ТРАНСПОРТНІ ХАБИ ЯК НОВІ ЦЕНТРИ ГЛОБАЛЬНОГО ВПЛИВУ
Анотація
У статті досліджено роль транспортних хабів як нових центрів глобального економічного та політичного впливу. Показано, що ефективність транспортної інфраструктури визначає конкурентоспроможність держав, швидкість товарообігу та інтеграцію у світові ланцюги постачання. Розкрито значення міжнародних транспортних коридорів і стратегічних «вузьких місць» (Суецький, Панамський канали, Малаккська протока) для стабільності світової економіки. На основі порівняльного аналізу Дубаю, Сінгапуру та Роттердама визначено різні моделі формування глобальних хабів: логістично-фінансова, траншипментно-інноваційна та промислово-енергетична. Підкреслено актуальні виклики розвитку – енергетичний перехід, цифровізація логістики, екологізація перевезень та геополітична конкуренція. Зроблено висновок, що сучасні транспортні вузли трансформуються у багатофункціональні кластери, здатні визначати економічний розвиток і геополітичний баланс у ХХІ ст.
Посилання
Геєць В. М. Стратегія економічного і соціального розвитку України (2004–2015 роки) : Національна доповідь / за ред. В. М. Геєця. Київ : ІВЦ Деркомстату України, 2004. 416 с.
Жаліло Я. А. Теорія та практика формування ефективної економічної стратегії держави: монографія. Київ : НІСД, 2009. 336 с., іл.
Іщук С. І. Транспортний комплекс України в умовах європейської інтеграції. Львів : ІРД НАН України, 2014. 312 с.
Соціально-економічна географія України / за ред. О. Шаблія. Львів : Світ, 2000. 378 с.
Топчієв О. Г. Основи суспільної географії. Суспільна географія. Видавничий центр ЛНУ ім. І. Франка, 2001. 744 с.
Ahavan M. Dubai as a global port-city: The aero-maritime cluster and its role in world logistics. Asian Journal of Management Cases. 2020. Vol. 17, No. 2. P. 123–140.
Christaller W. Die zentralen Orte in Süddeutschland. Jena : Gustav Fischer, 1933. 331 p.
De Langen, P. W. Port governance and performance. Research in Transportation Economics, 17, 2007. P. 457–483.
Haralambides, H. E.. Gigantism in container shipping, ports and global logistics: A time for questioning. International Journal of Transport Economics, 46(1), 2019. P. 1–33.
International Air Transport Association (IATA). World Air Transport Statistics 2023. Montreal : IATA, 2023. 156 p.
International Air Transport Association. Airline hub system and connectivity. Montreal: IATA. 2020.
Jacobs, W. The evolution of global logistics hubs: Rotterdam and the challenge of the energy transition. Journal of Transport Geography, 85, 2020.
Jacobs W., Van den Berghe K. Friends with benefits: The emergence of the Amsterdam–Rotterdam–Antwerp polycentric port region. Territory, Politics, Governance. 2022. Vol. 10, No. 5. P. 627–645.
Jacobs W., Ducruet C., De Langen P. Integrating world cities into production networks: The case of port cities. Global Networks. 2010. Vol. 10, No. 1. P. 92–113.
Lam J. S. L. Emerging trends in port logistics and supply chain management. Maritime Economics & Logistics. Vol. 12, No. 3. 2010. P. 227–244.
Lösch A. Die räumliche Ordnung der Wirtschaft. Jena : Gustav Fischer, 1940. 324
Maritime and Port Authority of Singapore. Annual Report 2024. Singapore : MPA, 2024. 200 p.
Notteboom, T., & Rodrigue, J.-P. Port regionalization: Towards a new phase in port development. Maritime Policy & Management, 32(3), 2005. P. 297–313.
Port of Rotterdam Authority. Annual Report 2024. Rotterdam : Port of Rotterdam, 2024. 180 p.
Rodrigue, J.-P. The Geography of Transport Systems. 6th ed. New York : Routledge, 2024. 464 p.
Sassen, S. The global city: New York, London, Tokyo. Princeton University Press. 2001.
Sheffi Y. Logistics clusters: Delivering value and driving growth. Cambridge : MIT Press, 2012. 440 p.
SmartPort. Innovation and energy transition in the Port of Rotterdam. Rotterdam : SmartPort, 2023. 96 p.
