THE ROLE AND FUNCTIONS OF MARKETING IN AN ENTERPRISE’S MANAGING OF THE INVESTMENT AND INNOVATION ACTIVITIES IN CONDITIONS OF SYSTEMIC CRISIS
Abstract
The approaches of Ukrainian scientists to establishing the role, tasks and functions of marketing in the process of managing the investment and innovation activities of an enterprise have systematized. Common and distinctive features in the management of the investment and innovation activities of an enterprise have identified. Based on these common and distinctive features, the management of the investment and innovation activities of an enterprise has defined as planning, organization, control and coordination of actions aimed at ensuring the effective use of its investment resources for the implementation of innovations. The main purpose of such management is to increase the competitiveness of the enterprise, increase its income and ensure sustainable development. The main stages of the process of managing the investment and innovation activities of an enterprise have identified: analysis of the innovation market and investment opportunities of the enterprise; formation of an investment and innovation strategy; organization of financing of innovation projects; management of innovation risks; implementation of innovations; control and assessment of the effectiveness of the implementation of innovations The main functions of marketing in the process of managing the investment and innovation activities of an enterprise according to these stages have established. On their basis, marketing of investment and innovation activities of the enterprise has defined as a comprehensive system of research, planning, organization, implementation and control of marketing activities aimed at analyzing market needs, stimulating demand, forming a positive image, reducing risks and ensuring the commercial success of investment and innovation projects. This system integrates marketing tools at all stages of development, implementation and promotion of innovations, ensuring their compliance with market expectations and long-term competitiveness of the enterprise. Therefore, marketing is a connecting link between market needs, innovative ideas and their commercialization. It is integrated at all stages of the process: from idea generation, through project implementation, to bringing innovations to the market and analyzing their success. The role of marketing in managing the investment and innovation activities of an enterprise in the current conditions of systemic crisis, as well as the specifics of its tasks in the crisis caused by the war in Ukraine, has considered.
References
Андросова Т.В., Козуб В.О., Чернишова Л.О., Кот О.В. Інновації як об’єкт маркетингового управління в міжнародному бізнесі. Маркетингові інновації в освіті, туризмі, готельно-ресторанній, харчовій індустрії та торгівлі: кол. монографія / за заг. ред. Н. Л. Савицької. Харків: ФОП Іванченко І.С., 2018. С. 80-89. URL: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/30762/1/Marketynhovi_innovatsiyi_mon_2018_80-89.pdf
Голишева Є. Інструменти інноваційного маркетингу для підвищення конкурентоспроможності аграрних підприємств. Економіка та суспільство. 2021. № 32. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-76
Жегус О.В. Маркетингові інновації як необхідна умова розвитку підприємства. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2015. Вип. 2. С. 227-238. URL: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/1126/1/esprstp_2015_2_24.pdf
Жегус О.В. Маркетинг можливостей як сучасна концепція розвитку суб’єктів господарювання в умовах глобальних викликів. Бізнес Інформ. 2023. №8. C. 300-308. URL: https://www.business-inform.net/article/?year=2023&abstract=2023_8_0_300_308
Ілляшенко Н.С. Організаційно-економічні засади інноваційного маркетингу промислових підприємств: монографія. Суми: СумДУ, 2011. 192 c.
Ілляшенко С.М. Інноваційний розвиток: маркетинг і менеджмент знань: монографія. Суми: Діса плюс, 2016. 192 с.
Ілляшенко С.М. Управління інноваційним розвитком: Навчальний посіб¬ник. 2-ге вид., перероб. і доп. Суми: Університетська книга, 2005. 324 с.
Ілляшенко С.М., Рудь М.П. Маркетингові інновації в інноваційній діяльності підприємств України. Ефективна економіка. 2017. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5626
Інноваційне підприємництво: креативність, комерціалізація, екосистема: навч. посібник / Ю.М. Бажал [та ін.]; за ред. Ю.М. Бажал. Київ: Пульсари, 2015. 278 с.
