КУЛЬТУРНІ ВИМІРИ СЕРЕДОВИЩА МІЖНАРОДНИХ ЕКОНОМІЧНИХ ВІДНОСИН ЯК ФАКТОР УСПІШНОЇ ЛОКАЛІЗАЦІЇ МАРКЕТИНГОВИХ ПРАКТИК КОМПАНІЙ НА ІНОЗЕМНИХ РИНКАХ

  • Лілія Благодир Вінницький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0003-1685-3457
  • Любов Філатова Вінницький національний технічний університет
Ключові слова: соціокультурне середовище МЕВ, модель Г. Хофстеде, модель Тромпенаарса, модель GLOBE, модель ментальних шаблонів, модель «Культурна карта», культурно компетентна стратегія локалізації споживчої цінності, BANI-світ

Анотація

У статті досліджуються ключові аспекти впливу культурних вимірів на міжнародні економічні відносини (МЕВ). Особлива увага приділяється концепції BANI-світу та впливу його характеристик на елементи середовища здійснення МЕВ. Автори аналізують роль культури в міжнародній економіці через призму різних теорій (інституційна теорія, теорія транзакційних витрат, теорія культурної дивергенції та ін.) і моделей оцінювання культурних відмінностей, зокрема моделей Г. Хофстеде і Ф. Тромпенаарса, GLOBE, культурної карти Е. Мейєр та моделі ментальних шаблонів Г. Вурстена. Автори досліджують особливості локалізації споживчої цінності компаній на різних ринках, підкреслюючи необхідність адаптації маркетингових стратегій до культурних контекстів. Результати дослідження підтверджують, що культурна компетентність є критично важливим чинником для успішної інтернаціоналізації компаній.

Посилання

Jackson J. C. A Model for Expanding Your Business into Foreign Markets. Harward Business Review 2024. May 17. URL: https://hbr.org/2024/05/a-model-for-expanding-your-business-into-foreign-markets (дата звернення 10.11.2024)

Haig M. Brand Failures : The truth about the 100 biggest branding mistakes of all time (2nd ed.). London: Kogan Page, 2011. 310 P.

Oatley, T. International Political Economy (7th ed.). New York: Routledge, 2022. 432 P. URL: https://doi.org/10.4324/9781003276524 (дата звернення 12.11.2024)

Bohnsack, R., Ciulli, F. & Kolk, A. The role of business models in firm internationalization: An exploration of European electricity firms in the context of the energy transition. Journal of International Business Studies. 2021. № 52. P. 824–852 URL: https://doi.org/10.1057/s41267-020-00364-4 (дата звернення 12.11.2024)

Evers, N., Ojala, A., Sousa, C. M., & Criado-Rialp, A. (2023). Unraveling business model innovation in firm internationalization: A systematic literature review and future research agenda. Journal of Business Research. 2023. Vol. 158. URL: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113659 (дата звернення 15.11.2024)

Sudirjo, F. (2023). Marketing Strategy in Improving Product Competitiveness in the Global Market. Journal of Contemporary Administration and Management (ADMAN). 2023. Vol. 1(2). PP. 63-69.

Yaqoub, M., Gao, Z., Ye, X., Al-Kassimi, K., Chen, Z., & Haizhou, W. (2023). Three decades of glocalisation research: A bibliometric analysis. Cogent Social Sciences. 2023. Vol. 9(2). URL: https://doi.org/10.1080/23311886.2023 (дата звернення 15.11.2024)

Reisel, M. (2017). From “Galapagos Syndrome” to globalization: Japanese businesses between tradition and virtual reality. International Journal of Business Anthropology. 2017. Issue 7(2). June 2018; PP.1-20.

Cordeiro, C.M.; Sindhøj, E. Adapting International Business Models for EU Projects: Macro- and Micro-Foundations of the Uppsala Model in Multinational Collaborations. Businesses. 2024. Issue 4. PP. 509–530. URL: https://doi.org/10.3390/businesses4040031 (дата звернення 15.11.2024)

Cascio J. Facing the Age of Chaos URL: https://medium.com/@cascio/facing-the-age-of-chaos-b00687b1f51d (дата звернення 15.11.2024).

Country Comparison Tool URL: https://www.theculturefactor.com/country-comparison-tool (дата звернення 15.11.2024).

Barney, J.B., Arikan, A.M. & Arikan, I. Does IB need a strategic theory of the firm? 2023. Journal of International Business Studies. Issue 54. PP. 1105–1114. URL: https://doi.org/10.1057/s41267-023-00606-1 (дата звернення 15.11.2024).

