ФАКТОРНИЙ АНАЛІЗ ВИТРАТОЄМНОСТІ ПРОДУКЦІЇ НА ПІДПРИЄМСТВАХ РЕСТОРАННОЇ ІНДУСТРІЇ

Ключові слова: собівартість, витратоємність продукції, факторний аналіз, детерміновані моделі, мультиплікативна модель, факторні показники, метод оцінки ізольованого впливу факторів

Анотація

Стаття присвячена обґрунтуванню методики факторного аналізу витратоємності продукції на підприємствах ресторанного господарства. Визначено місце та завдання факторного аналізу собівартості продукції в системі управління витратами на підприємствах ресторанного господарства. Обґрунтовано доцільність використання як основного об'єкта даного аналізу показника витрат на 1 грн. товарної продукції. Розглянуто види та місце детермінованих моделей в інструментарії факторного аналізу економічних показників. Дано критичний аналіз традиційного підходу до побудови факторної моделі показника витрат на 1 грн. товарної продукції. Доведено, що в отримання коректних результатів аналізу витратоємності продукції, розрахованої за повною собівартістю, у складі традиційної факторної моделі необхідно внести істотні зміни. Обґрунтовано доцільність використання методу ізольованого впливу факторів як інструменту кількісної оцінки впливу факторних показників на рівень витратоємності продукції. Визначено основні напрямки та алгоритми подальшого поглибленого аналізу окремих факторних показників, що негативно вплинули на рівень витратоємності продукції на підприємствах ресторанного господарства.

Посилання

Аткинсон Э., Банкер Р. Д., Каплан Р. С., Янг М. С. Управленческий учет. 3-е издание. Пер. с англ. Москва : Издательский дом «Вильямс», 2007. 880 с.

Череп А. В. Управління витратами суб’єктів господарювання. Ч. І : Монографія. 2-е вид., стереотип. Харків : ВД «ІЖЕК», 2007. 368 с.

Череп А. В. Управління витратами суб’єктів господарювання. Ч. ІІ : Монографія. 2-е вид., стереотип. Харків : ВД «ІЖЕК», 2007. 360 с.

Друри К. Управленческий и производственный учет. Пер. с англ. Москва : Издательство «Юнити-Дана», 2016. 1424 с.

Голов С. Ф. Управлінський облік : Підручник. Київ : «Центр учбової літератури», 2021. 534 с.

Орлов О. О., Рясных Е. Г. Маржинальная прибыль в экономических расчетах на промышленных предприятиях : монография. Изд. 2-е, переработ. и дополн. Київ : Освіта України, 2011. 192 с.

Норд Г. Л., Фокін О. К. Передумови удосконалення методичного забезпечення аналізу витрат виробництва. Ефективна економіка. 2017. № 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7241

Аленичев А. Д., Аленичева Л. Н., Жданкина Н. А. Исторические аспекты развития факторного анализа себестоимости продукции. Известия Великолукской ГСХА. 2014. № 8. С. 24–33.

Валединская Е. Н. Роль и значение стратегического развития сферы услуг туризма и гостеприимства в региональной экономике. Современные проблемы сервиса и туризма. 2012. № 4. с. 79–86.

Єгупова І. М. Індустрія гостинності: поняття, склад та місце у сфері послуг. Економіка та суспільство. 2021. № 29. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/590/566

Савицька Г. В. Економічний аналіз діяльності підприємства: Навч. посіб. 3-те вид., випр. і доп. Київ : Знання, 2007. 668 с.

Григор Н. М., Крехивский О. В., Николаенко Н. Л. и др. Методические рекомендации оценки влияния изменений факторов на себестоимость производства продукции (работ, услуг) в промышленности и на эффективность работы предприятий. Киев, 2008. 438 с.

Янковой А. Г. Индексные модели факторного экономического анализа // Сучасні технології управління підприємством та можливості використання інформаційних систем: стан, проблеми, перспективи : матер. 5-ї міжнар. наук.-практ. конф. 26-27 березня 2010 р. Одеса, ОНУ, 2010. С. 272–277.

Чечевицына Л. Н. Анализ финансово-хозяйственной деятельности. Учебник. Изд. 2-е, дополн. и перераб. Ростов н/Д : Феникс, 2007. 384 с.

Янковий О. Г., Мельник Н. В., Янковий В. О. Оцінка синергетичного ефекту виробничо-фінансових систем на основі детермінованих моделей. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право: Науковий журнал. 2014. № 1 (72). С. 189–199.

