ЕТИЧНІ НОРМИ ТА ПРИНЦИПИ ДІЛОВИХ КОМУНІКАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ У МІЖНАРОДНОМУ МЕНЕДЖМЕНТІ

Ключові слова: етика, етичні норми і принципи, ділове спілкування, комунікації, комунікаційна політика, комунікативний менеджмент, міжнародна компанія, міжнародний менеджмент, міжнародний бізнес, управління персоналом, управління командою, лідерство

Анотація

У статті досліджено роль та місце етичних норм і принципів ділових комунікацій у міжнародному менеджменті. Розглянуто сутність комунікації як специфічної форми ділового спілкування, надано характеристику основних її видів. Особливий акцент у статті зроблено на розкритті особливостей комунікаційних процесів у міжнародних компаніях, а також ролі комунікацій у підвищення ефективності їх діяльності. На основі аналізу здобутків гуманістичної етики та психології в контексті ділового спілкування, були розглянуті основні принципи ділової етики, показано її економічну доцільність та бізнесову спрямованість. Визначено, що для покращення етичної поведінки в міжнародних компаніях керівники-менеджери можуть використовувати такі дієві інструменти як кодекс етики, етичні тренінги і навчання, створення комітету з етики, моніторинг і аудит етичної поведінки, винагороди за етичну поведінку, корпоративну і соціальну відповідальність тощо. Розглянуто та проаналізовано сучасні етичні концепції в міжнародному менеджменті, а саме утилітаризм, повага до прав людини і справедливості та нові бізнес-моделі. У проведеному дослідженні автори статті прийшли до висновку, що в діяльності міжнародних компаній вирішальне значення має етика управління людськими ресурсами, яка має свої особливості через різноманітність культур, законодавств, мов, управлінських традицій як в країнах базування, так і в приймаючих країнах. Підкреслюється, що на сьогоднішній день найбільш ефективною системою управління є модель, в основі якої покладено принцип спільної долі та інтереси працівників, інвесторів і споживачів, що допомагає вирішити одне із головних завдань сучасного менеджменту – активізувати людський фактор на виконання цілей і завдань компанії.

Посилання

Якокка Лі. Кар’єра менеджера. [перек. з англ.]. Київ : Знання, 2014. 384 с.

Колот А. М., Герасименко О. О. Новітні формати організації трудової діяльності: природа, виклики, траєкторії розвитку. Економіка України. 2022. № 5. С. 59–76.

Крисько Ж. Л., Скишляк О. А. Важливість неформальних комунікацій в управлінні бізнесом. Інфраструктура ринку. 2019. Випуск 32. С. 131–136. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/32_2019_ukr/21.pdf

Етика та соціальна відповідальність міжнародного бізнесу, Значення етики для глобального менеджера – Міжнародний менеджмент. Підручники для вузів онлайн. URL: https://pidru4niki.com/19310710/menedzhment/etika_sotsialna_vidpovidalnist_mizhnarodnogo_biznesu

Рimenta M. (2015) Ethics in human resource manement: a study on ethical perceptions of HRM practices (Unpublished Master Thesis). ISCTE Business School, Lispon, Portugal, pp. 11–17.

Jawad Sh. (2011) Organizational behaviour in business organizations (1st ed.). Dar-Alhamed for publishing and distribution, Amman, Jordan, pp. 20–25.

Wendell F. (2007) Human resource management (international edition). Houghton Mifflin, Boston, USA, pp. 65–69.

Gama N., McKenna S., Peticca-Harris A. (2011) Ethics and HRM: theoretical and conceptual analysis: an alternative approach to ethical HRM through the discourse and lived experiences of HR professionals. Journal of Business Ethics, vol. 111, pp. 97–108.

Загальна декларація прав людини від 10 грудня 1948 р. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015 (дата звернення: 15.09.2024).

Iacocca Lee. The Career of a Manager. [translated from English]. Kyiv: Znannya, 2014. 384 p.

Kolot A.M., Gerasimenko O.O. (2022). The newest formats of labor activity organization: nature, challenges, development trajectories. Economy of Ukraine. № 5. p. 59–76. (in Ukrainian)

Krysko, Zh., Skyshliak, O. (2019). Vazhlyvist neformalnykh komunikatsii v upravlinni biznesom [The importance of informal communications in business management]. Infrastruktura rynku, vol. 32, рр. 131–136. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/32_2019_ukr/21.pdf (in Ukrainian)

Ethics and social responsibility of international business, The importance of ethics for a global manager – International Management. Textbooks for universities online. Available at: https://pidru4niki.com/19310710/menedzhment/etika_sotsialna_vidpovidalnist_mizhnarodnogo_biznesu (in Ukrainian)

Рimenta M. (2015) Ethics in human resource manement: a study on ethical perceptions of HRM practices (Unpublished Master Thesis). ISCTE Business School, Lispon, Portugal, pp. 11–17.

Jawad Sh. (2011) Organizational behaviour in business organizations (1st ed.). Dar-Alhamed for publishing and distribution, Amman, Jordan, pp. 20–25.

Wendell F. (2007) Human resource management (international edition). Houghton Mifflin, Boston, USA, pp. 65–69.

Gama N., McKenna S., Peticca-Harris A. (2011) Ethics and HRM: theoretical and conceptual analysis: an alternative approach to ethical HRM through the discourse and lived experiences of HR professionals. Journal of Business Ethics, vol. 111, pp. 97–108.

Zahalna deklaratsiia prav liudyny vid 10 hrudnia 1948 r. [The Universal Declaration of Human Rights of December 10, 1948]. zakon.rada.gov.ua. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015 (in Ukrainian)

Переглядів статті: 17
Завантажень PDF: 9
Опубліковано
2024-09-30
Як цитувати
Седіков, Д., Мунтян, І., & Мужайло, В. (2024). ЕТИЧНІ НОРМИ ТА ПРИНЦИПИ ДІЛОВИХ КОМУНІКАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ У МІЖНАРОДНОМУ МЕНЕДЖМЕНТІ. Економіка та суспільство, (67). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-139
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