COMPETITIVENESS FORMATION OF THE ENTERPRISES OF RESTAURANT BUSINESS

Keywords: restaurant, competition, competitiveness, competitiveness of the enterprise of restaurant business, consumer, factors

Abstract

Restaurant industry is one of the most dynamic sectors of the national economy. The process of managing enterprises of restaurant businesses in conditions of fierce competition requires a fundamentally new approach to the forms of organization, types and methods of activity, in particular, restaurateurs have to make more efforts to enable consumers to identify their enterprise among other establishments of restaurant business. The enterprise must have such competitive advantages owing to which it could be one step ahead. The article is dedicated to the topical issue of studying the peculiarities of competition and the factors that form the competitiveness of the enterprises of restaurant business. The purpose of this research is to substantiate the theoretical-and-methodological provisions and to develop practical proposals to ensure the competitiveness of the enterprises of restaurant business. The author determined the value of implementation of modern mechanisms development of institutions restaurant business. The author suggested proposals to improve the management of their development. It was offered to use such basic factors as products, services, staff, image and price to estimate the competitiveness of the enterprise of restaurant business. It was determined that the special nature of competition in restaurant business was connected with the functions generally peculiar to enterprises: production, sales and organization of product consumption. Such complexity and functions combination of production and non-production spheres caused complication of a subject of competition at the enterprises of restaurant business. The competitiveness of the enterprises of restaurant business is formed depending on the type of enterprise, the functions it performs, the needs that are met (physiological, social and other), the characteristics of products, raw materials purchased for the manufacture of products. The competitiveness of the enterprises of restaurant business is a characteristic that reflects the specifics of the activity (production, sales and organization of consumption, the ability to meet the needs of consumers) and contributes to effective activity in conditions of a competitive market change.

References

Завадський Й.С., Осовська Т.В., Юшкевич О.О. Економічний словник. Київ : Кондор, 2006. 356 с.

Портер М. Конкуренция. Москва : Издательский дом «Вильямс», 2001. 495 с.

Кирніс Н.І. Аспекти конкурентоспроможності підприємств ресторанного господарства в сучасних умовах. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2013. № 5 (61). С. 135–140.

Конкурентоспроможність підприємства : оцінка рівня та напрями підвищення : монографія. За заг. ред. О. Г. Янкового. Одеса : Атлант, 2013. 470 с.

Фатхутдинов Р.А. Сущность конкурентоспособности. Журнал «Современная конкуренция». 2007. № 3(15). C. 99–129. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/urovni-i-obektykonkurentosposobnosti

Воронюк Т.А. Формування механізму управління конкурентоспроможністю підприємств ресторанного господарства : дис. … кандидата екон. наук : 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами». Одеса : Одеська національна академія харчових технологій, 2019. 200 с.

Экономическая стратегия фирмы. под. ред. А.П. Градова. СПб. : Специальная литература, 2000. 589 с.

Акифьева В.А. Оценка конкурентоспособности предприятий ресторанного бизнеса. URL: http://www.scienceforum.ru/2013/pdf/7948.pdf

Момот В.М., Нежурко В.В. Способи управління якістю на підприємствах ресторанного типу. Економіка та управління підприємствами машинобудівної галузі: проблеми теорії та практики. 2013. № 3 (15) С. 71 – 78.

Продан І.О., Баран О.П. Система клієнтоорієнтованого сервісу в закладі ресторанного господарства. Міжнародний бізнес і туризм в Україні: сучасний стан та перспективи розвитку : збірник тез доповідей міжнародної науково-практичної конференції (Тернопіль, 12–13 травня 2016 р.). Тернопіль : ТНЕУ, 2016. С. 58.

Нагернюк Д.В. Основні чинники, що формують конкурентоспроможність підприємств ресторанного господарства. Ефективна економіка. 2016. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5142

Девятко В.В. Как принимается решение о выборе ресторана? URL: http://bit.ly/1MYZZB6

Zavadskyi І.S, Osovska T.V., Yushkevych O.O. (2006) Ekonomichnyi slovnyk [Economics vocabulary]. Kyiv: Kondor, 356 p. (in Ukrainian)

Porter M. (2001) Competition [Konkurentsyia]. Moskva: Williams Publishing House, 495 р.

Kyrnis N.I. (2013) Aspekty konkurentospromozhnosti pidpryiemstv restorannoho hospodarstva v suchasnykh umovakh [Aspects of competitiveness of restaurant enterprises in modern environment]. Naukovyj visnyk Poltavs'koho universytetu ekonomiky i torhivli, no. 5 (61), pp. 135–140. (in Ukrainian)

Konkurentospromozhnist' pidpryiemstva : otsinka rivnia ta napriamy pidvyschennia (2013) [Competitiveness of the enterprise: assessment of the level and directions of improvement]. Odesa: Atlant, 470 p. (in Ukrainian)

Fatkhutdynov R.A. (2007) Sushchnost konkurentosposobnosty. [The essence of competitiveness]. Zhurnal «Sovremennaia konkurentsyia», no. 3(15), pp. 99–129. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/urovni-i-obekty-konkurentosposobnosti.

Voroniuk T.A. (2019) Formuvannia mekhanizmu upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv restorannoho hospodarstva [Formation of the mechanism for managing the competitiveness of restaurant enterprises], (PhD Thesis), Odesa: Odessa National Academy of Food Technologies. (in Ukrainian)

Hradov, A.P. (2000). Ekonomicheskaia stratehiia firmy [The economic strategy of the company]. Saint Petersburg: Spetsyalnaia literatura. (in Russian)

Akifieva V. Estimation of competitiveness of restaurant business enterprises. [Otsenka konkurentosposobnosty predpryiatyi restorannoho byznesa]. Available at: http://www.scienceforum.ru/2013/pdf/7948.pdf

Momot V. M., Nezhurko V. V. (2013) Sposoby upravlinnia iakistiu na pidpryiemstvakh restorannoho typu [Methods of quality management at the enterprises of restaurant type]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy mashynobudivnoi haluzi: problemy teorii ta praktyky, no. 3 (15), pp. 71–78. (in Ukrainian)

Prodan I.O., Baran O.P. (2016) Systema kliientooriientovanoho servisu v zakladi restorannoho hospodarstva [Customer-oriented service system in a restaurant business]. Proceedings of the Mizhnarodnyj biznes i turyzm v Ukraini: suchasnyj stan ta perspektyvy rozvytku: mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia (Ukraine, Ternopil', May12–13, 2016 р.). Ternopil': TNEU, р. 58. (in Ukrainian)

Naherniuk D.V. (2016) Osnovni chynnyky, scho formuiut' konkurentospromozhnist' pidpryiemstv restorannoho hospodarstva [The main factors forming the competitiveness of restaurant enterprises]. Efektyvna ekonomika, no. 9. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5142

Devyatko V. How is the decision to choose a restaurant made? [Kak prynymaetsia reshenye o vыbore restorana?]. Available at: http://bit.ly/1MYZZB6

Article views: 485
PDF Downloads: 472
Published
2021-09-28
How to Cite
Naherniuk, D., & Kovalenko, L. (2021). COMPETITIVENESS FORMATION OF THE ENTERPRISES OF RESTAURANT BUSINESS. Economy and Society, (31). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-31-24
Section
HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS