КООРДИНАЦІЯ МОНЕТАРНОЇ ТА ФІСКАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ ДЕРЖАВИ
Анотація
У статті авторка обґрунтовує положення про те, що координація монетарної та фіскальної політики відіграє визначальну у досягненні та підтриманні макроекономічної стабілізації, досягненні визначених цілей економічного розвитку, виходу на траєкторію стійкого економічного зростання, забезпеченні збалансованості зовнішньоекономічних відносин, підтриманні добробуту домашніх господарств. Авторка досліджує особливості проведення і напрями реалізації монетарної та фіскальної політики в Україні. Обґрунтовується положення про те, що широкий спектр проблем координації монетарної та фіскальної політики є об’єктом ґрунтовного економічного аналізу та досліджень. Теоретичним фундаментом для активізації наукового та прикладного інтересу стало те, що протягом останніх десятиліть центральні банки майже в усіх країнах світу були наділені широким спектром повноважень та високим рівнем автономії. Основним напрямом регулювання економіки стало управління грошовою масою, яке здійснювалося центральними банками. Робиться висновок про те, що новий економіко-політичний контекст передбачає модифікацію завдань та функціональних повноважень центральних банків, а також особливості їхньої взаємодії з іншими державними інституціями. У сьогоднішніх умовах незалежність центрального банку трактується як виважене, раціональне та гармонійне поєднання регламентованих у правовому вимірі таких окремих її складових, як політична, фінансова, організаційна та операційна. Реалізація комплексу завдань дає змогу органові монетарної влади належним чином здійснювати покладені на нього функції та відповідати за досягнення цілей монетарної політики. У статті доведено, що динамічні зміни в економіці України вимагають підвищення ефективності інструментів фіскальної та монетарної політики й посилення їхньої ролі у забезпеченні макроекономічної стабілізації. Для посилення координації фіскальної та монетарної політики необхідним є розроблення стратегії, покликаної брати до уваги як інституційні складові, так й ризики зовнішнього та внутрішнього походження. Необхідним є також підвищення рівня обґрунтованості ухвалення рішень фіскальними і монетарними інститутами. У статті авторка робить висновок про те, що до основних напрямів посилення координації фіскальної та монетарної політики в Україні належать поєднання інструментарію, властивого обом видам державної економічної політики, посилення їхньої гнучкості та адаптивності до соціально-економічних процесів, синергія інструментарію фіскальної та монетарної політики у контексті забезпечення боргової стійкості та зниження фіскальних ризиків, обґрунтування спільних стратегічних цілей, що сприятиме посиленню їх координації.
Посилання
Шаров О. М. Координація монетарної та фіскальної політики: новітні виклики. Фінанси України. 2023. № 12. C. 45–59. DOI: https://doi.org/10.33763/finukr2023.12.045
Макогон В. Координація фіскальної та монетарної політики України. Scientia fructuosa. 2024. № 2. С. 4–19. DOI: https://doi.org/10.31617/1.2024(154)01
Ефективність грошово-кредитної політики в Україні в умовах глобальної економічної дестабілізації : колективна монографія; за ред. Є. О. Бублика. Київ : Ін-т екон. та прогнозув. НАН України. 216 с.
Makarov O., Arzhevitin S. Coordination of monetary and fiscal policies during crisis. Financial and Credit Activities: Problems of Theory and Practice. 2021. № 6. Р. 17–31. DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v6i41.251384
Дзюблюк О. Теоретичні аспекти координації монетарної і фіскальної політики як необхідної умови забезпечення макрофінансової стабільності. Світ фінансів. 2024. № 2. С. 8–27. DOI: https://doi.org/10.35774/SF2024.02.008
Козюк В. Монетарна політика воєнного року: мінним полем макрофінансових викликів. URL: https://voxukraine.org/monetarna-polityka-voyennogo-roku-minnym-polem-makrofinansovyh-vyklykiv
Mantsurov I., Barvinok A., Stolietova I. Regulatory policy of the National Bank of Ukraine: problems and ways to improve. Economy of Ukraine. 2024. № 9. Р. 3–20. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.09.003
Лободіна З., Дем’янишин В., Кізима Т., Лушней Ю., Лободін Р. Управління публічними фінансами в контексті протидії ризикам воєнного часу. Вісник економіки. 2023. № 4. C. 8–28. DOI: https://doi.org/10.35774/visnyk2023.04.008
Основні засади грошово-кредитної політики на середньострокову перспективу. URL: https://bank.gov.ua/ua/legislation/Decision_11092024_16-rd
Національний банк України знизив облікову ставку до 13,5%. URL: https://bank.gov.ua/ua/news/all/natsionalniy-bank-ukrayini-zniziv-oblikovu-stavku-do-135
Sharov O. M. (2023). Koordynatsiia monetarnoi ta fiskalnoi polityky: novitni vyklyky [Coordination of monetary and fiscal policy: new challenges]. Finansy Ukrainy. № 12. P. 45–59. DOI: https://doi.org/10.33763/finukr2023.12.045
Makohon V. (2024). Koordynatsiia fiskalnoi ta monetarnoi polityky Ukrainy [Coordination of fiscal and monetary policy of Ukraine]. Scientia fructuosa. № 2. P. 4–19. DOI: https://doi.org/10.31617/1.2024(154)01
Efektyvnist hroshovo-kredytnoi polityky v Ukraini v umovakh hlobalnoi ekonomichnoi destabilizatsii : kolektyvna monohrafiia; za red. Ye. O. Bublyka. Kyiv : In-t ekon. ta prohnozuv. NAN Ukrainy. 216 s.
Makarov O., Arzhevitin S. (2021). Coordination of monetary and fiscal policies during crisis. Financial and Credit Activities: Problems of Theory and Practice. № 6. Р. 17–31. DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v6i41.251384
Dziubliuk O. (2024). Teoretychni aspekty koordynatsii monetarnoi i fiskalnoi polityky yak neobkhidnoi umovy zabezpechennia makrofinansovoi stabilnosti [Theoretical aspects of monetary and fiscal policy coordination as a necessary condition for ensuring macro-financial stability]. Svit finansiv. № 2. P. 8–27. DOI: https://doi.org/10.35774/SF2024.02.008
Koziuk V. Monetarna polityka voiennoho roku: minnym polem makrofinansovykh vyklykiv [Monetary policy of the war years: a minefield of macro-financial challenges]. Available at: https://voxukraine.org/monetarna-polityka-voyennogo-roku-minnym-polem-makrofinansovyh-vyklykiv
Mantsurov I., Barvinok A., Stolietova I. (2024). Regulatory policy of the National Bank of Ukraine: problems and ways to improve. Economy of Ukraine. № 9. Р. 3–20. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.09.003
Lobodina Z., Demianyshyn V., Kizyma T., Lushnei Yu., Lobodin R. (2023). Upravlinnia publichnymy finansamy v konteksti protydii ryzykam voiennoho chasu [Public finance management in the context of combating wartime risks]. Visnyk ekonomiky. № 4. P. 8–28. DOI: https://doi.org/10.35774/visnyk2023.04.008
Osnovni zasady hroshovo-kredytnoi polityky na serednostrokovu perspektyvu [Basic principles of monetary policy for the medium term]. Available at: https://bank.gov.ua/ua/legislation/Decision_11092024_16-rd
Natsionalnyi bank Ukrainy znyzyv oblikovu stavku do 13,5% [The National Bank of Ukraine reduced the discount rate to 13.5%]. Available at: https://bank.gov.ua/ua/news/all/natsionalniy-bank-ukrayini-zniziv-oblikovu-stavku-do-135
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.