Інноваційний маркетинг підприємств: монографія / М.Я. Матвіїв, І.М. Білецька, Ю.П. Гуменюк, С.В. Даниленко; за наук. ред. М.Я. Матвіїва. Тернопіль: ТНЕУ, 2014. С. 71-85.
Косенко О.П., Долина І.В., Перерва П.Г. Методологічна сутність інноваційно-інтелектуальних технологій. Вісник НТУ «ХПІ»: зб. наук. пр. Темат. вип.: Технічний прогрес та ефективність виробництва. 2013. № 66 (1039). С. 30-38. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/entities/publication/da85aee7-2669-4aee-85a9-f4f848a2e680
Маркетинг. Менеджмент. Інновації: монографія / за ред. д.е.н., професора С.М. Ілляшенка. Суми: Папірус, 2010. 621 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/79661155.pdf
Перерва П.Г., Косенко А.В., Кобєлєва Т.О., Маслак М.В. Системний підхід до дослідження цінових, маркетингових, інвестиційних та інноваційних характеристик трансферу технологій промислової продукції. Вісник НТУ «ХПІ» (економічні науки): зб. наук. пр. 2018. № 19 (1295). С. 121-126. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/161787429.pdf
Перерва П.Г., С. Нагі, Т.О.Кобєлєва Оцінка впливу інноваційної, інвестиційної та маркетингової політики підприємства на рівень конкурентоспроможності. Вісник НТУ «ХПІ» (економічні науки): зб. наук. пр. 2018. № 15 (1291). С. 89-94. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/items/728bed64-ce93-4475-8321-2969e38d42e9
Федулова Л.І. Роль та особливості маркетингу в технологічному кластері. Вісник Хмельницького національного університету. 2010. № 5. Т. 4. С. 123-129. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/2010_5_4/123-129.pdf
Холодний Г.О. Сучасні особливості та протиріччя інноваційного маркетингу. Проблеми економіки. 2023. № 2 (56). C. 190-197. URL: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2023-2_0-pages-190_197.pdf
Androsova T.V., Kozub V.O., Chernyshova L.O., Kot O.V. (2018). Innovatsii yak obiekt marketynhovoho upravlinnia v mizhnarodnomu biznesi [Innovations as an object of marketing management in international business]. Marketing innovations in education, tourism, hotel and restaurant, food industry and trade: collective monograph / edited by N. L. Savytska. Kharkiv: FOP Ivanchenko I.S., pp. 80-89. Available at: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/30762/1/Marketynhovi_innovatsiyi_mon_2018_80-89.pdf (in Ukrainian)
Holysheva Ye. (2021). Instrumenty innovatsiinoho marketynhu dlia pidvyshchennia konkurentospromozhnosti ahrarnykh pidpryiemstv [Innovative marketing tools for increasing the competitiveness of agricultural enterprises]. Economy and society. № 32. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-76 (in Ukrainian)
Zhehus O.V. (2015). Marketynhovi innovatsii yak neobkhidna umova rozvytku pidpryiemstva [Marketing innovations as a necessary condition for the development of an enterprise]. Economic strategy and prospects for the development of the trade and services sector. Issue 2. pp. 227-238. Available at: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/1126/1/esprstp_2015_2_24.pdf (in Ukrainian)
Zhehus O.V. (2023). Marketynh mozhlyvostei yak suchasna kontseptsiia rozvytku subiektiv hospodariuvannia v umovakh hlobalnykh vyklykiv [Marketing opportunities as a modern concept of development of business entities in the context of global challenges]. Business Inform. №8. C. 300-308. Available at: https://www.business-inform.net/article/?year=2023&abstract=2023_8_0_300_308 (in Ukrainian)
Illiashenko N.S. (2011). Orhanizatsiino-ekonomichni zasady innovatsiinoho marketynhu promyslovykh pidpryiemstv [Organizational and economic principles of innovative marketing of industrial enterprises]: monograph. Sumy: SumDU. 192 p. (in Ukrainian)
