РОЛЬ І ФУНКЦІЇ МАРКЕТИНГУ В УПРАВЛІННІ ІНВЕСТИЦІЙНО-ІННОВАЦІЙНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ СИСТЕМНОЇ КРИЗИ
Анотація
Систематизовано підходи українських вчених до встановлення ролі, завдань та функцій маркетингу в процесі управління інвестиційно-інноваційною діяльністю підприємства. Виокремлено спільні та відмінні риси в управлінні інвестиційною та інноваційною діяльністю підприємства. На даних спільних та відмінних рисах управління інвестиційно-інноваційною діяльністю підприємства визначено як планування, організацію, контроль та координацію дій, спрямованих на забезпечення ефективного використання його інвестиційних ресурсів для впровадження інновацій. Виокремлено основні етапи процесу управління інвестиційно-інноваційною діяльністю підприємства. Встановлено основні функції маркетингу в процесі управління інвестиційно-інноваційною діяльністю підприємства за даними етапами. На їх основі маркетинг інвестиційно-інноваційної діяльності підприємства визначено як комплексну систему дослідження, планування, організації, реалізації та контролю маркетингових заходів, спрямованих на аналіз ринкових потреб, стимулювання попиту, формування позитивного іміджу, зниження ризиків та забезпечення комерційного успіху інвестиційних і інноваційних проектів. Дана система інтегрує інструменти маркетингу на всіх етапах розробки, впровадження та просування інновацій, забезпечуючи їх відповідність ринковим очікуванням і довгострокову конкурентоспроможність підприємства. Розглянуто роль маркетингу в управлінні інвестиційно-інноваційною діяльністю підприємства в сучасних умовах системної кризи, а також специфіку його завдань в умовах кризи, викликаною війною в Україні.
Посилання
Андросова Т.В., Козуб В.О., Чернишова Л.О., Кот О.В. Інновації як об’єкт маркетингового управління в міжнародному бізнесі. Маркетингові інновації в освіті, туризмі, готельно-ресторанній, харчовій індустрії та торгівлі: кол. монографія / за заг. ред. Н. Л. Савицької. Харків: ФОП Іванченко І.С., 2018. С. 80-89. URL: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/30762/1/Marketynhovi_innovatsiyi_mon_2018_80-89.pdf
Голишева Є. Інструменти інноваційного маркетингу для підвищення конкурентоспроможності аграрних підприємств. Економіка та суспільство. 2021. № 32. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-76
Жегус О.В. Маркетингові інновації як необхідна умова розвитку підприємства. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2015. Вип. 2. С. 227-238. URL: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/1126/1/esprstp_2015_2_24.pdf
Жегус О.В. Маркетинг можливостей як сучасна концепція розвитку суб’єктів господарювання в умовах глобальних викликів. Бізнес Інформ. 2023. №8. C. 300-308. URL: https://www.business-inform.net/article/?year=2023&abstract=2023_8_0_300_308
Ілляшенко Н.С. Організаційно-економічні засади інноваційного маркетингу промислових підприємств: монографія. Суми: СумДУ, 2011. 192 c.
Ілляшенко С.М. Інноваційний розвиток: маркетинг і менеджмент знань: монографія. Суми: Діса плюс, 2016. 192 с.
Ілляшенко С.М. Управління інноваційним розвитком: Навчальний посіб¬ник. 2-ге вид., перероб. і доп. Суми: Університетська книга, 2005. 324 с.
Ілляшенко С.М., Рудь М.П. Маркетингові інновації в інноваційній діяльності підприємств України. Ефективна економіка. 2017. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5626
Інноваційне підприємництво: креативність, комерціалізація, екосистема: навч. посібник / Ю.М. Бажал [та ін.]; за ред. Ю.М. Бажал. Київ: Пульсари, 2015. 278 с.
Інноваційний маркетинг підприємств: монографія / М.Я. Матвіїв, І.М. Білецька, Ю.П. Гуменюк, С.В. Даниленко; за наук. ред. М.Я. Матвіїва. Тернопіль: ТНЕУ, 2014. С. 71-85.
