушуєв. Київ: КНУБА, 2024. С. 132–136. URL: https://library.knuba.edu.ua/books/zbirniki/Upravlinnya_proektami_u_rozvitku_suspilstvaa_%D0%A5X%D0%86.pdf

Брижоватий Т. В., Довбня В. С., Дума Л. П., Кукурудза А. В., Майорова Н. В. Інноваційні моделі соціальних послуг : проекти Українського фонду соціальних інвестицій / за ред. Н. В. Кабаченко. Київ : ВІПОЛ, 2006. 320 с.

Handicap International, CMB, HelpAge International, Humanitarian inclusion standards for older people and people with disabilities (2018).

Машкевич О. Стратегія охорони здоров’я 2030 дозволить громадянам отримувати якісні безкоштовні медичні послуги по всій Україні. URL:https://rpr.org.ua/news/stratehiia–okhorony–zdorov–ia–2030–dozvolyt–hromadianam–otrymuvaty–iakisni–bezkoshtovni–medposluhy–po–vsiy–ukraini–kerivnytsia–dyrektoratu–moz/ (дата звернення: 25.08.2025).

Verkhovod, I. (2023). Sotsialna sfera yak ekonomichna katehoriia ta osnova sotsialnoho rozvytku [The social sphere as an economic category and the basis of social development]. Ekonomichni horyzonty [Economic Horizons], 1(23), 92–105. https://doi.org/10.31499/2616–5236.1(23).2023.273652

Yevdokymova, I. A. (2009). Efektyvnist sotsialnykh prohram yak instrumentiv sotsialnoho zakhystu naselennia [Effectiveness of social programs as instruments of social protection of the population]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu im. V. N. Karazina [Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University], 881, 190–194.

Ionova, I. M. (2016). Proektna diialnist u roboti spetsializovanykh sotsialnykh sluzhb [Project activity in the work of specialized social services]. Pedahohichni nauky. Zbirnyk naukovykh prats [Pedagogical Sciences. Collection of Scientific Papers], LXXIV(2), 127–131.

Koziubra, M. (2013). Inkliuzyvna osvita. Dosvid proiektu: zbirnyk statei [Inclusive education. Project experience: Collection of articles]. Kyiv: Pleiady.

Kolupaieva, A. (2014). Inkliuzyvna osvita yak model sotsialnoho ustroiu [Inclusive education as a model of social order]. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia [Special Child: Education and Upbringing], 2, 7–18.

Makarova, O. V. (2013). Prohramy sotsialnoi pidtrymky: otsinka rezultativ ta shliakhy udoskonalennia [Social support programs: evaluation of results and ways of improvement]. Demohrafiia ta sotsialna ekonomika [Demography and Social Economy], 1(19), 47–56.

Malinovska, O. Ya., & Demkovych, O. V. (2026). Sotsialni prohramy ta proekty yak instrumenty zdiisnennia derzhavnoi sotsialnoi polityky v umovakh prohramno-tsilovoho metodu orhanizatsii biudzhetu [Social programs and projects as tools for implementing state social policy under the program-target method of budget organization]. Ekonomika ta derzhava [Economy and State], 3, 61–64.

Farion, M. M. (2018). Sotsialni prohramy yak pryiomy realizatsii sotsialnoi polityky [Social programs as methods of implementing social policy]. Ekonomichnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii [Economic Bulletin of Zaporizhzhia State Engineering Academy], 4(16), 54–62.

Heward, W. L., & Orlansky, M. D. (1992). Exceptional children: An introduction to special education (4th ed., pp. 123–156). Toronto: Maxwell Macmillan Canada.

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2019). Natsionalna stratehiia rozvytku inkliuzyvnoi osvity na 2020–2030 roky [National Strategy for the Development of Inclusive Education for 2020–2030]. https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2019/07/210719–strategiya–inklyuziya.pdf (accessed 15.08.2025).

Pirozhenko, N. (2021). Teoretychni zasady stratehuvannia v sferi okhorony zdorovia yak umovy avtonomizatsii medychnykh zakladiv [Theoretical principles of strategizing in healthcare as a condition for the autonomy of medical institutions]. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia [Current Problems of Public Administration], 2(83), 33–38.

Shafranskyi, V. V. (2016). Yevropeiska polityka “Zdorovia–2020”: vykorystannia naukovo obgruntovanykh stratehii dlia otrymannia pozytyvnykh rezultativ [European policy “Health–2020”: using evidence-based strategies to achieve positive outcomes]. Ekonomika i pravo okhorony zdorovia [Economics and Law of Health Protection], 1, 44–48.

Kondratenko, N. O., & Kadykova, I. M. (2024). Suchasna paradyhma stratehichnoho upravlinnia u sotsialnii sferi [Modern paradigm of strategic management in the social sphere]. In S. D. Bushuiev (Ed.), Upravlinnia proektamy u rozvytku suspilstva. Tema: “Upravlinnia proektamy pisliavoiennoi rozbudovy Ukrainy” [Project Management in Social Development. Topic: Project Management of Postwar Reconstruction of Ukraine] (pp. 132–136). Kyiv: KNUBA. https://library.knuba.edu.ua/books/zbirniki/Upravlinnya_proektami_u_rozvitku_suspilstvaa_%D0%A5X%D0%86.pdf

Bryzhovatyi, T. V., Dovbnia, V. S., Duma, L. P., Kukurudza, A. V., & Maiorova, N. V. (2006). Innovatsiini modeli sotsialnykh posluh: proekty Ukrainskoho fondu sotsialnykh investytsii [Innovative models of social services: Projects of the Ukrainian Social Investment Fund] (N. V. Kabachenko, Ed.). Kyiv: VIPOL.

Handicap International, CMB, & HelpAge International. (2018). Humanitarian inclusion standards for older people and people with disabilities.

Mashkevych, O. (2025). Stratehiia okhorony zdorovia 2030 dozvolyt hromadianam otrymuvaty yakisni bezkoshtovni medychni posluhy po vsii Ukraini [Health Strategy 2030 will allow citizens to receive quality free medical services across Ukraine]. https://rpr.org.ua/news/stratehiia–okhorony–zdorov–ia–2030–dozvolyt–hromadianam–otrymuvaty–iakisni–bezkoshtovni–medposluhy–po–vsiy–ukraini–kerivnytsia–dyrektoratu–moz/ (accessed 25.08.2025).

Переглядів статті: 4
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-09-29
Як цитувати
Кадикова, І. (2025). КОНЦЕПЦІЯ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ІНКЛЮЗИВНИМИ СОЦІАЛЬНИМИ ПРОГРАМАМИ У СФЕРІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я ТА ОСВІТИ. Економіка та суспільство, (79). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-79-112
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