СУЧАСНІ МЕТОДИ ОЦІНКИ ЕФЕКТИВНОСТІ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ СЕРВІСНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВ РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ

Ключові слова: методи оцінки, ресторан, інтегральний підхід, сервісна діяльність, ефективність системи управління

Анотація

Стаття присвячена дослідженню сучасних методів оцінки ефективності системи управління сервісною діяльністю підприємства ресторанного бізнесу. У XXI столітті спостерігаємо швидке зростання довіри до технологій в організаційному менеджменті більшості українських компаній. На сучасному етапі розвитку сфери обслуговування інформаційні технології (ІТ) в системі управління сервісною діяльністю підприємства ресторанного бізнесу є тією рушійною силою, яка робить ресторан успішним та дає йому стійку перевагу серед численної кількості конкурентів. Саме інформаційні технології є запорукою забезпечення базових потреб усіх стейкхолдерів ресторанного бізнесу: для менеджерів – ефективне та легке управління бізнес-процесами, для клієнтів – зручне обслуговування та особиста інтеграція на сучасному етапі розвитку сфери обслуговування. Простежено, що сучасні методи оцінки ефективності системи управління сервісною діяльністю підприємств ресторанного бізнесу орієнтовані на вимірювання і вдосконалення ключових параметрів та результатів, які впливають на успішність бізнесу. Усі методи розподілено на дві тематичні групи: «універсальну» та групу «непередбачених обставин». Визначено, що найпопулярнішим методом оцінки ефективності управління сервісною діяльністю на сучасних підприємствах ресторанного бізнесу є «Збалансована система показників» (“Balanced Scorecard”). Однак така система вимірювання ефективності сервісної діяльності підприємств ресторанного бізнесу характеризується невеликим масштабом і обмеженим обсягом. У зв’язку з цим у статті запропоновано практичний системний підхід SOE до оцінки й покращення ефективності управління сервісною діяльністю підприємств ресторанного бізнесу, розроблений Карлосом Гомесом і Махмудом Ясіним. Також розглядаються відповідні питання реалізації, пов’язані із запропонованим підходом. Розроблено графічну карту впровадження SOE для оцінки ефективності системи управління сервісною діяльністю підприємства ресторанного бізнесу, а також детально проаналізовано чотири етапи його впровадження. Визначено можливі ризики. Встановлено, що підхід SOE має операційне та стратегічне значення для керівництва ресторанного бізнесу. В статті представлено приклади діаграм, що позначають первинну перевірку запропонованого підходу до оцінки системи управління сервісною діяльністю ресторану. Перспективні напрямки подальших досліджень можуть бути спрямовані на новітні системи вимірювання ефективності управління сервісною діяльністю.

Посилання

Березіна Л. Теоретико-методологічні основи управління конкурентоспроможністю підприємства. Агросвіт. 2021. №21–22. С. 35–42. URL: http://surl.li/kwpfo (дата звернення: 14.07.2023).

Панова І., Зерненкова Д. Методи оцінки конкурентноспроможності підприємств ресторанного бізнесу. Бізнесінформ. 2023. №5. С. 229–234. URL: http://surl.li/kwppd (дата звернення: 16.08.2023).

Повна С. Світовий досвід запровадження гнучких методологій управління конкурентоспроможністю підприємств та організацій. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2020. №1. С. 63–71. URL: http://surl.li/kwpqa (дата звернення: 14.07.2023).

Яцковий Д. Сучасні методики оцінки конкурентоспроможності підприємства. Вісник соціально-економічних досліджень. 2013. Вип. 4(51). С. 183–188. URL: http://surl.li/nfagg (дата звернення: 21.07.2023).

Bourne M. Researching performance measurement system implementation: thedynamics of success and failure. Production Planning & Control. 2005. Vol. 16. №2, P. 101–113. URL: http://surl.li/kwpaa (last accessed: 16.07.2023).

