ЛАНЦЮГ ВАРТОСТІ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ОБСЛУГОВУВАННЯ

Ключові слова: управління, ланцюг вартості, конкурентоспроможність, сфера обслуговування, стратегія

Анотація

Стаття присвячена дослідженню ролі ланцюга вартості як ключового інструменту підвищення конкурентоспроможності підприємств сфери обслуговування. У сучасних умовах глобальної конкуренції, цифровізації бізнес-процесів та зростаючих вимог споживачів, ефективне формування та управління ланцюгом вартості стає визначальним чинником успіху сервісних компаній. Встановлено, що вдосконалення ланцюга вартості сприяє підвищенню ефективності управління, якості надання послуг та формуванню унікальних конкурентних переваг. Розкрито, що оптимізація процесів у ланцюгу вартості у сфері обслуговування може базуватися на інтеграції сучасних технологій, стандартизації операцій, розвитку персоналу, застосуванні клієнтоорієнтованих стратегій та цифрових рішень. Зазначено, що впровадження інновацій у систему управління сервісними процесами та взаємодії з клієнтами дає змогу підвищити рівень задоволеності споживачів, забезпечити стійкість бізнесу та довгострокову конкурентоспроможність підприємств сфери обслуговування.

Посилання

Глушков О. Теоретичні і методичні підходи до формування ланцюгів створення доданої вартості у тваринництві. Modeling the development of the economic systems, 2025. (2), 207–214. DOI: https://doi.org/10.31891/mdes/2025-16-26

Абдула О.Ю. Генеза й еволюція концепції ланцюгів створення вартості у контексті формування міжнародної конкурентоспроможності підприємств. Актуальні проблеми економіки. 2024. № 6 (276). С. 60-71.

Кузьменко О., Круль Д. Інноваційні чинники підвищення конкурентоспроможності торговельних мереж в Україні. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 2025. № 344(4). С. 39-45. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-344-4-5

Самойленко В.В., Власенко Т.О., Мікуліна М.О. Оптимізація бізнес-процесів у цифровій економіці для підвищення конкурентоспроможності регіонів. Здобутки економіки: перспективи та інновації. 2025. № 15. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14944077 (дата звернення: 22.09.2025)

Чернишова О.О., Домашенко С.В., Домашенко Д.Г. Вплив штучного інтелекту на бізнес-процеси з метою оптимізації та покращення ефективності роботи організації. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Технічні науки. 2024. Том 35 (74) № 2. С. 196-204. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-5941/2024.2/27

Nosenko D. Assessment of the pre-conditions for the implementation of modern technologies of tax control on base erosion and profit shifting. Social Economics, 2022. (64), 137-148. DOI: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2022-64-12

Pasaribu R.D., Anggadwita G., Hendayani R., Kotjoprayudi R.B., & Apiani, D.I.N. Implementation of Business Process Reengineering (BPR): Case study of official trip procedures in higher education institutions. Journal of Industrial Engineering and Management, 2021. 14(3), 622-644. DOI: https://doi.org/10.3926/jiem.3403

ZEmlina Y., Peresichna S., Oliinyk O., Danylenko O., Krasovskyi S., Vasylenko O. Ensuring the Efficiency of Service, Technology, and Management Processes in the Hotel and Restaurant Business. Wseas transactions on environment and development. 2023. Volume 19. DOI: https://doi.org/10.37394/232015.2023.19.105 (дата звернення: 22.09.2025)

Omar Jawabreh, Abdullah Mahfoud Baadhem, Basel J. A. Ali, Anas Ahmad Bani Atta, Anis Ali, Fahmi Fadhl AlHosaini and Mahmoud Allahham. The Influence of Supply Chain Management Strategies on Organizational Performance in Hospitality Industry. Applied Mathematics & Information Sciences. Appl. Math. Inf. Sci. 17, 2023. №. 5, 851-858. DOI: http://dx.doi.org/10.18576/amis/170511

Іванов А.М., Бориславський І.О. Трансформація моделей управління готельно-ресторанними підприємствами України. Актуальні питання економічних наук. 2025. № 16. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.17156110 (дата звернення: 22.09.2025)

Saqib Shamim, Yumei Yang, Najam Ul Zia, Mahmood Hussain Shah. Big data management capabilities in the hospitality sector: Service innovation and customer generated online quality ratings. Computers in Human Behavior. Volume 121, August 2021, 106777. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106777 (дата звернення: 22.09.2025)

Савицька Н.Л., Чміль Г.Л., Джгуташвілі Н.М. Клієнт-орієнтоване управління в готельно-ресторанному бізнесі : монографія. Харків : Видавець Іванченко І. С., 2021. 209 с.

