РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ЦИФРОВОГО УНІВЕРСИТЕТУ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНИХ ВИКЛИКІВ
Анотація
Статтю присвячено комплексному аналізу трансформації ресурсного потенціалу цифрового університету в умовах глобальних викликів та динамічного розвитку цифрових технологій. Обґрунтовано, що прискорення соціально-економічних змін, зростання впливу штучного інтелекту, аналітики великих даних і віртуальних освітніх середовищ, а також посилення конкуренції у світовому освітньому просторі визначають потребу у переосмисленні традиційних моделей функціонування університетів. У центрі дослідження – концепт цифрового університету як інституційної форми, здатної інтегрувати класичні ресурси (людські, фінансові, матеріально-інфраструктурні та репутаційні) з новими цифровими активами, утворюючи складну багаторівневу систему, що забезпечує стійкість і конкурентоспроможність. Особливу увагу приділено трансформації ресурсних груп у цифровому середовищі. Показано, що людські та інтелектуальні ресурси підсилюються за рахунок інноваційних технологій, які створюють умови для персоналізованого навчання й автоматизованого управління освітніми процесами. Фінансові ресурси диверсифікуються завдяки цифровим освітнім платформам і сервісам, що дозволяє університетам залучати нові канали фінансування. Матеріально-інфраструктурна база трансформується у віртуальну форму – хмарні сервіси, онлайн-кабінети, EdTech-екосистеми, які забезпечують масштабованість та гнучкість освітніх процесів. Аргументовано, що сучасна конкуренція у сфері вищої освіти набуває подвійного виміру: з одного боку, вона виступає драйвером підвищення ефективності, змушуючи університети оптимізувати управління ресурсами й впроваджувати інноваційні цифрові сервіси; з іншого – поступово трансформується у формат стратегічної кооперації. Підкреслено, що поєднання конкуренції й співпраці у цифровому університеті створює умови для збереження стабільності освітнього процесу, підвищення ефективності обміну знаннями й формування довгострокових партнерських екосистем. Визнання мультисуб’єктного характеру освітніх послуг у цифровому університеті розглядається як ключовий чинник модернізації його ресурсної бази. До створення та використання освітніх продуктів долучаються не лише викладачі й студенти, а й роботодавці, науково-дослідні центри, індустріальні партнери, місцеві громади та міжнародні організації. Це зумовлює диверсифікацію джерел фінансування, інтеграцію до глобальних освітньо-наукових мереж та підвищення економічної стійкості університету. Практична значущість результатів дослідження полягає у можливості їх використання при формуванні стратегій цифрової трансформації університетів, розробці політик сталого розвитку, оптимізації управлінських процесів і впровадженні інноваційних освітніх сервісів. Отримані результати можуть бути корисними для адміністрацій університетів, керівників освітніх і наукових проєктів, цифрових архітекторів та органів державної влади, які відповідають за реалізацію політики цифровізації у сфері вищої освіти.
Посилання
Bobro, N. (2024). Digitalization and management of the modern educational process. The University of Technology in Katowice Press, pp. 12–24. https://doi.org/10.54264/M036
Soroko, D., Savino, G.L., & Gray, N. (2018). How can AI earn trust of system administrators in the IT-security domain? Conference acronym ‘XX, June 03–05, Woodstock, NY, 7 p.