Gomes C., Yasin M. and Lisboa V. An Examination of Manufacturing Organizations Performance Evaluation: Analysis, Implications and a Framework for Future Research. International Journal of Operations & Production Management. 2004. Vol. 24. №5. P. 488–513. URL: http://surl.li/kwpan (last accessed: 22.07.2023).

Gomes K., Yasin M., Lisboa V. The Effectiveness of Hospitality Service Operations: Measurement and Implementation Concerns. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 2007. №19(7). P. 560–573. URL: http://surl.li/kwpbe (last accessed: 16.07.2023).

Kaplan S., Norton P. Measuring the Strategic Readiness of Intangible Assets. Harvard Business Review. 2004 Vol. 82. №2 P. 52–63. URL: http://surl.li/kwpcy (last accessed: 16.07.2023).

Moullin M. Eight essentials of performance measurement. International Journal of Health Care Quality Assurance. 2004. Vol. 17. №3. P. 110–112. URL: http://surl.li/nfaft (last accessed: 16.07.2023).

Neely A., Adams Ch., Crowe P. The Performance Prism in Practice. Measuring Business Excellence. 2001. Vol. 5. №2. P. 6–11. URL: http://surl.li/nfafz (last accessed: 16.07.2023).

Berezina L. (2021) Teoretyko-metodolohichni osnovy upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva [Theoretical and methodological foundations of enterprise competitiveness management]. Agrosvit. Issue 21–22. P. 35–42. http://surl.li/kwpfo (in Ukrainian).

Panova I., Zernenkova D. (2023) Metody otsinky konkurentnospromozhnosti pidpryiemstv restorannoho biznesu [Methods of assessing the competitiveness of restaurant business enterprises]. Bisnesinform. Issue 5. P. 229–234. http://surl.li/kwppd (in Ukrainian).

Povna S. (2020) Svitovyi dosvid zaprovadzhennia hnuchkykh metodolohii upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv ta orhanizatsii [World experience in introducing flexible methodologies for managing the competitiveness of enterprises and organizations]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia. Issue 1. P. 63–71. http://surl.li/kwpqa (in Ukrainian).

Yatskovyi D. (2013) Suchasni metodyky otsinky konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Modern methods of assessing the competitiveness of the enterprise]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen. 2013. Vol. 4. Issue 51. P. 183–188. http://surl.li/nfagg (in Ukrainian).

Bourne M. (2005) Researching performance measurement system implementation: thedynamics of success and failure. Production Planning & Control. Vol. 16. Issue 2, P. 101–113. http://surl.li/kwpaa (in English).

Gomes C., Yasin M. and Lisboa V. (2004) An Examination of Manufacturing Organizations Performance Evaluation: Analysis, Implications and a Framework for Future Research. International Journal of Operations & Production Management. Vol. 24. Issue 5. P. 488–513. http://surl.li/kwpan (in English).

Gomes K., Yasin M., Lisboa V. (2007) The Effectiveness of Hospitality Service Operations: Measurement and Implementation Concerns. International Journal of Contemporary Hospitality Management. Vol. 19. Issue 7. P. 560–573. http://surl.li/kwpbe (in English).

Kaplan S., Norton P. (2004) Measuring the Strategic Readiness of Intangible Assets. Harvard Business Review. Vol. 82. Issue 2 P. 52–63. http://surl.li/kwpcy (in English).

Moullin M. (2004) Eight essentials of performance measurement. International Journal of Health Care Quality Assurance. Vol. 17. Issue 3. P. 110–112. http://surl.li/nfaft (in English).

Neely A., Adams Ch., Crowe P. (2001) The Performance Prism in Practice. Measuring Business Excellence. Vol. 5. Issue 2. P. 6–11. http://surl.li/nfafz (in English).

Переглядів статті: 55
Завантажень PDF: 42
Опубліковано
2023-11-28
Як цитувати
Русавська, В., & Можаровський, Д. (2023). СУЧАСНІ МЕТОДИ ОЦІНКИ ЕФЕКТИВНОСТІ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ СЕРВІСНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВ РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ. Економіка та суспільство, (57). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-46
Розділ
ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННА СПРАВА