Illiashenko S.M. (2016). Innovatsiinyi rozvytok: marketynh i menedzhment znan [Innovative development: marketing and knowledge management: monograph]. Sumy: Disa Plus. 192 p. (in Ukrainian)
Illiashenko S.M. (2005). Upravlinnia innovatsiinym rozvytkom [Management of innovative development]: Textbook. 2nd ed., revised and supplemented. Sumy: University book. 324 p. (in Ukrainian)
Illiashenko S.M., Rud M.P. (2017). Marketynhovi innovatsii v innovatsiinii diialnosti pidpryiemstv Ukrainy [Marketing innovations in the innovative activities of Ukrainian enterprises]. Effective economy. № 6. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5626 (in Ukrainian)
Innovatsiine pidpryiemnytstvo: kreatyvnist, komertsializatsiia, ekosystema [Innovative entrepreneurship: creativity, commercialization, ecosystem]: textbook / Yu.M. Bazhal (2019) [et al.]; ed. Yu.M. Bazhal. Kyiv: Pulsary, 2015. 278 p. (in Ukrainian)
Innovatsiinyi marketynh pidpryiemstv [Innovative marketing of enterprises]: monograph. / M.Ia. Matviiv, I.M. Biletska, Yu.P. Humeniuk, S.V. Danylenko (2014); ed. M.Ia. Matviiv. Ternopil: TNEU. pp. 71-85. (in Ukrainian)
Kosenko O.P., Dolyna I.V., Pererva P.H. (2013). Metodolohichna sutnist innovatsiino-intelektualnykh tekhnolohii [Methodological essence of innovative and intellectual technologies]. Bulletin of NTU «KhPI»: collection of scientific works. Thematic issue: Technical progress and production efficiency.№ 66 (1039). pp. 30-38. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/entities/publication/da85aee7-2669-4aee-85a9-f4f848a2e680 (in Ukrainian)
Marketynh. Menedzhment. Innovatsii [Marketing. Management. Innovations]: monograph / ed. by prof. S.M. Iliashenko (2010). Sumy: Papirus. 621 p. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/79661155.pdf (in Ukrainian)
Pererva P.H., Kosenko A.V., Kobielieva T.O., Maslak M.V. (2018). Systemnyi pidkhid do doslidzhennia tsinovykh, marketynhovykh, investytsiinykh ta innovatsiinykh kharakterystyk transferu tekhnolohii promyslovoi produktsii [A systematic approach to the study of price, marketing, investment and innovation characteristics of technology transfer of industrial products]. Bulletin of NTU «KhPI» (economic sciences): collection of scientific papers.№ 19 (1295). pp. 121-126. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/161787429.pdf (in Ukrainian)
Pererva P.H., S. Nahi, T.O. Kobielieva (2018). Otsinka vplyvu innovatsiinoi, investytsiinoi ta marketynhovoi polityky pidpryiemstva na riven konkurentospromozhnosti [Assessment of the impact of innovation, investment and marketing policies of an enterprise on the level of competitiveness]. Bulletin of NTU «KhPI» (economic sciences): collection of scientific papers. № 15 (1291). pp. 89-94. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/items/728bed64-ce93-4475-8321-2969e38d42e9 (in Ukrainian)
Fedulova L.I. (2010). Rol ta osoblyvosti marketynhu v tekhnolohichnomu klasteri [The role and features of marketing in a technological cluster]. Bulletin of Khmelnytskyi National University. № 5. Vol. 4. pp. 123-129. Available at: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/2010_5_4/123-129.pdf
Kholodnyi H.O. (2023). Suchasni osoblyvosti ta protyrichchia innovatsiinoho marketynhu [Modern features and contradictions of innovative marketing]. Problems of economy. № 2 (56). pp. 190-197. Available at: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2023-2_0-pages-190_197.pdf (in Ukrainian)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.