ДЕРЖАВНЕ ЗАМОВЛЕННЯ У ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНІЙ ОСВІТІ: ВИКЛИКИ, ТЕНДЕНЦІЇ ТА НАПРЯМИ ОПТИМІЗАЦІЇ
Анотація
У статті досліджено оптимізацію держзамовлення на підготовку кадрів у системі П(ПТ)О України в умовах воєнних, демографічних та економічних змін. Мета – оцінити ефективність чинної системи й визначити напрями її вдосконалення через аналіз затребуваних спеціальностей та галузей знань відповідно до потреб ринку праці. Використано аналіз законодавства, статистики, моніторингу вакансій, SWOT- і PEST-аналізи. Виявлено проблеми: скорочення закладів і контингенту учнів, дисбаланс підготовки. Попит зберігається на робітничі, технічні, аграрні, оборонні та енергетичні професії. Рекомендовано цифровізацію процесу, залучення роботодавців і прогнозних інструментів, орієнтацію на гнучкість та розвиток людського капіталу.
Посилання
Майборода Т. М. Аналіз державного регулювання професійної (професійно-технічної) освіти в напрямку її оптимізації. Наукові видання (ННІ БТ). 2018. Т. 2, № 29(18). С. 32–37. URL: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74737.
Новіков В. М. Модернізація професійно-технічної освіти як цільова функція розвитку ринку праці в Україні. 2017. С. 86–99. URL: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/1866e15a-4c97-40a2-b2cb-29c14b7b2e53/content.
Радкевич В. О. Роль професійної освіти в реалізації цілей сталого розвитку суспільства. Професійна освіта. 2022. № 1. С. 5–9. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4115
Ничкало Н. Г., Радкевич В. О., Єршова Л. М. Професійна (професійно-технічна) освіта для потреб особистості, економіки та суспільства. Сучасна фахова передвища і вища освіта – ключова умова конкурентоспроможності України. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні: монографія. 2021. С. 76–81. DOI: https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua.
Кулалаєва Н. SWOT-аналіз упровадження елементів дуальної форми навчання у професійну підготовку майбутніх кваліфікованих робітників. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. 2018. № 15. С. 54–60. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/711087/1/Наталя%20Кулалаєва%20SWOT_аналіз.pdf.
Загальна середня та професійна (професійно-технічна) освіта в Україні. Держстат України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2022/osv/osv_rik/arch_pto_u.htm.
Дячкіна А. Ринок праці: яких спеціалістів шукають і де пропонують найбільші зарплати. Економічна правда. 2024. 2024. URL: https://epravda.com.ua/publications/2024/01/09/708528/.
Центр рекрутингу сил ТрО ЗСУ. Які вакансії в ЗСУ найбільш популярні у 2025 році. Центр рекрутингу сил ТрО ЗСУ. 2025. URL: https://terytoria.org.ua/blog/yaki-vakansii-v-zsu-naybilsh-populyarni-u-2025-roci/.
Штундер І. Ринок праці України в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2022. № 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-22.
Maiboroda, T. M. (2018). Analiz derzhavnoho rehulyuvannya profesiynoyi (profesiyno-tekhnichnoyi) osvity v napryamku yiyi optymizatsiyi [Analysis of State Regulation of Professional (Vocational and Technical) Education Towards Its Optimization]. 2(29(18)), 32–37. Available at: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74737 (in Ukrainian)
Novikov, V. M. (2017). Modernizatsiya profesiyno-tekhnichnoyi osvity yak tsilʹova funktsiya rozvytku rynku pratsi v Ukrayini [Modernization of Vocational and Technical Education As a Target Function of Labor Market Development in Ukraine]. pp. 86–99. Available at: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/1866e15a-4c97-40a2-b2cb-29c14b7b2e53/content (in Ukrainian)
Radkevych, V. O. (2022). Rolʹ profesiynoyi osvity v realizatsiyi tsiley staloho rozvytku suspilʹstva [The Role of Vocational Education in the Implementation of the Goals of Sustainable Development of Society]. Vocational education, 1, pp. 5-9. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4115 (in Ukrainian)
Nychkalo, N. G., Radkevych, V. О., Yershova, L. М. (2021). Profesiyna (profesiyno-tekhnichna) osvita dlya potreb osobystosti, ekonomiky ta suspilʹstva. Suchasna fakhova peredvyshcha i vyshcha osvita – klyuchova umova konkurentospromozhnosti Ukrayiny. Natsionalʹna dopovidʹ pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukrayini: monohrafiya. [Professional (vocational and technical) education for the needs of the individual, economy and society. Modern professional pre-university and higher education is a key condition for the competitiveness of Ukraine: monograph], pp. 76-81. DOI: https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua (in Ukrainian)
Kulalaeva, N. (2018). SWOT-analiz uprovadzhennya elementiv dualʹnoyi formy navchannya u profesiynu pidhotovku maybutnikh kvalifikovanykh robitnykiv. [SWOT Analysis of the Introduction of Elements of the Dual Form of Education into the Professional Training of Future Qualified Workers]. Scientific Bulletin of the Institute of Vocational Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Professional Pedagogy, (15), 54–60. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/711087/1/Наталя%20Кулалаева%20SWOT_анализ.pdf (in Ukrainian)
State Statistics Service of Ukraine. (n.d.). Zahalʹna serednya ta profesiyna (profesiyno-tekhnichna) osvita v Ukrayini [General secondary and vocational (vocational and technical) education in Ukraine]. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2022/osv/osv_rik/arch_pto_u.htm (in Ukrainian)
Dyachkina, A. (2024). Rynok pratsi: yakykh spetsialistiv shukayutʹ i de proponuyutʹ naybilʹshi zarplaty [Labor Market: What Specialists Are Sought After and Where the Highest Salaries Are Offered]. Economic Truth. Available at: https://epravda.com.ua/publications/2024/01/09/708528/ (in Ukrainian)
Center for Recruiting Forces of the Ukrainian Armed Forces. (2025). Yaki vakansiyi v ZSU naybilʹsh populyarni u 2025 rotsi. [What vacancies in the Ukrainian Armed Forces are the most popular in 2025]. Available at: https://terytoria.org.ua/blog/yaki-vakansii-v-zsu-naybilsh-populyarni-u-2025-roci/ (in Ukrainian)
Shtunder, I. (2022). Rynok pratsi ukrayiny v umovakh voyennoho stanu [The Labor Market of Ukraine Under Martial Law]. Economy and Society, 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-22 (in Ukrainian)
Авторське право (c) 2025 Вікторія Щербаченко, Валерія Дробот

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.