Косенко О.П., Долина І.В., Перерва П.Г. Методологічна сутність інноваційно-інтелектуальних технологій. Вісник НТУ «ХПІ»: зб. наук. пр. Темат. вип.: Технічний прогрес та ефективність виробництва. 2013. № 66 (1039). С. 30-38. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/entities/publication/da85aee7-2669-4aee-85a9-f4f848a2e680
Маркетинг. Менеджмент. Інновації: монографія / за ред. д.е.н., професора С.М. Ілляшенка. Суми: Папірус, 2010. 621 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/79661155.pdf
Перерва П.Г., Косенко А.В., Кобєлєва Т.О., Маслак М.В. Системний підхід до дослідження цінових, маркетингових, інвестиційних та інноваційних характеристик трансферу технологій промислової продукції. Вісник НТУ «ХПІ» (економічні науки): зб. наук. пр. 2018. № 19 (1295). С. 121-126. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/161787429.pdf
Перерва П.Г., С. Нагі, Т.О.Кобєлєва Оцінка впливу інноваційної, інвестиційної та маркетингової політики підприємства на рівень конкурентоспроможності. Вісник НТУ «ХПІ» (економічні науки): зб. наук. пр. 2018. № 15 (1291). С. 89-94. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/items/728bed64-ce93-4475-8321-2969e38d42e9
Федулова Л.І. Роль та особливості маркетингу в технологічному кластері. Вісник Хмельницького національного університету. 2010. № 5. Т. 4. С. 123-129. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/2010_5_4/123-129.pdf
Холодний Г.О. Сучасні особливості та протиріччя інноваційного маркетингу. Проблеми економіки. 2023. № 2 (56). C. 190-197. URL: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2023-2_0-pages-190_197.pdf
Androsova T.V., Kozub V.O., Chernyshova L.O., Kot O.V. (2018). Innovatsii yak obiekt marketynhovoho upravlinnia v mizhnarodnomu biznesi [Innovations as an object of marketing management in international business]. Marketing innovations in education, tourism, hotel and restaurant, food industry and trade: collective monograph / edited by N. L. Savytska. Kharkiv: FOP Ivanchenko I.S., pp. 80-89. Available at: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/30762/1/Marketynhovi_innovatsiyi_mon_2018_80-89.pdf (in Ukrainian)
Holysheva Ye. (2021). Instrumenty innovatsiinoho marketynhu dlia pidvyshchennia konkurentospromozhnosti ahrarnykh pidpryiemstv [Innovative marketing tools for increasing the competitiveness of agricultural enterprises]. Economy and society. № 32. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-76 (in Ukrainian)
Zhehus O.V. (2015). Marketynhovi innovatsii yak neobkhidna umova rozvytku pidpryiemstva [Marketing innovations as a necessary condition for the development of an enterprise]. Economic strategy and prospects for the development of the trade and services sector. Issue 2. pp. 227-238. Available at: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/1126/1/esprstp_2015_2_24.pdf (in Ukrainian)
Zhehus O.V. (2023). Marketynh mozhlyvostei yak suchasna kontseptsiia rozvytku subiektiv hospodariuvannia v umovakh hlobalnykh vyklykiv [Marketing opportunities as a modern concept of development of business entities in the context of global challenges]. Business Inform. №8. C. 300-308. Available at: https://www.business-inform.net/article/?year=2023&abstract=2023_8_0_300_308 (in Ukrainian)
Illiashenko N.S. (2011). Orhanizatsiino-ekonomichni zasady innovatsiinoho marketynhu promyslovykh pidpryiemstv [Organizational and economic principles of innovative marketing of industrial enterprises]: monograph. Sumy: SumDU. 192 p. (in Ukrainian)
Illiashenko S.M. (2016). Innovatsiinyi rozvytok: marketynh i menedzhment znan [Innovative development: marketing and knowledge management: monograph]. Sumy: Disa Plus. 192 p. (in Ukrainian)
Illiashenko S.M. (2005). Upravlinnia innovatsiinym rozvytkom [Management of innovative development]: Textbook. 2nd ed., revised and supplemented. Sumy: University book. 324 p. (in Ukrainian)
Illiashenko S.M., Rud M.P. (2017). Marketynhovi innovatsii v innovatsiinii diialnosti pidpryiemstv Ukrainy [Marketing innovations in the innovative activities of Ukrainian enterprises]. Effective economy. № 6. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5626 (in Ukrainian)
Innovatsiine pidpryiemnytstvo: kreatyvnist, komertsializatsiia, ekosystema [Innovative entrepreneurship: creativity, commercialization, ecosystem]: textbook / Yu.M. Bazhal (2019) [et al.]; ed. Yu.M. Bazhal. Kyiv: Pulsary, 2015. 278 p. (in Ukrainian)
Innovatsiinyi marketynh pidpryiemstv [Innovative marketing of enterprises]: monograph. / M.Ia. Matviiv, I.M. Biletska, Yu.P. Humeniuk, S.V. Danylenko (2014); ed. M.Ia. Matviiv. Ternopil: TNEU. pp. 71-85. (in Ukrainian)
Kosenko O.P., Dolyna I.V., Pererva P.H. (2013). Metodolohichna sutnist innovatsiino-intelektualnykh tekhnolohii [Methodological essence of innovative and intellectual technologies]. Bulletin of NTU «KhPI»: collection of scientific works. Thematic issue: Technical progress and production efficiency.№ 66 (1039). pp. 30-38. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/entities/publication/da85aee7-2669-4aee-85a9-f4f848a2e680 (in Ukrainian)
Marketynh. Menedzhment. Innovatsii [Marketing. Management. Innovations]: monograph / ed. by prof. S.M. Iliashenko (2010). Sumy: Papirus. 621 p. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/79661155.pdf (in Ukrainian)
Pererva P.H., Kosenko A.V., Kobielieva T.O., Maslak M.V. (2018). Systemnyi pidkhid do doslidzhennia tsinovykh, marketynhovykh, investytsiinykh ta innovatsiinykh kharakterystyk transferu tekhnolohii promyslovoi produktsii [A systematic approach to the study of price, marketing, investment and innovation characteristics of technology transfer of industrial products]. Bulletin of NTU «KhPI» (economic sciences): collection of scientific papers.№ 19 (1295). pp. 121-126. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/161787429.pdf (in Ukrainian)
Pererva P.H., S. Nahi, T.O. Kobielieva (2018). Otsinka vplyvu innovatsiinoi, investytsiinoi ta marketynhovoi polityky pidpryiemstva na riven konkurentospromozhnosti [Assessment of the impact of innovation, investment and marketing policies of an enterprise on the level of competitiveness]. Bulletin of NTU «KhPI» (economic sciences): collection of scientific papers. № 15 (1291). pp. 89-94. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/items/728bed64-ce93-4475-8321-2969e38d42e9 (in Ukrainian)
Fedulova L.I. (2010). Rol ta osoblyvosti marketynhu v tekhnolohichnomu klasteri [The role and features of marketing in a technological cluster]. Bulletin of Khmelnytskyi National University. № 5. Vol. 4. pp. 123-129. Available at: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/2010_5_4/123-129.pdf
Kholodnyi H.O. (2023). Suchasni osoblyvosti ta protyrichchia innovatsiinoho marketynhu [Modern features and contradictions of innovative marketing]. Problems of economy. № 2 (56). pp. 190-197. Available at: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2023-2_0-pages-190_197.pdf (in Ukrainian)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.