Atkinson E., Banker R. D., Kaplan R. S., Yang M. S. (2007) Upravlencheskiy uchet [Management accounting]. 3-e izdaniye. Moscow: Izdatelskiy dom «Vilyams».

Cherep A. V. (2007) Upravlinnia vytratamy subiektiv hospodariuvannia [Cost management of business entities]. Gh. I: Monografiya. Harkiv: VD «ІGEK».

Cherep A. V. (2007) Upravlinnia vytratamy subiektiv hospodariuvannia [Cost management of business entities]. Gh. II: Monografiya. Harkiv: VD «ІGEK».

Druri K. (2016) Upravlencheskiy i proizvodstvenniy uchet [Management and production accounting]. Moscov: Izdatelstvo «Uniti-Dana».

Golov S. F. (2021) Upravlinskiy oblik [Management accounting]. Kyiv: «Chentr uchbovoy literaturi».

Orlov O. O., Ryasnih E. G. (2011) Marzhinalnaya pribyil v ekonomicheskih raschetah na promyishlennyih predpriyatiyah. [Marginal profit in economic calculations at industrial enterprises]. Kyiv: Osvita Ukrainy.

Nord H. L., Fokin O. K. (2017) Peredumovy udoskonalennia metodychnoho zabezpechennia analizu vytrat vyrobnytstva [Prerequisites for improving the methodological support for the analysis of production costs]. Efektyvna ekonomika [Efficient economy]. vol. 8. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7241

Alenichev A. D., Alenicheva L. N., Zhdankina N. A. (2014) Istoricheskie aspektyi razvitiya faktornogo analiza sebestoimosti produktsii [Historical aspects of the development of factor analysis of production costs]. Proceedings of the Velikolukskaya State Agricultural Academy, vol. 8, pp. 24–33.

Valedinskaya E. N. (2012) Rol i znachenie strategicheskogo razvitiya sferyi uslug turizma i gostepriimstva v regionalnoy ekonomike [The role and importance of the strategic development of tourism and hospitality services in the regional economy]. Modern problems of service and tourism, vol. 4, pp. 79–86.

Yehupova I. M. (2021) Industriia hostynnosti: poniattia, sklad ta mistse u sferi posluh [Hospitality industry: concept, composition and place in the service sector]. Economy and society, vol. 29. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/590/566

Savytska H. V. (2007) Ekonomichnyi analiz diialnosti pidpryiemstva [Economic analysis of the enterprise]. Kyiv: Znannia.

Grigor N. M., Krehivskiy O. V., Nikolaenko N. L. i dr. (2008) Metodicheskie rekomendatsii otsenki vliyaniya izmeneniy faktorov na sebestoimost proizvodstva produktsii (rabot, uslug) v promyishlennosti i na effektivnost rabotyi predpriyatiy [Guidelines for assessing the impact of changes in factors on the cost of production of products (works, services) in industry and on the efficiency of enterprises]. Kyiv.

Yankovoy A. G. (2010) Indeksnyie modeli faktornogo ekonomicheskogo analiza [Index models of factor economic analysis]. Proceedings of the Suchasni tekhnolohii upravlinnia pidpryiemstvom ta mozhlyvosti vykorystannia informatsiinykh system: stan, problemy, perspektyvy (Ukraine, Odessa, March 26-27, 2010), Odessa, ONU, pp. 145–156.

Chechevitsyina L. N. (2007) Analiz finansovo-hozyaystvennoy deyatelnosti [Analysis of financial and economic activities]. Rostov n/D: Feniks.

Yankovyi O. H., Melnyk N. V., Yankovyi V. O. (2014) Otsinka synerhetychnoho efektu vyrobnycho-finansovykh system na osnovi determinovanykh modelei [Assessment of the synergistic effect of production and financial systems based on deterministic models]. Foreign trade: economics, finance, law: Scientific Journal, vol. 1(72), pp. 189–199.

Переглядів статті: 178
Завантажень PDF: 311
Опубліковано
2022-03-29
Як цитувати
Єгупов, Ю., Бабій, О., & Єгупова, І. (2022). ФАКТОРНИЙ АНАЛІЗ ВИТРАТОЄМНОСТІ ПРОДУКЦІЇ НА ПІДПРИЄМСТВАХ РЕСТОРАННОЇ ІНДУСТРІЇ. Економіка та суспільство, (37). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-37-69
Розділ
ПІДПРИЄМНИЦТВО, ТОРГІВЛЯ ТА БІРЖОВА ДІЯЛЬНІСТЬ