ЕВОЛЮЦІЯ ПІДХОДІВ ДО РОЗРОБКИ КОНКУРЕНТНИХ СТРАТЕГІЙ БІЗНЕС-ОРГАНІЗАЦІЙ
Анотація
Ця стаття висвітлює еволюцію підходів до розробки конкурентних стратегій бізнес-організацій у контексті сучасних викликів та тенденцій у глобальному та національному бізнес-середовищі. Метою дослідження є систематизація та всебічний аналіз трансформації від класичних аналітичних моделей до інтегративних, динамічних та інноваційно-орієнтованих стратегічних концепцій, а також визначення можливостей ефективного використання як традиційних, так і сучасних стратегічних інструментів для формування адаптивних, інноваційних та ціннісно-орієнтованих стратегій підприємства. Таким чином, поглиблене дослідження еволюції підходів до розробки конкурентних стратегій, критичний аналіз інструментів стратегічного управління та оцінка їхньої релевантності в українських реаліях має важливе теоретичне і практичне значення для вітчизняних бізнес організацій.
Посилання
Портер М. Конкурентна стратегія: методи аналізу галузей та конкурентів. Київ : Основи, 1998. 390 с.
Портер М. Конкурентна перевага: досягнення вищої ефективності та забезпечення лідерства. Київ : Основи, 2005. 587 с.
Ansoff H. I. Corporate Strategy. New York: McGraw-Hill, 1965. 258 p.
Kim W. C., Mauborgne R. Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant. Boston: Harvard Business Review Press, 2005. 256 p. URL: https://www.blueoceanstrategy.com/ (дата звернення: 5.06.2025)
Kaplan R. S., Norton D. P. The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Boston: Harvard Business School Press, 1996. 322 p. URL: https://www.hbs.edu/faculty/Pages/item.aspx?num=23901 (дата звернення: 5.06.2025)
Василенко О. А. Стратегічне управління підприємствами: навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2013. 336 с.
Мельник Л. Г., Іщенко С. І., Лисак І. Л. Інноваційна стратегія сталого розвитку: монографія. Суми : СумДУ, 2020. 218 с. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82235 (дата звернення: 5.06.2025)
Репіна Н. М. Методи стратегічного аналізу підприємств: навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 272 с.
Рогач Ю. С. Інструменти стратегічного управління в умовах цифрової трансформації. Економіка та держава. 2023. № 1. С. 9–14. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/1_2023/3.pdf (дата звернення: 5.06.2025)
Gudz P. V., Gudz M. V., Sydoruk I. S., Kunaiev A. Y. Фінансова складова оцінки ефективності менеджменту підприємства за цільовим підходом на основі BSC. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2021. Vol. 4(31). P. 94–104. DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v4i31.190804 (дата звернення: 5.06.2025)
Porter M. (1998) Konkurentna stratehiia: metody analizu haluzei ta konkurentiv [Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors]. Kyiv: Osnovy, 390 p. (in Ukrainian)
Porter M. (2005) Konkurentna perevaha: dosiahnennia vyshchoi efektyvnosti ta zabezpechennia liderstva [Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance]. Kyiv: Osnovy, 587 p. (in Ukrainian)
Ansoff H. I. (1965) Corporate Strategy. New York: McGraw-Hill, 258 p.
Kim W. C., Mauborgne R. (2005) Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant. Boston: Harvard Business Review Press, 256 p. Available at: https://www.blueoceanstrategy.com/ (accessed June 5, 2025)
Kaplan R. S., Norton D. P. (1996) The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Boston: Harvard Business School Press, 322 p. Available at: https://www.hbs.edu/faculty/Pages/item.aspx?num=23901 (accessed June 5, 2025)
Vasylenko O. A. (2013) Stratehichne upravlinnia pidpryiemstvamy: navch. posib. [Strategic Management of Enterprises: textbook]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 336 p. (in Ukrainian)
Melnyk L. H., Ishchenko S. I., Lysak I. L. (2020) Innovatsiina stratehiia staloho rozvytku: monohrafiia [Innovation Strategy of Sustainable Development: monograph]. Sumy: SumDU, 218 p. Available at: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82235 (accessed June 5, 2025) (in Ukrainian)
Repina N. M. (2011) Metody stratehichnoho analizu pidpryiemstv: navch. posib. [Methods of Strategic Analysis of Enterprises: textbook]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 272 p. (in Ukrainian)
Rohach Y. S. (2023) Instrumenty stratehichnoho upravlinnia v umovakh tsyfrovoi transformatsii [Strategic management tools in the context of digital transformation]. Ekonomika ta derzhava, no. 1, pp. 9-14. Available at: http://www.economy.in.ua/pdf/1_2023/3.pdf (accessed June 5, 2025) (in Ukrainian)
Gudz P. V., Gudz M. V., Sydoruk I. S., Kunaiev A. Yu. (2021) Finansova skladova otsinky efektyvnosti menedzhmentu pidpryiemstva za tsilovym pidkhodom na osnovi BSC [Financial component of enterprise management efficiency assessment based on target approach using BSC]. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, vol. 4(31), pp. 94-104. DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v4i31.190804 (accessed June 5, 2025) (in Ukrainian)
Авторське право (c) 2025 Микола Стаєцький

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.