Pidipryhora O., Shykina O. Hotel business expansion: franchising, horizontal and vertical integration. Social Development: Economic and Legal Issues, 2025. (6). DOI: https://doi.org/10.70651/3083-6018/2025.6.05 (дата звернення: 22.09.2025)

Бурак В. Г., Тюхтенко Н. А. Сучасні інтерактивні технології управління у просуванні послуг готельно-ресторанного бізнесу. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2023. № 22(1(53). С. 37–53. DOI: https://doi.org/10.18524/2413-9998.2023.1(53).288740

Hlushkov, O. (2025). Teoretychni i metodychni pidkhody do formuvannia lantsiuhiv stvorennia dodanoi vartosti u tvarynnytstvi. [Theoretical and methodological approaches to the formation of value chains in livestock farming] Modeling the development of the economic systems, (2), 207–214. DOI: https://doi.org/10.31891/mdes/2025-16-26 (accessed September 22 2025)

Abdula O.Yu. (2024). Heneza y evoliutsiia kontseptsii lantsiuhiv stvorennia vartosti u konteksti formuvannia mizhnarodnoi konkurentospromozhnosti pidpryiemstv. [Genesis and evolution of the concept of value chains in the context of the formation of international competitiveness of enterprises] Current problems of economics. № 6 (276), 60-71. (in Ukrainian)

Kuzmenko, O., & Krul, D. (2025). Innovatsiini chynnyky pidvyshchennia konkurentospromozhnosti torhovelnykh merezh v Ukraini. [Innovative factors for enhancing the competitiveness of retail chains in Ukraine]. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 344(4), 39-45. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-344-4-5 (accessed September 22 2025)

Samoilenko, V.V., Vlasenko, T.O., & Mikulina, M.O. (2025). Optymizatsiia biznes-protsesiv u tsyfrovii ekonomitsi dlia pidvyshchennia konkurentospromozhnosti rehioniv. [Optimization of business processes in the digital economy to enhance regional competitiveness] Achievements of the Economy: Prospects and Innovations, (15). DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14944077 (accessed September 22 2025)

Chernyshova O.O., Domashenko S.V., Domashenko D.H. (2024). Vplyv shtuchnoho intelektu na biznes-protsesy z metoiu optymizatsii ta pokrashchennia efektyvnosti roboty orhanizatsii. [The impact of artificial intelligence on business processes aimed at optimization and improving organizational efficiency] Scientific Notes of V. I. Vernadsky Taurida National University. Series: Technical Sciences, 35(74), 2, 196–204. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-5941/2024.2/27 (accessed September 22 2025)

Nosenko, D. (2022). Assessment of the pre-conditions for the implementation of modern technologies of tax control on base erosion and profit shifting. Social Economics, (64), 137-148. DOI: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2022-64-12 (accessed September 22 2025)

Pasaribu, R.D., Anggadwita, G., Hendayani, R., Kotjoprayudi, R.B., & Apiani, D.I.N. (2021). Implementation of Business Process Reengineering (BPR): Case study of official trip procedures in higher education institutions. Journal of Industrial Engineering and Management, 14(3), 622-644. DOI: https://doi.org/10.3926/jiem.3403 (accessed September 22 2025)

Y. ZEmlina, S. Peresichna, O. Oliinyk, O. Danylenko, S. Krasovskyi, O. Vasylenko. Ensuring the Efficiency of Service, Technology, and Management Processes in the Hotel and Restaurant Business. Wseas transactions on environment and development. Volume 19, 2023. DOI: https://doi.org/10.37394/232015.2023.19.105 (accessed September 22 2025)

Omar Jawabreh, Abdullah Mahfoud Baadhem, Basel J. A. Ali, Anas Ahmad Bani Atta, Anis Ali, Fahmi Fadhl AlHosaini and Mahmoud Allahham. The Influence of Supply Chain Management Strategies on Organizational Performance in Hospitality Industry. Applied Mathematics & Information Sciences. Appl. Math. Inf. Sci. 17, №. 5, 851-858 (2023). DOI: http://dx.doi.org/10.18576/amis/170511 (accessed September 22 2025)

Ivanov, A. M., & Boryslavskyi, I. O. (2025). Transformatsiia modelei upravlinnia hotelno-restorannymy pidpryiemstvamy Ukrainy. [Transformation of management models of hotel and restaurant enterprises in Ukraine] Current Issues of Economic Sciences, (16). DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.17156110 (accessed September 25 2025)

Saqib Shamim, Yumei Yang, Najam Ul Zia, Mahmood Hussain Shah. Big data management capabilities in the hospitality sector: Service innovation and customer generated online quality ratings. Computers in Human Behavior. Volume 121, August 2021, 106777. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106777 (accessed September 29 2025)

Savytska N.L., Chmil H.L., Dzhhutashvili N.M. Kliient-oriientovane upravlinnia v hotelno-restorannomu biznesi [Client-oriented management in the hotel and restaurant business]: monohrafiia. Kharkiv: Vydavets Ivanchenko I. S. 2021. 209 s. (in Ukrainian)

Pidipryhora, O., & Shykina, O. (2025). Hotel business expansion: franchising, horizontal and vertical integration. Social Development: Economic and Legal Issues, (6). DOI: https://doi.org/10.70651/3083-6018/2025.6.05 (accessed September 29 2025)

Burak, V.H., & Tiukhtenko, N.A. (2023). Suchasni interaktyvni tekhnolohii upravlinnia u prosuvanni posluh hotelno-restorannoho biznesu. [Modern interactive management technologies in promoting hotel and restaurant business services] Market Economy: Modern Theory and Practice of Management, 22(1(53), 37–53. DOI: https://doi.org/10.18524/2413-9998.2023.1(53).288740 (accessed September 29 2025)

Переглядів статті: 5
Завантажень PDF: 2
Опубліковано
2025-08-25
Як цитувати
Чернега, І., Нестерчук, Ю., & Тимчук, С. (2025). ЛАНЦЮГ ВАРТОСТІ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ОБСЛУГОВУВАННЯ. Економіка та суспільство, (78). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-78-138
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