КРЕАТИВНА ЕКОНОМІКА ЯК ФАКТОР РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНОЇ ГАЛУЗІ: СВІТОВІ ПРАКТИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ДЛЯ УКРАЇНИ
Анотація
Підкреслено, що на сучасному етапі вітчизняна туристична індустрія стикається з серйозними викликами та потребує нових підходів до формування конкурентних переваг. Доведено, що одним з основних факторів підвищення конкурентоспроможності галузі виступає креативність. Акцентовано увагу на особливостях креативної економіки. Зазначено, що складаючись з креативних індустрій, вона формує нову доктрину розвитку туристичної галузі. Узагальнено досвід провідних країн світу щодо впровадження креативних технологій в діяльність підприємств туристичного бізнесу, що дозволяє підвищити їх конкурентоспроможність. Акцентовано увагу на значній державній підтримці креативного сектору як фактору розвитку туристичної індустрії та охарактеризовано основні групи заходів. Спираючись на світові практики сформовано перспективні напрями розвитку туристичної індустрії в Україні на креативних засадах, які представляються доцільними для реалізації на різних рівнях управління, формуючи нову модель зростання.
Посилання
Поснова Т. В., Химорода О. П., Тершак Н. А. Креатив¬на економіка: сутність, особливості та передумови формування. Інтернаука. Серія «Економічні науки». 2018. № 3. Т. 2. С. 81–87.
Ушкаренко Ю. В., Чмут А. В., Синякова К. М. Креа¬тивна економіка: сутність поняття та значення для України в умовах європейської інтеграції. Економі¬ка і суспільство. 2018. № 18. С. 67-72. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-18-10
Пакуліна А. А., Бєлоглазова К. В., Пакуліна Г. С. Роз¬виток креативної економіки в умовах протистояння глобальній кризі. Приазовський економічний вісник. Серія «Економіка та управління національним гос¬подарством». 2019. № 3. С. 76-82. URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/ 3_14_uk/15.pdf
Landry Ch., Bianchini F. The Creative City. London: Demos, 1995, 237 р.
Florida R. The rise of the Creative Class : And How It’s Transforming Work, Leasure, Community and Everyday Life. New York : Basic, 2002. 464 р.
Howkins J. The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. London: Allen Lane, 2001. 271 р.
Creative Economy Statistics. UNCTAD. 2022. URL: https://unctadstat. unctad.org/wds/ReportFolders/reportFolders.aspx (дата звернення 11.06.2024).
Launch of the global report 2018 UNESCO. URL: https://www.unesco.org/en (дата звернення 11.06.2024).
The role of public policies in developing entrepreneurial and innovation potential of the cultural and creative sectors: Report of THE OMC (Open Method of Coordination) working group of Member States’ experts. DOI10.2766/29789. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2018. URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/5d33c8a7-2e56-11e8-b5fe-01aa75ed71a1 (дата звернення 15.06.2024).
Banks M., O'Connor J. Introduction: After the Creative Industries. International Journal of Cultural Policy. 2009. Vol. 15(4). P. 365-374.
Давимука С.А., Федулова Л.І. Креатвиний сектор економіки: досвід та напрями розбудови: монографія. Львів, 2017. 528 с.
De-Miguel-Molina Blanca, Hervas-Oliver Jose Luis, Domenech Rafael. Understanding innovation in creative industries: knowledge bases and innovation performance in art restoration organisations. Innovation. 2019. Vol. 21. Р. 1-22. DOI:10.1080/14479338.2018.1562300.
Самійленко Г. Креативна економіка: теоретичні засади та особливості її функціонування в умовах ста-новлення нової економіки. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2020. No 2 (22). С. 31-42. DOI: 10.25140/2411-5215-2020-2(22)-31-42. URL: http://ppeu.stu.cn.ua/article/ view/ 219366 (дата звернення 15.06.2024).
Гурська І.С., Герасимів З.М. Фактори розвитку туристичного бізнесу в умовах ринку. Агросвіт. 2019. № 20. С. 88–92. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2019.20.88
Карий О. І., Стрільчук Р. М., Кисельов О. А. Стратегічні напрями розвитку туристичного бізнесу України. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2024. № 13. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-13-03-02.
Корж Н.В., Онищук Н.В. Фактори інноваційного розвитку туристичних дестинацій. Економіка і організація управління. 2021. Вип. 4. С. 45–54. DOI: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2021.4.5
Мельник А.О., Мамчур А.Г. Фактори впливу на зовнішньоекономічну діяльність туристичних підприємств. Інфраструктура ринку. 2020. Вип. 43. С. 66–71. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct43-13.
Роїк О.Р., Недзвецька О.В. Шляхи розвитку туристичної сфери України у воєнний період. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: економічні науки. 2022. Випуск 46. С. 11–15. DOI: https://doi.org/10.32999/ ksu2307-8030/2022-46-2.
Фрей Л.В., Гаращенко Д.В. Сучасні тенденції та новітні тренди в туризмі після COVID-19. Інновації та технології в сфері послуг та харчування. 2020. № 2. С. 67–74. DOI: https://doi.org/10.24025/2708-4949.2.2020.213044.
Creative Industries Federation, 2018. URL: https://www.creativeindustriesfederation.com/sites/default/files/2018-01/Federation%20Global%20Trade%20 Report_0.pdf 30. (дата звернення 15.06.2024).
