СУТНІСТЬ ТА ЧИННИКИ ТРАНСФОРМАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ В ОРГАНІЗАЦІЯХ В УМОВАХ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ
Анотація
Стаття присвячена вивченню сутності та чинників, які обумовлюють трансформаційні процеси в організаціях в умовах діджиталізації. Увагу сфокусовано на факторах, необхідних для розвитку управлінських технологій в умовах діджиталізації бізнесу. Висвітлено світовий досвід дослідження цифрових трансформацій та пов’язаних із ними організаційних змін на основі побудови інноваційної бізнес-моделі або трансформацій традиційної моделі. Розглянуто можливі стратегічні дії щодо розробки інтегрованих елементів діджиталізації у складі стратегій підприємства. Окреслено зв’язок між компетентностями сфери менеджменту та цифровим бізнесом. Серед здібностей, потрібних для успішної реалізації механізму діджиталізації в системі менеджменту підприємства, виділено здібності, пов'язані із управлінням цифровими активами (лідерські здібності з керування даними); вміння, пов’язані з управлінням організаційними факторами; експериментальні здібності.
Посилання
Bianchi, M., Croce, A., Dell’Era, C., Di Benedetto, C. A., &Frattini, F. Organizing for inbound open innovation: How external consultants and a dedicated R&D unit influence product innovation performance. Journal of Product Innovation Management. 2016. №33(4). С. 492–510. URL: https://www.semanticscholar.org/paper/Organizing-for-Inbound-Open-Innovation:-How-and-a-Bianchi-Croce/c326fd4b1e2135a4d81f996f86c517fed4191895 (дата звернення: 01.06.2024)
Yoo WS, Lee E. Internet channel entry: a strategic analysis of mixed channel structures. Marketing Science. 2010. № 30(1). С. 29–41. URL: https://doi.org/10.1287/mksc.1100.0586 (дата звернення: 20.06.2024)
Calderon‑Monge E., Ribeiro‑Soriano D. The role of digitalization in business and management: a systematic literature review. Review of Managerial Science. 2024. №18. C. 449–491. URL: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11846-023-00647-8.pdf (дата звернення: 20.06.2024)
Bouncken B., Kraus S., Roig-Tierno N. Knowledge- and innovation-based business models for future growth: digitalized business models and portfolio considerations. Review of Managerial Science, 2021. № 15. P. 1–14. URL: https://doi.org/10.1007/s11846-019-00366-z (дата звернення: 14.06.2024).
Aström J, Reim W, Parida V. Value creation and value capture for AI business model innovation: a three–phase process framework. Review of Managerial Science. 2022. №.16. P. 2111–2133. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s11846-022-00521-z (дата звернення: 14.06.2024).
World Economic Forum Annual Meeting 2016: our shared digital future responsible digital transformation – board briefing. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Responsible_Digital_Transformation.pdf (дата звернення: 10.06.2024).
Van de Ven A., Poole M. Explaining development and change in organizations. The Academy of Management Review. 1995. № 20. P. 510–540.
Dewan R., Jing B, Seidmann A. Product customization and price competition on the internet. Management Science. 2003. № 49. P. 1055–1070. URL: https://doi.org/10.1287/mnsc.49.8.1055.16401 (дата звернення: 10.06.2024).
Wen W., Om Zhong, Lee C. Digitalization, competition strategy and corporate innovation: evidence from Chines manufacturing listed companies. International Review of Financial Analysi. 2022. № 82. P. 102–166. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1057521922001302 (дата звернення: 12.06.2024).
Дергачова В.В., Колешня Я.О., Голюк В.Я. Цифрова термінологія у стратегіях. Сутність, місце та роль діджитал менеджменту. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2022. № 22. С. 114–117.
Digital Transformation: a Roadmap for Billion-Dollar Organizations. URL: https://cutt.ly/K9Y7ZmT (дата звернення: 15.03.2024).
Hinterhuber, A. Digital transformation, the Holy Grail, and the disruption of business models: An interview with Michael Nilles. Business Horizons. 2022. № 65(3), р. 261-265 URL: https://www.researchgate.net/publication/349231858_DIGITAL_transformation_the_HOLY_GRAIL_and_the_disruption_of_business_models (дата звернення: 08.01.2024).
Warner, K. S., & Wager, M. Building dynamic capabilities for digital transformation: An ongoing process of strategic renewal. Long Range Planning, 2019. № 52(3). P. 326–349. URL: https://www.semanticscholar.org/paper/Building-dynamic-capabilities-for-digital-An-of-Warner-W%C3%A4ger/44434682193c30cea3672846c360f7999f68618e (дата звернення: 17.01.2024.