United Nations Conference on Trade and Development. Review of maritime transport 2023. Geneva: UNCTAD.
Yap, W. Y., & Lam, J. S. L. Competition dynamics between container ports in East Asia. Transport Reviews, 26(2), 2006. 167–188.
UNCTAD. Review of Maritime Transport 2023. Geneva : UN, 2023. 146 p.
URL: https://www.dpworld.com/en/investors/annual-report-2024
Heiets, V. M. (Ed.). (2004). Stratehiia ekonomichnoho i sotsialnoho rozvytku Ukrainy (2004–2015 roky): Natsionalna dopovid [Strategy of economic and social development of Ukraine (2004–2015): National report]. Kyiv: IVC Derkomstatu Ukrainy.
Zhalilo, Ya. A. (2009). Teoriia ta praktyka formuvannia efektyvnoi ekonomichnoi stratehii derzhavy: Monohrafiia [Theory and practice of forming an effective economic strategy of the state: Monograph]. Kyiv: NISD.
Ishchuk, S. I. (2014). Transportnyi kompleks Ukrainy v umovakh yevropeiskoi intehratsii [Transport complex of Ukraine in the conditions of European integration]. Lviv: IRD NAN Ukrainy.
Shablii, O. (Ed.). (2000). Sotsialno-ekonomichna heohrafiia Ukrainy [Socio-economic geography of Ukraine]. Lviv: Svit.
Topchiiev, O. H. (2001). Osnovy suspilnoi heohrafii [Fundamentals of social geography]. Lviv: Vydavnychyi tsentr LNU im. I. Franka.
Ahavan, M. (2020). Dubai as a global port-city: The aero-maritime cluster and its role in world logistics. Asian Journal of Management Cases, 17(2), 123–140.
Christaller, W. (1933). Die zentralen Orte in Süddeutschland. Jena: Gustav Fischer.
De Langen, P. W. (2007). Port governance and performance. Research in Transportation Economics, 17, 457–483.
Haralambides, H. E. (2019). Gigantism in container shipping, ports and global logistics: A time for questioning. International Journal of Transport Economics, 46(1), 1–33.
International Air Transport Association. (2023). World air transport statistics 2023. Montreal: IATA.
International Air Transport Association. (2020). Airline hub system and connectivity. Montreal: IATA.
Jacobs, W. (2020). The evolution of global logistics hubs: Rotterdam and the challenge of the energy transition. Journal of Transport Geography, 85, 102730. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2020.102730
Jacobs, W., & Van den Berghe, K. (2022). Friends with benefits: The emergence of the Amsterdam–Rotterdam–Antwerp polycentric port region. Territory, Politics, Governance, 10(5), 627–645.
Jacobs, W., Ducruet, C., & De Langen, P. (2010). Integrating world cities into production networks: The case of port cities. Global Networks, 10(1), 92–113.
Lam, J. S. L. (2010). Emerging trends in port logistics and supply chain management. Maritime Economics & Logistics, 12(3), 227–244.
Lösch, A. (1940). Die räumliche Ordnung der Wirtschaft. Jena: Gustav Fischer.
Maritime and Port Authority of Singapore. (2024). Annual report 2024. Singapore: MPA.
Notteboom, T., & Rodrigue, J.-P. (2005). Port regionalization: Towards a new phase in port development. Maritime Policy & Management, 32(3), 297–313.
Port of Rotterdam Authority. (2024). Annual report 2024. Rotterdam: Port of Rotterdam.
Rodrigue, J.-P. (2024). The geography of transport systems (6th ed.). New York: Routledge.
Sassen, S. (2001). The global city: New York, London, Tokyo. Princeton: Princeton University Press.
Sheffi, Y. (2012). Logistics clusters: Delivering value and driving growth. Cambridge: MIT Press.
SmartPort. (2023). Innovation and energy transition in the Port of Rotterdam. Rotterdam: SmartPort.
United Nations Conference on Trade and Development. (2023). Review of maritime transport 2023. Geneva: UNCTAD.
Yap, W. Y., & Lam, J. S. L. (2006). Competition dynamics between container ports in East Asia. Transport Reviews, 26(2), 167–188.
UNCTAD. (2023). Review of maritime transport 2023. Geneva: UN.
DP World. (2024). Annual report 2024. Dubai: DP World. Retrieved from https://www.dpworld.com/en/investors/annual-report-2024

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