Trompenaars F, Woolliams P. Marketing research across cultures. In Handbook on Cross-Cultural Marketing / Edited by G.H. Brodowsky and C.P. Schuster. Cheltenham, UK. 2020. PP. 204-224).

GLOBE 2020 URL: https://globeproject.com/about.html (дата звернення 15.11.2024).

Wursten H. There Is a System in the Madness. The 7 Mental Images of National Culture and the Corona Virus. Journal of Intercultural Management and Ethics. 2020, March. Vol. 3(1). PP. 7-17 URL: DOI:10.35478/jime.2020.1.02 (дата звернення 18.11.2024)

Меєр Е. Культурна карта. Бар’єри міжкультурного спілкування в бізнесі/ пер. з англ. Ольга Дубчак. К.: Наш Формат, 2020. 224 с.

Furtado D. 5 Examples of Cross-Cultural Marketing We Love URL: https://www.findabledigitalmarketing.com/blog/cross-cultural-marketing-examples/ (дата звернення 15.11.2024)

Huang S., Crotts J. Relationships between Hofstede's cultural dimensions and tourist satisfaction: A cross-country cross-sample examination. 2019. Tourism Management. Issue 72 (1).PP. 232-241

Uță I.-C. Hofstede’s cultural dimensions theory in advertising: KFC, BMW and Heineken URL: https://brandminds.com/hofstedes-cultural-dimensions-theory-in-advertising-kfc-bmw-and-heineken (дата звернення 18.11.2024)

Leonavičienė, E., & Burinskienė, A. (2022). Accelerating Cultural Dimensions at International Companies in the Evidence of Internationalisation. Sustainability. Issue 14(3). https://doi.org/10.3390/su14031524 (дата звернення 18.11.2024)

Demmler M., Ayala R. O., Solís A. U. Comparing Corporate Cultural Profiles Using the Cultural Dimensions of Hofstede Journal of Business and Management Sciences. 2018. Vol. 6(2). PP. 28-35. URL: DOI: 10.12691/jbms-6-2-1 (дата звернення 18.11.2024)

Writing Guide: Hofstede’s Cultural Dimensions URL: https://15writers.com/student-resources/hofstedes-cultural-dimensions/ (дата звернення 18.11.2024)

Coca Cola give bottles an Irish twist. URL: https://www.irishexaminer.com/news/arid-20230867.html#:~:text=It's%20now%20Coke%20with%20an,of%20Ireland's%20most%20popular%20names.&text=Aoife%2C%20Cathal%2C%20Gr%C3%A1inne%2C%20%C3%81ine,retail%20outlets%20throughout%20the%20country (дата звернення 18.11.2024)

Сoca Cola`s “Share a Coke ad” comes to India. URL: https://www.exchange4media.com/advertising-news/coca-colas-share-a-coke-ad-comes-to-india-89500.html (дата звернення 18.11.2024)

Coca-Cola's Global Dominance - Decoding the Beverage Giant's Business Strategy. URL: https://www.thestrategyinstitute.org/insights/coca-colas-global-dominance-decoding-the-beverage-giants-business-strategy (дата звернення 20.11.2024)

Starbucks Stories Japan URL: https://www.starbucks.co.jp/index.html дата звернення 20.11.2024)

Jackson, J. C. (2024, May 17). A model for expanding your business into foreign markets. Harvard Business Review. Available at: https://hbr.org/2024/05/a-model-for-expanding-your-business-into-foreign-markets (accessed November 10, 2024).

Haig, M. (2011). Brand failures: The truth about the 100 biggest branding mistakes of all time (2nd ed.). London: Kogan Page.

Oatley, T. (2022). International political economy (7th ed.). New York: Routledge. Available at: https://doi.org/10.4324/9781003276524 (accessed November 12, 2024).

Bohnsack, R., Ciulli, F., & Kolk, A. (2021). The role of business models in firm internationalization: An exploration of European electricity firms in the context of the energy transition. Journal of International Business Studies, 52, 824–852. Available at: https://doi.org/10.1057/s41267-020-00364-4 (accessed November 12, 2024).

Evers, N., Ojala, A., Sousa, C. M., & Criado-Rialp, A. (2023). Unraveling business model innovation in firm internationalization: A systematic literature review and future research agenda. Journal of Business Research, 158. Available at: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113659 (accessed November 15, 2024).

Sudirjo, F. (2023). Marketing strategy in improving product competitiveness in the global market. Journal of Contemporary Administration and Management (ADMAN), 1(2), 63-69.

Yaqoub, M., Gao, Z., Ye, X., Al-Kassimi, K., Chen, Z., & Haizhou, W. (2023). Three decades of glocalisation research: A bibliometric analysis. Cogent Social Sciences, 9(2). Available at: https://doi.org/10.1080/23311886.2023 (accessed November 15, 2024).