Bobro, N.S. (2024). Innovative technologies in the organization of educational activities. XLIV-a Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia, June 7, 2024, pp. 161–164. https://doi.org/10.52058/45
Chala, N., Voropai, O., & Pichyk, K. (2021). Using data mining to create innovations in education. Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava, 25(2), pp. 21–28. https://doi.org/10.33108/sepd2022.02.021
Pomytkina, L., Gudmanian, A., Kovtun, O., & Yahodzinskyi, S. (2020). Personal choice: strategic life decision-making and conscience. E3S Web of Conferences, 164, p. 10021. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202016410021
Strigul, M., Khomeriki, O., Yahodzinskyi, S., Romanenko, Y., Semenets-Orlova, I., & Lyasota, L. (2019). Peculiarities of development and dynamics of economism and the commercialization of Ukrainian higher education. Preprints. https://doi.org/10.20944/preprints201902.0247.v1
Bilyk, V.V., Shpylova, V.O., & Kozynets, A.O. (2024). Akademichna chesnist ta yii vazhlyvist u vyshchii osviti: vplyv innovatsiinykh tekhnolohii [Academic integrity and its importance in higher education: The impact of innovative technologies]. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky, 9(3), pp. 10–15. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-1
Kozynets, A. (2024). Motyvatsiinyi mekhanizm upravlinnia diialnistiu pratsivnykiv u zakladakh vyshchoi osvity [Motivational mechanism of activity management of employees in higher education institutions]. Uspikhy i dosiahnennia u nautsi, 9(9). https://doi.org/10.52058/3041-1254-2024-9(9)-583-592
Lopushnyak, H.S., & Skydan, M.I. (2022). Transformatsii rynku pratsi i vyshchoi osvity Ukrainy v umovakh suchasnykh vyklykiv [Transformations of the labor market and higher education of Ukraine under modern challenges]. Sotsialna sfera: vyklyky ta novatsii. Zelena ekonomika, p. 8.
Soroko, D., Savino, G.L., Gray, N., & Schöning, J. (2023). Social transparency in network monitoring and security systems. Proceedings of the 22nd International Conference on Mobile and Ubiquitous Multimedia, pp. 37–53. https://doi.org/10.1145/3626705.3627773
Bobro, N. (2025). Use of digital avatars in the learning process as a factor of economic efficiency. International Scientific Conference “Economic Transformation in the Context of Global Challenges: Current Issues”: Conference Proceedings (February 7–8, 2025, Klaipeda, Lithuania), 7–10. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-529-7-3
Bobro N. Digitalization and management of the modern educational process. The University of Technology in Katowice Press. 2024. С. 12–24. DOI: https://doi.org/10.54264/M036.
Soroko D., Savino G.L., Gray N. How can AI earn trust of system administrators in the IT-security domain? Conference acronym ‘XX, June 03–05, 2018, Woodstock, NY. 7 р.
Bobro N.S. Innovative technologies in the organization of educational activities. XLIV-а Міжнародна науково-практична конференція. 07 червня 2024 р. С. 161–164. DOI: https://doi.org/10.52058/45
Chala N., Voropai O., Pichyk K. Using data mining to create innovations in education. Соціально-економічні проблеми і держава. 2021. Vol. 25, № 2. С. 21–28. DOI: https://doi.org/10.33108/sepd2022.02.021
Pomytkina L., Gudmanian A., Kovtun O., Yahodzinskyi S. Personal choice: strategic life decision-making and conscience. E3S Web of Conferences. 2020. Vol. 164. P. 10021. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202016410021
Strigul M., Khomeriki O., Yahodzinskyi S., Romanenko Y., Semenets-Orlova I., Lyasota L. Peculiarities of development and dynamics of economism and the commercialization of Ukrainian higher education. Preprints. 2019. DOI: https://doi.org/10.20944/preprints201902.0247.v1
Білик В.В., Шпильова В.О., Козинець А.О. Академічна чесність та її важливість у вищій освіті: вплив інноваційних технологій. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2024. Т. 9, № 3. С. 10–15. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-1
Козинець А. Мотиваційний механізм управління діяльністю працівників у закладах вищої освіти. Успіхи і досягнення у науці. 2024. № 9(9). DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1254-2024-9(9)-583-592
Лопушняк Г.С., Скидан М.І. Трансформації ринку праці і вищої освіти України в умовах сучасних викликів. Соціальна сфера: виклики та новації. Зелена економіка. 2022. С. 8.
Soroko D., Savino G.L., Gray N., Schöning J. Social transparency in network monitoring and security systems. Proceedings of the 22nd International Conference on Mobile and Ubiquitous Multimedia. 2023. P. 37–53. DOI: https://doi.org/10.1145/3626705.3627773
Bobro N. Use of digital avatars in the learning process as a factor of economic efficiency. International Scientific Conference “Economic Transformation in the Context of Global Challenges: Current Issues”: Conference Proceedings (February 7–8, 2025, Klaipeda, Lithuania). 2025 P. 7–10. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-529-7-3
Авторське право (c) 2025 Наталія Бобро

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.