ЕМОЦІЙНИЙ МАРКЕТИНГ У РЕКЛАМНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ ГЕОПОЛІТИЧНИХ ВИКЛИКІВ: КУЛЬТУРНО-ЕТИЧНИЙ КОНТЕКСТ

  • Тетяна Співаковська ПВНЗ «Інститут психології і підприємництва»
  • Сергій Співаковський Вищий технологічний коледж, ОАЕ https://orcid.org/0000-0002-7768-3706
  • Тетяна Царьова Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» https://orcid.org/0000-0003-1321-5548
Ключові слова: емоційний маркетинг, рекламний менеджмент, етичні межі реклами, соціальна відповідальність, сенсорний маркетинг, сторітелінг

Анотація

У статті досліджено специфіку застосування емоційного маркетингу в рекламній діяльності в умовах геополітичних викликів, зокрема в умовах війни на території України. Здійснено порівняльний аналіз українського досвіду та міжнародних практик, зокрема США, країн Європи та Близького Сходу. Визначено ключові емоційні патерни, які домінують у рекламі в кризових умовах, серед яких патріотизм, автентичність, соціальна відповідальність і солідарність. Особливу увагу приділено етичним межам використання емоцій у рекламі під час війни, включаючи ризики маніпуляцій і експлуатації травматичних тем. Сформульовано рекомендації щодо створення ефективних, етичних і соціально відповідальних рекламних стратегій, що сприятимуть підвищенню довіри споживачів і зміцненню лояльності до брендів навіть у кризових реаліях.

Посилання

Aaker J. L. Dimensions of brand personality. Journal of Marketing Research. 1997. Vol. 34, No. 3. P. 347–356. DOI: https://doi.org/10.2307/3151897

Bagozzi R. P., Gopinath M., Nyer P. U. The role of emotions in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science. 1999. Vol. 27, No. 2. P. 184–206. DOI: https://doi.org/10.1177/0092070399272005

Lindstrom M. Brand sense: How to build powerful brands through touch, taste, smell, sight and sound. London: Kogan Page, 2005.

Krishna A. An integrative review of sensory marketing: Engaging the senses to affect perception, judgment and behavior. Journal of Consumer Psychology. 2012. No. 22(3). P. 332–351. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jcps.2011.08.003

Mooij M. D. Consumer behavior and culture: Consequences for global marketing and advertising. Thousand Oaks: Sage Publications, 2004.

Shahid S., Tato R., Kumar S., Waseem M. The role of sensory marketing and brand experience in building emotional attachment and brand loyalty in luxury retail stores. Psychology & Marketing. 2022. No. 39(7). P. 1398–1412. DOI: https://doi.org/10.1002/mar.21661

Kato T. Functional value vs emotional value: A comparative study of the values that contribute to a preference for a corporate brand. International Journal of Information Management Data Insights. 2021. No. 1(2). DOI: https://doi.org/10.1016/j.jjimei.2021.100024

Otamendi F., Sutil Martín D. The emotional effectiveness of advertisement. Frontiers in Psychology. 2020. No. 11. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.02088

Saratian E. T. P., Efendi M., Utami M. P. Emotional intelligence in marketing: Connecting brands with consumers. Jurnal Informatika Ekonomi Bisnis. 2024. Vol. 6, No. 3. P. 471–475. DOI: https://doi.org/10.37034/infeb.v6i2.897

Guo Z. Emotional marketing and consumer behavior. Advances in Economics, Management and Political Sciences. 2024. Vol. 81. P. 266–272. DOI: https://doi.org/10.54254/2754-1169/81/20241703

Родінова Н. Л. Аналіз ефективності емоційного маркетингу в умовах конкурентного ринку. Академічні візії. 2024. № 35. No. 35. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13626776

Шостак Л., Ліпич Л., Морохова В., Миронова Н. Особливості формування маркетингової стратегії розвитку підприємства в умовах цифрової трансформації, економіко-політичних змін та воєнного часу. Трансформаційна економіка. 2023. № 4(04). С. 86–90. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-4-15

Зозульов О., Москаленко О. Особливості нейромаркетингу та актуальність використання айтрекінгу при тестуванні веб-сторінок. Маркетинг в Україні. 2018. № 1. С. 29–36. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mvu_2018_1_3

Радченко Г., Пінтусов А. Трансформація інструментів емоційного маркетингу в процесі прийняття рішень під час воєнного стану в Україні.Scientific Collection «InterConf». 2024. № 216. С. 14–22. URL: https://archives.interconf.center/index.php/conference-proceeding/article/view/399

Зубченко В., Герасименко І., Осипенко Н. Маркетингові комунікації в умовах війни: виклики та напрями впливу на купівельну поведінку. Економіка та суспільство. 2024. № 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-20

Яловега Н. І. Marketing communications in the conditions of war: challenges and ways of promoting goods. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law. 2023. № 37. С. 373–379. URL: https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/824