Matarazzo, M., Penco, L., Profumo, G., & Quaglia, R. Digital transformation and customer value creation in made in Italy SMEs: A dynamic capabilities perspective. Journal of Business Research, 2021. № 123. P. 642–656. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296320306871 (дата звернення: 06.04.2024).
Bianchi, M., Croce, A., Dell’Era, C., Di Benedetto, C. A., &Frattini, F. Organizing for inbound open innovation: How external consultants and a dedicated R&D unit influence product innovation performance. Journal of Product Innovation Management. 2016. № 33(4). P. 492–510 URL: https://www.semanticscholar.org/paper/Organizing-for-Inbound-Open-Innovation:-How-and-a-Bianchi-Croce/c326fd4b1e2135a4d81f996f86c517fed4191895 (дата звернення: 06.04.2024).
Tams, S., Grover, V., & Thatcher, J. Modern information technology in an old workforce: Toward a strategic research agenda. The Journal of StrategicInformation Systems. 2014. № 23(4). P. 284–304 URL: https://psycnet.apa.org/record/2014-54093-007 (дата звернення: 07.06.2024).
Annarelli, A., Battistella, C., Nonino, F., Parida, V., & Pessot, E. Literature review on digitalization capabilities: Co-Citation analysis of antecedents, conceptualization, and consequences. Technological Forecasting and Social Change, 2021. № 166. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0040162521000676 (дата звернення: 07.06.2024).
Gupta, G., & Bose, I. Strategic learning for digital market pioneering: Examining the transformation of Wishberry’s crowdfunding model. Technological Forecasting and Social Change. 2019. № 146. P. 865–876. URL: https://www.semanticscholar.org/paper/Strategic-learning-for-digital-market-pioneering%3A-Gupta-Bose/0681d9e376dd530fa36e272c9684de757a729847 (дата звернення: 04.05.2024).
Цифрова трансформація економіки України в умовах війни. Січень 2024 року. Національний інститут стратегічних досліджень. 2024. URL: https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/tsyfrova-transformatsiya-ekonomiky-ukrayiny-v-umovakh-viyny-sichen-2024 (дата звернення: 01.05.2024).
Crane, B. Leadership mindsets: Why new managers fail and what to do about it. Business Horizons. 2022. № 65(4). P. 447–455 URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0007681321000987 (дата звернення: 01.05.2024).
Mancuso I., Messeni A., Petruzzelli, Urbinati A., Matzler K. Leadership in the metaverse: Building and integrating digital capabilities. Kelley School of Business, Indiana University. 2024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2024.04.005 (дата звернення: 01.05.2024).
Bianchi, M., Croce, A., Dell’Era, C., Di Benedetto, C. A., &Frattini, F. (2016) Organizing for inbound open innovation: How external consultants and a dedicated R&D unit influence product innovation performance. Journal of Product Innovation Management, no. 33(4), pp. 492–510. Available at: https://www.semanticscholar.org/paper/Organizing-for-Inbound-Open-Innovation:-How-and-a-Bianchi-Croce/c326fd4b1e2135a4d81f996f86c517fed4191895 (accessed June 01, 2024)
Yoo WS, Lee E. (2010) Internet channel entry: a strategic analysis of mixed channel structures. Marketing Science, no. 30 (1), pp. 29–41. Available at: https://doi.org/10.1287/mksc.1100.0586 (accessed June 20, 2024)
Calderon‑Monge E., Ribeiro‑Soriano D. (2024) The role of digitalization in business and management: a systematic literature review. Review of Managerial Science, no. 18, pp. 449–491. Available at: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11846-023-00647-8.pdf (accessed June 20, 2024)
Bouncken B., Kraus S., Roig-Tierno N. (2021) Knowledge- and innovation-based business models for future growth: digitalized business models and portfolio considerations. Review of Managerial Science, no. 15, pp. 1–14. DOI: https://doi.org/10.1007/s11846-019-00366-z (accessed June 14, 2024).
Aström J, Reim W, Parida V. Value creation and value capture for AI business model innovation: a three–phase process framework. (2022) Review of Managerial Science, no. 16, pp. 2111–2133 Available at: https://link.springer.com/article/10.1007/s11846-022-00521-z (accessed June 14, 2024).
World Economic Forum Annual Meeting 2016: our shared digital future responsible digital transformation – board briefing. Available at: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Responsible_Digital_Transformation.pdf (accessed June 10, 2024).
