PROBLEMS AND PROSPECTS OF MODERNIZATION OF THE TRANSPORT COMPLEX OF THE NATIONAL ECONOMY

Keywords: transport complex, modernization, national economy, infrastructure, martial law

Abstract

Based on the conducted statistical analysis, it was established that during 2013-2020 the residual value of fixed assets of transport enterprises of Ukraine increased more than three times, mainly due to large enterprises. During the eight-year period, there was a significant improvement in the material and technical base of transport due to the significant amount of funds allocated by businesses and the state for the upgrade of vehicles and transport infrastructure. The worst indicators of the technical condition of fixed assets on the basis of size are large enterprises, the best – small (except for water transport). In terms of subsectors, the worst indicators of the technical condition of fixed assets are land and pipeline transport, as well as warehousing and ancillary activities in the field of transport, the best – the enterprises of aviation and water transport. Despite some positive structural changes, the existing management structure of the transport complex, the level of technological structures, organization of passenger and cargo transportation in many respects do not meet the leading world experience, growing societal requirements, international and European quality standards, Ukraine's integration into the Trans-European Transport Network. Modernization of the enterprises of the transport complex of Ukraine should become a mass and systemic phenomenon, which should be supported by purposeful state and corporate policy. Modernization processes are constrained by the following factors: lack of financial resources for innovation due to reduced traffic, low profitability of enterprises due to outdated material and technical base, the presence of state regulation of tariffs for transportation, the loss of preferential transportation; lagging behind the processes of innovation in practice from the needs of the time. The purpose of modernization of the transport complex of Ukraine is to provide business entities and the population with high quality transport services, improve transport infrastructure and tariff policy, accelerate the liberalization of customs procedures for transit of goods and passengers. The future of the occupation includes the implementation of public-private partnership projects, concession agreements, attracting international aid, grants for the reconstruction of the national economy and integration into European and global transport systems.

References

Дмитрієва О. І., Аділов Е. К. Формування комплексу інфраструктурного забезпечення інноваційного розвитку транспортної інфраструктури на засадах цифровізації. Проблеми і перспективи розвитку підприємництва. 2021. № 1. С. 45–55.

Баранов О. П. Комплексне дослідження впливу інновацій на ефективність функціонування суб'єктів державної спеціальної служби транспорту в системі національної безпеки України. Інвестиції: практика та досвід. 2013. № 22. С. 128–132.

Михайличенко К. М. Інновації як чинник модернізації транспортно-дорожнього комплексу України. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2013. Вип. 44. С. 64–70.

Собкевич О. В. Модернізаційні пріоритети реформування транспортно-дорожнього комплексу в Україні. Стратегічні пріоритети. 2014. № 2. С. 179–181.

Садловська І. Пріоритети реформування та модернізації транспортної інфраструктури і дорожнього комплексу в Україні. Збірник наукових праць Державного економіко-технологічного університету транспорту. Сер. : Економіка і управління. 2014. Вип. 30. С. 21–31.

Ковальов В. В. Організація модернізації транспортно-дорожньої інфраструктури при комплексній реконструкції міської забудови. Науковий вісник будівництва. 2018. Т. 92, № 2. С. 167–172.

Палант О. Ю. Реструктуризація та модернізація транспортного комплексу України з переведенням його на беззбиткову роботу. ScienceRise. 2015. № 4(3). С. 29–35.

Чобаль Л. Ю. Транспортний комплекс України: структурні зміни та тенденції розвитку. Науковий вісник НЛТУ України. 2015. Вип. 25.7. С. 139–150.

Сидоренко І. В. Концептуальні підходи до визначення інтегрального показника рівня інвестування інноваційного розвитку транспортно-дорожнього комплексу регіону. Бізнес Інформ. 2013. № 3. С. 82–87.

Козак Л. С., Федорук О. В. Особливості формування ефективної моделі інноваційного розвитку транспортно-дорожнього комплексу України. Економіка та держава. 2020. № 3. С. 53–60.

Про схвалення Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.05.2018 № 430-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018-%D1%80?find=1&text=%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%BD#w1_2

Dmytriieva O. I., Adilov E. K. (2021), “Formation of a complex of infrastructural support of innovative development of transport infrastructure on the basis of digitalization”, Problemy i perspektyvy rozvytku pidpryiemnytstva, vol. 1, pp. 45–55.

Baranov O. P. (2013), “Comprehensive study of the impact of innovations on the efficiency of the subjects of the state special transport service in the national security system of Ukraine”, Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 22, pp. 128–132.

Mykhailychenko K. M. (2013), “Innovations as a factor in the modernization of the transport and road complex of Ukraine”, Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, vol. 44, pp. 64–70.

Sobkevych O. V. (2014), “Modernization priorities of transport and road complex reform in Ukraine”, Stratehichni priorytety, vol. 2, pp. 179–181.

Sadlovska I. (2014), “Priorities of reforming and modernizing the transport infrastructure and road complex in Ukraine”, Zbirnyk naukovykh prats Derzhavnoho ekonomiko-tekhnolohichnoho universytetu transportu. Ser. : Ekonomika i upravlinnia, vol. 30, pp. 21–31.

Kovalov V. V. (2018), “Organization of modernization of transport and road infrastructure during the complex reconstruction of urban development”, Naukovyi visnyk budivnytstva, vol. 92, No. 2, pp. 167–172.

Palant O. Yu. (2015), “Restructuring and modernization of the transport complex of Ukraine with its transfer to break-even operation”, ScienceRise, vol. 4(3), pp. 29–35.

Chobal L. Yu. (2015), “Transport complex of Ukraine: structural changes and development trends”, Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy, vol. 25.7, pp. 139–150.

Sydorenko I. V. (2013), “Conceptual approaches to determining the integrated indicator of the level of investment in innovative development of the transport and road complex of the region”, Biznes Inform, vol. 3, pp. 82–87.

Kozak L. S., Fedoruk O. V. (2020), “Features of formation of an effective model of innovative development of the transport and road complex of Ukraine”, Ekonomika ta derzhava, vol. 3, pp. 53–60.

Cabinet of Ministers of Ukraine (2018), Order “On approval of the National Transport Strategy of Ukraine for the period up to 2030”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018-%D1%80?find=1&text=%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%BD#w1_2

Article views: 29
PDF Downloads: 13
Published
2022-04-26
How to Cite
Smerichevskyi, S., Raicheva, L., & MykhalchenkoО. (2022). PROBLEMS AND PROSPECTS OF MODERNIZATION OF THE TRANSPORT COMPLEX OF THE NATIONAL ECONOMY. Economy and Society, (38). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-76
Section
ECONOMICS