Alsharif A., Salleh N. Md, Baharun R. To better understand the role of emotional processes in decision-making. International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences. 2021. 10(2). P. 49–67. DOI: http://dx.doi.org/10.6007/IJAREMS/v10-i2/9883

Albdour A., Agiel A., Ghoudi K. Assessing the emotional affordance of brand image and foreign image based on a physiological method using examples from Dubai: Exploratory study. Buildings. 2022. No. 12(10). 1650. DOI: https://doi.org/10.3390/buildings12101650

Spivakovskyy S., Spivakovska T., Zozulov O. Designing online communication mix for machinery manufacturers. International Journal of Business Performance Management. 2022. Vol. 23(1–2). P. 166–185. DOI: https://doi.org/10.1504/IJBPM.2022.119574

Бовшовська С. Емоційний маркетинг під час війни: побудова лояльності до вашого бізнесу. Mind. 2023, 3 листопада. URL: https://mind.ua/openmind/20264935-emocijnij-marketing-pid-chas-vijni-pobudova-loyalnostido-vashogo-biznesu

Spivakovskyy S., Spivakovska T., Bazherina K. Mobile marketing tools in the market of restaurant food delivery services in Ukraine. Transnational Marketing Journal. 2021. Vol. 9(1). P. 129–149. DOI: https://doi.org/10.33182/tmj.v9i1.1015

Малиш О. Емоційний креатив брендів в умовах війни: дозволені та заборонені прийоми. 2022. URL: https://www.restorator.ua/post/war_brand_emotions

Бородій А. Сприйняття рекламного креативу під час війни: звіт за результатами дослідження Google та Kantar. 2022. URL: https://services.google.com/fh/files/events/webinar.pdf

Сідельникова А. Як робити маркетинг під час війни. 2022. URL: https://skvot.io/uk/blog/marketing-during-the-war

Дмитрик К. Маркетингові комунікації під час війни: 2023 vs 2022. Apteka online. 2024. URL: https://www.apteka.ua/article/685865

Єрмакова Я., Симоненко К. Маркетинг під час воєнного стану: канали комунікації, трансформація бізнесу і стратегій: спільний проєкт RAU і Promodo. 2023. URL: https://rau.ua/novyni/marketing-strategij-rau-promodo/

Aaker, J. L. (1997). Dimensions of brand personality. Journal of Marketing Research, Vol.34(3), pp. 347–356. DOI: https://doi.org/10.2307/3151897

Bagozzi, R. P., Gopinath, M., & Nyer, P. U. (1999). The role of emotions in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.27(2), pp.184–206. DOI: https://doi.org/10.1177/0092070399272005

Lindstrom, M. (2005). Brand sense: How to build powerful brands through touch, taste, smell, sight and sound. London, UK: Kogan Page.

Krishna, A. (2012). An integrative review of sensory marketing: Engaging the senses to affect perception, judgment and behavior. Journal of Consumer Psychology, No.22(3), pp. 332–351. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2011.08.003

Mooij, M. D. (2004). Consumer behavior and culture: Consequences for global marketing and advertising. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Shahid, S., Tato, R., Kumar, S., & Waseem, M. (2022). The role of sensory marketing and brand experience in building emotional attachment and brand loyalty in luxury retail stores. Psychology & Marketing, No.39(7), pp. 1398–1412. DOI: https://doi.org/10.1002/mar.21661

Kato, T. (2021). Functional value vs emotional value: A comparative study of the values that contribute to a preference for a corporate brand. International Journal of Information Management Data Insights, No.1(2). DOI: https://doi.org/10.1016/j.jjimei.2021.100024

Otamendi, F., & Sutil Martín, D. (2020). The emotional effectiveness of advertisement. Frontiers in Psychology, No.11. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.02088

Saratian, E. T. P., Efendi, M., & Utami, M. P. (2024). Emotional intelligence in marketing: Connecting brands with consumers. Jurnal Informatika Ekonomi Bisnis, Vol.6(3), pp. 471–475. DOI: https://doi.org/10.37034/infeb.v6i2.897

Guo, Z. (2024). Emotional marketing and consumer behavior. Advances in Economics, Management and Political Sciences, Vol. 81, pp. 266–272. DOI: https://doi.org/10.54254/2754-1169/81/20241703

Rodinova, N. L. (2024). Analiz efektyvnosti emotsiinoho marketynhu v umovakh konkurentnoho rynku [Analysis of the effectiveness of emotional marketing in a competitive market]. Akademichni vizii, No.35. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13626776 [in Ukrainian].

Shostak, L., Lipych, L., Morokhova, V., & Myronova, N. (2023). Osoblyvosti formuvannia marketynhovoi stratehii rozvytku pidpryiemstva v umovakh tsyfrovoi transformatsii, ekonomiko-politychnykh zmin ta voiennoho chasu [Features of forming a marketing strategy for enterprise development under digital transformation, economic-political changes, and wartime]. Transformatsiina ekonomika, No.4(04), pp. 86–90. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-4-15 [in Ukrainian].