Van de Ven A., Poole M. (1995) Explaining development and change in organizations. The Academy of Management Review, no. 20, pp. 510–540.
Dewan R., Jing B, Seidmann A. (2003) Product customization and price competition on the internet. Management Science, no. 49. pp. 1055–1070. Available at: https://doi.org/10.1287/mnsc.49.8.1055.16401 (accessed June 10, 2024).
Wen W., Om Zhong, Lee C. (2022) Digitalization, competition strategy and corporate innovation: evidence from Chines manufacturing listed companies. International Review of Financial Analysis, no. 82, pp. 102–166. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1057521922001302 (accessed June 12, 2024).
Derghachova V.V., Koleshnja Ja.O., Gholjuk V.Ja. (2022) Cyfrova terminologhija u strateghijakh. Sutnistj, misce ta rolj didzhytal menedzhmentu. Ekonomichnyj visnyk NTUU «Kyjivsjkyj politekhnichnyj instytut», no. 22, pp. 114–117.
Digital Transformation: a Roadmap for Billion-Dollar Organizations. Available at: https://cutt.ly/K9Y7ZmT (accessed March 15, 2024).
Hinterhuber, A. (2022) Digital transformation, the Holy Grail, and the disruption of business models: An interview with Michael Nilles. Business Horizons, no. 65(3), рp. 261–265. Available at: https://www.researchgate.net/publication/349231858_DIGITAL_transformation_the_HOLY_GRAIL_and_the_disruption_of_business_models (accessed January 8, 2024).
Warner, K. S., & Wager, M. (2019) Building dynamic capabilities for digital transformation: An ongoing process of strategic renewal. Long Range Planning, № 52 (3), pp. 326–349. Available at: https://www.semanticscholar.org/paper/Building-dynamic-capabilities-for-digital-An-of-Warner-W%C3%A4ger/44434682193c30cea3672846c360f7999f68618e (accessed January 17, 2024).
Matarazzo, M., Penco, L., Profumo, G., & Quaglia, R. (2021) Digital transformation and customer value creation in made in Italy SMEs: A dynamic capabilities perspective. Journal of Business Research, no. 123, pp. 642–656. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296320306871 (accessed April 6, 2024).
Bianchi, M., Croce, A., Dell’Era, C., Di Benedetto, C. A., &Frattini, F. (2016) Organizing for inbound open innovation: How external consultants and a dedicated R&D unit influence product innovation performance. Journal of Product Innovation Management, no. 33 (4), pp. 492–510. Available at: https://www.semanticscholar.org/paper/Organizing-for-Inbound-Open-Innovation:-How-and-a-Bianchi-Croce/c326fd4b1e2135a4d81f996f86c517fed4191895 (accessed April 6, 2024).
Tams, S., Grover, V., & Thatcher, J. (2014) Modern information technology in an old workforce: Toward a strategic research agenda. The Journal of StrategicInformation Systems, no. 23 (4), pp. 284–304. Available at: https://psycnet.apa.org/record/2014-54093-007 (accessed June 7, 2024).
Annarelli, A., Battistella, C., Nonino, F., Parida, V., & Pessot, E. (2021) Literature review on digitalization capabilities: Co-Citation analysis of antecedents, conceptualization, and consequences. Technological Forecasting and Social Change, no. 166. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0040162521000676 (accessed June 7, 2024).
Gupta, G., & Bose, I. (2019) Strategic learning for digital market pioneering: Examining the transformation of Wishberry’s crowdfunding model. Technological Forecasting and Social Change, no. 146, pp. 865e876. Available at: https://www.semanticscholar.org/paper/Strategic-learning-for-digital-market-pioneering%3A-Gupta-Bose/0681d9e376dd530fa36e272c9684de757a729847 (accessed May 4, 2024).
Cyfrova transformacija ekonomiky Ukrajiny v umovakh vijny. Sichenj 2024 roku. Nacionaljnyj instytut strateghichnykh doslidzhenj. Available at: https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/tsyfrova-transformatsiya-ekonomiky-ukrayiny-v-umovakh-viyny-sichen-2024 (accessed May 1, 2024).
Crane, B. (2022) Leadership mindsets: Why new managers fail and what to do about it. Business Horizons, no. 65 (4), pp. 447–455. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0007681321000987 (accessed May 1, 2024).
Mancuso I., Messeni A., Petruzzelli, Urbinati A., Matzler K. (2024) Leadership in the metaverse: Building and integrating digital capabilities. Kelley School of Business, Indiana University. Available at: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2024.04.005 (accessed May 1, 2024).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.