ДИНАМІКА Е-КОМЕРЦІЇ В МЕРЕЖЕВІЙ ЕКОНОМІЦІ: ГЛОБАЛЬНИЙ ТА НАЦІОНАЛЬНИЙ ВИМІРИ

Ключові слова: віртуалізація, цифровізація, е-комерція, торговельні платформи, інфраструктура, регулювання, моделі е-комерції, асиметрія інформації, конкурентне середовище, інституалізація

Анотація

Стаття присвячена узагальненню сучасних тенденцій розвитку е-комерції у світі та оцінці рівня теоретичного осмислення цих тенденцій у вітчизняній та зарубіжній науковій літературі. Обгрунтовано висновок, що е-комерція, так само як і торговельна діяльність у традиційному сенсі, є двоїстим процесом: з одного боку, вона зводиться до фізичного переміщення товарів (послуг) від постачальника до споживача через наявні торговельні мережі, і одночасно вона здійснюється між окремими суб’єктами комерційної угоди. Тому її ефективність визначається як технологічною надійністю відповідних торговельних мереж, так і надійністю поведінки партнерів щодо сумлінного виконання взаємних зобов’язань. Відтак, віртуальне середовище існування е-комерції формує особливу роль довіри в інституційному середовищі цієї сфери. Сучасний розвиток е-комерції у світі характеризується наступними тенденціями: зростання частки населення, яке купує товари через інтернет, у загальній чисельності населення країни; зростання частки угод щодо придбання товарів через інтернет у загальному обсязі роздрібної торгівлі; концентрація е-комерційних угод на провідних глобальних торговельних платформах; посилення невизначеності розвитку е-комерції внаслідок асиметрії інформації; запровадження алгоритмів штучного інтелекту в е-комерції.

Посилання

Щитов Д. М., Жадько К. С., Мормуль М. Ф. Теоретичні основи електронної комерції: сутність, структура, класифікація. Ефективна економіка. 2024. № 8. URL: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.8.16 (дата звернення: 11.12.2024).

Садчикова І., Тарасенко А., Дубина М. Теоретичне обґрунтування сутності поняття «електронна комерція». Економіка та суспільство. 2023. № 53. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-36 (дата звернення: 06.12.2024).

Якоб Є. Й. Концепція електронної торгівлі в сучасній міжнародній економічній науці. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. № 1 (10). С. 164–168.

Ilchuk, M. M., Kyrychenko, A. V., and Vodnitskyi, M. V. Development of e-Commerce in Ukrai-ne in the War and Post-War Conditions. Science and Innovation. 2023. Vol. 19. № 3. P. 3–14. URL: https://doi.org/10.15407/scine19.03.003 (дата звернення: 06.12.2024).

Іпполітова І. Я. Перспективи розвитку електронної торгівлі в Україні в умовах цифровізації економіки. Економіка та суспільство. 2023. Вип. № 47. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-18 (дата звернення: 06.12.2024)

Крилов Д. В. Розвиток електронної комерції в Україні в сучасних умовах. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2024. № 12. URL: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-12-03-02 (дата звернення: 06.12.2024).

Проскуріна Н., Конєва А. Сучасний стан та перспективи розвитку електронної комерції в Україні. Фінансові стратегії інноваційного розвитку економіки. 2024. № (4 (60). С. 52-55.

Заяць О. І., Капко Я. Є. Сучасні тенденції розвитку електронної комерції. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 55. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2893

Якоб Є. Проблеми розвитку міжнародної електронної торгівлі. Економіка та суспільство. 2023. № 54. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-32 (дата звернення: 11.12.2024).

Заяць О. І., Якоб Є. Й. Найбільші ринки електронної торгівлі в глобальному господарстві. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2023. Вип. 47. C. 30-35.

Тягунова Н. М., Тягунова З. О. Електронна комерція як складова глобальної торгівлі. Міжнародне економічне співробітництво: аналіз стану, реалії і проблеми. 2024. URL: https://doi.org/10.36059/978-966-397-363-0-70 (дата звернення: 06.12.2024).

Жуковська В., Климанський В. Трансформація бізнес-процесів на підприємстві електронної торгівлі: вплив цифрових технологій. Економіка та суспільство. 2024. № 66. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-69 (дата звернення: 11.12.2024).