Posnova, T. V., Khymoroda, O. P., Tershak, N. A. (2018). Kreatyvna ekonomika: sutnist, osoblyvosti ta peredumovy formuvannia [Creative economy: essence, peculiarities and prerequisites of formation]. Internauka. Seriia «Ekonomichni nauky», 3 (2), 81-87. [in Ukrainian].
Ushkarenko, Yu. V., Chmut, A. V., Syniakova, K. M. (2018). Kreatyvna ekonomika: sutnist poniattia ta znachennia dlia Ukrainy v umovakh yevropeiskoi intehratsii [Creative economy: the essence of the concept and its meaning for Ukraine in the context of European integration]. Ekonomika i suspilstvo, 18, 67-72. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-18-10. [in Ukrainian].
Pakulina, A. A., Bielohlazova, K. V., Pakulina, H. S. (2019). Rozvytok kreatyvnoi ekonomiky v umovakh protystoiannia hlobalnii kryzi [Development of the creative economy in the face of the global crisis]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk. Seriia «Ekonomika ta upravlinnia natsionalnym hos¬podarstvom», 3, 76-82. Retrieved from: http://pev. kpu.zp.ua/journals/2019/3_14_uk/15.pdf. [in Ukrainian].
Landry, Ch.& Bianchini, F. (1995). The Creative City. London: Demos, 237 р.
Florida, R. (2002). The rise of the Creative Class: And How Its Transforming Work, Leasure, Community and Everyday Life. New York: Basic, 464 р.
Howkins, J. (2001). The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. London: Allen Lane, 271 р.
UNCTAD. (2022) Creative Economy Statistics. Retrieved from: https://unctadstat.unctad.org/wds/ReportFolders/reportFolders.aspx (accessed 11.06.2024).
UNESCO. (2018). Launch of the global report 2018 Retrieved from: https://www.unesco.org/en (accessed 11.06.2024).
European Union. (2018). The role of public policies in developing entrepreneurial and innovation potential of the cultural and creative sectors: Report of THE OMC (Open Method of Coordination) working group of Member States experts. DOI10.2766/29789. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Retrieved from: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/ 5d33c8a7-2e56-11e8-b5fe-01aa75ed71a1 (accessed 15.06.2024).
Banks, M., O'Connor, J. (2009). Introduction: After the Creative Industries. International Journal of Cultural Policy, vol. 15(4), p. 365-374.
Davymuka, S.A., Fedulova, L.I. (2017). Kreatvynyi sektor ekonomiky: dosvid ta napriamy rozbudovy: monohrafiia [Creative sector of the economy: experience and directions of development: monograph]. Lviv, 528 р. [in Ukrainian].
De-Miguel-Molina, Blanca & Hervas-Oliver, Jose Luis & Domenech, Rafael. (2019). Understanding innovation in creative industries: knowledge bases and innovation performance in art restoration organisations. Innovation, 21, 1-22. DOI:10.1080/14479338.2018.1562300.
Samiilenko, H. (2020). Kreatyvna ekonomika: teoretychni zasady ta osoblyvosti yii funktsionuvannia v umovakh sta-novlennia novoi ekonomiky [Creative economy: theoretical foundations and features of its functioning in the conditions of the formation of a new economy]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia, 2 (22), 31-42. DOI: 10.25140/2411-5215-2020-2(22)-31-42. Retrieved from: http://ppeu.stu.cn.ua/article/view/219366 (accessed 15.06.2024). [in Ukrainian].
Hurska, I.S., Herasymiv, Z.M. (2019). Faktory rozvytku turystychnoho biznesu v umovakh rynku [Factors of tourism business development in market conditions]. Ahrosvit. 2019. № 20. S. 88–92. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2019.20.88. [in Ukrainian].
Kary, O. I., Strilchuk, R. M., Kyselov, O. A. (2024). Stratehichni napriamy rozvytku turystychnoho biznesu Ukrainy [Strategic directions of tourism business development in Ukraine problems of modern transformations]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia, 13 DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-13-03-02. [in Ukrainian].
Korzh, N.V., Onyshchuk N.V. (2021). Faktory innovatsiinoho rozvytku turystychnykh destynatsii [Factors of innovative development of tourist destinations]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, 4. S. 45-54. DOI: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2021.4.5. [in Ukrainian].
Melnyk, A.O., Mamchur, A.H. (2020). Faktory vplyvu na zovnishnoekonomichnu diialnist turystychnykh pidpryiemstv [Factors influencing the foreign economic activity of tourist enterprises]. Infrastruktura rynku, 43, 66-71. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct43-13. [in Ukrainian].
Roik, O.R., Nedzvetska, O.V. (2022). Shliakhy rozvytku turystychnoi sfery Ukrainy u voiennyi period [Ways of development of the tourist sphere of Ukraine during the war period]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: ekonomichni nauky, 46, 11-15. DOI: https://doi.org/10.32999/ ksu2307-8030/2022-46-2. [in Ukrainian].
Frei, L.V., Harashchenko, (2020). D.V. Suchasni tendentsii ta novitni trendy v turyzmi pislia COVID-19 [Ways of development of the tourist sphere of Ukraine during the war period]. Innovatsii ta tekhnolohii v sferi posluh ta kharchuvannia, 2, 67-74. DOI: https://doi.org/10.24025/2708-4949.2.2020.213044. [in Ukrainian].
Creative Industries Federation. (2018) Retrieved from: https://www. creativeindustriesfederation.com/sites/default/files/2018-01/Federation%20Global %20Trade%20 Report_0.pdf 30 (accessed 15.06.2024).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.