Zozulov, O., & Moskalenko, O. (2018). Osoblyvosti neyromarketynhu ta aktualnist vykorystannia aitrekinhu pry testuvanni veb-storinok [Features of neuromarketing and relevance of using eye-tracking in website testing]. Marketing v Ukraini, No.1. pp. 29-36. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mvu_2018_1_3 [in Ukrainian].

Radchenko, H., & Pintusov, A. (2024). Transformatsiia instrumentiv emotsiinoho marketynhu v protsesi pryiniattia rishen pid chas voiennoho stanu v Ukraini [Transformation of emotional marketing tools in the decision-making process during martial law in Ukraine]. Scientific Collection “InterConf”, No.216, pp. 14–22. Retrieved from: https://archives.interconf.center/index.php/conference-proceeding/article/view/399 [in Ukrainian].

Zubchenko, V., Herasymenko, I., & Osypenko, N. (2024). Marketynhovi komunikatsii v umovakh viiny: vyklyky ta napriamy vplyvu na kupivelnu povedinku [Marketing communications in wartime: challenges and directions of influence on consumer behavior]. Ekonomika ta suspilstvo, No.60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-20 [in Ukrainian].

Yaloveha, N. I. (2023). Marketing communications in the conditions of war: Challenges and ways of promoting goods. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, No.37, pp. 373–379. Retrieved from: https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/824.

Alsharif, A., Salleh, N. Md, & Baharun, R. (2021). To better understand the role of emotional processes in decision-making. International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences, No.10(2), pp. 49–67. DOI: http://dx.doi.org/10.6007/IJAREMS/v10-i2/9883

Albdour, A., Agiel, A., & Ghoudi, K. (2022). Assessing the emotional affordance of brand image and foreign image based on a physiological method using examples from Dubai: Exploratory study. Buildings, No.12(10), 1650. DOI: https://doi.org/10.3390/buildings12101650

Spivakovskyy, S., Spivakovska, T., & Zozulov, O. (2022). Designing online communication mix for machinery manufacturers. International Journal of Business Performance Management, Vol.23(1–2), pp. 166–185. DOI: https://doi.org/10.1504/IJBPM.2022.119574

Bovshovska, S. (2023, November 3). Emotsiinyi marketynh pid chas viiny: pobudova loyalnosti do vashoho biznesu [Emotional marketing during the war: building loyalty to your business]. Mind. Retrieved from: https://mind.ua/openmind/20264935-emocijnij-marketing-pid-chas-vijni-pobudova-loyalnostido-vashogo-biznesu [in Ukrainian].

Spivakovskyy, S., Spivakovska, T., & Bazherina, K. (2021). Mobile marketing tools in the market of restaurant food delivery services in Ukraine. Transnational Marketing Journal, Vol.9(1), pp. 129–149. DOI: https://doi.org/10.33182/tmj.v9i1.1015

Malysh, O. (2022). Emotsiinyi kreatyv brendiv v umovakh viiny: dozvoleni ta zaboroneni pryomy [Emotional brand creatives during the war: allowed and prohibited techniques] Retrieved from: https://www.restorator.ua/post/war_brand_emotions [in Ukrainian].

Borodiy, A. (2022). Spriiniattia reklamnoho kreatyvu pid chas viiny: zvit za rezultaty doslidzhennia Google ta Kantar [Perception of advertising creatives during the war: report based on Google and Kantar research]. Retrieved from: https://services.google.com/fh/files/events/webinar.pdf [in Ukrainian].

Sidelnikova, A. (2022). Yak robyty marketynh pid chas viiny [How to do marketing during the war]. Retrieved from: https://skvot.io/uk/blog/marketing-during-the-war [in Ukrainian].

Dmytryk, K. (2024). Marketynhovi komunikatsii pid chas viiny: 2023 vs 2022 [Marketing communications during the war: 2023 vs 2022]. Apteka online. Retrieved from: https://www.apteka.ua/article/685865 [in Ukrainian].

Yermakova, Ya., & Symonenko, K. (2023). Marketynh pid chas voiennoho stanu: kanaly komunikatsii, transformatsiia biznesu i stratehii: spilnyi proekt RAU i Promodo [Marketing during martial law: communication channels, business and strategy transformation: joint project RAU and Promodo]. Retrieved from: https://rau.ua/novyni/marketing-strategij-rau-promodo/ [in Ukrainian].

Переглядів статті: 13
Завантажень PDF: 3
Опубліковано
2025-08-25
Як цитувати
Співаковська, Т., Співаковський, С., & Царьова, Т. (2025). ЕМОЦІЙНИЙ МАРКЕТИНГ У РЕКЛАМНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ ГЕОПОЛІТИЧНИХ ВИКЛИКІВ: КУЛЬТУРНО-ЕТИЧНИЙ КОНТЕКСТ. Економіка та суспільство, (78). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-78-158
Розділ
МАРКЕТИНГ