Durán A. Трансформація електронної комерції: сила автоматизації. У швидкоплинному світі електронної комерції автоматизація стала наріжним каменем успіху. Серпень 26. 2024. URL: https://masterbase.com/uk/%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F-%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D1%97-%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%80%D1%86%D1%96%D1%97/%D0%BC%D0%B0%D0%B9%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%80-%D0%B1%D0%B0%D0%B7%D0%B0 (дата звернення: 11.12.2024).

Слободзяник Р. В. Розвиток логістики електронної комерції в Україні. Міжнародне економічне співробітництво: аналіз стану, реалії і проблеми. 2024. URL: https://doi.org/10.36059/978-966-397-363-0-60 (дата звернення: 06.12.2024).

Цимбалюк І. Що таке електронна платіжна система, як працює, які переваги та недоліки? 13 серпня 2023. URL: https://rates.fm/ua-uk/payment-systems/sho-take-elektronna-platizhna-sistema-yak-pracyuye-yaki-perevagi-ta-nedoliki/ (дата звернення: 11.12.2024).

Пука М. П. Становлення та розвиток законодавства України щодо електронної торгівлі: історико-правовий аспект. Європейські перспективи. 2024. № 3. С. 203–209.

Макаренко Н., Луценко Ю.В. Кібезлочинність у сфері електронної торгівлі як прояв кримінального професіоналізму. Право.ua. 2023. № 3. С. 59–65. URL: https://doi.org/10.32782/law.ua.2023.3.9 (дата звернення: 11.12.2024).

Основні моделі продажів: що таке B2C, B2B, B2G, C2C та C2B. URL: https://horoshop.ua/ua/blog/main-sales-models/ (дата звернення: 11.12.2024).

Advances in Digital Marketing and eCommerce: Fourth International Conference, 2023. Editor Martínez-López F. J. Springer Nature, 2023. 314 p.

Advances in Digital Marketing and eCommerce: Fifth International Conference, 2024. Editors Martínez-López F. J., Martinez L.F., Brüggemann Ph. Springer, 2024. 327 p.

Nicolas-Sans R., Bustos Díaz J. Amazon, AliExpress and eBay. ESIC Digital Economy and Innovation Journal, 2022. Vol. 1, no. 2. P. 2-14. URL: https://doi.org/10.55234/edeij-1-2-049 (дата звернення: 11.12.2024).

Gai Sh. Ecommerce Reimagined: Retail and Ecommerce in China. Palgrave Macmillan, 2022. 188 p.

Ginn T. How to Grow Your eCommerce Business: The Essential Guide to Building a Successful Multi-Channel Online Business with Google, Shopify, eBay, Amazon & Facebook. Vendlab Publishing, 2022. 326 р.

Zapletalová Š., Starzyczná H. Customer Behaviour in eCommerce: Case Studies from the Online Grocery Market. Springer, 2023. 119 p.

Cohan P. S. Goliath Strikes Back: How Traditional Retailers Are Winning Back Customers from Ecommerce Startups. Apress, 2020. 175 p.

Saporta G., Maraney Sh. Practical Fraud Prevention: Fraud and AML Analytics for Fintech and eCommerce, Using SQL and Python. O'Reilly Media, 2022. 394 p.

Heinemann G. B2B eCommerce: Basics, Business Models and Best Practices in Business-to-Business Online Trade. Springer Nature, 2022. 218 p.

Hill R. Shopify Ecommerce Mastery: Uncover the Secrets to Make Money Without Spending a Single Penny on Inventory. 2021. 112 р.

Симоненко К. Глобальна електронна комерція: ключові цифри та тренди e-commerce 2024. URL: https://rau.ua/novyni/trendi-e-com-2024/

European E-Commerce Report 2024. 91 p. URL: https://ecommerce-europe.eu/wp-content/uploads/2024/10/CMI2024_Complete_light_v1.pdf

Shchytov D. M., Zhadko K. S., Mormul M. F. (2024) Teoretychni osnovy elektronnoi komertsii: sutnist, struktura, klasyfikatsiia [Theoretical foundations of electronic commerce: essence, structure, classification]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, № 8. Available at: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.8.16 (accessed: 11.12.2024).