Reisel, M. (2017). From “Galapagos syndrome” to globalization: Japanese businesses between tradition and virtual reality. International Journal of Business Anthropology, 7(2), 1-20.

Cordeiro, C. M., & Sindhøj, E. (2024). Adapting international business models for EU projects: Macro- and micro-foundations of the Uppsala model in multinational collaborations. Businesses, 4, 509–530. Available at: https://doi.org/10.3390/businesses4040031 (accessed November 15, 2024).

Cascio, J. (2024). Facing the age of chaos. Available at: https://medium.com/@cascio/facing-the-age-of-chaos-b00687b1f51d (accessed November 15, 2024).

Country Comparison Tool. Available at: https://www.theculturefactor.com/country-comparison-tool (accessed November 15, 2024).

Barney, J. B., Arikan, A. M., & Arikan, I. (2023). Does IB need a strategic theory of the firm? Journal of International Business Studies, 54, 1105–1114. Available at: https://doi.org/10.1057/s41267-023-00606-1 (accessed November 15, 2024).

Trompenaars, F., Woolliams, P. (2020). Marketing research across cultures. In G. H. Brodowsky & C. P. Schuster (Eds.), Handbook on cross-cultural marketing (pp. 204-224). Cheltenham, UK.

GLOBE 2020. Available at: https://globeproject.com/about.html (accessed November 15, 2024).

Wursten, H. (2020). There is a system in the madness: The 7 mental images of national culture and the Corona virus. Journal of Intercultural Management and Ethics, 3(1), 7-17. Available at: https://doi.org/10.35478/jime.2020.1.02 (accessed November 18, 2024).

Meyer, E. (2020). Kul'turna karta. Bariery mizhkul'turnogo spil'kuvannya v biznesi [The Culture Map] (O. Dubchak, Trans.). Kyiv: Nash Format.

Furtado, D. (2024). 5 examples of cross-cultural marketing we love. Available at: https://www.findabledigitalmarketing.com/blog/cross-cultural-marketing-examples/ (accessed November 15, 2024).

Huang, S., & Crotts, J. (2019). Relationships between Hofstede's cultural dimensions and tourist satisfaction: A cross-country cross-sample examination. Tourism Management, 72(1), 232-241.

Uță, I.-C. (2024). Hofstede’s cultural dimensions theory in advertising: KFC, BMW and Heineken. Available at: https://brandminds.com/hofstedes-cultural-dimensions-theory-in-advertising-kfc-bmw-and-heineken (accessed November 18, 2024).

Leonavičienė, E., & Burinskienė, A. (2022). Accelerating cultural dimensions at international companies in the evidence of internationalisation. Sustainability, 14(3). Available at: https://doi.org/10.3390/su14031524 (accessed November 18, 2024).

Demmler, M., Ayala, R. O., & Solís, A. U. (2018). Comparing corporate cultural profiles using the cultural dimensions of Hofstede. Journal of Business and Management Sciences, 6(2), 28-35. Available at: https://doi.org/10.12691/jbms-6-2-1 (accessed November 18, 2024).

Writing guide: Hofstede’s cultural dimensions. Available at: https://15writers.com/student-resources/hofstedes-cultural-dimensions/ (accessed November 18, 2024).

Coca Cola gives bottles an Irish twist. (2023). Available at: https://www.irishexaminer.com/news/arid-20230867.html (accessed November 18, 2024).

Coca Cola's “Share a Coke” ad comes to India. (2023). Available at: https://www.exchange4media.com/advertising-news/coca-colas-share-a-coke-ad-comes-to-india-89500.html (accessed November 18, 2024).

Coca-Cola's global dominance - Decoding the beverage giant's business strategy. Available at: https://www.thestrategyinstitute.org/insights/coca-colas-global-dominance-decoding-the-beverage-giants-business-strategy (accessed November 20, 2024).

Starbucks Stories Japan. Available at: https://www.starbucks.co.jp/index.html (Accessed November 20, 2024).

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2024-11-25
Як цитувати
Благодир, Л., & Філатова, Л. (2024). КУЛЬТУРНІ ВИМІРИ СЕРЕДОВИЩА МІЖНАРОДНИХ ЕКОНОМІЧНИХ ВІДНОСИН ЯК ФАКТОР УСПІШНОЇ ЛОКАЛІЗАЦІЇ МАРКЕТИНГОВИХ ПРАКТИК КОМПАНІЙ НА ІНОЗЕМНИХ РИНКАХ. Економіка та суспільство, (69). вилучено із https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/5183
Розділ
МІЖНАРОДНІ ЕКОНОМІЧНІ ВІДНОСИНИ