Sadchykova I., Tarasenko A., Dubyna M. (2023) Teoretychne obgruntuvannia sutnosti poniattia «elektronna komertsiia» [Theoretical substantiation of the essence of the concept of "electronic commerce"]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, № 53. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-36 (accessed: 06.12.2024).

Iakob Ye. Y. (2024) Kontseptsiia elektronnoi torhivli v suchasnii mizhnarodnii ekonomichnii nautsi [The concept of electronic commerce in modern international economics]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka – Digital economy and economic security, № 1 (10), pp. 164–168.

Ilchuk, M. M., Kyrychenko, A. V., and Vodnitskyi, M. V. (2023). Development of e-Commerce in Ukraine in the War and Post-War Conditions. Science and Innovation, Vol. 19, № 3, pp. 3–14. Available at: https://doi.org/10.15407/scine19.03.003 (accessed: 06.12.2024).

Ippolitova I. Ya. (2023) Perspektyvy rozvytku elektronnoi torhivli v Ukraini v umovakh tsyfrovizatsii ekonomiky [Prospects for the development of electronic commerce in Ukraine in the context of digitalization of the economy]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society. Vol. № 47. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-18 (accessed: 06.12.2024)

Krylov D. V. (2024) Rozvytok elektronnoi komertsii v Ukraini v suchasnykh umovakh [Development of e-commerce in Ukraine in modern conditions.]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia – Problems of modern transformations. Series: economics and management. № 12. Available at: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-12-03-02 (accessed: 06.12.2024).

Proskurina N., Konieva A. (2024) Suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku elektronnoi komertsii v Ukraini [Current status and prospects for the development of e-commerce in Ukraine]. Finansovi stratehii innovatsiinoho rozvytku ekonomiky – Financial strategies for innovative development of the economy. № 4 (60). pp. 52-55.

Zaiats O. I., Kapko Ya. Ye. (2023) Suchasni tendentsii rozvytku elektronnoi komertsii [Current trends in the development of e-commerce]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society. Vol. 55. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2893 (accessed: 11.12.2024).

Iakob Ye. (2023) Problemy rozvytku mizhnarodnoi elektronnoi torhivli. [Problems of development of international electronic commerce]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society. № 54. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-32 (accessed: 11.12.2024).

Zaiats O. I., Yakob Ye. Y. (2023) Naibilshi rynky elektronnoi torhivli v hlobalnomu hospodarstvi [The largest e-commerce markets in the global economy] Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo – Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: International Economic Relations and the World Economy. Vol. 47. pp. 30-35.

Tiahunova N. M., Tiahunova Z. O. (2024) Elektronna komertsiia yak skladova hlobalnoi torhivli [Electronic commerce as a component of global trade]. Mizhnarodne ekonomichne spivrobitnytstvo: analiz stanu, realii i problemy– International economic cooperation: analysis of the state, realities and problems. Available at: https://doi.org/10.36059/978-966-397-363-0-70 (accessed: 06.12.2024).

Zhukovska V., Klymanskyi V. (2024) Transformatsiia biznes-protsesiv na pidpryiemstvi elektronnoi torhivli: vplyv tsyfrovykh tekhnolohii [Business Process Transformation in an E-Commerce Enterprise: The Impact of Digital Technologies]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society. № 66. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-69 (accessed: 11.12.2024).

Durán A. (2024) Transformatsiia elektronnoi komertsii: syla avtomatyzatsii. U shvydkoplynnomu sviti elektronnoi komertsii avtomatyzatsiia stala narizhnym kamenem uspikhu [Transforming e-commerce: The power of automation. In the fast-paced world of e-commerce, automation has become the cornerstone of success]. August 26. 2024. Available at: https://masterbase.com/uk/%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F-%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D1%97-%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%80%D1%86%D1%96%D1%97/%D0%BC%D0%B0%D0%B9%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%80-%D0%B1%D0%B0%D0%B7%D0%B0 (accessed: 11.12.2024).

Slobodzianyk R. V. (2024) Rozvytok lohistyky elektronnoi komertsii v Ukraini [Development of e-commerce logistics in Ukraine]. Mizhnarodne ekonomichne spivrobitnytstvo: analiz stanu, realii i problemy– International economic cooperation: analysis of the state, realities and problems. Available at: https://doi.org/10.36059/978-966-397-363-0-60 (accessed: 06.12.2024).

Tsymbaliuk I. (2023) Shcho take elektronna platizhna systema, yak pratsiuie, yaki perevahy ta nedoliky? [What is an electronic payment system, how does it work, what are its advantages and disadvantages?] August 13, 2023. Available at: https://rates.fm/ua-uk/payment-systems/sho-take-elektronna-platizhna-sistema-yak-pracyuye-yaki-perevagi-ta-nedoliki/ (accessed: 11.12.2024).

Puka M. P. (2024) Stanovlennia ta rozvytok zakonodavstva Ukrainy shchodo elektronnoi torhivli: istoryko-pravovyi aspekt [Formation and development of Ukrainian legislation on electronic commerce: historical and legal aspects] Yevropeiski perspektyvy– European perspectives. 2024. № 3. pp. 203–209.

Makarenko N., Lutsenko Yu.V. (2023) Kibezlochynnist u sferi elektronnoi torhivli yak proiav kryminalnoho profesionalizmu [Cybercrime in the field of electronic commerce as a manifestation of criminal professionalism]. Pravo.ua– Pravo.ua. № 3. pp. 59–65. Available at: https://doi.org/10.32782/law.ua.2023.3.9 (accessed: 11.12.2024).

Osnovni modeli prodazhiv: shcho take B2C, B2B, B2G, C2C ta C2B (2024) [Basic sales models: what are B2C, B2B, B2G, C2C and C2B]. Available at: https://horoshop.ua/ua/blog/main-sales-models/ (accessed: 11.12.2024).

Advances in Digital Marketing and eCommerce: Fourth International Conference, 2023 (2023). Editor Martínez-López F. J. Springer Nature, 2023. 314 p.

Advances in Digital Marketing and eCommerce: Fifth International Conference, 2024 (2024). Editors Martínez-López F. J., Martinez L.F., Brüggemann Ph. Springer, 2024. 327 p.

Nicolas-Sans R., Bustos Díaz J. Amazon, AliExpress and eBay (2022). ESIC Digital Economy and Innovation Journal Vol. 1, no. 2. pp. 2-14. Available at: https://doi.org/10.55234/edeij-1-2-049 (accessed: 11.12.2024).

Gai Sh. (2022). Ecommerce Reimagined: Retail and Ecommerce in China. Palgrave Macmillan. 188 p.

Ginn T. (2022). How to Grow Your eCommerce Business: The Essential Guide to Building a Successful Multi-Channel Online Business with Google, Shopify, eBay, Amazon & Facebook. Vendlab Publishing. 326 р.

Zapletalová Š., Starzyczná H. (2023). Customer Behaviour in eCommerce: Case Studies from the Online Grocery Market. Springer. 119 p.

Cohan P. S. (2020). Goliath Strikes Back: How Traditional Retailers Are Winning Back Customers from Ecommerce Startups. Apress. 175 p.

Saporta G., Maraney Sh. (2022). Practical Fraud Prevention: Fraud and AML Analytics for Fintech and eCommerce, Using SQL and Python. O'Reilly Media. 394 p.

Heinemann G. (2022). B2B eCommerce: Basics, Business Models and Best Practices in Business-to-Business Online Trade. Springer Nature. 218 p.

Hill R. (2021). Shopify Ecommerce Mastery: Uncover the Secrets to Make Money Without Spending a Single Penny on Inventory. 112 р.

Symonenko K. Hlobalna elektronna komertsiia: kliuchovi tsyfry ta trendy e-commerce 2024 (2024) [Global e-commerce: key figures and e-commerce trends]. Available at: https://rau.ua/novyni/trendi-e-com-2024/ (accessed: 11.12.2024).

European E-Commerce Report 2024 (2024). 91 p. Available at: https://ecommerce-europe.eu/wp-content/uploads/2024/10/CMI2024_Complete_light_v1.pdf (accessed: 11.12.2024).

Переглядів статті: 8
Завантажень PDF: 3
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Соболєв, В., & Бабченко, Р. (2024). ДИНАМІКА Е-КОМЕРЦІЇ В МЕРЕЖЕВІЙ ЕКОНОМІЦІ: ГЛОБАЛЬНИЙ ТА НАЦІОНАЛЬНИЙ ВИМІРИ. Економіка та суспільство, (70). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-103
Розділ
ЕКОНОМІКА